Fysieke aansluitingen zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ach daar ben ik niet zo bang voor, het waait er in de lengte richting ook lekker onderdoor.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door dedruivenplukker »

Kroppie schreef:
za 20 feb 2021, 12:26
nee panelen zijn niet stuk , sterker nog ze doen nog wat er 27 jaar geleden beloofd is,

jos
Ik kan er nog aan toevoegen dat de panelen die ik een paar jaar terug van Jos kreeg ook nog steeds stroom afgeven.
Ik heb niet gemeten hoe veel Wp maar het is meer als genoeg voor het verbruik hier op de tuin. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Campergeluk »

@kroppie
ivm die berekende kabeldikte mm2 een vraag; heb hier: http://www.polz.info/leitungsrechner/? mijn gegevens ingevoerd, dus 2 panelen 270Wp met een Immp 8,52A elk. De berekening volgens de verklaring zou dan zijn: A= 2x Immp = 17,04A; de kabellengte 5 m1 en V wordt dan 12 en dat laatste vind ik vreemd. Moet dat niet zijn de Vmmp van 31,7V die bij deze panelen hoort ??????
Is het niet zo dat de spanning in de zonnepaneel-kabels, tot aan de regelaar, bepaald wordt door de panelen en niet of de camper een 12V-systeem heeft ??
Laatst gewijzigd door Campergeluk op wo 05 mei 2021, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

voor de draad tussen paneel en regelaar wel, maar tussen regelaar en accu moet je met 12 volt accuspanning rekenen, MAAR ook met de amperes die bij het vermogen horen, vermogen blijft na de regelaar vrijwel gelijk, de spanning daalt naar +-12 volt dus de amperes gaan omhoog

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Campergeluk »

ok dank je

maarrr als dat zo is staat het, gedeeltelijk, verkeerd uitgelegd op deze site die bij de berekenaar hoor: http://wiki.polz.info/doku.php?id=wie_b ... ttsrechner.... ?????

het ging mij inderdaad om het stuk van paneel naar regelaar; als je dan idd de VMPP moet toepassen (=31.7V) kom je op een veeeeeel lager verlies uit dan als je met 12V zit te rekenen.
Laatst gewijzigd door Campergeluk op wo 05 mei 2021, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fysieke aansluitingen zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

er staat in die bladzijde: der strom in der 12 volt!! leitung, en bij 3 panelen parallel, is dan 16,xx amp.

het beste is rekenen met JOUW gegevens, en voorbeelden goed lezen.

en ja tussen paneel en regelaar verlies je minder dan na de regelaar bij gelijke mm2 door het hogere voltage, en daarom is die veel gebruikte 6mm2 vanaf de panelen meestal voldoende, en ook komt daarvandaan de raad om de rewgelaar zo dicht mogelijk bij de accu te plaatsen, en lifst direkt op de accu aan te sluiten en niet via een ebl b.v, geeft allemaal extra verbindingen en afstanden en dus verliezen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie