Pomp krijgt geen stroom van EBL

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Emile15 »

Wellicht kan iemand ons met het volgende probleem helpen.

Afgelopen zomer zijn door een bedrijf zonnepanelen evenals een lithium accu (Victron 200 A) in onze LMC Cruiser geplaatst evenals wat kleinere zaken zoals omvormer en ladebooster. Dit heeft de hele zomer en herfst prima gefunktioneerd. Voor de winter heb ik de akku losgekoppeld en toen het in Februari opeens zo'n mooi weer was heb ik hem weer aangesloten maar toen werkte de waterpomp (geen dompelpomp) niet meer. Ik heb de pomp doorgemeten en er komt geen stroom aan. Als ik er zelf stroom op zet doet hij het weer, dus aan de pomp kan het niet liggen. De dealer/LMC weigeren enige garantie aanspraken want er had nooit een lithium akku ingebouwd mogen worden want die wordt niet door het Schaudt EBL 630 ondersteunt. Verder wordt gesuggereerd dat ik het hele EBL moet wisselen (duur!) en mocht het probleem daarna weer optreden dan vervalt alle garantie. Fraai. Op een Duitse site heb ik ons probleem ook beschreven gezien en daar volstond het om het bedieningspanel (Schaudt 631) uit te wisselen (ruim €500 incl. inbouw). Ik snap niet goed hoe een bedieningspaneel het probleem kan zijn.

Uiteraard heb ik kontakt opgenomen met het bedrijf die de werkzaamheden hebben uitgevoerd en we zullen zien wat die er van zeggen. Vooralsnog ben ik voornamelijk geïnteresseeerd wat het probleem nu eigenlijk is. Kan iemand hier misschien licht op werpen?
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Hermes »

Wim van Opzeeland Alkmaar
www.wvopzeeland

Neem hiermee contact op die kan je verder helpen.
Succes.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door rhomodel »

Weet niet hoe handig je bent, maar ik zou proberen het hele circuit te meten. Je weet al dat het de pomp niet is dus van de pomp naar het schakelpaneel. Misschien is het gewoon een gecorrodeerd contactje dat niets te maken heeft met je vernieuwde electrische installatie...of een relais dat niet werkt. Hoor je wel een klik van het relais als je op het paneel de pomp aanzet?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door GeMa »

Emile15 schreef:
wo 10 mar 2021, 9:23
Wellicht kan iemand ons met het volgende probleem helpen.

Afgelopen zomer zijn door een bedrijf zonnepanelen evenals een lithium accu (Victron 200 A) in onze LMC Cruiser geplaatst evenals wat kleinere zaken zoals omvormer en ladebooster. Dit heeft de hele zomer en herfst prima gefunktioneerd. Voor de winter heb ik de akku losgekoppeld en toen het in Februari opeens zo'n mooi weer was heb ik hem weer aangesloten maar toen werkte de waterpomp (geen dompelpomp) niet meer. Ik heb de pomp doorgemeten en er komt geen stroom aan. Als ik er zelf stroom op zet doet hij het weer, dus aan de pomp kan het niet liggen. De dealer/LMC weigeren enige garantie aanspraken want er had nooit een lithium akku ingebouwd mogen worden want die wordt niet door het Schaudt EBL 630 ondersteunt. Verder wordt gesuggereerd dat ik het hele EBL moet wisselen (duur!) en mocht het probleem daarna weer optreden dan vervalt alle garantie. Fraai. Op een Duitse site heb ik ons probleem ook beschreven gezien en daar volstond het om het bedieningspanel (Schaudt 631) uit te wisselen (ruim €500 incl. inbouw). Ik snap niet goed hoe een bedieningspaneel het probleem kan zijn.

