Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door seth_space »

Dus je hebt 8x 310Ah cellen voor 875 euro
?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Linkje zou helpen voor beeld.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door DJSmiley »

https://basen.en.alibaba.com/

Overigens zijn dit de Catl cellen. Ik ben benieuwd hoe die presteren, er is nog relatief weinig over bekend.

Vorig jaar zag je de EVE's op de grijze markt. Die waren 280Ah, en deden het in de praktijk prima en ook nagenoeg 280Ah.
Toen kwamen de Lishens, 272Ah, die deden in de praktijk vaak 272Ah+
Inmiddels zijn die ook lastiger te verkrijgen en nu zie je de CATL 310Ah weer in opkomst komen. Maar hoe die presteren is even afwachten.
Maar ook al zou dat 300 zijn ipv 310Ah, de prijs/prestatieverhouding is nog altijd heel netjes.

Voordeel van de CATL is dat er voor zover ik weet studs aan gelast zitten, stuk degelijker dan de schroefdraad in aluminium.

Zelf kopen is idd veruit het goedkoopste. Alleen de cellen balanceren, want het zijn geen gematchte cellen, maar dat zijn alle cellen in die prijscategorie.

Luyuan verkoopt gematchte EVE cellen (280Ah) maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Maar voor gemiddeld licht gebruik zoals een camper bied dat naar mijn mening weinig toegevoegde waarde. Die laatste 10Ah oid vind ik persoonlijk geen +50% waard.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door seth_space »

Ik heb kennelijk te lang de prijzen niet meer gevolgd. Maar dit is wel een aardige prijsdrop.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Camper-T »

Vond daar ook de lege ABS accu-behuizingen met net iets meer ruimte zodat er ook een BMS bij past. Niet duur en redelijk netjes afgewerkt.
https://basen.en.alibaba.com/product/16 ... 6b6db1Z1A1
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310 AH



Bericht door L4H3 »

Deze heb ik gekocht...

Komen ook van Basen. Uitwendig lijken ze exact op de EVE en Lishen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is. Krijg ook sterk de indruk dat het allemaal 1 pot nat is.

@DJ smiley. Nee het zijn geen gelaste. Ook met schroefdraad.


Check out this product on Alibaba App 3.2V Lifepo4 310Ah 300Ah Catl Lifepo4 Batterij Mobiele Voor Zonne-energie Systeem
https://m.dutch.alibaba.com/p-detail/de ... 0%22%7D%7D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door L4H3 »

Alle onderdelen zijn besteld. Hoop dat het begin mei binnen is. Nu heb ik natuurlijk heel veel lopen lezen op internet en via YouTube filmpjes bekeken.
Nu rest mij 1 vraag. Ik heb in mijn huidige installatie een meet shunt zitten. Deze zit direct op de - pool van de accu. Nu hoor en lees ik veel verschillende meningen. Plaats ik de meet shunt voor of na de BMS. Sommige zeggen na de BMS omdat de BMS onderdeel van de accu is. Dit is ook het geval als je een kant en klare accu koopt want de BMS zit dan in de plastic bak van de accu. De accu polen zitten dan net zoals een normale accu op de pastic bak waar je dan de shunt op aansluit. Dus na de BMS....Anderen zeggen dat de shunt voor de BMS moet gezet worden omdat de shunt ook stroom verbruikt en je dus beter kunt meten hoeveel stroom er in en uit gaat. Zelf ben ik van mening na het BMS. Wie vind wat? Enja Kampo ik wil ook graag jou mening horen als professional.
Laatst gewijzigd door L4H3 op vr 19 mar 2021, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door Atoz »

Na het BMS.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door rhomodel »

Heb je wel een shunt nodig als je ook een BMS hebt die je kan uitlezen?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door DJSmiley »

Niet perse, maar een shunt is wel veel nauwkeuriger

BMS leest de (cel)spanningen en het actuele verbruik en dat is het wel zo'n beetje. Omdat bij LFP de curve erg vlak is, is het nagenoeg onmogelijk om adhv de celspanningen een nauwkeurige SOC te bepalen. 0.1V spanningsval door een kabeltje of connector is al het verschil tussen 90% en 20%.

Met een BMV kun je ook de in- en uitgaande capaciteit zien en dus een veel nauwkeurigere SOC bepalen (Immers, een accu van 300Ah waar 150Ah uit gehaald is, heeft nog zo'n 50% resterend. Da's een nauwkeurigere manier van meten bij LFP)

Daarnaast kun je met een BMV ook nog wat andere geintjes doen indien gewenst, zoals bv een boiler inschakelen bij een SOC > 90% om zo bv de overtollige energie van een zonnepaneel toch nuttig te gebruiken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door awaza »

@L4H3,
een shunt verbruikt geen stroom. Het is alleen maar een (kleine) weerstand, waarover een
spanninkje gemeten wordt.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door rhomodel »

Ok dank: weer wat geleerd
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door javader »

@L4H3
Ik wil je enthousiasme wat betreft de levertijd wat temperen anders valt het zo tegen.
Ik heb 12 Januari CATL cellen besteld, dat is nu ruim 9 weken geleden, zijn nog niet binnen.
Zijn keurig snel door de Chinese leverancier per trein naar Europa verstuurd en liggen daar nu ergens al een tijdje te wachten op
de inklaring.
Je moet dus behoorlijk wat geduld hebben.
Geen idee hoe lang het nog gaat duren.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door L4H3 »

Mmmm dat is idd lang wachten. Ik heb contact gehad met Basen en die vertelde mij dat het einde april en uiterlijk 10 mei voor de deur moest liggen. Ik hoor idd vaak van mensen dat die luie gasten van de douane niet erge haast maken. Trouwens hoorde ook dat na 1 juli alles uit china meer belasting gaat kosten. Vandaar dat ik ze nu snel heb gekocht. Hoop maar dat ze op tijd komen want vanaf 15 juni ga ik 4-5 weken door de alpen toeren. Mits de grenzen open zijn. Daar heb ik ook nog een hard hoofd in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door javader »

@L4H3 Ik hoop dat het bij jou wat sneller gaat.
Nog een opm: ik heb ook een xiaoxiang (overkillar) BMS besteld. Die is al een tijdje binnen. Kwam zonder bluetooth module, die moet je los bestellen. Na binnenkomst getest door er spanning op aan te sluiten.
Tot mijn teleurstelling werkt de android app niet of nauwelijks. Schijnt het wel te doen op apple iphones, die heb ik niet. Ik heb daarna een uart module besteld, geeft je een usb verbinding naar windows. Dat werkt goed, kun je in ieder geval de juiste parameters instellen.
Maar vind ik niet geschikt voor een permanente statusuitlezing. Heb inmiddels een tweede bt module besteld, hopelijk werkt die.En ben nog in gesprek met de Ali winkel. Mocht het niet lukken dan kan ik nog uitlezen via de accumonitor en wellicht een oude iphone op de kop tikken :bang:
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Plaats reactie