Dodehoek camera: zélf monteren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

Bob Diesel schreef:
za 23 jan 2021, 14:12
Ik vraag me af hoe ik mijn werkzaam Chauffeurs leven
Doorstaan heb zonder al deze (on) mogelijkheden

Maar leuk dat het kan :thumbup:
Daarom moesten wij ook leren kijken en wel ver van te voren! Net als achteruit rijden en steken. Opletten op hoogte, breedte en lengte beperkingen. Ik heb af en toe wel met die dingen gereden maar gebruikte ze niet. Maar wij gingen ook met een 150 pk met 12 ton kettingen in de bakwagen naar Oostenrijk helemaal naar boven voor de skie liften na 2 ritjes kon je schakelen en in het toeren bereik houden deed je het fout stond je stil en werd je doof van de luchthorens zat je met het schaamrood op je kaken. Een soms harde leerschool maar wel de goeie oude tijd. Op de parkeerplaats waar je sliep met totaal onbekende collega's een praatje en een balletje trappen. Spelletje badminton en een kaartje leggen had er een stukken waren er totaal onbekende aan het sleutelen zodat je thuis kon komen.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

kampo schreef:
za 23 jan 2021, 15:47
Kroppie schreef:
za 23 jan 2021, 10:09
zit voor die prijs de helicopter erbij?, of is die nog eens apart.

jos
Nee het is zonder de helicopter :-B
Het enige wat je erbij krijgt zijn de software en de 4 place matjes met een kruis om de parameters in te leren.
Het verbaasd me een beetje dat het bij de ene 35 euro kost en bij de ander 1880 Euro...
Eh dat ik dit van jou mag horen :hug: ja inderdaad wel een verschil. Zal ongetwijfeld ook in kwaliteit verschil zitten maar of er zitten gouden knopjes op of het is te duur :shh: :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Het is allemaal nog relatief nieuw.
Heb je het al op je camper of op je auto, truck of touringcar ?
Ik kan je alvast een test van een paar maanden aanbevelen ter kennismaking en ter beoordeling.
Dan weet je meteen ook wat het vandaag af fabriek kost en dat is echt een heel pak meer als 35 euro.
Bovendien aardig werk aan als je het zelf netjes wil installeren en inregelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Bob Diesel schreef:
za 23 jan 2021, 14:12
Ik vraag me af hoe ik mijn werkzaam Chauffeurs leven
Doorstaan heb zonder al deze (on) mogelijkheden

Maar leuk dat het kan :thumbup:
Waarschijnlijk was je een goede chauffeur maar
hoe het vroeger was is in dit verband niet zo boeiend...
Wat denk je over de chauffeurs in de toekomst.
Moeten die met oude techniek blijven rijden ?
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

Chauffeurs in de toekomst zijn die er misschien wel niet meer! Invoeren waar de wagen heen moet buiten op start drukken en via internet in de gaten houden bij aankomst op plaats van bestemming misschien nog iemand die rangeert en de volgende bestemming invoert. Als dat nog zo gaat dan. Waarschijnlijk koop je bij Ali een soort QR code van de print opdracht waarmee je naar de lokale printshop ga die met die code je onderdeeltje print en klaar is?

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

kampo schreef:
za 23 jan 2021, 19:53
Het is allemaal nog relatief nieuw.
Heb je het al op je camper of op je auto, truck of touringcar ?
Ik kan je alvast een test van een paar maanden aanbevelen ter kennismaking en ter beoordeling.
Dan weet je meteen ook wat het vandaag af fabriek kost en dat is echt een heel pak meer als 35 euro.
Bovendien aardig werk aan als je het zelf netjes wil installeren en inregelen.
Ik heb als OR lid mede mogen beslissen of de laatste bussen die mijn werkgever kocht bij Ebusco met spiegel of camera's werden uit gevoerd. Dus proef gereden ook in het donker en ja het werkt en de prijs ontliep elkaar niet veel. OV bedrijven kiezen altijd voor goedkoop. Maar ik kan je wel zeggen in een hal met een grijze vloer en muren zie bij het achteruit rijden die grijze pilaar wel echt op het laatste moment :bang: nee niet raak maar nog 2 meter ervan af

Gr. Aad
schucotoys
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 jul 2009, 23:53

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door schucotoys »

Een interessant onderwerp. Ik ben zelf ook aan het kijken naar de mogelijkheid van een camera aan de rechterkant om de fietsers op een rotonde te kunnen zien. Ik hoop dus dat het onderwerp een gericht vervolg krijgt.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Een update.
N.a.v. de reacties hier besloten toch een extra monitor rechts te plaatsen. Is een 5" geworden omdat die net paste. De kijkhoek is zo groot dat je links net de rand van de spiegel ziet en rechts de rand van de zijwand. De dode hoek is daarmee weg. :D
Resizer_16145034069970.jpg
Monitor met zichthoek
Resizer_16145034069970.jpg (247.78 KiB) 543 keer bekeken
Deze is aangesloten achter de ACC van de radio zodat hij aangaat met het contact. De camera zit onder de spiegel. Montage is op de wijze erg eenvoudig. Klepje onderkant spiegel open en snoertje kan eenvoudig naar binnen door bestaande opening. Boren o.i.d. is niet nodig.De monitor zit geplakt. Alleen 4mm gaatje voor snoer monitor geboord.

Gebruikservaring. Het beeld is natuurlijk klein en moet even wennen. Maar zeker als je rechtaf wilt kun je goed zien of er iets rechts van je aankomt op het fietspad dat langs de weg loopt of op een T kruising van rechts.Rijdend vind ik de spiegels handiger.
Bijlagen
Resizer_16145037487340.jpg
Resizer_16145037487340.jpg (207.5 KiB) 543 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Bedankt voor je feedback !
Natuurlijk is het beeld veel te klein als je het scherm aan de rechterdeur gaat monteren. Dat kan niet de bedoeling zijn. Hoe dichter bij je ogen, hoe beter.
Bovendien meen ik hier al meermaals gewaarschuwd te hebben ... een scherm (we zijn 2021) hoort 7" of groter te zijn als je een comfortabel beeld wenst. Het loont om het allemaal eens in de praktijk te vergelijken.

Ga vooral niet vergelijken met vroegere tijden ! Alle informatie en kennis is nuttig maar bij dit soort onderwerpen is er te veel evolutie geweest. Wie volgt die weet beter.

Staat je camera voor een optimaal dode hoek beeld niet beter wat hoger ?

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

De positie van het beeldscherm is oké de maat die zou groter mogen. De positie van de camera ik denk hoger en meer naar buiten zeker als je er meer dan de dodehoek wil zien

Gr. Aad
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Hoi Kampo,
Inderdaad heb je gelijk en was een 7" inch beter geweest. Maar die vond ik op die plek net , en mijn vriendin veel, te groot. Hij dekt dan snel het zicht op de echte dode hoek spegel af. En dat is niet de bedoeling.
Ik wil de camera nog op een stuurmodule aansluiten. Als die is gemonteerd kan ik het beeld van die kleine monitor met een druk op de knop op een grotere monitor zetten. Nog uitzoeken of dat dan op de headunit (is 10") wordt of een 7" monitor links.
Overigens, ik heb gelukkig goede ogen :shock: , en de 5" monitor is al een hele verbetering. Zeker bij die lastige bocht naar rechts zie je echt ook in deze monitor wel of er wat naast je staat of fietst.
Nb. De camera zit draaibaar in een rubber huls en kan een heel eind naar alle kanten worden bjjgesteld.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Er is toch geen nadeel aan een vriendin die iets te groot vindt :-B
Nee het is niet omdat ik wat kritisch meedenk dat ik dit zit af te keuren.
Zelf zit ik overigens ook met een "blindspot" aan de rechterkant en dan heb je daar maar beter een grote vriendin :-B
Je moet regelmatig wat uitproberen om vooruitgang te boeken.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Een update. Na diverse pogingen nu op pad met een goed werkend systeem. Twee camera's onder de spiegel en een schakelunit van Alie gecombineerd met een vertragings relais.
Hoe werkt het: onder de spiegels aan beide kanten een mini camera (zie eerdere foto's). Rechts met een 4" monitor. Deze is altijd aan als het contact aan is. Links een 5" monitor. Hierop permanent een camera die naar achteren kijkt. Zit boven het kenteken. Als je het knipperlicht naar links aan zet switched de monitor voor 10sec naar de linker dodehoek camera. Die tijd is instelbaar via een relais met vertraging. Om op het knipperlicht te schakelen heb ik een draadje bij het knipperlicht in de spiegel opgeklemd. Dat gaat naar het relais dat na de eerste puls voor 10sec dichtgaat en daarmee de linker zijcamera inschakeld.
De niet werkende onderdelen niet meegeteld kost het zo'n € 50.
De 4" monitor is overigens wel erg klein. Je moet echt turen om te zien wat er naast je staat. Maar al je rechtsaf over een fietspad moet stop je even en dan werkt het wél.
Materiaal:
2 minicamera' van Alie.€ 15,84 40%OFF | Universele Auto Revere Camera Achter Zijaanzicht Camera Ahd Nachtzicht Hd Auto Achter/Voor/Links/Rechts view Camera Voor Ahd Spiegel
https://a.aliexpress.com/_vWPkqT
Schakelunit van Alie:€ 12,84 34%OFF | Parkeergelegenheid Camera Video Channel Converter Auto Switch Voor/View Side/Achteruitkijkspiegel Achteruitrijcamera Video Control Box met Handleiding
https://a.aliexpress.com/_vBjYwL
Relais van Tinytronics.nl:https://www.tinytronics.nl/shop/nl/dive ... instelbaar
Monitors. Moeten Ahd input van camera's aankunnen.

Mvg
Henk
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door GeMa »

Kroppie schreef:
za 23 jan 2021, 10:09
zit voor die prijs de helicopter erbij?, of is die nog eens apart.

jos
Is een volledig geautomatiseerd systeem met sensoren die reageren op voertuigen in een dode hoek en dan een signaal en beeld geven. Wordt o.a. gebruikt in het beroepsgoederenvervoer (grote vrachtauto's).
Plaats reactie