Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Valkaniac
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 10:59

Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Valkaniac »

Hoi,

Ik heb sinds kort een bedrijfswagen (IVECO daily 2006 dubbelcabine) welke ik graag wil voorzien van 2 zonnepanelen echter wil ik deze niet op het dak plaatsen maar op de zijkant. (1 aan elke kant).
Nu is dit (nog) geen camper maar het idee is wel om er op den duur mee op vakantie te gaan (en zelfs ombouw tot camper?) en rondneuzend op internet was dit de enige plek waar ik meerdere topics kan vinden over zonnepanelen op het dak. (dus ik hoop ook advies te kunnen krijgen over de wandmontage)

Nu zit ik zelf in de montage van panelen op huizen en dit leek mij ook een leuk 'visitekaartje' (daarom zijkant, ook omdat ik het dak/imperial vrij wil wil houden voor ladder en montagemateriaal.

Praktisch wil ik het gaan gebruiken voor o.a. verlichting in/om de bus en het opladen van accu's van het gereedschap (en een koelkastje/vriezer voor in de zomer :-B :angel: ), daarnaast is het op vakantie ook heel fijn om om die manier telefoon, laptop e.d. op te kunnen laden.

Wat ik al bedacht heb qua materiaal:
Panelen, hier heb ik de keus tussen: ~320Wp Ja solar (100×168) of ~370Wp Longi (104×1,75) net wat beter te monteren is.
Omvormer: 2x Victron Smart Solar MPPT 75/15, deze kan bij 12v slechts 180W verwerken maar ik overweeg 24v, zeker in de toekomst en dan zit je op 360W (2x want elke kant 1 zonnepaneel maakt 2 MMP trackers noodzakelijk)
Accu: nog geen keuze gemaakt maar ik overweeg Victron Lithium SuperPack 12,8V/20Ah om te beginnen.
Bekabeling: 4/6mm2

Dan mijn vraag waar ik het meeste mee zit:
Qua montage ga ik het liefst voor iets wat in principe verwijderbaar is (al hoeft dit absoluut niet makkelijk te gaan), bij voorkeur dus zonder gaten te boren in de zijkant, nu wordt er op het dak vaak gewerkt met 4 hoekprofielen en Sikaflex 252 maar is dit sterk genoeg om het paneel aan de zijkant vast te houden? Als extra had ik eventueel bedacht om met spijkerband/metalen profielen vanaf het imperial te maken waar de panelen aan hangen en dan hoeft de kit ze alleen maar vast tegen de zijkant te houden maar komt er geen neerwaartse kracht op te staan. of naast de hoekprofielen in het midden nog een spoiler van 550mm voor extra stevigheid.

Qua dakdoorvoer zitten er al 2 gaten waar ooit zwaailichten hebben gezeten, echter ga ik deze niet gebruiken dus hier kunnen de kabels naar binnen toe gevoerd worden.

Hier een foto van hoe ik het heb bedacht, stickers gaan er dan uiteraard eerst af:
Afbeelding
(paneel niet op schaal getekend)

Dit gaat ook goed met de schuifdeur, die gaat dan over het paneel heen (vanaf een bepaald punt zit daar ruim 8 cm tussen, en met de hoeken die ik momenteel op het oog heb zou ik 6cm nodig hebben)

Als jullie nog andere tips hebben hoor ik dat ook graag :)
En ja, ik weet dat de panelen behoorlijk overkill zijn voor wat ik wil gaan doen maar het gaat mij nu even om de mogelijkheid tot montage
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Arie55 »

Misschien een idee om met scharnieren aan het dakframe en met uitstaanders de panelen onder een hoek, als een soort luifel te maken? Omdat je aan beide kanten van de auto een of meerdere panelen kwijt kan, is het wel noodzakelijk om elke kant van een aparte laadregelaar te voorzien.
Bekijk ook het frame van het paneel. Ik vermoed dat een een ingeklemd paneel is in een aluminium profiel. Dat zal weinig zijdelingse krachten kunnen opnemen. Onderling de hoekpunten verstevigen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Nugget1 »

Hangend aan de zijkant kan natuurlijk, maar de opbrengst van panelen is bijna nul, want de zon schijnt van boven en niet van opzij.
Je kunt ze inderdaad scharnierend bevestigen aan de bovenzijde en als een soort luifel horizontaal zetten. Maar waarschijnlijk is altijd één kant van de auto de schaduwzijde. En kun je een probleem krijgen met de schuifdeur, want een horizontaal paneel moet gesteund worden.

Maar eigenlijk is hangend geen goed idee.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Atoz »

In de donkere wintermaanden brengen die verticaal aangebrachte panelen meer op dan wanneer ze plat liggen , zelf getest :)
Hetzal misschien niet optimaal werken, maar ik zette er op elke kant van je bus eentje.
Wel groot genoeg, zodat je toch nog opbrengst hebt.
Belangrijk detail.... Niet in serie, zoals je wellicht gewoon bent, mar in parallel!
Bij een serieschakeling staat er bij jou altijd wel paneel in de schaduw, resultaat minimale opbrengst.

Suc6
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door beatrix18 »

Het plaatsen van (voor jou voordelige maar onrendabele) zonnepanelen is blijkbaar een groot probleem.
Geld en werk is gezien de andere benodigde onderdelen geen probleem.
De uiteindelijke minimale opbrengst (20 Ah accu) is ook geen probleem.(?)
Gewicht en ruimte lijkt mij bij jouw bus het minste probleem.
Waarom geen "gewone" (agm)accu van bv. 180 Ah met een (slim) laadrelais ertussen en klaar! (Dus geen moeilijk gedoe buiten je bus!)
Zomaar een ideetje.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door gjvonk »

Nugget1 schreef:Hangend aan de zijkant kan natuurlijk, maar de opbrengst van panelen is bijna nul, want de zon schijnt van boven en niet van opzij.
Je kunt ze inderdaad scharnierend bevestigen aan de bovenzijde en als een soort luifel horizontaal zetten. Maar waarschijnlijk is altijd één kant van de auto de schaduwzijde. En kun je een probleem krijgen met de schuifdeur, want een horizontaal paneel moet gesteund worden.

Maar eigenlijk is hangend geen goed idee.
Met 0 opbrengst ben ik het niet eens; ter hoogte van het Kethelplein (A4/A20) staat in Vlaardingen een hoog appartementencomplex met op de WZW gevel een heel groot vlak met zonnepanelen. Dat vlak zit er al jaren; ik zal eens een foto maken als ik er langs kom en dan posten. Zou de opbrengst 0 zijn, zou het niet gemonteerd zijn of al zijn verwijderd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door henk en lila »

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door pwhooftman »

Mag je wel iets aan de zijkant van de bus monteren wat de breedte permanent doet toenemen?

Daarnaast lijkt mij het er niet uitzien, een recht paneel langs de enigszins bolle zijwand ( flexibele panelen overwogen?).

Tenslotte, het is al gezegd, 20Ah is wel erg weinig, dan heb je niet eens een huishoudaccu nodig; trek dat gewoon uit de autoaccu.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat pwhoofdman het probleem punt noemt snijdende uitstekende delen maar ook de breedte van het voertuig. Ik zou eerst op zoek gaan naar regelgeving of het mogelijk/toegestaan is om panelen vast/los te bevestigen aan de zijkant van je bus. Denk dat je daar aardig moeite mee zal hebben

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door kampo »

Meer zelfs, de verhouding zit volledig scheef.
Met een LFP accu van slechts 20Ah is dit niet aan te raden.
Volgens mij hoort in een micro camper ook nog een LFP van minstens 60 tot 100Ah te zitten.

Het idee is leuk en behalve reclame zal het inderdaad nog wat stroom opleveren. Je kan het eens ingeven in je programma op jaarbasis Nederland voor de 4 windstreken.

Maar waar ik mijn bedenkingen bij heb is de afmeting van 1m breed dat is zoals je in de andere draadjes kan lezen fragiel voor de glasplaat. Als die dan nog eens op zijn kant staat, flankwindgevoelig, dan kan ik niet inschatten hoe lang het gaat meegaan. Test in die richting werden niet gedaan.
Hoe lager geplaatst hoe meer stof en hoe meer steenslag.

Wat je het meeste tegenkomt voor de flanken zijn plakpanelen.
Die steken minder uit.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door 309T16 »

Valkaniac schreef:
ma 15 mar 2021, 23:32
Hoi,


Omvormer: 2x Victron Smart Solar MPPT 75/15, deze kan bij 12v slechts 180W verwerken maar ik overweeg 24v, zeker in de toekomst en dan zit je op 360W (2x want elke kant 1 zonnepaneel maakt 2 MMP trackers noodzakelijk)
Kan gerust met 1 laadregelaar.
Zitten diodes in een paneel. Het paneel dat geen zon krijgt zal geen energie opnemen van de ander.
Zelfde situatie heb je met 2 panelen parallel op het dak. Zet de ene onder een afdak of dicht begroeide boom, blijft de ander vrolijk door werken.

Zelf zou ik voor een de hierboven genoemde oplossing van laden via de dynamo gaan. Of toch een piepklein paneel ergens op het dak.
Op de zijkant is een risico. Beschadiging/vandalisme.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door rijschoollucassen »

Dan zou je ook geen luifel aan je camper mogen monteren....

Denk dat het sowieso wel meevalt, die iveco's lopen naar boven taps toe.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door travelscout »

Ter camouflage zou je er een sticker op kunnen plakken zoals ook op autobusruiten zitten.
Van binnen kijk je er wel doorheen maar van buiten af niet,
Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat zinvol is of slecht is voor het rendement.

Idee lijkt me in principe goed, zeker als je hem zou kunnen openklappen als een raam.
Paul.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Peter LMC »

Denk je aan zoiets. :?:
Zonnepaneel camper.JPG
Zonnepaneel camper.JPG (40.19 KiB) 790 keer bekeken
Plaats reactie