Dodehoek camera: zélf monteren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Hoi,
Nu we door corona toch niet weg mogen heb ik een projectje van m'n ooit to do lijstje opgepakt. Het installeren van twee dode of blindehoek camera's. Foto's zijn bijgevoegd.
Bij Alie zijn diverse setjes te vinden. Ik heb deze "Auto Blind Zone 360 Graden Bird View Systeem 4 Camera Panoramisch Auto Dvr Parking" voor € 35,41 gevonden. Ik vond het voordeel ervan dat het een eenvoudige draadloze bediening heeft. Nadeel dat ik het nu niet op de richtingaanwijzers aan kan sluiten maar dat komt later dan. (Was een bestelfoutje maar een losse unit die wél op de richtingaanwijzer kan worden aangesloten kost maar zo'n €17. Dus geen echte ramp omdat je dan alleen die unit vervangt. Voordeel nu dat het eenvoudiger te installeren is omdat je alleen maar 12v. nodig hebt en niet hoeft te zoeken naar de signaaldraden van de richtingaanwijzer)
Meegeleverd zijn 4 camera's waarvan ik de twee voor de spiegels gebruik. Deze zijn klein en zitten in een rubberhuis waardoor ze een beetje flexibel zijn. Ik heb ze onder aan het scharnier van de spiegel gemonteerd. Daar zit een klein klepje dat eenvoudig los te wippen is. LET OP. Je moet aan de deurkant met een mesje het klepje open wippen. Daar zit het in het midden vast met een plastic palletje. Daarna eerst gaatje maken in het klepje en de kabel van de camera daar door. Je kunt het kabeltje dan zo langs de daar al zittende kabel naar de spiegel door de deur naar binnen steken. Het cameraatje plak je op hetzelfde klepje. Je kunt dan eenvoudig verder door de deur en de rubberverbinding deur/camper naar binnen. Zie you tube filmpje: https://youtu.be/zFQjOhQAhCg voor de montage van een wat duurder systeem maar is verder het zelfde. Het lukte me aan de bestuurderskant niet om de kabeluitgang achter het dashboard te vinden dus heb ik een klein gaatje onder in de rubberverbinding tussen deur en chassis gemaakt waarna het kabeltje onder het deurrubber door naar binnen gaat. (Zou ik als ik het weer moest doen aan beide kanten zo doen. Scheelt een hoop gepriegel.) Vandaar achter het dashboard langs tot achter de radio waar de stuurunit zit. De kabeltjes aan de camera's waren daar net lang genoeg voor. Deze plek is ook handig omdat je daar makkelijk stroom af tapt van de radio aansluiting.
De monitor had ik al voor m'n achteruitrijcamera.( Ik heb die achteruitrijcamera ook op de stuurunit aangesloten).
De bediening op de armsteun van de linker deur geplakt. Als laatste de camera's vastgezet. Dit zodat ik de hoek waarin ze naast de camper kijken goed kon instellen. Is nu zo dat ik auto's in beeld heb tot ze naast me iets voor m'n spiegel zijn.

Ik wacht nu op de andere bestuurunit die wél op de richtingaanwijzer kan worden aangesloten. Die monteren wordt nog een uitdaging om uit te vinden waar ik de signaaldraden om het op de richtingaanwijzer aan te sluiten kan verbinden. Daarvoor is een constante stroom nodig dus dat moet voor het knipperrelais. Ik weet ook niet of de ECU dan niet gaat piepen dus dat wordt nog een uitdaging. Iemand daar ervaring mee?

Werkt nu met handbediening zoals bedoeld. Nu wachten dat Corona voorbij is en we in de praktijk kunnen kijken of het echt praktisch is. Als er vragen of toelichting zijn hoor ik het graag.

MvG
Henk.
Bijlagen
deurdoorvoer Links.jpg
deurdoorvoer Links.jpg (39.85 KiB) 2254 keer bekeken
Bediening knop.jpg
Bediening knop.jpg (36.52 KiB) 2254 keer bekeken
camera rechts .jpg
camera rechts .jpg (39.22 KiB) 2254 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door Hoofdnoorman »

Zelf heb ik nu een compleet set voor 4 camera's (en dus 5 camera's totaal via de monitor) klaar liggen. Mooie speciale verdeelbox erbij welke ook 2, 3 of 4 camera's tegelijk kan weergeven.

Maar nu het hier ligt, kom ik er achter dat de meerwaarde niet zo hoog kan zijn. Tot nu toe gereden op spiegels en dat gaat goed.
Het probleem bij mij is het gebrek aan de bijrijder.

Voor de dode hoek rechts, kan ik simpel de rechtercamera op de juiste poort aansluiten. Het richtingaanwijzersignaal is voldoende om te schakelen (De verdeelbox is in te stellen dat de camera, tussen de stroompulsen, niet uit gaat). Dit is inderdaad heel handig en fijn als je rechtsaf wilt slaan.
Maar, als je op binnenwegen rijdt en voorgesorteerd staat om linksaf te slaan, zou dus de linker richtingaanwijzer uit staan. Dan werkt dus de linker camera. Nu zit het woongedeelte in de weg om het verkeer vanuit rechts aan te zien komen. Voor dit soort situaties is de bijrijder dus best wel fijn. Die roept dan wel "Rechts vrij!" Naar rechts afslaan komt natuurlijk ook voor, maar dan kan ik eenvoudig zelf nog uit het zijraampje kijken.
Mede om dit dilemma heb ik nu een zijdeur met ruit. Helaas slechts weinig uit kunnen proberen, dus nog niet veel mee gereden. Het lijkt wel beter te overzien, maar ik ben slechts op Duitse binnenwegen geweest en daar zijn meestal voorsorteervakken zodat je de wagen niet meteen een stuk moet indraaien.

Ik denk dat ik het set monteer zoals bedoeld en met de 5-de camera het hele systeem ga overrulen. De 5-de camera komt dus bijna haaks op de zijkant te staan en zal worden bediend door een korte druk op een knopje wanneer nodig. Maar die bedienknop lijkt mij misschien ook wel een mooie oplossing.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door jurgenc »

Ga dit met interesse volgen. Wil ook al langer zo’n dode hoekcamera en vooral aan de rechterzijde.
Laat die feedback maar komen. :-)
H20
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Dat van naar rechts kijken snap ik. Als je een beetje schuin naar links staat kun je knap slecht zien of er van rechts wat aan komt. Ik vraag dan ook altijd m'n bijrijd(ste)r of het vrij is. De bedienknop die ik nu heb lost dat op. Juist omdat het handmatig is kun je elke camera eenvoudig inschakelen. Dus ook de rechter als je naar links staat voorgesorteerd of om bij een T afslag naar links de straat naar rechts in te kijken.
De vraag is dus of de bedienknop de signaaldraad van de stuurunit "overruled" . Als de andere unit die ik heb besteld er is kan ik dat onderzoeken.Als dat zo is voldoet het helemaal. Zo niet is het zelfs de vraag wat het betere systeem is?
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door AadenAnke »

Ik heb alleen ervaring met bussen dat voorop. De camera's/beeldschermen staan daar altijd ingeschakeld en de beeldschermen zitten op die plaats waar je normaal kijkt. Als je de camera eerst moet aanzetten doe je dat waarschijnlijk meestal te laat en via de richting aanwijzer dus soms de verkeerde. Als ik met camera's ging werken zou ik dat met meerdere beeldschermen doen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

HLA schreef:
vr 22 jan 2021, 14:30
Bij Alie zijn diverse setjes te vinden. Ik heb deze "Auto Blind Zone 360 Graden Bird View Systeem 4 Camera Panoramisch Auto Dvr Parking" voor € 35,41 gevonden. Ik vond het voordeel ervan dat het een eenvoudige draadloze bediening heeft. Nadeel dat ik het nu niet op de richtingaanwijzers aan kan sluiten maar dat komt later dan....
Zo dat is nog eens een lage prijs, ben benieuwd of het werkt of weer enkel een gadget is om nooit meer te gebruiken na een eerste kennismakingstest.
Of zou dit dan toch een interessant alternatief zijn en hetzelfde kunnen ?

Net even opgezocht, bij Dometic hebben ze ook een bird view systeem, wat overigens iets anders is als enkel 4 camera's en een scherm.
Dometic PerfectView CAM 360
Met vier 180° groothoekcamera's kunt u vanuit een helikopterview alles wat bij het ...
Incl. BTW: € 1.880,00
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door Kroppie »

zit voor die prijs de helicopter erbij?, of is die nog eens apart.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door Marco Polo »

Is meer parkeerhulp lijkt me?
Zit in ieder geval bij mij op de Toyota personenwagen maar die heeft voor de dode hoeken sensoren in spiegels (die oplichten als er iemand onverwacht naast me zit).
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door leenjose »

Ik laat de dode hoek camera aan de rechterkant op de richtingaanwijzer schakelen als ik de richtingaanwijzer zowel links als rechts uitzet. Dit gedaan met een schakeling die de boordcomputer niet beïnvloed dankzij de kennis die op dit forum aanwezig is.
Zie topic viewtopic.php?f=3&t=8472989&p=1956469#p1956469
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

AadenAnke schreef:
za 23 jan 2021, 8:39
Ik heb alleen ervaring met bussen dat voorop. De camera's/beeldschermen staan daar altijd ingeschakeld en de beeldschermen zitten op die plaats waar je normaal kijkt. Als je de camera eerst moet aanzetten doe je dat waarschijnlijk meestal te laat en via de richting aanwijzer dus soms de verkeerde. Als ik met camera's ging werken zou ik dat met meerdere beeldschermen doen

Gr. Aad
Dit is denk ik wel de beste oplossing. MAAR betekent wel een extra monitor aan de rechterkant. Een 7 inch monitor lijkt me daarvoor wat groot maar een 5 inch is mischien wel te doen . Die is zo'n 13 bij 8 cm buitenmaat. Mischien zelfs 4,3" mogelijk? . Heeft iemand ervaring met welke maat dan geschikt is? :?:
Als je dan toch twee monitoren hebt zou je die dan niet inderdaad simpel gewoon altijd aan kunnen laten als het contact aan is?. Geen gedoe met "moeilijke" schakelingen of knopjes etc. Ook om de kosten hoef je het niet laten. Zo'n 5" monitor kost rond de € 15,-.
Moet ik alleen wel afstemmen met m'n vriendin. Die zal niet dadelijk erg enthousiast zijn voor extra monitors . :-?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door Bob Diesel »

Ik vraag me af hoe ik mijn werkzaam Chauffeurs leven
Doorstaan heb zonder al deze (on) mogelijkheden

Maar leuk dat het kan :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Was dat chauffeur deze eeuw of de vorige :-B
Maak je geen zorgen, bij ons niets anders, misschien wel even oud, behalve ...
dat we openstaan en vooraan proberen te volgen met de nieuwste technieken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
za 23 jan 2021, 10:09
zit voor die prijs de helicopter erbij?, of is die nog eens apart.

jos
Nee het is zonder de helicopter :-B
Het enige wat je erbij krijgt zijn de software en de 4 place matjes met een kruis om de parameters in te leren.
Het verbaasd me een beetje dat het bij de ene 35 euro kost en bij de ander 1880 Euro...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Dodehoek camera: zélf monteren



Bericht door HLA »

Mij niet :D .
De dure heeft een hoop electronica om de beelden van verschillende camera's samen te voegen tot een helicopter view. De verschillende componenten zullen naar ik aanneem van hoge kwaliteit zijn.
De andere is simpele (lees goedkope) onderdelen. Dit zonder complexe electronica om de plaatjes van minimaal 4 camera's aan elkaar te plakken. Maar voor het doel voldoende. En mocht er eens wat kapot gaan ook geen ramp.
Plaats reactie