Fysieke aansluitingen zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door macfocus »

Zoals bekend ga ik binnenkort een zonnepaneel plaatsen.
Op zich niet zo spannend, maar wat voor aansluiting zitten er eigenlijk voor aansluiting aan over het algemeen?

Ik vermoed iets van MC nogwat connectors?
Of komen ze gewoon met “loose ends”? (Kan het me niet voorstellen).

Ik zit te denken aan een Victron 335 Wp panel, maar een “huis” panel is serieus goedkoper.
Gebruiken die dezelfde connectors? Als ik dat weet, dan loop ik minder risico bij het kopen bij meerdere leveranciers.

En die connectors, die bevinden zich na montage buiten onder het paneel naar ik aanneem?

Dank weer.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ook bij huispanelen is gebruikelijk (multicontact) mc 4 connectors, een mannetje - en een vrouwtje +.
zijn waterdicht en zitten gewoon onder het paneel, met een dotje kit vastzetten tegen rammelen.

b.v. bij solar bouwmarkt in almere een 310Wp canadian solar paneel (1668mmx992mm x 35mm)voor 99 euro, heb er zelf juist 10 gekocht ter vervanging van mijn 27 jaar oude solara 120WP panelen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Aloys »

Ik heb de bestelde panelen destijds (2012) zelf opgehaald uit Friesland. Daar werden ter plekke even de stekkers
eraan gezet, plus een stuk kabel met contrastekkers. Op basis van de door mij berekende kabellengte. Eindigend
op een stekkerloos uiteinde wat ik op maat kon afknippen en aan de regelaar bevestigen.

Niet gezegd dat ze dat nog doen, tegenwoordig...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door myway »

Aan dat Victron paneel zit een stukje kabel met mc4, je kunt die kabel er niet afhalen omdat in het kastje onder dat paneel is dicht gegoten met hars.
Ik ken ook wel panelen waar niets aanzit en moet je het aansluitkastje op het paneel open maken.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door macfocus »

Dank heren,

Ergo, even checken of er een mc4 connector aanzit, anders even bijbestellen.
Ik had de solar-bouwmarkt al gevonden inderdaad, en laat ik nou in Almere wonen....
Scheelt echt serieus veel geld.
Moet alleen even wachten tot de camper voor de deur staat ivm maatvoering.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door CaradoT135 »

macfocus schreef:
vr 19 feb 2021, 23:12
Op zich niet zo spannend, maar wat voor aansluiting zitten er eigenlijk voor aansluiting aan over het algemeen?
De door jou genoemde Victron heeft 2 smaken, één zonder kabels en één met 90 cm kabels met een MC4 mannetje en vrouwtje. Dan zijn er PV panelen met een vaste kabel bipolaire verbindingskabel (NDS) die kabels kan je in diverse lengten kopen. De kabel van NDS is trouwens maar 2,5mm², op zich is dat geen probleem, alleen MC4 stekkers zijn meestal vanaf 4mm² kabels geschikt.
En die connectors, die bevinden zich na montage buiten onder het paneel naar ik aanneem?
Bij sommige panelen kan je ze met een kabelbinder aan de zijkant fixeren.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door JohnCurly »

Grote huispanelen kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, mn in het centrum.
Ze zijn niet ontworpen op dynamisch gebruik.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

2 extra steunen in het midden van de lengte, en je hebt dezelfde ondersteuning als een paneel van 850mmx1000mm.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
za 20 feb 2021, 7:43
....
ter vervanging van mijn 27 jaar oude solara 120WP panelen
Dan heb jij voor ons heel belangrijke meetresultaten te melden ;)
Zijn ze dan stuk?
Veel lagere opbrengst?
Hebben de oude nog ''opbrengst'' ?

Want ik beschouw jou als een zuinig man, dus heeft jouw aankoop een reden.

Edit: en ja ik moet nog 19 jaar wachten op mijn meetresultaten
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door javader »

Je kunt ook werken zonder mc connectoren.
Dus die dingen er afknippen, de gewenste lengte eraan solderen of klemmen en daarna isoleren met
bijv. vulcaniserende tape.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

nee panelen zijn niet stuk , sterker nog ze doen nog wat er 27 jaar geleden beloofd is, maar ik had gemeten dat er op het frame waar ze op zitten, dat daar zonder veranderingen aan het frame 10 panelen van 310Wp op passen, dat is bijna 3x zo veel , oude panelen waren 1200mmx992mm en 120Wp, en de nieuwe 1668x991mm en 310Wp, en dat paste op mijn frame, en de oude panelen heb ik aan een vriend gegeven , en gaan op een schuurdak in schotland de rest van hun leven uitzingen met stroom leveren, iedereen blij.
moet alleen paar draden naar de omvormer veranderen, en verder van een hogere opbrengst genieten, heb ze nu gedemonteerd, en ben nu het frame wat roest aan het wegwerken en in de bitumen zetten, tegen roest, het frame gemaakt van oud ijzer , gaat ook al zolang mee , dus nu mooie gelegenheid EN mooi weer om er eens wat aandacht aan te besteden.
leuke bezigheid hoor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door CaradoT135 »

javader schreef:
za 20 feb 2021, 12:24
Je kunt ook werken zonder mc connectoren.
Dus die dingen er afknippen, de gewenste lengte eraan solderen of klemmen en daarna isoleren met
bijv. vulcaniserende tape.
Dat kan, alleen als je wil knutselen aan de omvormer of andere elektronica welke aan het zonnepaneel is gekoppeld kan je vrij simpel de connectoren loskoppelen en is die zijde spanningsloos.. Met solderen kan dat niet en moet je andere maatregelen treffen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door veetee »

JohnCurly schreef:
za 20 feb 2021, 10:23
Grote huispanelen kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, mn in het centrum.
Ze zijn niet ontworpen op dynamisch gebruik.
Gewoon met alu hoekprofiel over gehele lange zijde bevestigen (profiel aan het paneel schroeven, en dan op het dak plakken/kitten met goede kwaliteit kit), heb ik ook gedaan met zo'n huispaneel ca. 168 cm lengte, zit als een huis, en na 1000den km nog steeds. :wink:

Afbeelding
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door myway »

Komt alleen de ventilatie niet ten goede.
Met drie stukken van 30 cm zit het ook vast.
Plaats reactie