Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Bouwen van 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 310Ah



Bericht door L4H3 »

Hallo geïnteresseerden. Ik ga een 2P4S lifepo4 CATL 8 cells 12 volt 310 AH accu bouwen. Heb me goed ingelzen. Heb alleen nog geen goed antwoord wat betreffende de BMS. Met 4 cellen is een 4S BMS prima. Maar als ik een 4S BMS op 8 cellen plaats hebben 4 cellen dus geen controle. Kan ik 2 stuks BMS op 8 cellen plaatsen. Totaal heb ik dan dus rond de 620 AH tot mijn beschikking. Waarvan ik natuurlijk alleen het gebied van 20% tot 80% ga gebruiken. Dus ongeveer 400 AH tot mijn beschikking. Dit omdat ik alles in de camper op 12 volt heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door L4H3 op za 13 mar 2021, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door stobbie »

Ja, dat kan. Als je dan gewoon goedkope 120A smart BMS (of 150A ook verkrijgbaar tegenwoordig), is dat ook meteen verdubbeld en mag je hem dus op papier tot 240 of 300 A belasten. Al zou ik voor de zekerheid langdurig niet meer dan 60-70% daarvan gebruiken.
Ik moet wel zeggen dat de goedkope BMS-sen het uitstekend doen. Bij mij blijven ze ook helemaal koud, ook bij zwaardere belasting.

Daarom durf ik de bms zelfs wel in een 3d geprinte behuizing te stoppen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stobbie op za 13 mar 2021, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Kroppie »

dus 4 cellen met bms,en dat 2x, en die parallel?, waarom zou dat niet gaan?


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Ahjwinth »

Als je iedere cel parallel schakelen met elkaar en vervolgens in serie heb je maar 1 BMS nodig, of zie ik dit vereerd. Eerst de cellen balanceren en top balance voordat je het pakket samenstelt.
Echter wel een bms kiezen die voldoende capaciteit heeft. Ik zou eerder voor 200a gaan als je toch al 540ah accu gaat maken. Dan kan je met hoge stromen laden en ontladen. Evt in de toekomst een dc/ac omvormer er op.

Hier een voorbeeld schema zoals ik het bedoel
https://blog.seidel-philipp.de/wp-cont ... wiring.jpg
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door DJSmiley »

Je kan prima idd meerdere parallel zetten.

Dat kan op 2 manieren, met 1 of met 2x een BMS.

Een 2P4S betekend: Cellen per 2 parallel, en dan 4 in serie.
Dan kun je het op 1 BMS kwijt en kun je alles via 1 BMS zien/sturen.
Je ziet dan ook de celspanningen, niet per cel, maar per setje van 2. Maar die staan parallel dus die zijn identiek. Op die manier heb je dus 560Ah tot je beschikking.

Versie 2 is 4S2P, je bouwt dus eigenlijk 2 accu's met hun eigen BMS die je parallel zet.

Nadeel hiervan is dat je dus 2 BMSsen hebt en als je bv een bluetooth BMS hebt telkens moet wisselen, en het totale verbruik de som van de individuele stromen is. Je ziet het dus niet in 1 oogopslag. Ook heb je 2 BMSsen nodig.

Naar mijn mening is optie 1 de voorkeur. De enige reden om voor optie 2 te gaan zou kunnen zijn dat je meer stroom nodig hebt dan 1 BMS kan leveren.
Met 1 BMS ben je beperkt tot 120A gemiddeld (Vanuitgaand van de Overkill/JBD).
Met 2 BMSsen kun je 240A gebruiken (220A in de praktijk omdat je accu's nooit 100% gelijk zullen zijn)

Gebruik je dus een zware omvormer of andere stroomzuipende dingen dan moet je dus naar optie 2, of creatief gaan doen om de stroom door de BMS te beperken. Als je de 560Ah puur hebt om een langere tijd te overbruggen kun je dus prima optie 1 doen.

Bedenk wel: Die 560Ah moet ook ergens vandaan komen. Dus een geschikte DC-DC lader, voldoende zonnepanelen en/of een stevige walstroomlader. Immers, als ie leeg is, moet ie ook, binnen redelijke termijn, weer gevuld worden.
Bijlagen
1570548106552.png
1570548106552.png (229.27 KiB) 888 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Atoz »

L4H3 schreef:
za 13 mar 2021, 18:30
.... Ik ga een 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 12 volt 272 AH accu bouwen.
je wil iets anders bouwen dan dat je schrijft....
je wil met 8 cellen van 272Ah de grootst mogelijke stroom via het BMS laten lopen.
dus bouw je 2 accu's van 4 cellen met elk hun eigen BMS.
je bouwt dus 2 x 1P4S

En dan staat hierboven de tekst van Jos, Kroppie.
op overkillsolar.com is die tekening te vinden : https://overkillsolar.com/product/bms-120a-4s-lifepo4/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Atoz »

