Intelligente dynamo sensor minpool

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

Hoi allemaal,

Ik heb hierbij een afbeelding van de minpool van mijn startaccu (Peugeot Expert uit 2016 nieuw model). Weet iemand van jullie of dit inderdaad een sensor op de minpool betreft t.b.v. een slim aangestuurde dynamo?
slimme.jpg
slimme.jpg (197.63 KiB) 1214 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Dat kan ik zo niet bevestigen.
Maar als het inderdaad een shunt is dan lijkt me dat goed mogelijk.
Als je hem loskoppelt (alleen de shunt!!), zul je vast een bijpassende alarm melding krijgen.

Je kunt een intelligente dynamo in principe ook herkennen door te meten tijdens een rit.
Want die dynamo zal af en toe de accu niet bijladen, terwijl je dat wel zou verwachten.
(Spanning varieert tijdens een rit ergens tussen de 13,8 en 14,7VDC).

Welke uitvoering van de Expert heb je precies (motor type + euro norm)?
Paul.
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

Hoi Paul,

Ik heb een Peugeot Expert 2.0 liter Blue HDI (euro 6) motor 180 pk EAT6.

Ik ging er tot op heden vanuit dat er een slim aangestuurde dynamo op zat. Tot ik laatst onder de motorkap keek van Citroën Jumpy nieuw model uit 2016. Deze was omgebouwd door een bekende camperbouwer en ik zag daar een Victron Cyrix-ct scheidingsrelais onder de motorkap. Hè........???
https://www.acculaders.nl/victron-cyrix ... g%20-%20EU

Vandaar mijn vraag.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Wil natuurlijk nog niet zeggen dat die bekende camperbouwer weet wat hij doet

De foto is niet heel duidelijk maar zo te zien is het een intelligente dynamo.

Zoals aangegeven kun je het beste een voltmeter op de sigarettenaansteker hangen en kijken wat die doet.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Een intelligente dynamo op een Euro 6 lijkt me inderdaad logisch.
Maar het bevestigen kan ik niet.

Overigens als dat automatische scheidingsrelais aangesloten is tussen de dynamo en de huishoudaccu (!),
En de huishoudaccu daarmee dus juist rechtstreeks op de dynamo, dan is dat wel een erg slimme camperbouwer.
Ik mag wel hopen dat je dan ook een passende huishoudaccu hebt (AGM of beter/moderner).
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Euro 5 of euro 6 zegt helemaal niets.
Dat is ooit een keer geroepen en door iedereen overgenomen.
Voor verkopers van dc-dc laders natuurlijk gelijk aangegrepen.
Het gaat er om hoe de fabrikant de emissienorm gaat halen van euro5/6.
Sommigen deden dat met sjoemel software
.
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

Myway en Paul,

Dank voor jullie reactie!

Op de site van de camperbouwer lees ik dat ze een AGN (moet AGM zijn volgens mij) huishoudaccu onder de motorkap van een Expert/Jumpy/Proace plaatsen. Ik zag het blauwe LED lampje van de Cyrix branden toen ik onder de motorkap naar de Cyrix keek (motor draaide toen niet). Maar dan nog, kan dit dan wel? Gaat dit wel goed? Het is inderdaad een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Orion Tr 12/12 smart.

Ik heb geen sigarettenaansteker, wel een 12 V ingang voor een bekende 12 V stekker (voor koelbox etc.). De spanning over deze ingang zou dus moeten variëren tijdens een autorit tussen 13,8 V en 14,7 V bij een slim aangestuurde dynamo?

Groet en dank!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door DJSmiley »

Bij benadering wel ja. Meet gewoon eens wat er gebeurt

Het hele Euro5/6 verhaal heeft geen directe relatie tot het al dan niet hebben van een slimme dynamo.
Wel is het een makkelijke richtlijn.

Zoals gezegd, het is niet dat je DC-DC MOET hebben bij Euro5 of hoger. De kans is er dan alleen dat het nodig is. Bij euro4 is dat gewoon niet het geval, bij 5/6 kan het een aandachtspunt zijn.

Dat sommige verkopers die 'kan' interpreteren als 'heeft' om zo een DC-DC te verkopen is een ander verhaal.

En zelfs met een slimme dynamo kun je gewoon de HH accu laden. Alleen optimaal vol krijgen lukt dan niet, of het gaat heel traag, maar soms is dat nieteens heel erg als je bv ook zonnepanelen hebt die dat deel voor hun rekening nemen.
Goed vooronderzoek en adviezen van onafhankelijke techneuten is het beste.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Als je accu een lage weerstand heeft gaat laden veel sneller als met een boostert.
Immers: een booster converteert wel de spanning omhoog maar kan vaak maar beperkt stroom door laten.
Zonder booster worden die stromen zo groot als de weerstand van de accu toelaat.

En ja inderdaad, helemaal vol worden doet die zo niet.
Maar daar kan een zonnepaneeltje uitkomst bieden.
Bovendien: Een slimme dynamo zal vast wel zo slim zijn dat je de spanning wat hoger kunt aken in de software.
Als je een remterugwinningsenergiesysteem hebt, zal die nooit vol willen zijn met een slimme dynamo.
Waar zou die bij remmen dan zijn elektrisch energie moeten laten?
Maar ik geloof niet dat de Expert van TS dat heeft.

Dus tja... wat denk je dat er gebeurd met die stroom die uit je zonnepaneeltjes kwam, als je de auto weer eens start?
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

travelscout schreef: Als je een remterugwinningsenergiesysteem hebt, zal die nooit vol willen zijn met een slimme dynamo.
??
Kun je eens uitleggen wat dat voor systeem is
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door DJSmiley »

Regeneratief remmen is bij sommige auto's een van de methodes om de accu op pijl te houden, het start/stop systeem.

De accu blijft op een 70-80%, bij remmen wordt die energie opgeslagen en als je stilstaat weer gebruikt om te starten.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door hathi »

Als je even googled kun je het vinden,bv regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit......en zoals Travelscout al aangeeft,mag de accu niet vol zijn,om deze energie te kunnen opslaan,de accu word met dit systeem meestal tot 80 % geladen,de rest is voor de opslag vd zg remenergie,het zijn allemaal kleine besparingen,maar alles bij elkaar loont het,vandaar dat dit toegepast word, maar natuurlijk niet bij TS. PS zoals je begrijpt kan bij zulk een systeem in een Camper,de HH accu nooit vol geraken vandaar dat die booster geplaatst moet worden,en je hebt helemaal gelijk dat dit ooit hier geroepen is....als zou dit nodig zijn voor Euro 5/6 niet dus
Laatst gewijzigd door hathi op di 23 feb 2021, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Regeneratief remmen komt volgens mij voor bij elektrisch rijden.

Een intelligente dynamo is er volgens mij voor om de co uitstoot te beperken.
Die zal een korte tijd na het starten de accu niet meer laden als alleen indien het gas wordt losgelaten en het voertuig uitrolt in de versnelling, de motor gebruikt dan geen brandstof en is er geen co uitstoot.
Een mooi moment om de dynamo de startaccu verder op te laten laden dan wat hij in het begin van de rit heeft gedaan.
Er is in dat systeem geen rekening gehouden met een tweede accu die geladen moet worden en dat ook onvoldoende gebeurd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door hathi »

Klopt Myway,wat je aangeeft,maar wat is het verschil dan,volgens mij is die minder uitstoot,juist de aanleiding om dit systeem toe te passen ?en niet enkel op elektrische auto,s,de Sprinter heeft het,vandaar ook die noodzakelijke prijzige booster,maar hier op het forum word de naam booster voor van alles gebruikt
Hans
Plaats reactie