Formaten zonnepanelen...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Formaten zonnepanelen...



Bericht door macfocus »

Hi,
De camper staat weer voor de deur, dus ik eindelijk eens echt goed meten wat er voor paneel op het dak past.

Doelen:
1 paneel +/- 300wp met een Victron 100/20.
Bij voorkeur het paneel vóór op de auto ivm gewichtsverdeling.

Potentiële posities en formaten:

Lengterichting 90x210 redelijk vooraan
Dwarsrichting 56x 215 midden
Dwarsrichting 100 x 215 achterzijde

De 100cm in de laatste optie is erg krap, het is tussen 2 dakluiken die uiteraard open kunnen.

De meeste panelen zijn 100cm, dus het past eigenlijk allemaal net niet.

Ik vind eigenlijk alleen een Panasonic HIT N250 die smaller is, maar dan ook meteen duurder en minder wp.

Iemand tips?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door DJSmiley »

2 panelen?

Eigenlijk heb je met 300wp alleen de optie om achter m kwijt te kunnen.

En die 1m is wel erg krap, dan zul je al iets met hoekprofielen moeten doen, want met de 'standaard' ABS montagepunten komt er nog eens 5cm aan beide kanten bij. (en bij een groot paneel de middensupport weglaten.. dat zou niet mijn voorkeur zijn)

2x https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonne- ... 4-10000124 zou bv wel kunnen.
Dan heb je 400Wp. Bij slecht/bewolkt weer of buiten het seizoen mogelijk wel lekker, maar eea is ook afhankelijk van je accu.

Je zou ook 1 kunnen nemen voorop van 200Wp en er 1 bijzetten indien nodig. Maar eigenlijk alles <100cm breed is, in verhouding, gewoon 'duur'

Beste optie is een grote achterop, dat is veruit het voordeligst. Een 340Wp paneel koop je dan voor een goede 125 euro
Kijk wel goed, want sommige 330+ panelen zijn 104/105cm, anderen 99.x cm.

Ga je naar een 300-320Wp paneel dan zit je ruim onder de 100 eur
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... jving.html
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 02 mar 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door macfocus »

De montage is geen probleem. Op de hoeken is ruimte zat. En ik wilde sowieso al met alu hoekprofiel de boel gaan vastzetten. Dacht zelf aan 4 stukken van een cm of 30/40. En dan die profielen onder het paneel monteren. Dan komt er maar een paar mm bij in de breedte.
Die 2 panelen kosten een behoorlijk 360,- oid, best duur als een huispaneel 99,- doet....

En als ie dwars komt, dan wil je eigenlijk een spoiler voor hebben (heb ik al liggen), maar die past dan alleen vóór het dakraam...

Keuzes....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door DJSmiley »

En gebruikt?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... 180wp.html

Dan heb je 2x180WP voor 100 euro en die zijn 80x164, dan kun je voor en achteraan er 1

Geen idee hoe oud ze zijn, maar reken even 10% ouderdom, dan nog zit je op een goede 320wp
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door kampo »

macfocus schreef:
di 02 mar 2021, 22:15
...De meeste panelen zijn 100cm, dus het past eigenlijk allemaal net niet.
...Iemand tips?
Een paar tips die ik je kan meegeven:

1. Panelen van huizen zijn nu inderdaad bijna allemaal ca 100cm breed en 160 à 190cm lang
Door deze afmetingen zijn er bij montage op voertuigen erg veel trillingen in de glasplaat.
Het is niet goed als de glasplaat iedere keer weer 10mm omhoog en vervolgens 10mm omlaag schiet bij oneffenheden in de rijbaan.
Dat maakt dat panelen van 100cm breed gewoon minder geschikt zijn om een lange levensduur te halen op voertuigen. Je kan beter meerdere smalle panelen gebruiken.
De panelen zijn nu goedkoper maar ook dunner als vroeger. Dat is gewoon minder stevig.
Enkel kiezen op basis van het aanbod MP en de laagste prijs is meestal een verkeerde keuze.

2. Begrijp ik dat je plan is om de panelen er weer gewoon in het midden op te leggen.
Voorzie een plek voor toekomstige solar uitbreiding en upgrade. +/-300Wp zal op termijn misschien te weinig zijn.

3. Ik zie de tekening van je dakplan niet. Die heb je hopelijk gemaakt ?

4. Panelen verwijderen is vaak duurder als panelen monteren. Dus doe het goed.

5. Goed reinigen, 2x ontvetten en vastkleven. Je wil geen schade veroorzaken.


Voorbeeld
Afbeelding
Groeten Kampo
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door Ruud Adam »

kampo schreef:
wo 03 mar 2021, 8:25
Het is niet goed als de glasplaat iedere keer weer 10mm omhoog en vervolgens 10mm omlaag schiet bij oneffenheden in de rijbaan.
Mag je een paneel uitsluitend vastmaken aan de randen (waar de lijst zit)?
Of zou je bijvoorbeeld ook in het centrum van de plaat een rubber blokje o.i.d. mogen lijmen?
Als dat niet mag, zou het dan zin hebben om op het dak van de camper een rubber blokje te lijmen? (en dus niet vast aan het paneel). Zodat wellicht op die manier voorkomen wordt dat het paneel naar beneden buigt
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door kampo »

Natuurlijk zijn er die het gedaan hebben. Een stuk schuim in het midden onder het glas geplakt.
Maar iedereen begrijpt dat dit een foefel oplossing is. De, overigens hoge, temperatuur zal niet meer dezelfde zijn in al de cellen. En als het loskomt kan je er niet meer bij.