DJSmiley schreef:
za 13 mar 2021, 18:54
Immers, als ie leeg is, moet ie ook, binnen redelijke termijn, weer gevuld worden.
Waar staat dat?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door stobbie »

2 BMS-sen heeft wel een paar voordelen. Mocht er één stuk gaan op reis, kan je op één van de twee accu's verder voor nood. En omdat de ampères verdeeld worden worden ze veel lichter belast en gaan ze waarschijnlijk langer mee. Voor die paar tientjes dat ze kosten hoef je het niet te laten.
Ik deed het eerst altijd met één BMS, maar tegenwoordig liever met twee.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door L4H3 »

Dank allen voor de snelle en uitgebreide reacties. 1 bms is dus prima. Maar als ik 1 bms neem dan worden dus maar 4 cellen gemonitoord. Die andere 4 dus niet. Of moet ik het zo zien dat je 2 cellel paralel zet en daar 1 draadje van de bms op knoopt. En dit draadje dan de 2 cellen monitoord op bv 3,65 volt. Ga in ieder geval geen Daly bms kopen want ze zeggen wel dat hij een hij bij vorst uitschakled tijdens laden maar will heeft testen gedaan en dat blijkt dus niet zo te zijn. Als dc dc converter ga ik de Renogy 40a kopen. Ik heb al een victron lader voor lifepo4 van 20A. Maar duidelijke uitleg DJ Smiley. Ik ga dus voor optie 1 omdat ik nog nooit meer als 70A uit mijn accu heb getrokken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door Atoz »

Ik herhaal....
op overkillsolar.com is die tekening te vinden : https://overkillsolar.com/product/bms-120a-4s-lifepo4/

En als je eventjes de moeite doet dan vind je bij de ''foto's'' de tekening ....
Maar om nu eens heel vervelend te doen hierbij de juiste link, gewoon op klikken....
https://overkillsolar.com/wp-content/up ... 8-cell.png

Maar of je nu 1 of 2 deftige BMS'en wil betalen, er is een bepaalde denkwijze om alles met slechts 1 BMS te doen..... De geldbeugel....
Per 120A, per BMS dus, heb je 1500 Watt. Dus elke toepassing die meer vraagt dan 1500 Watt gaat niet, tenzij je je LiFePO4 accu zonder BMS wil gaan gebruiken, je moet dan wel heel gelovig worden, want je moet geloven dat als er iets fout gaat , het BMS gaat ingrijpen.
En het is niet omdat iets gaat, dat het daarom ook blijft werken.

Wat die uitlezing van twee BMS'en betreft is er anders een eenvoudige oplossing zodat je op een display in plaats van in al die App's de gegevens krijgt per accu.
Maar om dat te bekomen moet je echt wat meer doen dan je alleen maar wat in te lezen.

Iedereen die zich wil inlezen hoeveel ik hierbij de handleiding van overkillsolar.com aan.
Geeft vele antwoorden op vele vragen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door rhomodel »

Je moet uitelggen of je per cel paralel schakelt of per 4 cellen.
Maak je niet teveel zorgen over de bms: die kan je met van alles en nog wat instellen, dus ook met hoeveel A je max wilt laden, ontladen, spec per cel en bij welke temperaturen laden en ontladen. De vries beperking zit er niet voor niets n, want een lifepo accu vindt het niet fijn om bevroren geladen of ontladen te worden. En omdat je accu meetstal in de camper staat lijkt het mij sterk dat je bij gebruik vriestemepraturen in de cabine hebt?
Wat ook helpt in de adviezen: hoeveel vermogen ( watt) wil je max tot je beschikking hebben?
Laatst gewijzigd door rhomodel op za 13 mar 2021, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door stobbie »

Als je meer vermogen nodig hebt kan je evt ook nog een relais of SSR laten schakelen door de BMS.
En monitoren kan ook met displays van jbd zelf:

Afbeelding

Maar let wel goed op wat je doet. Want je werkt met veel power, en een foutje kan flinke gevolgen hebben.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door L4H3 »

Duidelijke site dat overkillsolar. Dank je Atoz. Het is me duudelijk. Ik ga voor 1 bms van 120A


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouwen van 2P4S lifepo4 lishen 8 cells 272 AH



Bericht door L4H3 »

Bestelling is gedaan van de meest onderdelen. Heb alleen geen cellen van 272 Gekocht en ook niet van 208 AH maar van 310 AH. Dus straks 610 AH Gekocht bij Basen en waren net nieuw op de markt. Totaal prijs incl DDp en verzenden 875 euro. Nu nog een dc dc kopen. Gaat de Renogy 40A worden. BMS is een 120 AH geworden. Meer als zat want mijn omvormer 230/12 is toch maar 800W en meer heb ik niet nodig. Kan hier mee prima mijn water koken in een elektrische waterkoker van 650 W. Ook de twee E-bikes tegelijk opladen gaat prima. Wel 40-45 dagen levertijd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie