Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bslefevre
Berichten: 18
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door bslefevre »

Wellicht een beetje domme vraag maar ik vraag hem toch:

Ik heb een scheidingsrelais voor 200A en ga deze gebruiken voor een niet-intelligente dynamo om 210Ah (2x 105Ah parallel) HH accu's op te laden.
Dit scheidingsrelais wil ik aan weerskanten afzekeren met 100A.

Is dit mogelijk of moet ik perse een 120A variant hebben?
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte



Bericht door myway »

Hoe dik zijn de draden?
Daar heb je mee te maken als je gaat zekeren, ik zie nog wel eens dat de zekering sterker is dan de draad.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte



Bericht door travelscout »

Vanwege de zekering zou ik gaan voor een kleinere uitvoering.
Maar bedenk wel dat onder last schakelen een korte hogere piekstroom kan geven zonder dat de zekering smelt.
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte



Bericht door Kroppie »

het verschil tussen de 2 cyrixen is de maximale belastbaarheid van de relais, een cyrix van 200A kan je gerust minder belasten, b.v. 25 A, dat maakt niet uit, de maximale A mag niet overschreden worden.

en de maximale belasting word normaal gesproken geleverd door de dynamo, buiten het feit dat er weinig dynamo,s zijn welke meer dan 200A kunnen leveren , bepaald de gekoppelde (hh)accu hoeveel A,s er gevraagd worden, en met 210 Ah lijkt me dat er niet meer dan een amp of 50 gevraagd zal worden als de hh accu leeg is.

en de zekeringen zijn bedoeld om de draad tussen stroombron(accu)bij een eventuele sluiting naar massa te beveiligen, vandaar ook zo dicht mogelijk bij de pluspool van een accu, draaddikte zou ik voor een 100A zekering op minimaal 25mm2 houden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1740
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door marjasjaak »

Wat Kroppie schrijft klopt helemaal.
De 200Amp Cyrix is wat overgedimensioneerd, je zal zelden tot nooit die 200Amp halen.
Maar het relais is zwaarder uitgevoerd, met waarschijnlijk betere contacten.
Dat er misschien maar 50Amp doorheen gaat vind het relais helemaal niet erg.
Zorg wel dat je beveiligingen (zekeringen) zijn afgestemd op de dikte van de draad.

opmerking van Travelscout:
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?

Met starten van je motor worden je HH accu's niet aangesproken.
Niet alle HH accu's vinden het fijn om te helpen met het starten van de motor.
En een scheidingrelais is beter, stel dat je door een foute bediening ook je start accu leegtrekt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door kampo »

De dynamo capaciteit is bepalend voor het maximum dat theoretisch door de cyrix kan.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.

Anderzijds weet ik uit ervaring dat je met een ducato in combinatie met een ca 230Ah accu je best zal moeten doen om boven de ongeveer 90A te komen. Maar het verloop hier schrijven is me een te lang verhaal.

Dus een cyrix 120A of ander relais van die capaciteit volstaan. Een Cyrix 120A is goedkoop en doet wat die moet doen. Niet beginnen prutsen met manuele toestanden.Dat hou je niet lang vol is mijn ervaring.

Zelf maak ik gebruik van een 400A cyrix met 70mm2 bekabeling.
Dat kost veel meer maar in een noodgeval kan je starten en dat spaart dan weer veel uit.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door veetee »

Voor die ene keer dat je uit je hh accu wil starten, heb ik een set startkabels liggen. Stuk goedkoper - en meestal heeft de 'buurman' daar vaker profijt van dan ikzelf... :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door kampo »

Startkabels van 70mm2 heb ik ook nog aan boord.
De buurman is vaak een maat groter als een Ducato.

Voor TS is het interessant om wel of niet voor startassist te kiezen.
Meestal gaat dat met 25mm2 kabels.
Alleen niet over een 120A relais of afzekering
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door Kroppie »

als mijn buurman groter is dan ik dan moet ie bij startproblemen een ander als buur zoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jorisv001
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 15:04

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door jorisv001 »

kampo schreef:
za 16 jan 2021, 18:37
De dynamo capaciteit is bepalend voor het maximum dat theoretisch door de cyrix kan.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.

Anderzijds weet ik uit ervaring dat je met een ducato in combinatie met een ca 230Ah accu je best zal moeten doen om boven de ongeveer 90A te komen. Maar het verloop hier schrijven is me een te lang verhaal.

Dus een cyrix 120A of ander relais van die capaciteit volstaan. Een Cyrix 120A is goedkoop en doet wat die moet doen. Niet beginnen prutsen met manuele toestanden.Dat hou je niet lang vol is mijn ervaring.

Zelf maak ik gebruik van een 400A cyrix met 70mm2 bekabeling.
Dat kost veel meer maar in een noodgeval kan je starten en dat spaart dan weer veel uit.
Ik ga ook net met een ombouw beginnen en heb v m'n schoonbroer een Cyrix v 120a gekregen die hij nog had liggen. Als ik je goed begrijp, kan ik hiermee dus NIET mijn ducato v 2016 starten als de startaccu leeg is? (geen slimme dynamo, geen weet v kracht v dynamo) (kabels vermoedelijk zal dit 35mm² worden, lengte 3,5m ts hh en start accu).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door Kroppie »

een cyrix van 120A zal w.s. te licht zijn om een diesel te starten, en ook nog maar de vraag of de hhaccu het leuk vind om zo,n hoge stroom te leveren(hangt veel af van de grootte vd hhaccu), maar starten via een cyrix zou ik niet aanbevelen, gewoon een paar startkabels is een veel beter idee

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door myway »

Of er gewoon voor zorgen dat de startaccu niet wordt leeg getrokken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door kampo »

Om een Ducato te starten op de HH accu over een cyrix relais zal je de 400A versie moeten nemen.
Zelfs de 230A kan dit niet aan. In combinatie met bekabeling van ongeveer 50mm².

Er bestaat ook de mogelijkheid om de cyrix manueel te overbruggen en ook dat met aangepaste bekabeling. Maar dat is niet zo automatisch als met een start assist schakelaartje op je dashboard.

Bedenk dat de starthulp van ANWB/VAB/ADAC meer kost als een Cyrix 400A ... en langer duurt.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?



Bericht door veetee »

En bedenk ook dat een setje startkabels dan weer veel goedkoper is. En ook sneller... :wink: :angel:
Plaats reactie