Het is allemaal meer werk als wat het kost.
Dan zoek je maar beter wat langer naar passende en juiste panelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door Kroppie »

bij een huispaneel op een dak buigt zo,n paneel ook wel door maar dan door de winddruk, en als de lange zijden in het midden ondersteunt zijn dan buigt de glasplaat zelf wel, ook op een dak door de invloed van de wind, en bij een groot paneel een blokje hardschuim in het midden van het glas geplakt , dat had ik ook bij panelen van 1,68x1,0mtr op dak van mijn camper, nooit een negatieve invloed van dat schuim ontdekt/gemeten , en de panelen doen het nu nog steeds prima( staan nu in de tuin bij gebrek aan camper), maar blokje niet te klein nemen, ik had 10x20cm en dikte dusdanig dat het schuim +-1mm ingedrukt werd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door macfocus »

16A33D29-00A2-4D55-AE78-C39DC046E1C6.jpeg
16A33D29-00A2-4D55-AE78-C39DC046E1C6.jpeg (188.73 KiB) 852 keer bekeken
Het dak in kwestie. De rode veeg is de bedachte lokatie voor het paneel.

Ik heb nog eens zitten kijken naar andere (smalle) panelen. Dan lever ik in op de wp’s. Nou heb ik in principe niet meer nodig dan 100wp. Maar zoals eerder gezegd, ik wil de accu zo snel mogelijk vol hebben.
Dus een behoorlijk paneel er op en gaan.

Kleinere panelen gaan het probleem niet oplossen. Er passen er geen 2 normaal op, gewicht wordt verdubbeld en de kosten ook.

Toekomstig ga ik met deze camper echt niet meer nodig hebben als 300 Wp.
Ook eerder gezegd, geen tv, geen schotel, geen compressor koelkast e.d. Dus een heel dakplan, ik snap het, maar overkill in mijn geval.

Lang verhaal kort, nog even goed gemeten en de grootste plek is exact 100cm breed x 215 lang. Dakluiken open of dicht maakt niet uit, past ook.

Dus met een paneel van 1675 X 992 X 35 mm
https://www.solar-bouwmarkt.nl/kublack ... -cell.html

Moet ik daarmee wegkomen. Montage wil ik door middel van aluminium hoeklijn gaan doen.
Iets van 60x60mm 30cm lang per hoek. Daardoor heb ik geen hoeklijk op het smalste punt, maar wel een “brede” verankering. Hoeklijn met de hoek naar binnen, onder het paneel.
De afstand tussen de montagegaten van de panelen is 990mm, dus dat is nog minder als een klein paneel op de hoeken. Doorbuigen zal dus ook wel meevallen lijkt me. Mocht ie toch doorbuigen, dan zijn de kosten goed te overzien.

Blijft over, geen plek voor een spoiler vlak voor het dwarsgeplaatste paneel, want het dakluik zit in de weg.
Spoiler voor het dakluik plaatsen of weglaten?

Oh, T4 connectors, is dat hetzelfde als Mc4?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door evdoetelaar+larana »

Is 2 korte spoilers links en rechts naast het dakluik een optie?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door hathi »

Ik begrijp je overweging,want ik zit met hetzelfde probleem,en had ook de neiging om het vol te leggen,maar intussen heb ik dat laten varen, heb nu 2 panelen van 116x53x25 a 150watt (€175,- v beide)...en nog ruimte over ,het zij zo, ik wil ze op rails leggen,zodat ik altijd nog kan veranderen,bij plaatsen,of verwijderen....mocht dat nodig zijn,maar het is weer allemaal extra gewicht,houd ook daar rekening mee
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door PaulBng »

Waarom niet gewoon een hoeklijn net zo lang als het paneel, langs de lange zijden?

Waarom een spoiler? Ik zou zonder beginnen...


Paul
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door macfocus »

Omdat ik dan net de marge kwijtraak die k nodig heb.
Een lang hoekprofiel voegt ook niet echt iets toe.
Een spoiler zou de “winddruk” kunnen verminderen, dan waait het meeste er overheen ipv er vanonder druk op uit te oefenen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Formaten zonnepanelen...



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
wo 03 mar 2021, 14:04
... en de panelen doen het nu nog steeds prima( staan nu in de tuin bij gebrek aan camper).
Prachtig voorbeeld !
Als ik dit verhaal nog goed kan volgen zijn dit nu de duurste panelen van Nederland.
Ondertussen 4 ? keer ver/geplaatst. Goed voor de circulaire economie :lol:
Groeten Kampo
Plaats reactie