Originele Cruise Control later zelf inbouwen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Ik ben nog niet overtuigd, dat dit voor de Peugeot boxer (>2012) ook echt zo werkt, als bij de Ducato.

Op de Q&A van http://forum.multiecuscan.net/ wordt ook gevraagd of het voor de Boxer identiek is aan Ducato X250.
Een Multiscuscan gebruiker, zegt daar dat hij wel alle modules herkend van de Boxer, maar er geen toegang tot krijgt!

Kortom, als iemand een naam of adres heeft, die het echt kan of heeft gedaan, ik wil het graag weten :P
(Mag ook op de PB)
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

DJSmiley schreef:
vr 30 apr 2021, 21:13
Je kan eventueel ook een verkoper van dat spul (Google/marktplaats) benaderen of je tegen een vergoeding zo'n ding kan lenen of bij hun kunt doen.
Bedankt voor de tip.
Ik heb op marktplaats al een 'gevraagd' bericht gezet (nog geen reacties daarop overigens). Op dat duitse forum regelen ze dat voor elkaar. Misschien dat ik toch maar zo'n setje aanschaf en dan zelf ga proberen.
Jammere is dat je in NL alleen zo'n complete set verloopkabels kan kopen (blauw, groen, wit, paars, geel, etc) terwijl ik alleen een gele nodig heb (aldus duitse forum) en dat ik ook nog niet precies weet welke aansluiting daar dan weer op past naar de PC. (Ik vermoed de OBDLink SX).
Voor je het weet ben ik dus alweer 150 euro verder inclusief de Alfaobd software. Dat gaat (met de hendel erbij) al snel richting de prijs van een aftermarktet cruise control (die sowieso wel werkt).

Ik ben nu met vakantie maar ik denk er nog even over.
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

NoStress schreef:
za 01 mei 2021, 11:09
Ik ben nog niet overtuigd, dat dit voor de Peugeot boxer (>2012) ook echt zo werkt, als bij de Ducato.

Op de Q&A van http://forum.multiecuscan.net/ wordt ook gevraagd of het voor de Boxer identiek is aan Ducato X250.
Een Multiscuscan gebruiker, zegt daar dat hij wel alle modules herkend van de Boxer, maar er geen toegang tot krijgt!

Kortom, als iemand een naam of adres heeft, die het echt kan of heeft gedaan, ik wil het graag weten :P
(Mag ook op de PB)
Dat geldt ook voor mij! :)
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Ik heb inmiddels kabeltjes besteld. De AlfaOBD software kent wel de Peugeot Boxer, dus daar heb ik goede hoop op dat het werkt. Geen idee alleen welke ECU ingebouwd is. Iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
Screenshot_20210509-091349__01_resize_88.jpg
Screenshot_20210509-091349__01_resize_88.jpg (121.42 KiB) 849 keer bekeken
Ik stuitte nog wel op een probleempje: om 'in te loggen' op de ECU heb ik een vijfcijferige code nodig. Die zou op een code-card moeten staan.
Screenshot_20210509-091355__01_resize_50.jpg
Screenshot_20210509-091355__01_resize_50.jpg (101.6 KiB) 849 keer bekeken
Maar die kaart heb ik niet gekregen bij de aanschaf van deze auto. Het is in mijn geval een geïmporteerd exemplaar, dus ik ben bang dat de kaart ook niet nog bij de verkoper ligt. Ik heb Peugeot Nederland hierover een mail gestuurd. Even afwachten maar.
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

twillemsen schreef:
zo 09 mei 2021, 9:20
Maar die kaart heb ik niet gekregen bij de aanschaf van deze auto. Het is in mijn geval een geïmporteerd exemplaar, dus ik ben bang dat de kaart ook niet nog bij de verkoper ligt. Ik heb Peugeot Nederland hierover een mail gestuurd. Even afwachten maar.
:oops: ik heb de kaart gevonden in het instructieboekje :oops: Daar heb ik nooit in gekeken want is in het Tsjechisch...
De kabels zijn onderweg uit Duitsland. Zodra die binnen zijn geef ik een update 8-)

sorry dat ik hier in m'n eentje de hele thread vol zit te schrijven
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Geen idee of ik die kaart ook heb, ik ga maar alvast zoeken...
@ Twillemsen ik ga alvast voor je duimen :thumbup:
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Hij werkt!
IMG_20210510_213658_resize_81.jpg
IMG_20210510_213658_resize_81.jpg (206.94 KiB) 716 keer bekeken
IMG_20210510_213703_resize_31.jpg
IMG_20210510_213703_resize_31.jpg (210.85 KiB) 716 keer bekeken
Ik heb er een stukje mee gereden en hij werkt ook echt.
:D
De limiter nog niet, maar daar kijk ik binnenkort ook even naar. Eigenlijk heb je daar de aangepaste pedaal voor nodig met de kick down en die heb ik ook niet.

De instructies die ik heb gevolgd zijn deze: https://www.ducatoforum.de/forum2018/fo ... post764233

Feitelijk ging het eerst mis. Misschien omdat ik of de limiter niet had ingeleerd of de cruise control hendel op 'aan' had staan tijdens inleren maar er gebeurde iets geks: de auto gaf ook op de uit-stand de melding cruise control aan, en ging harder rijden als ik hem daadwerkelijk in de aan stand zette.
Ik denk dat dit met de nulstand van de weerstanden te maken heeft. Maar bij de 2e keer was dat opgelost. :D I'm one happy camper nu.

Tips: laat multiecuscan links liggen hiervoor. Gebruik AlfaOBD.

Zelf heb ik de versie voor Android gebruikt met mijn foon.

Tot slot: op uw eigen risico, wil ik dit best proberen uit te voeren op de auto van andere forum bezoekers. Mocht het dan werken dan wordt een kleine financiële bijdrage in mijn aanschafkosten (OBD kabels en software) gewaardeerd, maar is niet vereist. Ik woon in Gouda.
Laatst gewijzigd door twillemsen op ma 10 mei 2021, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door DJSmiley »

Altijd fijn om terugkoppeling te hebben. 't blijft een wat minder gangbare modificatie, en vaak zelfs als 'kan niet' benoemd.

Ik heb een oude bus, dus daar ging het een stuk makkelijker, maar er zijn ook genoeg gebruikers met nieuwere modellen dus fijn om de bevestiging te hebben, en idem voor het Boxer vs Ducato verhaal
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Super gedaan Twillemsen, je bent mijn hero :thumbup:
Moet nu mijn todo lijstje maar gaan uitbreiden..
(eerste de code bovenwater krijgen, dan eens kijken of dat ik uit de Duitse site kom.. iets met bomen en het bos, 2,3 of 6 pins enz enz :lol3: )
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Ik kan je nog wel iets op weg helpen met dat aantal pins:

6 pins: is de 'oude' hendel. Die is geschikt ongeveer t/m 2011. (de precieze overgangsdatum weet ik niet, ik vermoed dat het is: alles tot en met X250 (pre-facelift))
2 pins: is de 'nieuwe' hendel (die niet meer met signaal per pin werkt maar met weerstanden). Die past op de X250 vanaf facelift (euro 5 en hoger) (wederom: precieze overgangsdatum weet ik niet, dit is een vermoeden)
3 pins: is zelfde als de 2 pins, maar dan óók met de limiter. Om die limiter gelijk te laten werken als af-fabriek moet je ook een gaspedaal hebben met een 'kick down' achtige weerstand/knop wanneer je hem 'plankgas' intrapt, om te zorgen dat je toch 'door de limiter heen' kan gasgeven. Ik heb die pedaal niet, (maar wel die hendel) en heb de limiter nog niet aan de praat. Maar dat zou kunnen komen omdat ik bij het inleren nog een stapje ben vergeten. Dat ga ik binnenkort nog testen en daar kom ik dan nog op terug.

Succes en als ik t.z.t. kan helpen hoor ik het graag 8-)
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Ik heb de Limiter ook geactiveerd (zonder de speciale pedaal). Werkt.

Niet handig: Mijn handmatige airconditioning werkte niet meer na het activeren van de cruise control. Dat hing samen met de programmeer-actie. Ik kwam daar zo achter: https://problemcar.nl/topic/peugeot/air ... ing-252766 
Gelukkig heb ik dat weer kunnen oplossen, want dat is natuurlijk een onacceptabele uitruil :-)

Ik krijg via PB wat vragen van mede-camperforum gebruikers. Dat is natuurlijk geen probleem, alleen maar leuk, ik help graag!
Maar sommige dingen zijn handiger om op het open forum met elkaar te delen, zodat iedereen er voordeel van heeft. Ook ben ik nu niet opeens de goeroe op gebied van be-pinnen van cruise controls, (geen idee zelfs, bij mij lag het kabeltje er al) daarvoor moet je misschien eerder bij TopicStarter zijn.

Nog wat aanvullende info:
Ik had Peugeot NL gemaild over de code-card (die ik daarna zelf had gevonden... oops). Hun reactie was als volgt:
Helaas beschikken wij niet over de mogelijkheid om deze gegevens naar u toe te sturen. Voor het aanvragen van sleutels of desbetreffende gegevens moet u zich melden bij een erkende Peugeot dealer.
Wat ik niet precies weet, is het bouwjaar vanaf wanneer je een 'nieuwere' hendel (die met de weerstanden) nodig hebt.
Ik heb het sterke vermoeden dat:
- Als er reeds een stekkertje ligt met 6 pinnen (en 6 daarvan ook bekabeld!), dan heb je ook de 6-pins hendel nodig.
- Als er reeds een stekkertje ligt waarvan 2 of 3 kabeltjes zijn aangesloten, dan kan je kiezen voor de 2 pins cruise control hendel of de 3 pins cruise+limiter hendel 
- Vanaf 'facelift' die nieuwe hendel (2/3 pins) nodig is. Je herkent die facelift makkelijk aan het niet langer aanwezig zijn van de geprononceerde onderlip en Euro 5 (wederom: aanname).(pre-facelift / facelift) - na een bepaalde datum is dit een hele nieuwe versie (Euro 6 /X290); maar deze aanname baseer ik op de lijst die ik terugzag in de software die ik gekocht heb, AlfaOBD
- de 2 pins hendel de hendel is met alleen cruise control
- de 3 pins hendel de hendel is met limiter

Ik heb die laatste hendel, en ik constateerde dat de cruise control met die hendel niet goed werkt als je niet óók de limiter programmeert.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door gjvonk »

De facelift overgang van de x250 wordt voor zover ik weet gemarkeerd door 2 duidelijk zichtbare kenmerken:
1. de dashboard kleur (van blauwgrijs in de x250 origineel) naar zwart in de x250 facelift
2. De kleur van het 'boordcomputer scherm' van amber/oranje met grijs/zwarte cijfers en teksten naar zwart met rode rode cijfers en teksten. Je kunt dus eenvoudig zien welke versie je hebt en welk type cruise control handel er nodig is.

Uiterlijk zijn er verder geen zichtbare verschillen. Onder de bus markeert de facelift en de overgang van Euro 4 naar de Euro 5 versie zich door het roetfilter in de uitlaatbuis in het deel voor de dwarsgeplaatste einddemper (tenzij deze er tussenuit gehaald is).

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Als ik alles goed heb, moet ik de 2 pin versie gebruiken.

Boxer X250 juni 2012 Euro 5 zwart dashboard, Alleen boordcomputerscherm ?? die heb is niet met rode cijfers en teksten, maar nog in amber!!! (zie foto)

Voor de 2 pins versie, weet iemand toevallig een OEM code of in welke type auto's hij is te vinden (probeer te zoeken op de sites van div. demonteer bedrijven :-)
20210516_145029_resized.jpg
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Ik moest de hele set kopen: richtingaanwijzer hendel + ruitenwisserhendel + cruise control in één.
Dat was dan met 3 kabels (dus óok met speed-limiter).

Dit was de sticker daarop:
Naamloos.png
Naamloos.png (340.5 KiB) 589 keer bekeken
De hendel voor de CC kan je daaruit klikken en in je eigen auto overplaatsen.

(Restant staat nu nog op MP.)

Ik ben hieraan gekomen via onderdelenlijn.nl
Plaats reactie