Uiteraard heb ik kontakt opgenomen met het bedrijf die de werkzaamheden hebben uitgevoerd en we zullen zien wat die er van zeggen. Vooralsnog ben ik voornamelijk geïnteresseeerd wat het probleem nu eigenlijk is. Kan iemand hier misschien licht op werpen?
Twee dingen. Ja, de meeste EBL's ondersteunen lithium accu's niet of onvoldoende. Lees echter dat er wel een aantal andere maatregelen (lader/omvormer/booster) genomen zijn, dus misschien is het iets anders. Zou even meten op de uitgang van de Schaudt of daar spanning voor de pomp op staat en als dat zo is, dan zou ik inderdaad de bedrading/stekkers checken op corrosie. Dan is vaak ook de micro-switch in de kraan een boosdoener. Als die stuk is, dan doet de pomp het ook niet. Succes!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Atoz »

Er is geen micro-switch in de kraan, want het is een drukpomp.
Zekering?
De schakelaar zit verwerkt in de waterdrukmeter, zit op de pomp zelf (bij mij toch)
Geen paniek, niet onmiddelijk denken dat je de motor van je camper moet wisselen, omdat iemand je dat adviseerd, evenmin de versnellingsbak.
Het heeft werkt, dus is het een ''kleinigheid''.
Maar ondanks dat wie schrijft blijft, is meten weten ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javanes »

Ik heb eens even naar het schema van een EBL630 gekeken, maar daar word je niet vrolijk van.
Over ingewikkeld gesproken.
Daar schijnen allerlei modules op aangesloten te zijn waaronder eentje voor een waterpomp.
Even een kabeltje van een stekkerblok doormeten is niet zo simpel.

Normaal zit er een schakelaar voor en drukpomp op het bedieningspaneel. Als je daar kunt meten of er voor de schakelaar al 12V aankomt ben je al wat verder.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javader »

Is het alleen de pomp die niet werkt ?
Of zijn er nog andere dingen die het niet doen zoals bijv. de verwarming ?
En ik durf het bijna niet te vragen maar heb je de pomp ingeschakeld op het bedieningspaneel, dat zal toch wel ?
Overigens, dat er geen LifePo4 accu gebruikt kan worden in combinatie met het EBL Schaudt 630 en Paneel LT631 is een verhaal van LMC.
Volgens Schaudt zou het geen probleem hoeven te zijn.
P.S. zijn alle zekeringen van de 630 nog in orde ?
Laatst gewijzigd door javader op wo 10 mar 2021, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door hathi »

Waarom zou die pomp ,via de EBL,moeten functioneren? Het is een drukpomp die werkt als deze stroom krijgt,mss de kabel afkoppelen uit de EBL,naar de pomp deze wel gebruiken,maar de stroom voorziening vanaf de hoofd,of een aparte schakelaar,op het display, laten werken.....zo duur is niet nodig
Hans
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Emile15 »

Al vast heel erg bedankt voor jullie reacties die een ware verademing zijn vergeleken bij wat ik van de dealer, LMC en Schaudt te horen krijg. Ja, de pomp zou het gewoon moeten doen als je hem direct op de accu/12v stroomvoorziening aansluit, dat is een goede noodoplossing maar betekent wel dat je hem niet meer aan of uit kunt schakelen via het bedieningspaneel. Bovendien, het Schaudt blok bevat een aparte pompmodule (PM631); waar dient die dan voor? Alleen om het ding aan en uit te schakelen? En ja, het is alleen de pomp die niet werkt, al deed de verlichting ook even raar, maar dat is vanzelf "over" gegaan.

Hier nog even kort de situatie tot nu toe.
De dealer en LMC zeggen dat zij geen ingebouwde lithium accu's ondersteunen en dat daarmee de garantie komt te vervallen. De reden die de LMC techneuten hiervoor opgeven is dat lithium accu's een te hoge, constante stroom afgeven en dat de Schaudt EBLs daar niet tegen kunnen. Ze voegen daar aan toe dat ook de verlichting hiervan betroffen kan zijn en wij hebben zoals gezegd inderdaad gelijktijdig daarmee een probleem gehad wat zich echter van zelf (voorlopig) heeft opgelost. Dat is ook de reden dat als wij de Schaudt in zijn geheel of het pomp moduul zouden vervangen, wij op de vervanger ook geen garantie zouden krijgen. Niemand heeft tot nu gezegd waar het probleem precies zit, behalve dan in het EBL. Dit wordt komende week door een vertrouwd bedrijf voor ons doorgemeten en hopelijk komt daar dan wat uit. Mijn idee is dat het toch niet zo moeilijk kan zijn de uitgangsspanning van de accu wat te verlagen zodat de Schaudt er geen/minder problemen mee heeft, maar ik ben geen techneut.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door 309T16 »

Emile15 schreef:
za 13 mar 2021, 12:59
De reden die de LMC techneuten hiervoor opgeven is dat lithium accu's een te hoge, constante stroom afgeven en dat de Schaudt EBLs daar niet tegen kunnen.
Als je dit letterlijk als antwoord kreeg, heeft diegene die dit beweert totaal geen verstand van de (camper) elektronica.
Ook voor een Li accu geldt, dat er pas stroom bij belasting gaat lopen als de verbruiker aangaat. De verbruiker (verlichting, waterpomp enz.) blijft dezelfde en gaat echt niet substantieel meer verbruiken omdat de Li-accu een paar honderd millivolt hogere spanning heeft.

De ander kant op klopt het wel. Het is juist het laden van een Li-accu dat anders is. Maar daar zijn zat oplossingen voor, die al lang en breed bekend zijn bij de met de tijd meegaande professionele bedrijven en hobbyisten (zoals op dit forum).
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door rhomodel »

Klinkt mij een beetje als : li is nieuw en als er iets niet goed is geven we dat de schuld.
De piek spanning van een lood accu is nl hoger dan een lifepo accu. Het is waar dat de spanning niet teveel daalt van een lifepo onder zware belasting, maar ik kan niet geloven dat de 13,2 volt van een lifepo de schuld is dat allemaal electronische zaken kapot gaan..terwijl een lood accu 13,4 is.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door GeMa »

309T16 schreef:
za 13 mar 2021, 13:48
Emile15 schreef:
za 13 mar 2021, 12:59
De reden die de LMC techneuten hiervoor opgeven is dat lithium accu's een te hoge, constante stroom afgeven en dat de Schaudt EBLs daar niet tegen kunnen.
Als je dit letterlijk als antwoord kreeg, heeft diegene die dit beweert totaal geen verstand van de (camper) elektronica.
Ook voor een Li accu geldt, dat er pas stroom bij belasting gaat lopen als de verbruiker aangaat. De verbruiker (verlichting, waterpomp enz.) blijft dezelfde en gaat echt niet substantieel meer verbruiken omdat de Li-accu een paar honderd millivolt hogere spanning heeft.

De ander kant op klopt het wel. Het is juist het laden van een Li-accu dat anders is. Maar daar zijn zat oplossingen voor, die al lang en breed bekend zijn bij de met de tijd meegaande professionele bedrijven en hobbyisten (zoals op dit forum).
Klopt. Maar de interne weerstand van een LifePO4 is wel heel anders als die van een "normale" accu. Bovendien hebben de meeste LifePO4's een ingebouwd BMS die de stroomsterkte naar de accu regelt. Wellicht zit daar het probleem, een BMS die "ruzie maakt" met de EBL. Waarom zet je de oude "gewone" accu niet even terug en kijk je dan hoe alles werkt?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door 309T16 »

Is niet zo. Er is geen communicatie tussen de EBL en de accu. Accu is niks anders dan een spanningsbron, die stroom levert op aanvraag, Interne weerstand van de accu speelt hierbij zeker geen rol.
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Emile15 »

Dat is geen gek idee; alleen zit de nieuwe accu nu op een andere plaats zodat ik de Helle sensor niet meer kan aansluiten op de oude accu (maar die is toch puur diagnostisch geloof ik). Kan ik gewoon alle stroom uitzetten, de - loskoppelen, dan de + en die dan vervolgens in omgekeerde volgorde op de oude accu aansluiten (met behulp van startkabels want ik heb geen zin de nieuwe accu volledig te demonteren)?
Plaats reactie