Intelligente dynamo sensor minpool

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door travelscout »

Uiteraard.

De plaats van scheiden tussen de startaccu en de dynamo, heeft niets met de weerstand van een kabel te maken.
Wel met het scheiden van de laadstroom tussen dynamo- huishoudaccu en dynamo-startaccu.
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door 309T16 »

Laat die weerstand van die kabel nou net het transportmedium van de stroom zijn. Die kabelweerstand vormt samen met de inwendige weerstand van de accu voor de belasting.

Sorry, maar je zit er echt volledig naast.

Een ieder die ervaring heeft met het rekenen aan weerstandnetwerken zal dit beamen.

Dit is niks anders dan een spanningbron met 2 belastingen met een kabel(weerstand) als verbinding.
Zodra een een accu een spanning aangeboden krijgt, die hoger is dan zijn eigen klemspanning, zie je hem gewoon als belasting.

Jammer dat je te vaak dingen roept zonder onderbouwing.
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

Als beloofd zou ik mijn bevindingen nog even terugkoppelen zodra ik de bus uit de schorsing had gehaald, vandaag dus.
kampo schreef:
do 25 feb 2021, 8:08
Op een standaard Peugeot Expert staat natuurlijk wel een intelligente dynamo. Jammer van de slechte foto van de shunt. TS misschien kan je een duidelijke foto maken van die shunt.
Ik denk dat de foto niet meer nodig is. Vandaag een even rondje gereden en continue de spanning over de sigarettenaansluiting gemeten/gemonitord. De spanning hierop in de Peugeot Expert 2.0 Blue HDI 180 pk (Euro 6) bouwjaar juni 2016 (nieuw model) bleef tijdens de rit continue rond de 14,45 V hangen. Na afloop ook 5 minuten lang de spanning direct over de startaccu gemeten en ook hier 14,45 V +/- 0,20 V.

Ter info voor een toekomstig forumlid dat deze bus tot camper wil opbouwen: de conclusie die ik trek is dat dit type bus dus geen intelligent aangestuurde dynamo heeft. Ik kan dus voor de goedkope oplossing gaan: een Cyrix-CT Intelligent Battery Combiner i.p.v. een Orion TR 12/12-18 smart. Blij dat ik op de boot naar Texel onder de motorkap van door ...... gebouwde Citroën Jumpy (eveneen nieuw model) kon kijken!

Ik heb dezelfde vraag vóór deze meting ook gevraagd aan 3 Peugeot Dealers. Wat me tegen viel was dat 2 van de 3 mij met vraagtekens aankeken en niet resoluut ontkennend reageerden. Wel vermoeden ze dat er geen sprake was van een intelligente dynamo. Volgens één van is de functie de sensor op de minpool (zie mijn eerste foto) waarschijnlijk de accuspanning te monitoren t.b.v. het start/stop-systeem dat op deze bus zit.

De 3e dealer zei resoluut dat er op deze bus een slim aangestuurde dynamo zit. Hier breng ik mijn bus in ieder geval niet snel naar toe (al doe ik veel van het eenvoudige serviceonderhoud zelf).

Er kan dus een slotje op. Dank aan jullie bijdrage!

Michel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door kampo »

Wat raar zo een bijdrage ... want je stelde toch een vraag ?
Enerzijds lijkt het erop dat je een meetshunt op de slechte foto ziet en anderzijds kan je dat na zoveel bijdrages niet bevestigen. Zo komen we niet verder.
Ook niet door je meting. Want zoals je misschien niet beseft zijn er verschillende parameters die meespelen om de intelligente dynamo en het BMS systeem wakker te krijgen.
Even 14,4V monitoren met een lege accu en bij deze temperaturen zal niet voldoende zijn om de intelligente dynamo in zijn slaapstand tegen te komen.
Misschien had ik het niet gelezen maar nu blijkt dat het een 2016 Peugeot Expert is en had ik begrepen dat die wel degelijk start stop voorzien is.
Dat de Peugeot dealers niet weten wat een intelligente dynamo is en velen nog nooit van een huishoud accu gehoord hebben was al langer bekend...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door beatrix18 »

Alleen Peugeot? :lolno:

Volgens mij, als ik zo af en toe mee lees, wordt het tijd dat we weer kunnen buiten spelen. :D

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

kampo schreef:
ma 08 mar 2021, 20:52
Wat raar zo een bijdrage ... want je stelde toch een vraag ?
Het spijt me Kampo. Ik hoopte met deze terugkoppeling recht te doen aan de adviezen/antwoorden die ik eerder op pagina 1 van dit topic van forumleden gekregen had: volgens hen gaf het monitoren van de accu spanning uitsluitsel. De overige antwoorden (vanaf pagina 2) gingen meer over de zin en onzin van het gebruik van een booster vermoed ik (maar goed, ik ben ook maar een leek op dit specifieke gebied).

Ik begrijp uit jouw verhaal dat mijn terugkoppeling/conclusie ongefundeerd is en dat enkel een meting van de spanning dus geen uitsluitsel kan geven op mijn vraag.

Hieronder ter verduidelijking wat meer foto´s van de accu. Kun je me met deze informatie uitleggen hoe ik er alsnog achter kan komen of mijn bus een slim aangestuurde dynamo heeft?

Dank voor je tijd en energie.
IMG-5550.jpg
IMG-5550.jpg (301.46 KiB) 355 keer bekeken
IMG-5552.jpg
IMG-5552.jpg (261.29 KiB) 355 keer bekeken
IMG-5553.jpg
IMG-5553.jpg (244.91 KiB) 355 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door kampo »

Goed
Zoals reeds geschreven werd gaat het over de minpool.
Geef toe dat de hoek van waaruit de foto gemaakt is geen uitsluitsel geeft.
Het kabeltje dat daar in de ribbelbuis vertrekt dat zou de bedrading van de meetshunt kunnen zijn.
Als dit een meetshunt is dan heb je een intelligente dynamo en al zeker een BMS systeem.

Of dat Battery Management Systeem actief is kan je enkel vaststellen door een juiste meting van het verloop van de spanning op de startaccu te doen
Bij deceleratie of afremmen met warme motor , volle startaccu en hogere omgevingstemperatuur.
Dat kan op de sigarettenaansteker plug als die op de startaccu staat en met uitgeschakelde cyrix.

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door myway »

Je hebt gereden met de wagen nadat hij uit de stalling kwam?
Hoeveel was de spanning van de start accu voor het starten?
Hoe lang is er gereden waarbij je steeds die spanning van 14.5 volt hebt waargenomen?

De foto’s van het voertuig met die cyrix is niet van jou?
Ik zie daar een cyrix van 230 Amp met wel erg dunne kabeltjes, ik denk ook nog twee verschillende diktes die aan de cyrix zitten van 10 mm2 en 6 mm2
Dat is door de bekende camperbouwer gemaakt?
Als je 10mm2 gebruikt ga je er toch geen cyrix van 230 Amp in zetten.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:
ma 08 mar 2021, 22:57
Of dat Battery Management Systeem actief is kan je enkel vaststellen door een juiste meting van het verloop van de spanning op de startaccu te doen
Bedoel je, dat een BMS niet ten alle tijden tijdens het rijden actief is? Dus een aantal parameters heeft, waaraan voldoen moet worden om actief te worden?
Of dat het er uit geprogrammeerd is?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door beatrix18 »

Kampo bedoelde waarschijnlijk: om te ontdekken of je een BMS hebt moet je de spanning (van de startaccu) over een langere rit meten. Als je een BMS hebt dan is die altijd actief. Alleen merk je dat pas als de spanning duidelijk varieert. En die variaties zijn van meerdere parameters afhankelijk.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door kampo »

309T16 schreef:
di 09 mar 2021, 12:17
kampo schreef:
ma 08 mar 2021, 22:57
Of dat Battery Management Systeem actief is kan je enkel vaststellen door een juiste meting van het verloop van de spanning op de startaccu te doen
Bedoel je, dat een BMS niet ten alle tijden tijdens het rijden actief is? Dus een aantal parameters heeft, waaraan voldoen moet worden om actief te worden?
Of dat het er uit geprogrammeerd is?
Een goede schrijver die alles kan uitleggen in een paar korte, juiste zinnen ben ik zeker niet.
Maar met de hulp van andere forum deelnemers komen we er wel :thumbup:
Vooraf: Het BMS voertuig systeem heeft niets met een Lithium BMS te maken.

Het voertuig BMS zit in een ECU van het "moderne" voertuig en ieder merk gebruikt er een andere benaming voor. De aanwezigheid van een BMS is te herkennen aan een shunt op de minpool van de startaccu.
Het systeem is altijd actief maar de parameters waarbij de dynamo gaat laden,
kunnen net iets anders zijn per merk/ type voertuig.

Het komt erop neer dat het systeem de accu altijd gaat laden als bv
- je pas gestart hebt
- het buiten te koud is
- de motor nog niet warm is
- de startaccu onvoldoende geladen is <80%
- je vertraagt
- je afremt

en niet gaat laden
- als je gewoon rijdt
- de accu >80% vol is
- kick down vermogen vraagt
- met een aanhangwagen rijdt

enz...

De logica snap je wel als je weet dat het de bedoeling is van maximaal brandstof en uitstoot te sparen, al is het na de komma.

Dus moet je, als je gaat meten, wel rekening houden met die parameters want anders zie je de werking niet. Als je kan vaststellen dat de vermelde logica niet gevolgd wordt dan weet je dat het BMS systeem niet actief is of weg geprogrammeerd. Dit is bij mijn weten het geval bij bepaalde Ford Transit fabrieks camper versies.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door 309T16 »

Duidelijk zo :thumbup:

Dat er dus geen variërende startaccu spanning is, kan twee oorzaken hebben. Het niet voldoen aan de voorwaarden van de BMS of dat het in de software uitgezet is.
Vraag mij dan af of hier nog eens op gecontroleerd gaat worden (APK).
Toch een soort van milieudelict.
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door mctakes »

kampo schreef:
ma 08 mar 2021, 22:57
Geef toe dat de hoek van waaruit de foto gemaakt is geen uitsluitsel geeft.
myway schreef:
di 09 mar 2021, 8:49
De foto’s van het voertuig met die cyrix is niet van jou?
De foto´s die ik hierboven (met de reeds geinstalleerde Cyrix) zijn inderdaad afkomstig van een door de bekende camperbouwer gebouwde bus (Citroën Jumpy, nieuw model, zoals bij velen bekend uit dezelfde PSA fabriek gerold als de Proace en mijn Expert). Ik beschikte gisteravond ten tijde van schrijven nog niet over de foto´s van mijn eigen bus. Zojuist foto´s van mijn eigen situatie gemaakt, zie onderaan. Ik hoop dat deze foto´s wat meer info geven over mijn situatie (dus zonder Cyrix).
kampo schreef:
ma 08 mar 2021, 22:57
Bij deceleratie of afremmen met warme motor , volle startaccu en hogere omgeving
De bus had 3 weken niet gereden. De accu zat gistermiddag toen ik er op uit ging dus zeer waarschijnlijk niet helemaal vol inderdaad.
beatrix18 schreef:
di 09 mar 2021, 12:41
Kampo bedoelde waarschijnlijk: om te ontdekken of je een BMS hebt moet je de spanning (van de startaccu) over een langere rit meten. Als je een BMS hebt dan is die altijd actief. Alleen merk je dat pas als de spanning duidelijk varieert. En die variaties zijn van meerdere parameters afhankelijk.
Hier de feiten: gistermiddag ben ik (nadat de bus 3 weken stil heeft gestaan) met de bus gaan rijden. In totaal 45 minuten. Ik heb hierbij ook een stuk snelweg gepakt. Inherent aan deze rit: optrekken en afremmen. Tijdens deze gehele rit heb ik continu de spanning over de sigarettenuitgang gemeten (14,45 V +/- 0,20 V). Na afloop heb ik met draaiende motor de spanning direct over de startaccu gemeten in een tijdspanne van 5 minuten, zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=Nkb0nSuRQxE. Resultaat: 14,45 V +/- 0,20 V.

Vandaag heb ik de spanning over de startaccu gemeten zonder draaiende motor. Niet alleen over de + en centrale massapunt maar ook direct over de + en de - van de accu (dus voor de sensor). Resultaat: 12,47 V (zie onderstaande foto). De accu had tijdens mijn 5 minuten meting aan het eind van de 45 minuten rit gistermiddag dus deze rustspanning van 12,47 V.

Wil dit zeggen dat de accu dus nog niet vol genoeg is en dat ik opnieuw de bovenstaande procedure moet uitvoeren om uitsluitsel te krijgen?
IMG-5628.jpg
IMG-5628.jpg (264.04 KiB) 224 keer bekeken
IMG-5641 (1).jpg
IMG-5641 (1).jpg (401.24 KiB) 224 keer bekeken
IMG-5637.jpg
IMG-5637.jpg (231.61 KiB) 224 keer bekeken
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intelligente dynamo sensor minpool



Bericht door 309T16 »

Een niet losgekoppelde accu in een modern voertuig heeft na een rit vrijwel zeker verbruik. Dat doet zelfs mijn 306 cabrio uit 1998 (benzinepomp, stappenmotor, emissieklep enz).

Om de "volheid" van een accu te beoordelen aan de hand van de spanning, zal je hem los moeten koppelen.
Plaats reactie