Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Kroppie »

een paneel op het zuiden vertikaal levert maar +-50 % van een paneel op het zuiden op de zon gericht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Ruud Adam »

En hoeveel levert een zonnepaneel horizontaal op t.o.v. van zonnepaneel op het zuiden gericht?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Kroppie »

in holland, +- 80% van eenzelfde paneel optimaal op de zon gericht, gunstigste stand is de stand waarin de zon haaks op het paneel staat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Ruud Adam »

Je zou verwachten dat in Nederland in de meeste maanden een verticaal geplaatst paneel beter zou presteren dan een horizontaal geplaatst paneel.
Dit omdat de zonnehoek in Nederland maar een paar maanden boven de 45 graden uitkomt.

Of heeft het er mee te maken dat een verticaal geplaatst paneel niet meedraait met de zon?
Terwijl dit voor een horizontaal geplaatst paneel niet nodig is?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Kroppie »

haaks op de zon in alle richtingen geeft de meeste opbrengst

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door 309T16 »

Precies ja. Voordeel van een plat panel is dat je hem nooit hoeft te draaien en bij een opstelling zoals van TS of een mobiele opstelling je bezig blijft met draaien als je opbrengst wilt hebben.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door 309T16 »

Snelle Jos :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Kroppie »

op zonne energie zullen we maar zeggen. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door pwhooftman »

309T16 schreef:
di 16 mar 2021, 8:48
Valkaniac schreef:
ma 15 mar 2021, 23:32
Hoi,


Omvormer: 2x Victron Smart Solar MPPT 75/15, deze kan bij 12v slechts 180W verwerken maar ik overweeg 24v, zeker in de toekomst en dan zit je op 360W (2x want elke kant 1 zonnepaneel maakt 2 MMP trackers noodzakelijk)
Kan gerust met 1 laadregelaar.
Zitten diodes in een paneel. Het paneel dat geen zon krijgt zal geen energie opnemen van de ander.
Zelfde situatie heb je met 2 panelen parallel op het dak. Zet de ene onder een afdak of dicht begroeide boom, blijft de ander vrolijk door werken.
Maar niet als ze in serie staan, maar zo te zien heeft TS voldoende kennis van zonnepanelen an sich en hoeven we dat niet toe te lichten.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
di 16 mar 2021, 6:34
Nugget1 schreef:Hangend aan de zijkant kan natuurlijk, maar de opbrengst van panelen is bijna nul, want de zon schijnt van boven en niet van opzij.
Met 0 opbrengst ben ik het niet eens; ter hoogte van het Kethelplein (A4/A20) staat in Vlaardingen een hoog appartementencomplex met op de WZW gevel een heel groot vlak met zonnepanelen. Dat vlak zit er al jaren; ik zal eens een foto maken als ik er langs kom en dan posten. Zou de opbrengst 0 zijn, zou het niet gemonteerd zijn of al zijn verwijderd.
Kwam het hier op dit gebouw ook tegen inderdaad, hoewel het daar niet het grootste rendement op hoeft te leveren :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Valkaniac
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 10:59

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Valkaniac »

Arie55 schreef:
ma 15 mar 2021, 23:52
Misschien een idee om met scharnieren aan het dakframe en met uitstaanders de panelen onder een hoek, als een soort luifel te maken?
...
Dat zal weinig zijdelingse krachten kunnen opnemen. Onderling de hoekpunten verstevigen.

Arie
Gaaf idee om er een luifel van te kunnen maken, echter kan ik echt maar 1 paneel per kant kwijt vanwege de schuifdeuren die nog open moeten kunnen daarbij betwijfel wat voor mij het nut zou zijn.

Verstevigen van het paneel is wel een goede idd dat was ik van plan te gaan doen met halverwege nog extra steun (op het langste stuk) of met een extra stuk hoeklijn oid.
beatrix18 schreef:
di 16 mar 2021, 1:39
...
De uiteindelijke minimale opbrengst (20 Ah accu) is ook geen probleem.(?)
Gewicht en ruimte lijkt mij bij jouw bus het minste probleem.
Waarom geen "gewone" (agm)accu van bv. 180 Ah met een (slim) laadrelais ertussen en klaar! (Dus geen moeilijk gedoe buiten je bus!)
Zomaar een ideetje.

