Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
do 18 mar 2021, 22:35
4. natuurlijk met 2 MPPT laders maar de opbrengst speelt eigenlijk geen rol
Of je neemt een lader met twee PV ingangen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door kampo »

309T16 schreef:
vr 19 mar 2021, 8:33
Het kan natuurlijk met 2 MPPT laders. Zijn er zat op dit forum die dit zo doen. Ikzelf ook.
Maar het hoeft vanuit technisch oogpunt zeker in dit geval niet.

Opvallend is jouw advies hierin Kampo. Een eerder gevoerde discussie was je een faliekant tegenstander van gebruik van meerdere solarregelaars op 1 accu.

Juist het argument van elkaar tegenwerken is in deze situatie niet aan de orde. Dat is dan ook juist de reden, waarom het met 1 kan.
Immers de zon schijnt nooit aan 2 kanten.

Je zal nooit een situatie hebben, waarbij de beide panelen een aanzienlijke bijdrage leveren. De ene is altijd ondergeschikt aan de andere.



Kan en wil je je dat motiveren?

Grt. Willart.
Bij 2 verschillende regelaars op 2 strings bestaat het risico dat ze tegen elkaar boxen en er verlies is.
Anders is het als je 2 dezelfde regelaars gebruikt met identiek dezelfde instelling. Dat geeft in dit geval het minste verlies op 2 strings met groot verschil in opbrengst.

@Carrado
Ik ken enkel PWM duo regelaars, geen duo MPPT.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door CaradoT135 »

NDS Suncontrol2
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door panda58 »

pwhooftman schreef:
di 16 mar 2021, 8:24
Mag je wel iets aan de zijkant van de bus monteren wat de breedte permanent doet toenemen?
Waarom zou dat niet mogen aan de zijkant van de bus.
Nooit de glaszetter zien rijden met een glasrek aan de zijkant.

Gr jan
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door pwhooftman »

Van de RDW mag je bijvoorbeeld je spatborden maximaal 2,5 cm verbreden, dus ik kan me voorstellen dat hiervoor ook regels gelden. Bij luifels bijvoorbeeld moet het markeringslicht buiten de luifel uitsteken.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Peter LMC »

Hier zijn inderdaad regels voor.
Kijk bij die glaszetter bus maar goed als het een vaste montage is.
Dikwijls is dan, aan de verbrede kant, ook de spiegelsteun verlengt en aan de voor en achterzijde de verlichting aangepast.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door EasyBee »

En dat is niet zomaar gedaan. Daar zijn regels voor en daar wordt op gecontroleerd. Terecht, overigens.
Want je zult maar bij het voorbijrijden van een voetganger/fietser haar/hem raken met zo'n uitstekend geval.
Waarom denk je dat die ouderwetse uitstekende wieldoppen etc niet meer mogen. Auto's e.d. moeten steeds voetgangervriendelijker worden om nog NCAP punten te kunnen scoren. Van afgeronde vormen naar openspringende motorkap naar airbags onder de motorkap die de voorruit moeten bedekken als een voetganger/fietser op de motorkap belandt. Dan kun je met die uitstekende delen aan de zijkant niet zomaar je gang gaan. En even een kunststof hoekje/randje verhult niet de je een andere verkeersdeelnemer flink kunt beschadigen.
Sorry dat ik wat fel wordt, maar hier vlakbij zit sinds enige jaren een nieuw distributiecentrum van zo'n pakjesdienst en heel veel wegen zijn hier van die smalle 60 km wegen met fietssuggestiestroken en die koeriers knallen met heel ruim 60 over die wegen. Dat heeft al heel veel bijna ongelukken opgeleverd en een aantal ongelukken. Als ik dan voor me zie dat iemand over dit soort wegen rijdt met ook nog eens allerlei uitstekende troep aan de zijkant van de wagen, wordt ik wat fel.
Als je al zo nodig niet het dak maar de zijkant wil gebruiken, neem dan plakpanelen, maar geen panelen die op het dak of in de wei horen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:
vr 19 mar 2021, 21:41

Bij 2 verschillende regelaars op 2 strings bestaat het risico dat ze tegen elkaar boxen en er verlies is.
Anders is het als je 2 dezelfde regelaars gebruikt met identiek dezelfde instelling. Dat geeft in dit geval het minste verlies op 2 strings met groot verschil in opbrengst.
Precies :D
Dat zal in TS zijn situatie dus nooit kunnen gebeuren en kan je daarom gewoon 1 regelaar gebruiken.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door rzwiebel »

Peter LMC schreef:
di 16 mar 2021, 10:54
Denk je aan zoiets. :?:
Zonnepaneel camper.JPG
't Is toch minder goed afgelopen:
https://tinyhousetalk.com/route-del-sol ... motorhome/
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door kampo »

@309T16
Je hebt gelijk.
Hoe hard ik ook nadenk om een situatie te verzinnen waarbij de zon tegelijk van 2 kanten komt...
Het lukt me gewoon niet. :-B :clap:

@Rzwiebel
Goed van erover te berichten... want zulke dingen gebeuren.
Solarpanelen en voortenten dat zijn zaken die je maar beter goed kan vastmaken.
Om de zoveel tijd lees je erover.
De echte schade die ze bij hun buren, de maatschappij of medemens veroorzaakt hebben staat er nooit bij.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 22 mar 2021, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
ma 22 mar 2021, 13:11
Hoe hard ik ook nadenk om een situatie te verzinnen waarbij de zon van 2 kanten komt...
Stel....
Het voertuig staat naast een gebouw met spiegelglas...
De rechterzijde staat naar de zon
De linkerzijde vangt het zonlicht op via het spiegelglas.
Dus het kan...

(Veel gekker moet het allemaal wel niet meer worden ;-) )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door CaradoT135 »

Het kan, indirecte straling. :thumbup:
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door MarkV »

Ten eerste: mooi project :) Opbrengst onder hoek enzo is denk ik genoeg over gezegd. Het berekenen vond ik een mooi advies.

Hoe ook even rekening met de warmte. Ik wilde flexibele panelen op het dak doen, maar kreeg het dringende advies glas te doen. De reden dat de zonnemensjes glas riepen is omdat de flexibele panelen hun warmte vaak minder kwijt kunnen. En als ze het kunnen dan gaat het direct je auto in. En die ben ik nou juist aan het isoleren om de warme en kou wat buiten te houden. Als een paneel haar warmte niet kwijt kan neemt het rendement ook af. Wellicht iets om rekening mee te houden. Nou kun je aan de zijkant moeilijk glaspanelen plaatsen, dus wat dat betreft kun je weinig met bovenstaande info haha.

Dan over de kit. Ik weet niets over de kit zelf, maar je zijkant is wel een heel mooi vlak vlak, dus dat werkt in je voordeel. Je dak is dat lang niet altijd (dakribbels). De meeste kracht komt denk ik niet van de zwaartekracht maar van de luchtweerstand als je met 130 over de snelweg gaat.

Als je echt goed advies wil kun je wellicht even contact opnemen met de jongens van https://faradayenergy.nl/. Bijzonder behulpvaardig en onwijs veel kennis.

Succes met het bouwen. De kabels door de zwaailichten hebben wij ook gedaan en werkt goed. Wel een kabelgoot gebruikt om ze ernaartoe te leiden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanelen plaatsen op zijkant ipv op het dak



Bericht door Atoz »

Soms vraag ik me 1 eenvoudig dingetje af.....
Zou de schrijver van ''het'' antwoord, gelezen hebben wat de vraag was?
Of loopt er iets mis met de forum software?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie