Victron omvormer op lithium accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
wimvanduuren
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 12:38
Locatie: wenum-wiesel

Victron omvormer op lithium accu?



Bericht door wimvanduuren »

Kan ik mij 15 jaar oude victron phoenix inverter 12 v 350 w op litium accu laten werken om bv laptop op te laten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron inverter



Bericht door Kroppie »

ik zou niet kunnen bedenken waarom niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Victron inverter



Bericht door J vd pal »

Jazeker, dat kan, heb ik ook in mijn camper, niets aan de hand.
Camper-T
Berichten: 1182
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron inverter



Bericht door Camper-T »

Als eerder geschreven: kan prima, geen reden waarom dit niet zou kunnen.

Welke type 12 volt accu je ook neemt, 12 volt blijft 12 volt. Als de accucapaciteit het maar aan kan om de omvormer te laten werken.
Een Lithium/LifePo4 accu zal met het zelfde formaat zelfs meer capacteit hebben dan een traditionele HH accu en houd het langer uit.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Victron inverter



Bericht door JoopBrekken »

wimvanduuren schreef:
wo 17 feb 2021, 10:22
Kan ik mij 15 jaar oude victron phoenix inverter 12 v 350 w op litium accu laten werken om bv laptop op te laten
Als de laptop met een snoertje geladen wordt dan kan je de laptop allen de lengte van dat snoertje OPLATEN. :-B
Door de iets hogere spaning van een LFP accu zal de omvormer iets minder stroom gebruiken om de laptop te laden. Maar het gaat prima!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Victron inverter



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
wo 17 feb 2021, 15:42
wimvanduuren schreef:
wo 17 feb 2021, 10:22
Kan ik mij 15 jaar oude victron phoenix inverter 12 v 350 w op litium accu laten werken om bv laptop op te laten
Als de laptop met een snoertje geladen wordt dan kan je de laptop allen de lengte van dat snoertje OPLATEN. :-B
Beste Joop
Dyslexie, woordblindheid is door een eenvoudige meting van de hersenactiviteit eenvoudig vast te stellen en helaas niet te genezen.
De door u gepresteerde hersenactiviteit Joop, is ofwel het gevolg van domheid ofwel pestgedrag maar is dus wel te genezen en of te behandelen.
Gelieve uw medicijnen dus netjes in te blijven nemen. Want wij hebben geen andere keus dan er zo nu en dan eens een ferme taalfout te schrijven.
Verder is er geen enkel beletsel om al dan niet intellectuele arbeid uit te voeren.
In naam van alle dyslectisch aangelegde mensen zeg ik dus: foei Joop!

Beste Wim
Het enige belangrijke is dat uw oude omvormer een zuivere sinus produceert.
Dus geen gemodificeerde sinus.
(Maar waarschijnlijk was Victron toen ook al wel up tot date.)
Uw dyslectische medemens wenst er u succes mee ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron inverter



Bericht door Kroppie »

ik heb ook nog een oude victron phoenix combi omvormer 12/1200/70 , van meer dan 15 jaar oud, en deze heeft ook al een zuivere sinus,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Victron inverter



Bericht door JoopBrekken »

Ik vond het zelf wel grappig gevonden :lol3:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Victron inverter



Bericht door PaulBng »

@Atoz De meeste van dit soort "fouten" worden veroorzaakt door auto-complete functies van het "device".

Even teruglezen voor je op verzenden drukt, helpt natuurlijk.

(Behalve al die d en t dingen dan).

Gewoon doorheen lezen, meestal begrijp je echt wel wat er bedoeld wordt...


Paul
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron inverter



Bericht door jan- »

Atoz schreef:
wo 17 feb 2021, 16:48
Het enige belangrijke is dat uw oude omvormer een zuivere sinus produceert. Dus geen gemodificeerde sinus.
Ik snap niet dat een laptoplader niet met een gemodificeerde overweg zou kunnen. Het eerste wat zo'n lader doet is die wisselspanning omzetten in een gelijkspanning. Dan maakt het toch weinig uit dat die sinus er wat blokkerig uitziet?

Er zijn wel simpele schakelingen die mis/ge-bruikmaken van van de 50 Hz sinus:
Afbeelding
Edit: LET OP! ER KAN 220V OP DE UITGANG STAAN!

Ik meen dat er tandenborstelladers zijn die hier gebruik van maken. En dan gaat het niet goed met een blokgolf. En sommige motortjes kunnen niet goed tegen een blokgolf.

Maar zijn er hier ervaringen dat een geschakelde voeding of lader moeite heeft met een gemodificeerde sinus?
Laatst gewijzigd door jan- op do 18 feb 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Victron inverter



Bericht door PaulBng »

Ik heb het even aan m'n vriendin gevraagd (haar naam begint met Goo) en vond dit.

Helpt dit?


Paul
wimvanduuren
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 12:38
Locatie: wenum-wiesel

Re: Victron omvormer op lithium accu?



Bericht door wimvanduuren »

Dank vooral uw reactie ik weet genoeg betreffende omvormer. De vraag kwam eigenlijk omdat ik een dag ervoor een vraag had bij de dealer over een victron Mpptt solar regelaar 75/15 of die ook op lithium zou kunnen 200 w zonnepaneel. Kan dus niet moet een dongel bij .ik heb nog een voltronic en die kan ik wel instellen vr gr wim
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Victron omvormer op lithium accu?



Bericht door Arie55 »

Gebruik de getoonde schakeling niet als 'gewone' 12V voeding! Ondanks dat het 12V is, is en blijft het een buitengewone gevaarlijke/levensbedreigende schakeling.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
wimvanduuren
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 12:38
Locatie: wenum-wiesel

Re: Victron omvormer op lithium accu?



Bericht door wimvanduuren »

Als ik bovenstaande in ROOD is het zeer gevaarlijk Vraag van mij WAAROM? Andere schrijven dat is geen probleem is
Plaats reactie