Controlepaneel en storingen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

Beste camperaars,

Heb net de camper van stal gehaald, een fiat ducato Rimor 600. Beide accu's, die van de motor en de auto zelf zijn voldoende opgeladen ( vrij nieuw). Alle lampen van de binnenverlichting doen het. Een aantal problemen doen zich voor.

1.- ( alleen) Als de motor draait, gaat het licht soms spontaan aan in de camper.
2.- als de buitenstekker ( 220) volt is aangesloten, dan is er geen 220 v stroom in de camper ( dus op de stopcontacten)
3.- de lampjes op het controlepaneel branden ( accu, verlichting, waterpomp) , maar gaan soms ook weer uit. Het controlepaneel is niet te bedienen, dus het hele menu is niet te volgen ( % watertank, aan/uit waterpomp, etc)

Het vermoeden is een kortsluiting, maar hoe kom je daar achter

Groet,
John
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: controlepaneel



Bericht door CaradoT135 »

Beide accu's, die van de motor en de auto zelf zijn voldoende opgeladen ( vrij nieuw).
Is dat laatste gemeten?
Als de motor draait, gaat het licht soms spontaan aan in de camper.
Van het woongedeelte of aan de voorzijde van het rijgedeelte?
als de buitenstekker ( 220) volt is aangesloten, dan is er geen 220 v stroom in de camper ( dus op de stopcontacten)
Stoppenautomaat en aardlek gecontroleerd?
de lampjes op het controlepaneel branden ( accu, verlichting, waterpomp) , maar gaan soms ook weer uit.
Dat lijkt op een loszittend of slecht makend contact ergens, heb je de zekeringen in de EBL als eens gecontroleerd/ losgehaald en teruggezet?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: controlepaneel



Bericht door travelscout »

Nog meer vragen:

a) Lijkt me dat deze veelheid aan klachten toch niet nu - dus na het ophalen uit de stalling- voor het eerst optreden?
b) Van welk bouwjaar is je camper?
c) Is er wel 230V op de de stopcontacten, zonder aangesloten "buitenstekker"?
d) Op welke wijze scheidt je de dynamo/startaccu van de huishoudaccu (van het woondeel)?
e) Gaan die lampjes op de ebl uit op het moment dat de de motor start?
Paul.
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

Beste camperaars,

Camper is van bouwjaar 2000. Fiat Rimor 600. Het bedieninsgpaneel lijkt ontregelt, de knoppen zijn niet of nauwelijks te bedienen, het lampje aan/uit brandt, die van de verlichting en waterpomp soms wel/niet. het is een ArSilicii. Het is een rechthoekig paneel met aan de linker kant 1 groot display mt daarin alle gegevens en aan de rechterkant 5 tiptoestknoppen met in het midden OK en daarboven een knop omhoog, er onder een knop omlaag en zo ook naar links en naar rechts.

Nogmaals alle lampen doen het binnen. Ik heb het frontplaatje verwijderd en het stekkertje er naar toe even een minuut eruit gehad ( resetten), ook dit helpt niet. Heb ook geen 220 V als ik de buitenkabel aansluit. Heb aardlekschakelaar gecontroleerd, is niks mis mee. Als ik de buitenstekker aansluit en de camper aanraak dan tintelt het, de stekker eruit, dan is het weg. De verlichting gaat soms zomaar spontaan aan in de camper, maar kan het wel weer via de knop bij de deur uit doen, soms blijft het dan uit. De problemen zijn ontstaand nadat de camper ongeveer 4 maanden niet gebruikt is. De boordaccu had ik eruit gehaald en aan de acculader gedaan.
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

als ik de motor start gaan de lampjes van bedieningspaneel niet uit, soms ook weer wel.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door EasyBee »

Gezien de beschreven symptomen en problemen, krijg ik het idee dat er o.a. een aardings / massa probleem is.
Ik zou zowel bij de startaccu en de huishoud accu, bij de zekeringskast als ook bij de 220V buitenstekker eens controleren of de massa aansluitingen nog roest / corrosie vrij zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

Bedankt EasyBee, ga ik morgen doen. Ik laat het je weten, Groet John
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

Ik heb via 230 v buiten weer stroom. Alleen het bedienspaneel is nog ontregelt. Wat ie behoort te doen, lukt niet, alle mogelijkheden niet meer te bedienen. Aanknopje wel aan en de verlichting in de camper is met de hoofdschakelaar bij de ingang van de deur te bedienen en doen het allemaal. Ook de waterpomp doet het.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door EasyBee »

joni schreef:
ma 22 feb 2021, 19:10
Heb ook geen 220 V als ik de buitenkabel aansluit. Heb aardlekschakelaar gecontroleerd, is niks mis mee. Als ik de buitenstekker aansluit en de camper aanraak dan tintelt het, de stekker eruit, dan is het weg.
Dat met die tinteling ook weg? Ook als je de stekker in de muur een slag omdraait? Want tinteling als je de camper aanraakt, mag echt niet gebeuren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

geen tinteling meer. Vandaag een stuk gereden. Ook onder het rijden soms spontaan het licht aan in de camper, wel weer uit te doen, maar na ongeveer 5 a 10 minuten weer aan. Ook als de camper stil staat. Soms springt de waterpomp ( lampje op bedienspaneel) spontaan aan, en werkt, maar soms ook niet. Camper gaat volgende week voor de keuring en zal eens vragen wat er aan de hand kan zijn. Bedankt voor de tips in ieder geval. Groet, Joni
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door JanJD »

Na een stallingsperiode heb ik ook weleens een verward bedieningspaneel gehad waarbij diverse functies het niet of foutief deden. In onze Adria op basis van Fiat Ducato uit 2013 zit een elektroblok NE237 waar het bedieningspaneel via een digitaal (seriele) verbinding met het elektroblok communiceert. Deze communicatie was verstoord en na het geheel stroomloos maken (zonnepaneel los en hierna accu los met niet aangesloten 230V) en in omgekeerde volgorde weer aangesloten was de communicatie weer hersteld.

(N.b. Oorzaak van de storing was het losnemen van de accu (verzekering eis stalling) zonder dat het zonnepaneel los was genomen, dit geeft wat onvoorspelbare opstart verschijnselen als het zonnepaneel het geheel (zonder accu) gaat voeden...)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door veetee »

joni schreef:
ma 22 feb 2021, 19:10
het is een ArSilicii. Het is een rechthoekig paneel met aan de linker kant 1 groot display mt daarin alle gegevens en aan de rechterkant 5 tiptoestknoppen met in het midden OK en daarboven een knop omhoog, er onder een knop omlaag en zo ook naar links en naar rechts.
Dat is alleen het display/bedieningseenheid, ergens zit ook nog het ebl (electroblok) met alle aansluitingen, waarschijnlijk ziet die van ArSilicii er ongeveer zo uit. Zit vaak onder de bestuurdersstoel of in een kast of bank ingebouwd. Kan heel goed zijn dat daar de oorzaak zit, ergens in de aansluitingen op die unit of intern kortsluiting op de print of zo.


EAAD7169-5D3C-45DC-A794-47EE0F004811.jpeg
EAAD7169-5D3C-45DC-A794-47EE0F004811.jpeg (105.21 KiB) 1736 keer bekeken
joni
Berichten: 23
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 21:59

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door joni »

wederom bedankt voor de tips. Afbeelding EBL klopt en zit bij ons onder het aanrecht. heb nu alles ontkoppeld, dat wil zeggen overal het stroom eraf gehaald, autoaccu en huishoudaccu, bedieningspaneel had ik al gereset en.... hij doet het weer. Het liefst zou ik het stroom erop wilen houden in de stal;;ling, maar mag/kan niet, ook niet aan de oplader. Haal de huishoudaccu er wel uit 's winters en aan de oplader.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Controlepaneel en storingen



Bericht door veetee »

Onder het aanrecht, dat lijkt me niet zo'n slimme plaats, daar wil het wel eens lekken of vochtig wezen... in combinatie met electra... Misschien slecht contact ergens of corrosie in de verbindingen geweest?
Maar goed, fijn dat het weer werkt. :thumbup:
Plaats reactie