Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Ik ben nog niet overtuigd, dat dit voor de Peugeot boxer (>2012) ook echt zo werkt, als bij de Ducato.
Op de Q&A van http://forum.multiecuscan.net/ wordt ook gevraagd of het voor de Boxer identiek is aan Ducato X250.
Een Multiscuscan gebruiker, zegt daar dat hij wel alle modules herkend van de Boxer, maar er geen toegang tot krijgt!
Kortom, als iemand een naam of adres heeft, die het echt kan of heeft gedaan, ik wil het graag weten
(Mag ook op de PB)
Op de Q&A van http://forum.multiecuscan.net/ wordt ook gevraagd of het voor de Boxer identiek is aan Ducato X250.
Een Multiscuscan gebruiker, zegt daar dat hij wel alle modules herkend van de Boxer, maar er geen toegang tot krijgt!
Kortom, als iemand een naam of adres heeft, die het echt kan of heeft gedaan, ik wil het graag weten
(Mag ook op de PB)
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Bedankt voor de tip.
Ik heb op marktplaats al een 'gevraagd' bericht gezet (nog geen reacties daarop overigens). Op dat duitse forum regelen ze dat voor elkaar. Misschien dat ik toch maar zo'n setje aanschaf en dan zelf ga proberen.
Jammere is dat je in NL alleen zo'n complete set verloopkabels kan kopen (blauw, groen, wit, paars, geel, etc) terwijl ik alleen een gele nodig heb (aldus duitse forum) en dat ik ook nog niet precies weet welke aansluiting daar dan weer op past naar de PC. (Ik vermoed de OBDLink SX).
Voor je het weet ben ik dus alweer 150 euro verder inclusief de Alfaobd software. Dat gaat (met de hendel erbij) al snel richting de prijs van een aftermarktet cruise control (die sowieso wel werkt).
Ik ben nu met vakantie maar ik denk er nog even over.
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Dat geldt ook voor mij!NoStress schreef: ↑za 01 mei 2021, 11:09Ik ben nog niet overtuigd, dat dit voor de Peugeot boxer (>2012) ook echt zo werkt, als bij de Ducato.
Op de Q&A van http://forum.multiecuscan.net/ wordt ook gevraagd of het voor de Boxer identiek is aan Ducato X250.
Een Multiscuscan gebruiker, zegt daar dat hij wel alle modules herkend van de Boxer, maar er geen toegang tot krijgt!
Kortom, als iemand een naam of adres heeft, die het echt kan of heeft gedaan, ik wil het graag weten
(Mag ook op de PB)
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Ik heb inmiddels kabeltjes besteld. De AlfaOBD software kent wel de Peugeot Boxer, dus daar heb ik goede hoop op dat het werkt. Geen idee alleen welke ECU ingebouwd is. Iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
Ik stuitte nog wel op een probleempje: om 'in te loggen' op de ECU heb ik een vijfcijferige code nodig. Die zou op een code-card moeten staan.
Maar die kaart heb ik niet gekregen bij de aanschaf van deze auto. Het is in mijn geval een geïmporteerd exemplaar, dus ik ben bang dat de kaart ook niet nog bij de verkoper ligt. Ik heb Peugeot Nederland hierover een mail gestuurd. Even afwachten maar.- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
ik heb de kaart gevonden in het instructieboekje Daar heb ik nooit in gekeken want is in het Tsjechisch...twillemsen schreef: ↑zo 09 mei 2021, 9:20Maar die kaart heb ik niet gekregen bij de aanschaf van deze auto. Het is in mijn geval een geïmporteerd exemplaar, dus ik ben bang dat de kaart ook niet nog bij de verkoper ligt. Ik heb Peugeot Nederland hierover een mail gestuurd. Even afwachten maar.
De kabels zijn onderweg uit Duitsland. Zodra die binnen zijn geef ik een update
sorry dat ik hier in m'n eentje de hele thread vol zit te schrijven
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Geen idee of ik die kaart ook heb, ik ga maar alvast zoeken...
@ Twillemsen ik ga alvast voor je duimen
@ Twillemsen ik ga alvast voor je duimen
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Hij werkt!
De limiter nog niet, maar daar kijk ik binnenkort ook even naar. Eigenlijk heb je daar de aangepaste pedaal voor nodig met de kick down en die heb ik ook niet.
De instructies die ik heb gevolgd zijn deze: https://www.ducatoforum.de/forum2018/fo ... post764233
Feitelijk ging het eerst mis. Misschien omdat ik of de limiter niet had ingeleerd of de cruise control hendel op 'aan' had staan tijdens inleren maar er gebeurde iets geks: de auto gaf ook op de uit-stand de melding cruise control aan, en ging harder rijden als ik hem daadwerkelijk in de aan stand zette.
Ik denk dat dit met de nulstand van de weerstanden te maken heeft. Maar bij de 2e keer was dat opgelost. I'm one happy camper nu.
Tips: laat multiecuscan links liggen hiervoor. Gebruik AlfaOBD.
Zelf heb ik de versie voor Android gebruikt met mijn foon.
Tot slot: op uw eigen risico, wil ik dit best proberen uit te voeren op de auto van andere forum bezoekers. Mocht het dan werken dan wordt een kleine financiële bijdrage in mijn aanschafkosten (OBD kabels en software) gewaardeerd, maar is niet vereist. Ik woon in Gouda.
Ik heb er een stukje mee gereden en hij werkt ook echt. De limiter nog niet, maar daar kijk ik binnenkort ook even naar. Eigenlijk heb je daar de aangepaste pedaal voor nodig met de kick down en die heb ik ook niet.
De instructies die ik heb gevolgd zijn deze: https://www.ducatoforum.de/forum2018/fo ... post764233
Feitelijk ging het eerst mis. Misschien omdat ik of de limiter niet had ingeleerd of de cruise control hendel op 'aan' had staan tijdens inleren maar er gebeurde iets geks: de auto gaf ook op de uit-stand de melding cruise control aan, en ging harder rijden als ik hem daadwerkelijk in de aan stand zette.
Ik denk dat dit met de nulstand van de weerstanden te maken heeft. Maar bij de 2e keer was dat opgelost. I'm one happy camper nu.
Tips: laat multiecuscan links liggen hiervoor. Gebruik AlfaOBD.
Zelf heb ik de versie voor Android gebruikt met mijn foon.
Tot slot: op uw eigen risico, wil ik dit best proberen uit te voeren op de auto van andere forum bezoekers. Mocht het dan werken dan wordt een kleine financiële bijdrage in mijn aanschafkosten (OBD kabels en software) gewaardeerd, maar is niet vereist. Ik woon in Gouda.
Laatst gewijzigd door twillemsen op ma 10 mei 2021, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Altijd fijn om terugkoppeling te hebben. 't blijft een wat minder gangbare modificatie, en vaak zelfs als 'kan niet' benoemd.
Ik heb een oude bus, dus daar ging het een stuk makkelijker, maar er zijn ook genoeg gebruikers met nieuwere modellen dus fijn om de bevestiging te hebben, en idem voor het Boxer vs Ducato verhaal
Ik heb een oude bus, dus daar ging het een stuk makkelijker, maar er zijn ook genoeg gebruikers met nieuwere modellen dus fijn om de bevestiging te hebben, en idem voor het Boxer vs Ducato verhaal
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Super gedaan Twillemsen, je bent mijn hero
Moet nu mijn todo lijstje maar gaan uitbreiden..
(eerste de code bovenwater krijgen, dan eens kijken of dat ik uit de Duitse site kom.. iets met bomen en het bos, 2,3 of 6 pins enz enz )
Moet nu mijn todo lijstje maar gaan uitbreiden..
(eerste de code bovenwater krijgen, dan eens kijken of dat ik uit de Duitse site kom.. iets met bomen en het bos, 2,3 of 6 pins enz enz )
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Ik kan je nog wel iets op weg helpen met dat aantal pins:
6 pins: is de 'oude' hendel. Die is geschikt ongeveer t/m 2011. (de precieze overgangsdatum weet ik niet, ik vermoed dat het is: alles tot en met X250 (pre-facelift))
2 pins: is de 'nieuwe' hendel (die niet meer met signaal per pin werkt maar met weerstanden). Die past op de X250 vanaf facelift (euro 5 en hoger) (wederom: precieze overgangsdatum weet ik niet, dit is een vermoeden)
3 pins: is zelfde als de 2 pins, maar dan óók met de limiter. Om die limiter gelijk te laten werken als af-fabriek moet je ook een gaspedaal hebben met een 'kick down' achtige weerstand/knop wanneer je hem 'plankgas' intrapt, om te zorgen dat je toch 'door de limiter heen' kan gasgeven. Ik heb die pedaal niet, (maar wel die hendel) en heb de limiter nog niet aan de praat. Maar dat zou kunnen komen omdat ik bij het inleren nog een stapje ben vergeten. Dat ga ik binnenkort nog testen en daar kom ik dan nog op terug.
Succes en als ik t.z.t. kan helpen hoor ik het graag
6 pins: is de 'oude' hendel. Die is geschikt ongeveer t/m 2011. (de precieze overgangsdatum weet ik niet, ik vermoed dat het is: alles tot en met X250 (pre-facelift))
2 pins: is de 'nieuwe' hendel (die niet meer met signaal per pin werkt maar met weerstanden). Die past op de X250 vanaf facelift (euro 5 en hoger) (wederom: precieze overgangsdatum weet ik niet, dit is een vermoeden)
3 pins: is zelfde als de 2 pins, maar dan óók met de limiter. Om die limiter gelijk te laten werken als af-fabriek moet je ook een gaspedaal hebben met een 'kick down' achtige weerstand/knop wanneer je hem 'plankgas' intrapt, om te zorgen dat je toch 'door de limiter heen' kan gasgeven. Ik heb die pedaal niet, (maar wel die hendel) en heb de limiter nog niet aan de praat. Maar dat zou kunnen komen omdat ik bij het inleren nog een stapje ben vergeten. Dat ga ik binnenkort nog testen en daar kom ik dan nog op terug.
Succes en als ik t.z.t. kan helpen hoor ik het graag
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Ik heb de Limiter ook geactiveerd (zonder de speciale pedaal). Werkt.
Niet handig: Mijn handmatige airconditioning werkte niet meer na het activeren van de cruise control. Dat hing samen met de programmeer-actie. Ik kwam daar zo achter: https://problemcar.nl/topic/peugeot/air ... ing-252766
Gelukkig heb ik dat weer kunnen oplossen, want dat is natuurlijk een onacceptabele uitruil
Ik krijg via PB wat vragen van mede-camperforum gebruikers. Dat is natuurlijk geen probleem, alleen maar leuk, ik help graag!
Maar sommige dingen zijn handiger om op het open forum met elkaar te delen, zodat iedereen er voordeel van heeft. Ook ben ik nu niet opeens de goeroe op gebied van be-pinnen van cruise controls, (geen idee zelfs, bij mij lag het kabeltje er al) daarvoor moet je misschien eerder bij TopicStarter zijn.
Nog wat aanvullende info:
Ik had Peugeot NL gemaild over de code-card (die ik daarna zelf had gevonden... oops). Hun reactie was als volgt:
Ik heb het sterke vermoeden dat:
- Als er reeds een stekkertje ligt met 6 pinnen (en 6 daarvan ook bekabeld!), dan heb je ook de 6-pins hendel nodig.
- Als er reeds een stekkertje ligt waarvan 2 of 3 kabeltjes zijn aangesloten, dan kan je kiezen voor de 2 pins cruise control hendel of de 3 pins cruise+limiter hendel
- Vanaf 'facelift' die nieuwe hendel (2/3 pins) nodig is. Je herkent die facelift makkelijk aan het niet langer aanwezig zijn van de geprononceerde onderlip en Euro 5 (wederom: aanname).(pre-facelift / facelift) - na een bepaalde datum is dit een hele nieuwe versie (Euro 6 /X290); maar deze aanname baseer ik op de lijst die ik terugzag in de software die ik gekocht heb, AlfaOBD
- de 2 pins hendel de hendel is met alleen cruise control
- de 3 pins hendel de hendel is met limiter
Ik heb die laatste hendel, en ik constateerde dat de cruise control met die hendel niet goed werkt als je niet óók de limiter programmeert.
Niet handig: Mijn handmatige airconditioning werkte niet meer na het activeren van de cruise control. Dat hing samen met de programmeer-actie. Ik kwam daar zo achter: https://problemcar.nl/topic/peugeot/air ... ing-252766
Gelukkig heb ik dat weer kunnen oplossen, want dat is natuurlijk een onacceptabele uitruil
Ik krijg via PB wat vragen van mede-camperforum gebruikers. Dat is natuurlijk geen probleem, alleen maar leuk, ik help graag!
Maar sommige dingen zijn handiger om op het open forum met elkaar te delen, zodat iedereen er voordeel van heeft. Ook ben ik nu niet opeens de goeroe op gebied van be-pinnen van cruise controls, (geen idee zelfs, bij mij lag het kabeltje er al) daarvoor moet je misschien eerder bij TopicStarter zijn.
Nog wat aanvullende info:
Ik had Peugeot NL gemaild over de code-card (die ik daarna zelf had gevonden... oops). Hun reactie was als volgt:
Wat ik niet precies weet, is het bouwjaar vanaf wanneer je een 'nieuwere' hendel (die met de weerstanden) nodig hebt.Helaas beschikken wij niet over de mogelijkheid om deze gegevens naar u toe te sturen. Voor het aanvragen van sleutels of desbetreffende gegevens moet u zich melden bij een erkende Peugeot dealer.
Ik heb het sterke vermoeden dat:
- Als er reeds een stekkertje ligt met 6 pinnen (en 6 daarvan ook bekabeld!), dan heb je ook de 6-pins hendel nodig.
- Als er reeds een stekkertje ligt waarvan 2 of 3 kabeltjes zijn aangesloten, dan kan je kiezen voor de 2 pins cruise control hendel of de 3 pins cruise+limiter hendel
- Vanaf 'facelift' die nieuwe hendel (2/3 pins) nodig is. Je herkent die facelift makkelijk aan het niet langer aanwezig zijn van de geprononceerde onderlip en Euro 5 (wederom: aanname).(pre-facelift / facelift) - na een bepaalde datum is dit een hele nieuwe versie (Euro 6 /X290); maar deze aanname baseer ik op de lijst die ik terugzag in de software die ik gekocht heb, AlfaOBD
- de 2 pins hendel de hendel is met alleen cruise control
- de 3 pins hendel de hendel is met limiter
Ik heb die laatste hendel, en ik constateerde dat de cruise control met die hendel niet goed werkt als je niet óók de limiter programmeert.
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
De facelift overgang van de x250 wordt voor zover ik weet gemarkeerd door 2 duidelijk zichtbare kenmerken:
1. de dashboard kleur (van blauwgrijs in de x250 origineel) naar zwart in de x250 facelift
2. De kleur van het 'boordcomputer scherm' van amber/oranje met grijs/zwarte cijfers en teksten naar zwart met rode rode cijfers en teksten. Je kunt dus eenvoudig zien welke versie je hebt en welk type cruise control handel er nodig is.
Uiterlijk zijn er verder geen zichtbare verschillen. Onder de bus markeert de facelift en de overgang van Euro 4 naar de Euro 5 versie zich door het roetfilter in de uitlaatbuis in het deel voor de dwarsgeplaatste einddemper (tenzij deze er tussenuit gehaald is).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
1. de dashboard kleur (van blauwgrijs in de x250 origineel) naar zwart in de x250 facelift
2. De kleur van het 'boordcomputer scherm' van amber/oranje met grijs/zwarte cijfers en teksten naar zwart met rode rode cijfers en teksten. Je kunt dus eenvoudig zien welke versie je hebt en welk type cruise control handel er nodig is.
Uiterlijk zijn er verder geen zichtbare verschillen. Onder de bus markeert de facelift en de overgang van Euro 4 naar de Euro 5 versie zich door het roetfilter in de uitlaatbuis in het deel voor de dwarsgeplaatste einddemper (tenzij deze er tussenuit gehaald is).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Als ik alles goed heb, moet ik de 2 pin versie gebruiken.
Boxer X250 juni 2012 Euro 5 zwart dashboard, Alleen boordcomputerscherm ?? die heb is niet met rode cijfers en teksten, maar nog in amber!!! (zie foto)
Voor de 2 pins versie, weet iemand toevallig een OEM code of in welke type auto's hij is te vinden (probeer te zoeken op de sites van div. demonteer bedrijven
Boxer X250 juni 2012 Euro 5 zwart dashboard, Alleen boordcomputerscherm ?? die heb is niet met rode cijfers en teksten, maar nog in amber!!! (zie foto)
Voor de 2 pins versie, weet iemand toevallig een OEM code of in welke type auto's hij is te vinden (probeer te zoeken op de sites van div. demonteer bedrijven
- twillemsen
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54
Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen
Ik moest de hele set kopen: richtingaanwijzer hendel + ruitenwisserhendel + cruise control in één.
Dat was dan met 3 kabels (dus óok met speed-limiter).
Dit was de sticker daarop: De hendel voor de CC kan je daaruit klikken en in je eigen auto overplaatsen.
(Restant staat nu nog op MP.)
Ik ben hieraan gekomen via onderdelenlijn.nl
Dat was dan met 3 kabels (dus óok met speed-limiter).
Dit was de sticker daarop: De hendel voor de CC kan je daaruit klikken en in je eigen auto overplaatsen.
(Restant staat nu nog op MP.)
Ik ben hieraan gekomen via onderdelenlijn.nl