Pomp krijgt geen stroom van EBL

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Marinus »

Ik zou eerst een kijken bij de pompmodule.
Knippert de diagnose LED elke 3 seconden? Ja = module in orde
Is er 12 volt aanwezig bij connector 2?
Kun je de stekkers 3 en 7 eens losnemen en weer monteren?
.
Pompmodule PM630.jpg
Pompmodule PM630.jpg (119.39 KiB) 473 keer bekeken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javanes »

Als je dat doet vergeet dan niet om eventuele zonnepanelen eerst los te koppelen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door GeMa »

309T16 schreef:
za 13 mar 2021, 16:23
Is niet zo. Er is geen communicatie tussen de EBL en de accu. Accu is niks anders dan een spanningsbron, die stroom levert op aanvraag, Interne weerstand van de accu speelt hierbij zeker geen rol.
Reken maar van wel. Juist door de lage interne weerstand van de LifePO4 moet een BMS te hoge laadstromen beperken. Hoe dit andersom werkt, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ook bij afname van stroom heeft het BMS een functie (check de specs van gerenommeerde merken er maar van op).

Omdat je daarnaast te maken hebt met een booster, lader en EBL, die elk hun eigen rol en functie hebben, kan het best gebeuren dat die elkaar ergens "in de weg" zitten. Immers, bij een "normale" accu "kijkt" de booster/lader naar de accu om te bepalen of en hoe er geladen wordt. Bij een LifePO4 doet de accu (het BMS) dat, dus net andersom.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door 309T16 »

Je praat nu over laden en het betreft hier de situatie van verbruik (zie de opmerking van de dealer)

Maar dan nog kan het bij laden alleen van invloed zijn, als de laadstroom door de EBL gaat. Dat zou ikzelf nooit doen bij een modernisering van een bestaande camper.
Je begrenst dan de max. laadstroom van de Li accu.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door CaradoT135 »

Die pompmodule krijgt toch net als de andere 12v aansluitingen toch voeding van dezelfde bron zoals o.a. de koelkast. Dan zouden die andere apparaten het toch ook niet doen?
EBL 630.JPG
EBL 630.JPG (56.05 KiB) 444 keer bekeken
En hier een Duitser met een haperende pomp. Na verschillende pogingen o.a. resetten et cetera moest er toch een nieuwe 631 in.

https://www.wohnmobilforum.de/w-t139628.html
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Emile15 »

Beste CaradoT en Marinus,

Reuze bedankt voor jullie informatie. CaradoT, ik had de hele Duitse discussie al gelezen en ben er niet helemaal van overtuigd (omdat ik het niet begrijp) dat met het wisselen van het bedieningspaneel de fout opgeheven kan worden. Maar goed als het dat is dan zullen wij het ook laten wisselen. Eerst wil ik eens aan de gang met het schema van Marinus. Mijn probleem is dat onze Schaudt onder de bestuurdersstoel zit en van achteren afgedekt is met een stuk grijs hard plastic wat ik er maar niet uit kan krijgen zonder te gaan slopen. Ik zal het snel nog eens proberen en anders moet het bedrijf bij ons in de buurt het maar proberen. Ik heb in elk geval Marinus's schema (en suggesties) doorgestuurd.
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javader »

Het lijkt er op niet op dat de Lifepo4 de oorzaak is, kan het me ook moeilijk voorstellen.
Eerder verdacht is het Schaudt spul.
Bij onze Duitse forumvrienden werkte het weer na het vervangen van het LT631 bedieningspaneel.
Overigens kost dat een paar centen.....
Hier een link naar een topic van iemand met een dergelijk probleem
viewtopic.php?f=10&t=8474607#p1992744
Ik heb eenzelfde Schaudt combinatie in de camper en hoop er maar het beste van.
Als ik had kunnen kiezen had ik heel veel liever iets eenvoudigers gehad :bang:
Indachtig de Kroppie uitspraak "wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan".
Laatst gewijzigd door javader op za 13 mar 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javader »

Nog een laatste reactie want het houdt me toch bezig.
Gezien alle duitse en nederlandse reacties lijkt het hoogstwaarschijnlijk dat het een probleem met het lt631 paneel is.
Dit probleem ontstaat bij of een diepontladen accu (bijv. na lange stilstand) of een accuwissel. Het komt niet alleen voor bij lifepo4 accu's ook bij pb accu's.
De oorzaak ? Ik kan een hoop bedenken.
Heb in mijn werkzame leven wel wat ervaring met dit soort problemen Het meest voor de hand liggend is een spanningspiek.
Zo'n piek zou bijvoorbeeld kunnen ontstaat bij het aankoppelen van een (zonnepaneel) lader.
Of als je een accu losneemt en weer aansluit.
De bewuste Schaudt electronica lijkt daar nogal gevoelig voor en matig beschermd.

Emile, ik ben benieuwd naar het vervolg en succes met de reparatie.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door hathi »

Emile,mijn bijdrage nog een keer lezen,ik vernoem ook een aparte schakelaar,en is simpel te wijzigen.....ik heb een oudje en helemaal geen EBL,....dus ook nooit storingen,en bij zo,n EBL komt dat toch frequent voor !....je kan elke aansluiting op de EBL,makkelijk overbruggen,via een gezekerde losse aansluiting,zo ook de lader,of het scheiding relais,het is niet meer dan een gemakkelijke unit,die voor de snelheid en gemak word gebruikt,in de fabriek,i.p.v. een zekeringkast! Maar echt geen ingewikkelde computer of zo,al doet de prijs dat wel vermoeden
Hans
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javader »

Hans, er is een verschil tussen dit Schaudt EBL en de vroegere versies. Hier wordt gewerkt met een bussysteem. Waarschijnlijk heeft dat wat voordelen voor de bouwer.
Dat maakt het niet heel eenvoudig om met wat losse zekeringen e.e.a. aan te sluiten in geval van storingen.
Bovendien ben je je "monitoring" kwijt bij uitval van het paneel.
Bijv. accuspanning, tankvulling, aan/uit 12v
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door javader »

Emile,
Is het probleem inmiddels opgelost ?
En zo ,wat was de oplossing ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door Emile15 »

Nee het probleem is nog niet opgelost. Dinsdag gaat de camper naar de werkplaats waar de Schaudt en het bedieningspaneel uitgebouwd worden en voor “herprogrammering” terug naar Schaudt gestuurd wordt. Dat kan dan een paar weken gaan duren. Zoals anderen ook al opgemerkt hebben zou ik het liefst de hele Schaudt aan de kant gooien maar het gebruik van een bus-systeem maakt dit gecompliceeerd. Ik houd jullie op de hoogte.

PS. We zijn overigens wel al een paar keer met de camper op vakantie geweest. De pomp is als noodoplossing direct op de huishoudaccu aangesloten met een aan-uit schakelaar er tussen. Dit werkt prima. WC doorspoelen en vol-aanduiding daarentegen doet het niet, en ook hebben we problemen met de centrale deurvergrendeling.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Pomp krijgt geen stroom van EBL



Bericht door mama »

Kan dit bijdragen aan het probleem ebl niet geschikt voor lithium ?
https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... %20EBL.pdf
Plaats reactie