Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Test opstelling gemaakt van onlangs ontvangen batterij lading meter.
Ben er niet ontevreden over. Eerst wat gespeeld, Bleek zowel de spanning meting als stroom meting niet goed.
Alles gekalibreerd en nu de duurtest. Eerst accu vol 100% dan volledig ontladen.
Kijken hoeveel mijn lfepo4 het doet
.
Ben er niet ontevreden over. Eerst wat gespeeld, Bleek zowel de spanning meting als stroom meting niet goed.
Alles gekalibreerd en nu de duurtest. Eerst accu vol 100% dan volledig ontladen.
Kijken hoeveel mijn lfepo4 het doet
.
Laatst gewijzigd door Bob47 op zo 14 feb 2021, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Test va mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Leuk!
Wie wat waar en hoe?
Wie wat waar en hoe?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Test va mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Tja in dat geval hebben we toch al een richting om te gaan rijden.
Edit: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-j ... ulomb.html
Edit: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-j ... ulomb.html
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Test va mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Precies voor het hele bedrag van 22 euries.
Moet zeggen, wel respect .....zoveel functionaliteit voor dat bedrag !!!
Moet zeggen, wel respect .....zoveel functionaliteit voor dat bedrag !!!
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Na de nodige testen kwam toch een probleemje tegen. Bij het laden zag was mijn lader toch een beetje van slag. Nl door de shunt weerstand die mee werd gemeten.
Op zich deed ie het best wel leuk maar was er niet tevreden over.
Zodoende een zelfde systeempje besteld bij ali maar de stroommeting gaat middels een oppikkenlus waar een hall sensor in zit.
Waarom niet gelijk voor gekozen..... omdat dit (mijn ervaring van 20 jaar geleden) deze niet zo nauwkeurig waren en nogal verliepen.
Nadat ik deze ontvangen had eerst getest op nauwkeurigheid en verloop. Moet zeggen... respect voor de resultaten en dus het ontwerp. Doet niet onder voor de shunt type.
En..... eigenlijk wel zo makkelijk in monteren. Gewoon om de gemeenschappelijke aarddraad en de natuurlijk de spanning aansluiten. Das alles.
Ook de menu structuur is wat minder cryptisch dus makkelijker, maar de afkortingen weer minder , maar daar is over heen te komen.
Nu een hele cyclus getest (een keer ontladen en weer 100% laden) en ik ben er dik tevreden over.. Dus ook met het display draadloos via wifi (behoudens de voedings spanning).
O ja, nog een min puntje. Het display moet 5 volt voeding hebben (via usb ) Dus daar moet je wel nog een aparte 12v naar usb 5v voor hebben. Buiten dat laatste.... prima ding ?
Die gaan we inbouwen.
Op zich deed ie het best wel leuk maar was er niet tevreden over.
Zodoende een zelfde systeempje besteld bij ali maar de stroommeting gaat middels een oppikkenlus waar een hall sensor in zit.
Waarom niet gelijk voor gekozen..... omdat dit (mijn ervaring van 20 jaar geleden) deze niet zo nauwkeurig waren en nogal verliepen.
Nadat ik deze ontvangen had eerst getest op nauwkeurigheid en verloop. Moet zeggen... respect voor de resultaten en dus het ontwerp. Doet niet onder voor de shunt type.
En..... eigenlijk wel zo makkelijk in monteren. Gewoon om de gemeenschappelijke aarddraad en de natuurlijk de spanning aansluiten. Das alles.
Ook de menu structuur is wat minder cryptisch dus makkelijker, maar de afkortingen weer minder , maar daar is over heen te komen.
Nu een hele cyclus getest (een keer ontladen en weer 100% laden) en ik ben er dik tevreden over.. Dus ook met het display draadloos via wifi (behoudens de voedings spanning).
O ja, nog een min puntje. Het display moet 5 volt voeding hebben (via usb ) Dus daar moet je wel nog een aparte 12v naar usb 5v voor hebben. Buiten dat laatste.... prima ding ?
Die gaan we inbouwen.
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Hou wel het sluipverbruik in de gaten van dit soort meters.
Hier ook nog wat discussies over couomb meters:
viewtopic.php?f=7&t=8466464&start=28
viewtopic.php?f=10&t=8473277&start=56
Hier ook nog wat discussies over couomb meters:
viewtopic.php?f=7&t=8466464&start=28
viewtopic.php?f=10&t=8473277&start=56
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Klopt, is inderdaad een valkuil(tje) . Het display valt wel in het oog, dus die schakel je wel uit. Maar de meeteenheid vd hallsensor ( incl de wifi zender) zit rechtstreeks op de accu. Dus makkelijk over het hoofd te zien. Even gemeten... trekt 22ma. Is niet veel maar gedurende een winterstalling genoeg om de accu behoorlijk leeg te trekken.
Nb. Het eerdere draadje lezend heeft deze nog een voordeel tov de Juntec nl laden of ontladen geeft ie perfect aan zonder aanpassing middels een - voor de AMP (dus ontlading). Dus geen inventieve aanpassingen via D+. Dus de eenvoud zelfe , de massa (of de plus als je dat wilt)vd accu draad door de oppik unit (zwarte blokje met gat aan de - strip) en een draadje naar de min en + voor de voeding . Kind kan de was doen.
Nb. Het eerdere draadje lezend heeft deze nog een voordeel tov de Juntec nl laden of ontladen geeft ie perfect aan zonder aanpassing middels een - voor de AMP (dus ontlading). Dus geen inventieve aanpassingen via D+. Dus de eenvoud zelfe , de massa (of de plus als je dat wilt)vd accu draad door de oppik unit (zwarte blokje met gat aan de - strip) en een draadje naar de min en + voor de voeding . Kind kan de was doen.
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Die juntek geeft net als je andere toch ook gewoon dmv een - symbool aan dat er sprake is van ontladen.
Wat is hier "anders"?
en
Overigens is de weerstand van je shunt erg laag. Vreemd dat je lader daar zoveel problemen mee heeft.
Wat is hier "anders"?
en
Dan kun je de lader toch gewoon rechtstreeks op de pool plaatsen. Al mis je dan wel de teruglading en het beschikbare Ah percentage in de accu.Bij het laden zag was mijn lader toch een beetje van slag. Nl door de shunt weerstand die mee werd gemeten.
Overigens is de weerstand van je shunt erg laag. Vreemd dat je lader daar zoveel problemen mee heeft.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Quote :
Die juntek geeft net als je andere toch ook gewoon dmv een - symbool aan dat er sprake is van ontladen.
Wat is hier "anders"?
en
Bij het laden zag was mijn lader toch een beetje van slag. Nl door de shunt weerstand die mee werd gemeten.
Dan kun je de lader toch gewoon rechtstreeks op de pool plaatsen. Al mis je dan wel de teruglading en het beschikbare Ah percentage in de accu.
Overigens is de weerstand van je shunt erg laag. Vreemd dat je lader daar zoveel problemen mee heeft.
Unquote:
Volgens de gebruiksaanwijzing maakt de Juntec (qua aansluiting) onderscheid tussen laden en ontladen. Bij het niet opvolgen zie je wel verschillen vergeleken met een stroom meter in serie. Vandaar dat inventieve leden D+ gebruiken om te te polen (denk ik).
Mijn lader gaf minder laadstroom met de shunt in serie. Waarom ??? Zonder laad ie met 25 amp en met shunt 22 amp. Vond dat minder!
Kan natuurlijk laden rechtstreeks op de - pool (shunt overbruggen) maar dan zie je niet hoeveel ie bijlaadt, en dat is jammer en weet uiteindelijk dus de ladings toestand niet.
Wat toch ook wel prettig is dat je (robuuste) accu aansluiting kan laten zoals ie is, want de shunt in serie monteren (op de accu) vraagt toch wel om inventieve montage technieken. Je kan zelfs de hallsensor in de + draad opnemen omdat ie galvanisch gescheiden is .
Kortom montage technisch is het allemaal vriendelijker , ook de display bediening (vind ik).
Die juntek geeft net als je andere toch ook gewoon dmv een - symbool aan dat er sprake is van ontladen.
Wat is hier "anders"?
en
Bij het laden zag was mijn lader toch een beetje van slag. Nl door de shunt weerstand die mee werd gemeten.
Dan kun je de lader toch gewoon rechtstreeks op de pool plaatsen. Al mis je dan wel de teruglading en het beschikbare Ah percentage in de accu.
Overigens is de weerstand van je shunt erg laag. Vreemd dat je lader daar zoveel problemen mee heeft.
Unquote:
Volgens de gebruiksaanwijzing maakt de Juntec (qua aansluiting) onderscheid tussen laden en ontladen. Bij het niet opvolgen zie je wel verschillen vergeleken met een stroom meter in serie. Vandaar dat inventieve leden D+ gebruiken om te te polen (denk ik).
Mijn lader gaf minder laadstroom met de shunt in serie. Waarom ??? Zonder laad ie met 25 amp en met shunt 22 amp. Vond dat minder!
Kan natuurlijk laden rechtstreeks op de - pool (shunt overbruggen) maar dan zie je niet hoeveel ie bijlaadt, en dat is jammer en weet uiteindelijk dus de ladings toestand niet.
Wat toch ook wel prettig is dat je (robuuste) accu aansluiting kan laten zoals ie is, want de shunt in serie monteren (op de accu) vraagt toch wel om inventieve montage technieken. Je kan zelfs de hallsensor in de + draad opnemen omdat ie galvanisch gescheiden is .
Kortom montage technisch is het allemaal vriendelijker , ook de display bediening (vind ik).
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Die juntek ziet er precies hetzelfde uit als mijn merkloze.
Die geeft gewoon dmv een min symbool aan of er ontladen wordt. Ook precies wat je eerste foto hier toont!
Zonder min wordt er geladen. Belangrijk is dat hij zelf zodoende bij kan houden wat de restcapaciteit can je accu is. Precies waarvoor het ding gemaakt is.
Dat laadverschil met en zonder shunt moet een andere oorzaak hebben. De weerstand van je shunt is erg gering.
Die geeft gewoon dmv een min symbool aan of er ontladen wordt. Ook precies wat je eerste foto hier toont!
Zonder min wordt er geladen. Belangrijk is dat hij zelf zodoende bij kan houden wat de restcapaciteit can je accu is. Precies waarvoor het ding gemaakt is.
Dat laadverschil met en zonder shunt moet een andere oorzaak hebben. De weerstand van je shunt is erg gering.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Ben het met je eens , maar mij werd de reden niet duidelijk. Simpeler kan het niet, meter in serie, lader aansluiting voor de shunt op na de shunt. Het is een Cetek 300 en blijkbaar gevoelig voor de weerstand die die ziet ???seth_space schreef: ↑ma 12 apr 2021, 14:54Dat laadverschil met en zonder shunt moet een andere oorzaak hebben. De weerstand van je shunt is erg gering.
Meer kan ik er niet van maken.
Achteraf ben toch wel blij met degene die ik nu heb..... jammer voor de Juntec, heb ik over nu.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Het enige wat ik kan bedenken waarom die shunt ''niet goed'' is is de dikte van je bekabeling en de klemmen die je gebruikt.
Probeer er in de toekomst aan te denken dat 1 van de forumleden zijn camper in brand gegaan is door slechte klemmen te gebruiken tijdens het laden.
Zo zie ik het toch op jouw foto's
Probeer er in de toekomst aan te denken dat 1 van de forumleden zijn camper in brand gegaan is door slechte klemmen te gebruiken tijdens het laden.
Zo zie ik het toch op jouw foto's
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Test van mijn nieuwe draadloze coulomb meter
Hihi..... als je denkt dat die 25 amp over die mini krokodillen klemmetjs gaat moet ik toch even (glim) lachen. Dat zijn de +/- aansluitingen vd unit en meetdraaden vd test voltmeter.
Maar het toch wel geklungel met aansluiten vd shunt in vergelijking met het alleen maar doorvoeren vd bestaande accu aansluiting (+ of - maakt niet uit) door die hall sensor ring maakt het heel simpel en houdt het vooral degelijk.
Maar bedankt voor je advies en je bezorgdheid.
Maar het toch wel geklungel met aansluiten vd shunt in vergelijking met het alleen maar doorvoeren vd bestaande accu aansluiting (+ of - maakt niet uit) door die hall sensor ring maakt het heel simpel en houdt het vooral degelijk.
Maar bedankt voor je advies en je bezorgdheid.