Aansluitingen autoradio

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Aansluitingen autoradio



Bericht door Euro-Trotter »

Ik wil een autoradio inbouwen in een Fiat Ducato (2020) camper. Ik heb de Din-bakken er uit gehaald en zie nu een heleboel draden, gelukkig in enkele delen samengevoegd. Zo is er een Iso blok van 2 x 8 pins, die ik zo op mijn radio zou kunnen aansluiten, neem ik aan. Ook duidelijk is dat er een GPS antenne en een radio-antenne aansluiting zijn. Dan blijven er nog twee blokjes over waarvan ik niet weet waarvoor die dienen. Een wit blok 20pins en een grijze 8pins (rechts op foto). Weet iemand waar die voor zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door dieseltje+ »

Waarschijnlijk is 1(8 pins) blokje nodig voor je Plus, geschakelde plus, massa, mee dimmende verlichting.
Andere 8 pins blokje voor je geluid/speakers.
20 pins blokje geen idee, dit is een beetje op de tast in het donker, :wink: zie helaas geen foto's/afbeeldingen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door Karelkaywa »

dieseltje+ schreef:
wo 10 feb 2021, 21:14
zie helaas geen foto's/afbeeldingen.
Rechter muisknop en dan openen in nieuw tabblad kiezen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door dieseltje+ »

Warempel :thumbup: Bedankt.
Dan is de 2de foto de meest gebruikte iso aansluiting (2x 8 pins) links op de foto, voor de radio, zo als genoemd in vorig bericht. 3de blokje, heb je bedienings mogelijkheid op het stuurwiel?!
1ste foto?! Miss ook een aansluiting voor standaard geplaatste radio af fabriek?!
Miss overbodig, de 2 x 8 pins blokjes, 2de foto kunnen door plaatsing van de zijklipjes op 1 manier in de radio, zijn niet verwisselbaar. Kan je alleen goed doen :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door myway »

Ik neem aan dat als je de radio daar op aansluit de spanning van de startaccu komt.
Wil je dat in een camper?
Gebruik je de radio alleen tijdens het rijden geen probleem.
Gebruik je hem ook vaak indien het voertuig stil staat moet je natuurlijk opletten wat het stroomverbruik is.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door Euro-Trotter »

Voor mijn radio heb ik alleen de dubbele iso nodig (geluid en stroom), maar ook de losse aansluiting van de achteruitrijcamera. De andere aansluitblokjes (wit en grijs) laat ik maar gewoon zitten. De aansluiting voor de achteruitrijcamera is nog een dingetje. Ik heb een nieuwe Adria camper en de dealer heeft gezegd dat de installatie van die camera is voorbereid. Die zou ergens bij het voeteneind van de passagier zitten. Ik kan die niet vinden. Alleen een blokje dat aangesloten lijkt. Voor de camera moet ik eigenlijk drie draden hebben: een + en een - voor de video en een draad als trigger van het activeren van de achteruitrijlamp dient.

Dit is het blokje:
https://ibb.co/Jm1SHMQ
Afbeelding
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door JaapB »

Karelkaywa schreef:
wo 10 feb 2021, 22:09
dieseltje+ schreef:
wo 10 feb 2021, 21:14
zie helaas geen foto's/afbeeldingen.
Rechter muisknop en dan openen in nieuw tabblad kiezen.
Ik zie ook geen foto’s en heb op mijn Ipad ook geen rechter muisknop. :lol3:
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door PaulBng »

+1


Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door DJSmiley »

Heeft de dealer geen aansluitschema oid (Als ze dat uberhaupt willen verstrekken)? Anders wordt het meten.

Die installatie is camera voorbereid, maar daaruit maak ik niet op op welke manier.

Als je geluk hebt is het simpel, een draadje wat geschakeld 12V is als je bak in zn achteruit staat. Maar bij een nieuwere bus kan het ook goed zijn dat die draad er niet is, en met 'voorbereid' bedoeld dat er een canbus aansluiting is en alles over die bus gaat. In dat geval is het een lastiger verhaal, want dan zul je of een radio moeten hebben die dat snapt, of iets van een adaptor ofzo die dat voor je doet.

Ik heb zelf bij mijn bus een geschakelde vanaf de kabelboom gehaald, maar dat was een oude 'domme' bus (Ducato uit 2007)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door Euro-Trotter »

Ja DjSmiley ik weet niet of het over een canbus gaat. Ik zie zo'n ding nergens zitten. De dealer zegt dat er bedrading loopt tussen het derde remlicht en het dashboard. Ik dacht dat te vinden in de radioruimte, maar de dealer zegt: bij het voeteneind van de passagier. Ik zal eens bij het derde remlicht zoeken om wat voor bedrading het gaat.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Aansluitingen autoradio



Bericht door Camperic »

Karelkaywa schreef:
wo 10 feb 2021, 22:09
dieseltje+ schreef:
wo 10 feb 2021, 21:14
zie helaas geen foto's/afbeeldingen.
Rechter muisknop en dan openen in nieuw tabblad kiezen.
Dat lukt bij mij ook niet, maar er was nog een weg :D

Afbeelding

Afbeelding
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie