massa schakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

massa schakelaar



Bericht door Kroppie »

misschien voor iemand die zo,n ding graag zou willen hebben.

https://www.bluesea.com/products/770010 ... Switch_12V

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: massa schakelaar



Bericht door veetee »

Je hebt zeker de prijs nog niet gezien, Jos? Bovendien, ik vraag me af wat de meerwaarde is boven een conventionele massaschakelaar van, pak 'm beet, nog net geen twee tientjes...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: massa schakelaar



Bericht door EasyBee »

Scheelt zo maar vuile handen en een boel centen. Bij deze druk je op een knopje, bij die andere moet je helemaal naar die accu toe.
Jos schrijft al : misschien voor iemand die zo'n ding graag zou willen hebben.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: massa schakelaar



Bericht door Kroppie »

zoals EasyBee al zegt, voor de liefhebber, die er op zit te wachten.
vind je het te duur, te ingewikkeld, niet nodig, te overdreven, over/onderbemeten, te amateuristisch e.d, NIET aanschaffen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: massa schakelaar



Bericht door veetee »

Klopt allemaal, maar gezien zijn onderschrift vond ik het wat vreemd dat juist Jos deze "aanprees"... :cheers:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: massa schakelaar



Bericht door jan- »

Tips met dit soort bedragen had ik ook eerder verwacht van Kampo dan van Jos.
En dan zie je hier op 1 van de plaatjes dat ze 5 van deze schakelaars gebruiken. Dat is bijna € 1000!
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-ac ... 00a-detail

Het heet een massa schakelaar, maar in een camper is het soms handiger om hiermee de plus te schakelen. Zie b.v. viewtopic.php?f=10&t=8474865

Maar zo'n latching relais is wel ideaal om zonder sluipverbruik grote stromen te schakelen zonder dikke draden naar wat verder afgelegen schakelaars te hoeven leggen. Ik gebruik het om mijn omvormer te schakelen, maar dan een wat goedkopere uitvoering:
RL1 = 12V bistabiel (latching) relais 12V/80A https://www.aliexpress.com/item/32920039639.html € 2,96 + verzending € 2,53
SW1 = druk (push) schakelaar 2x wissel https://www.aliexpress.com/item/1005001680462773.html € 0,37 + Verzending: € 0,57

Code: Selecteer alles

_____________________________________        ________________
12V  _____          │           ▄▄▄▄▄│▄▄▄▄  | geschakelde 12V
    │ ▄▄▄▄|▄▄▄▄▄▄▄▄▄│▄▄▄▄   ____█_   │RL1█  │
    │ █   │         │SW1█  |    █ │  o   █  │
    │ █   o         o   █  |    █ █   \  █  │
    │ █ ▄ │ ▄     ▄ │ ▄ █  |  __█_│  ▄   █  │
    │ █▄│▄▄▄|▄▄▄▄▄|▄▄▄│▄█  | │  █▄▄▄▄│▄▄▄█  │
    │   │   |_____|___│____| │       │      │
    │   │_____________│______│       │______│
____│_______________________________________________________
 0V                                                       0V
SW1 kortstondig naar links: + op de bovenkant en - aan de onderkant van de relais spoel, contact wordt gesloten.
SW1 kortstondig naar rechts: + op de onderkant en - aan de bovenkant van de relais spoel, contact wordt geopend.
Schakelaar veert vanzelf in de middenstand (net als een raamschakelaar in de auto)
Relais verbruikt alleen even stroom tijdens het schakelen.



Een wat handiger (en iets duurder) relais:
RL1 = 12V bistabiel relais 1x maak 12V/100A https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... l-12V.html € 9,59 + verzending € 16,00
SW1 = druk (push) schakelaar 2x wissel https://www.aliexpress.com/item/1005001680462773.html € 0,37 + Verzending: € 0,57

Code: Selecteer alles

________________________________________        _________________
12V  ▄▄▄▄▄│▄▄▄▄▄         ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄│▄▄▄▄  │ geschakelde 12V
     █    │ SW1█   ______█___________   │RL1█  │
     █    o    █  │  ____█_____      │  o   █  │
     █  ▄ │ ▄  █  │ │  __█_▄▄▄_│_▄▄▄_│   \  █  │       
     █▄▄│▄▄▄│▄▄█  │ │ │  █              ▄   █  │
        │   │_____│ │ │  █▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄│▄▄▄█  │        
        │___________│_│                 │______│
____________________│____________________________________________
0V                                                             0V
Laatst gewijzigd door jan- op do 28 jan 2021, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: massa schakelaar



Bericht door DJSmiley »

Geen gekke prijs voor dat spul.

Bedenk wel, het gaat hier om een 500a geschikt ding. Da’s toch heel wat andere koek dan een 40a autorelais. Bij dit soort stromen zal een simpel relais vastbranden.

Bluesea is wel een beetje de Victon onder de schakelaars/zekeringhouders. Kost wat maar is ook wel degelijk spul. In het hogere segment zie je die vaak gebruikt worden (samen met Victron)
Een Class-T zekering met houder is ook supermooi spul...

Alternatieven zijn oa ook verkrijgbaar van Gigavac.
Da’s overigens niet veel goedkoper.

Maar alle vermogenselectronica is duur. Een 250A zekering van onze UPS (550v van de batterijbank) kostte ook 300 euro ofzo (Bussmann FWP-250A))
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: massa schakelaar



Bericht door jan- »

Terechte waarschuwing. Maar daarom had ik als tussenoplossing nog deze genoemd: https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... l-12V.html
Niet iedereen hoeft 500A te schakelen. Vooral als je de start-assist buiten de schakelaar houdt en de omvormer via de remote kan bedienen. Maar dan zal de omvormer denk ik nog wel wat sluipverbruik houden.

Volgens mij hebben ze 2 van deze relais aan elkaar geschroefd om dit relais te maken dat hier wel eens genoemd wordt bij het Smart BMS123 systeem: https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... Relay.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: massa schakelaar



Bericht door kampo »

Er zijn niet veel alternatieven. Je wilt dat het jarenlang meegaat in een boot, voertuig enz.
Echt goedkoper ben ik niet tegengekomen.
Natuurlijk ga je geen dure schakelaars tegenkomen bij een systeem van 1.000 € maar het zou verkeerd zijn van te besparen op kwaliteit van de aansluitingen, zekeringen, bekabeling, ... als je een systeem bouwt met bv >10.000 € aan accu's.
Gelukkig heb je in de meeste gevallen geen afstandsbediening nodig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: massa schakelaar



Bericht door travelscout »

Ook een "normaal" bipolair 500ADC relais, kun je voor heel weinig geld schakelen.
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een trackert en een gsm netwerk.

Maar goed, alleen interessant voor als je die stand-by laat staan op je startaccu, gedurende een stallingsperiode.
En ja inderdaad, die gebruikt dan uiteraard een beetje stroom wat weer niet wenselijk is.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: massa schakelaar



Bericht door Atoz »

Bedankt Jos, zocht al eventjes naar een 500A ''oplossing''
Voor zij die het altijd goedkoper willen ''weten''....
Meet eens de spanning voor en na de goedkope schakelaar.... Belast! En neen niet met 10A....

Tenenkrullend zijn sommigen hun goedkope oplossingen als het over LiFePO4 gerelateerde berichten gaat.
Ga je verder op hun schrijfsels in dan krijg je zelden ook maar een antwoord op de vraag.

Ik hou van chinese spul, ik koop dat zelfs, maar mijn ervaring is dat zelfs stromen van 30A goed materiaal vereisen.


Trouwens deze is er ook nog eentje die 500A in schakelen: https://123electric.de/gb/123smartrelay ... -500a.html
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: massa schakelaar



Bericht door jan- »

Ik heb geen lifepo4 accu, maar ik zal toch proberen je vraag te beantwoorden:

In mijn eerste tijdelijke setup, toen ik nog niet de juiste spullen had, heb ik het wel eens wat gemeten.
Ik had zo'n goedkope dubbelpolige schakelaar die maar 20A aan kon.
De stroom was 35A, daarom de contacten parallel gebruikt.
Draden had ik op de contacten gesoldeerd.
Spanningsval over de schakelaar: 41 mv
Spanningsval over de 50A zekering: 51 mV
Schakelaar was van Aliexpress, zekering bij een camperbedrijf in Nederland gekocht.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: massa schakelaar



Bericht door Atoz »

jan- schreef:
vr 29 jan 2021, 17:01
Ik heb geen lifepo4 accu, maar ik zal toch proberen je vraag te beantwoorden:
Neen dat doe je niet, integendeel zelfs, het enige wat jij wil schrijven is dat ALI, top kwaliteit is.
Einde discussie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: massa schakelaar



Bericht door B12M_Ferry »

Eigenlijk zo'n bipolaire relais is best wel ideaal.
De relais kan je op de (lipo) accupakket plaatsen en met een simpele schakelaar op het dashboard aan en uit schakelen.
Bij nood kan je hem nog altijd met de hand aan/uit schakelen.

Zelf ben ik nog niet zover maar ik denk over een grote handmatige draaischakelaar op de LPF accu. Geen relais.
De BMS kan de afnemers (omvormer & batteryprotect) en leveranciers (cyrix, mppt) onafhankelijk schakelen.
Met een schakelaar op het dashbord en je kan de woongedeelte schakelen.
Atoz schreef:
vr 29 jan 2021, 11:53
Trouwens deze is er ook nog eentje die 500A in schakelen: https://123electric.de/gb/123smartrelay ... -500a.html
Dit is een gewone relais. Spoel wordt continue aangetrokken. Bij zo'n bakbeest kost dat best wel enkele Ah per dag.

Voordeel van een bipolair relais is dat het alleen bij het schakelen iets verbruikt.
Maar let op er zijn verschillende soorten bipolaire relais:
Enkele spoel: met een impuls schakelaar aan en uit zetten. (Geen schakelaar. anders blijft de magneetspoel onder spanning.)
Enkele spoel: met impuls aanzetten, + en - omdraaien om weer uit te zetten.
Dubbele spoel: 1 spoel om aan te zetten, andere om uit te schakelen.
Intelligente, zo als boven door TO aangegeven: kan je met een schakelaar bedienen. Zorgt er voor dat de spoel slechts 1 impuls krijgt.
Volvo B12M bus in ombouw.
Plaats reactie