Peter
pwhooftman schreef:
di 16 mar 2021, 8:24
Mag je wel iets aan de zijkant van de bus monteren wat de breedte permanent doet toenemen?

Daarnaast lijkt mij het er niet uitzien, een recht paneel langs de enigszins bolle zijwand ( flexibele panelen overwogen?).

Tenslotte, het is al gezegd, 20Ah is wel erg weinig, dan heb je niet eens een huishoudaccu nodig; trek dat gewoon uit de autoaccu.
AadenAnke schreef:
di 16 mar 2021, 8:31
Ik denk dat pwhoofdman het probleem punt noemt snijdende uitstekende delen maar ook de breedte van het voertuig. Ik zou eerst op zoek gaan naar regelgeving of het mogelijk/toegestaan is om panelen vast/los te bevestigen aan de zijkant van je bus. Denk dat je daar aardig moeite mee zal hebben

Gr. Aad

De 20Ah accu is iets waar ik duidelijk niet voldoende over nagedacht heb (was meer een ding van 'ik heb een accu nodig') maar ik vindt het idee van de auto accu gebruiken best een goed idee. Die moet eigenlijk sowieso vervangen worden door een groter model (nu zit er een kleiner dan origineel in) (nog tips als ik deze toch wil vervangen en dus ook als HH accu wil gebruiken)

Qua looks maak ik mij niet zoveel zorgen, als zonnepaneel monteur vindt ik die dingen best mooi :angel: (zeker omdat ik dan voor een zwart paneel wil gaan)

Of het mag is het lastig vinden, qua breedte maak ik mij geen zorgen vanwege het taps toelopen, en scherp uitstekende delen zou met de voetjes die ik wil gebruiken ook afgevlakt worden dus daar maak ik mij niet zoveel zorgen over.
Waar ik echter nog minder over kan vinden is of het glas mag, dit lijkt wel veiligheidsglas te zijn, echter of het voldoende is voor weggebruik?. Hoe zit dat met panelen die op een dak liggen?
Atoz schreef:
di 16 mar 2021, 1:06
In de donkere wintermaanden brengen die verticaal aangebrachte panelen meer op dan wanneer ze plat liggen , zelf getest :)
Hetzal misschien niet optimaal werken, maar ik zette er op elke kant van je bus eentje.
Wel groot genoeg, zodat je toch nog opbrengst hebt.
Belangrijk detail.... Niet in serie, zoals je wellicht gewoon bent, mar in parallel!
Bij een serieschakeling staat er bij jou altijd wel paneel in de schaduw, resultaat minimale opbrengst.

Suc6
Thanks dit is inderdaad mijn idee, maar dan bij voorkeur dus met 2x MPPT zodat ik zeker weet dat ik er geen omkijken naar heb.

kampo schreef:
di 16 mar 2021, 8:45
Maar waar ik mijn bedenkingen bij heb is de afmeting van 1m breed dat is zoals je in de andere draadjes kan lezen fragiel voor de glasplaat. Als die dan nog eens op zijn kant staat, flankwindgevoelig, dan kan ik niet inschatten hoe lang het gaat meegaan. Test in die richting werden niet gedaan.
Hoe lager geplaatst hoe meer stof en hoe meer steenslag.

Wat je het meeste tegenkomt voor de flanken zijn plakpanelen.
Die steken minder uit.
Dank voor je bedenkingen, ik zelf zat te denken om de panelen met iets van hoeklijn te verstevigen. (of zelfs een plaat achter de glasplaat)
Exact deze foto was ik ook tegengekomen, verder kon ik weinig info vinden, mijn grootste tegen voor plakpanelen op dit moment is dat deze een veel hogere prijs per Wp hebben maar ook alsnog op iets van een frame of plaat moeten komen wil je ze zo maken dat het er ooit weer af zou gaan.
En mijn zijkant is niet geheel vlak, al past er misschien net 1 paneel 'in' het vlakke gedeelte, maar ik ben dan bang voor een lage Wp
309T16 schreef:
di 16 mar 2021, 8:48
Kan gerust met 1 laadregelaar.
Zitten diodes in een paneel. Het paneel dat geen zon krijgt zal geen energie opnemen van de ander.
Zelfde situatie heb je met 2 panelen parallel op het dak. Zet de ene onder een afdak of dicht begroeide boom, blijft de ander vrolijk door werken.

Zelf zou ik voor een de hierboven genoemde oplossing van laden via de dynamo gaan. Of toch een piepklein paneel ergens op het dak.
Op de zijkant is een risico. Beschadiging/vandalisme.

Grt. Willart
1 laadregelaar heb ik toch niet helemaal vertrouwen in, vandaar mijn idee om er 2 te plaatsen. Want met schaduw is meestal toch echt het advies om de string te splitsen indien mogelijk. (althans bij huisdaken, op een auto/camper is voor mij ook nieuw)

Klein paneel op het dak zou voor mij weinig toevoegen, het gaat ook om het visitekaartje. Beschadiging/vandalisme is dan een risico wat ik bewust neem.

Peter LMC schreef:
di 16 mar 2021, 10:54
Denk je aan zoiets. :?:
Hah wauw gaaf, ooit misschien? Voor nu zou de focus echt liggen op het visitekaartje wat ook nog echt functioneert



En dank iedereen voor de reacties, ik ga kijken wat ik nog kan vinden mbt tot het glas wat wel/niet mag (of even RDW/garage bellen?) als het glas niet blijkt te mogen is een plakpaneel het enige wat er overblijft denk ik, al hebben die minder mijn voorkeur.

Ik houd jullie sowieso op de hoogte.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door kampo »

Valkaniac schreef:
do 18 mar 2021, 19:25
...Voor nu zou de focus echt liggen op het visitekaartje wat ook nog echt functioneert...
Zo zou ik het ook doen. Je kan kiezen voor techno of retrolook, maar ook je velgen zal je moeten opblinken...
1. optisch zo mooi mogelijk, dus een paneel dat mooi past in het vlak van de Iveco.
2. neem vooral de juiste afmetingen kijk even niet naar het merk of de prijs want met een lelijk paneel verkoop je niets.
3. bevestiging zo mooi of onzichtbaar mogelijk uitvoeren en in de juiste kleur.
4. natuurlijk met 2 MPPT laders maar de opbrengst speelt eigenlijk geen rol
5. gewoon een accu van 100Ah op zetten want met veel minder maak je je misschien wel belachelijk.

Succes, want het is wel een leuk idee.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door 309T16 »

Het kan natuurlijk met 2 MPPT laders. Zijn er zat op dit forum die dit zo doen. Ikzelf ook.
Maar het hoeft vanuit technisch oogpunt zeker in dit geval niet.

Opvallend is jouw advies hierin Kampo. Een eerder gevoerde discussie was je een faliekant tegenstander van gebruik van meerdere solarregelaars op 1 accu.

Juist het argument van elkaar tegenwerken is in deze situatie niet aan de orde. Dat is dan ook juist de reden, waarom het met 1 kan.
Immers de zon schijnt nooit aan 2 kanten.

Je zal nooit een situatie hebben, waarbij de beide panelen een aanzienlijke bijdrage leveren. De ene is altijd ondergeschikt aan de andere.

Kan en wil je je dat motiveren?

Grt. Willart.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door seth_space »

Nog een opmerking, een plaat achter de glasplaat als versterking lijkt me de koeling flink aan te tasten. Je zult ze toch al dicht op de carrosserie monteren ivm breedte, dus is al een aandachtspunt.
Hogere temp = (nog) lager rendement
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie