waterniveau gauge

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

waterniveau gauge



Bericht door Prhg »

Allen,

Ik heb een rollerteam camper en deze heeft, zoals velen van ons denk ik hebben, een schoonwater niveau meter in 4 stappen van 0, via 33% , 66 % en 100% De detectie is via de schroeven die aan de zijkant van de tank zitten.
Ik blijft dit een vervelende manier van weergave vinden, want als hij net onder de 100 % detectie zit, dan staat hij al op 66 % en als hij net onder de 33% komt dan geeft de display al 0 % aan, terwijl en toch nog veel water in zit.

Nu overweeg ik een waterniveau gauge zoals op de afbeelding te plaatsen. Kan ik dan 1 van de schroefaansluitingen gebruiken die nu aan de tank zitten om het waterniveau op het standaard display weer te geven of moet ik een aparte traploze watermeter aansluiten?

iemand hier al ervaring mee?

groeten

Peter
Bijlagen
vlotter.jpg
vlotter.jpg (40.64 KiB) 1045 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: waterniveau gauge



Bericht door pwhooftman »

Dit gaat zeker niet werken via een van de huidige schroefaansluitingen. De door jou getoonde niveaumeter geeft een weerstand van 0 - 190 ohm, terwijl de schroefaansluitingen meten of er water tegen aan staat middels geleiding door het water. Daarbij is er sprake van veel hogere weerstanden, en de meting is ook meer vergelijkbaar met het meten van de capaciteit van een condensator (het water vormt als het ware een grote condensator), dan het meten van een weerstand.

Je zult dus een apart meetcircuit moeten aanleggen als je de genoemde niveaumeter wilt gebruiken (apart 12 volt aanvoeren), met gebruik van het getoonde metertje. Weergave op het bestaande paneel van de camper zal niet mogelijk zijn.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: waterniveau gauge



Bericht door Bob47 »

Je zult wel de bestaande bekabeling kunnen gebruiken. Als ik me niet vergis wordt daar al de + meegevoerd. Een van de andere kun je als min gebruiken en een als meetdraad.
Moet je wel deze oppakken van je huidige aanwijzer.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: waterniveau gauge



Bericht door Prhg »

bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: waterniveau gauge



Bericht door Arie55 »

Hou er rekening mee dat de tank (althans in mijn geval) geen rechthoekige doos is. Bij mij gaat die halverwege in een groter oppervlak over. Dat wil zeggen dat de meter-meting misschien lineair is, het water kolom is dat dan niet. Dus je krijgt eerst een langzame afname te zien en later een versnelde afname.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: waterniveau gauge



Bericht door 309T16 »

Mogelijkheid is om een lege tank dan met afgemeten hoeveelheden te gaan vullen. Dan weet je wat nauwkeuriger wat de weergave op het paneel inhoudt.

Een soort van ijken.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: waterniveau gauge



Bericht door Prhg »

Het zal altijd meer info geven dan de huidige meter in stappen van 33%. En die NET onder de 33% al 0% aangeeft.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: waterniveau gauge



Bericht door jackentiny »

Heeft iemand ervaring met de ultrasoon meter van alie?

Groet,
Jack
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: waterniveau gauge



Bericht door Ruud Adam »

Heb je een link?
Aliexpress is best groot....
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: waterniveau gauge



Bericht door jackentiny »

Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: waterniveau gauge



Bericht door Antonis »

Zo te zien heb je bij deze een behoorlijke ruimte aan de bovenkant van je watertank nodig. Meer dan 20 cm. Bij mij zal dat niet gaan want boven mijn watertank is mijn zitbank.
Ton
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: waterniveau gauge



Bericht door Ruud Adam »

De reviews die ik her en der lees over de ultrasoon meter o.a. ook op Amazon zijn ook niet onverdeeld positief.
Dat is dus niet de meter van de TS, maar de meter zoals bedoeld door @jackentiny
Stond ook ergens dat het meer voor diepere putten is. Dat je sowieso 50 cm diepte moet hebben.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op di 02 mar 2021, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: waterniveau gauge



Bericht door Joske »

De getoonde niveau-meter is zeker bruikbaar.
Gewoon de vlotter plaatsen van boven af en de meter ergens waar je het handig vindt.
Daarna de meter ijken door steeds 10 liter in tank te vullen en dan de meterstand aflezen.
Eventueel om de meter een rond aantekenvel plakken met dan daarop die waarden.
Want zoals eerder gesteld,is niet iedere tank mooi rechthoekig. Ooit een Dethleffs gehad, waarbij de tank half onder de bijrijdersstoel zat.
Maar overigens, als ik 's morgen vol getankt op pad ga, weet ik dat ik daar wel een paar dagen mee vooruit kan.
Even een keer op het knopje drukken en dan zie ik het wel: gisteren nog op 1/2.....vandaag op 1/4, dan heb ik nog ......(ervaringscijfer) voorraad!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: waterniveau gauge



Bericht door Antonis »

@joske
Heb je wel naar de inbouwmaten gekeken?
Ton
Plaats reactie