Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Wellicht een beetje domme vraag maar ik vraag hem toch:
Ik heb een scheidingsrelais voor 200A en ga deze gebruiken voor een niet-intelligente dynamo om 210Ah (2x 105Ah parallel) HH accu's op te laden.
Dit scheidingsrelais wil ik aan weerskanten afzekeren met 100A.
Is dit mogelijk of moet ik perse een 120A variant hebben?
Ik heb een scheidingsrelais voor 200A en ga deze gebruiken voor een niet-intelligente dynamo om 210Ah (2x 105Ah parallel) HH accu's op te laden.
Dit scheidingsrelais wil ik aan weerskanten afzekeren met 100A.
Is dit mogelijk of moet ik perse een 120A variant hebben?
Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte
Hoe dik zijn de draden?
Daar heb je mee te maken als je gaat zekeren, ik zie nog wel eens dat de zekering sterker is dan de draad.
Daar heb je mee te maken als je gaat zekeren, ik zie nog wel eens dat de zekering sterker is dan de draad.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte
Vanwege de zekering zou ik gaan voor een kleinere uitvoering.
Maar bedenk wel dat onder last schakelen een korte hogere piekstroom kan geven zonder dat de zekering smelt.
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?
Maar bedenk wel dat onder last schakelen een korte hogere piekstroom kan geven zonder dat de zekering smelt.
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?
Paul.
Re: Scheidingsrelais (cyrix) grootte
het verschil tussen de 2 cyrixen is de maximale belastbaarheid van de relais, een cyrix van 200A kan je gerust minder belasten, b.v. 25 A, dat maakt niet uit, de maximale A mag niet overschreden worden.
en de maximale belasting word normaal gesproken geleverd door de dynamo, buiten het feit dat er weinig dynamo,s zijn welke meer dan 200A kunnen leveren , bepaald de gekoppelde (hh)accu hoeveel A,s er gevraagd worden, en met 210 Ah lijkt me dat er niet meer dan een amp of 50 gevraagd zal worden als de hh accu leeg is.
en de zekeringen zijn bedoeld om de draad tussen stroombron(accu)bij een eventuele sluiting naar massa te beveiligen, vandaar ook zo dicht mogelijk bij de pluspool van een accu, draaddikte zou ik voor een 100A zekering op minimaal 25mm2 houden
jos
en de maximale belasting word normaal gesproken geleverd door de dynamo, buiten het feit dat er weinig dynamo,s zijn welke meer dan 200A kunnen leveren , bepaald de gekoppelde (hh)accu hoeveel A,s er gevraagd worden, en met 210 Ah lijkt me dat er niet meer dan een amp of 50 gevraagd zal worden als de hh accu leeg is.
en de zekeringen zijn bedoeld om de draad tussen stroombron(accu)bij een eventuele sluiting naar massa te beveiligen, vandaar ook zo dicht mogelijk bij de pluspool van een accu, draaddikte zou ik voor een 100A zekering op minimaal 25mm2 houden
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- marjasjaak
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Wat Kroppie schrijft klopt helemaal.
De 200Amp Cyrix is wat overgedimensioneerd, je zal zelden tot nooit die 200Amp halen.
Maar het relais is zwaarder uitgevoerd, met waarschijnlijk betere contacten.
Dat er misschien maar 50Amp doorheen gaat vind het relais helemaal niet erg.
Zorg wel dat je beveiligingen (zekeringen) zijn afgestemd op de dikte van de draad.
opmerking van Travelscout:
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?
Met starten van je motor worden je HH accu's niet aangesproken.
Niet alle HH accu's vinden het fijn om te helpen met het starten van de motor.
En een scheidingrelais is beter, stel dat je door een foute bediening ook je start accu leegtrekt.
De 200Amp Cyrix is wat overgedimensioneerd, je zal zelden tot nooit die 200Amp halen.
Maar het relais is zwaarder uitgevoerd, met waarschijnlijk betere contacten.
Dat er misschien maar 50Amp doorheen gaat vind het relais helemaal niet erg.
Zorg wel dat je beveiligingen (zekeringen) zijn afgestemd op de dikte van de draad.
opmerking van Travelscout:
Maar waarom toch weer een automatisch scheidingsrelais?
Ben je bang dat je startaccu te ver ontladen kan raken?
Met starten van je motor worden je HH accu's niet aangesproken.
Niet alle HH accu's vinden het fijn om te helpen met het starten van de motor.
En een scheidingrelais is beter, stel dat je door een foute bediening ook je start accu leegtrekt.
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
De dynamo capaciteit is bepalend voor het maximum dat theoretisch door de cyrix kan.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.
Anderzijds weet ik uit ervaring dat je met een ducato in combinatie met een ca 230Ah accu je best zal moeten doen om boven de ongeveer 90A te komen. Maar het verloop hier schrijven is me een te lang verhaal.
Dus een cyrix 120A of ander relais van die capaciteit volstaan. Een Cyrix 120A is goedkoop en doet wat die moet doen. Niet beginnen prutsen met manuele toestanden.Dat hou je niet lang vol is mijn ervaring.
Zelf maak ik gebruik van een 400A cyrix met 70mm2 bekabeling.
Dat kost veel meer maar in een noodgeval kan je starten en dat spaart dan weer veel uit.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.
Anderzijds weet ik uit ervaring dat je met een ducato in combinatie met een ca 230Ah accu je best zal moeten doen om boven de ongeveer 90A te komen. Maar het verloop hier schrijven is me een te lang verhaal.
Dus een cyrix 120A of ander relais van die capaciteit volstaan. Een Cyrix 120A is goedkoop en doet wat die moet doen. Niet beginnen prutsen met manuele toestanden.Dat hou je niet lang vol is mijn ervaring.
Zelf maak ik gebruik van een 400A cyrix met 70mm2 bekabeling.
Dat kost veel meer maar in een noodgeval kan je starten en dat spaart dan weer veel uit.
Groeten Kampo
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Voor die ene keer dat je uit je hh accu wil starten, heb ik een set startkabels liggen. Stuk goedkoper - en meestal heeft de 'buurman' daar vaker profijt van dan ikzelf...
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Startkabels van 70mm2 heb ik ook nog aan boord.
De buurman is vaak een maat groter als een Ducato.
Voor TS is het interessant om wel of niet voor startassist te kiezen.
Meestal gaat dat met 25mm2 kabels.
Alleen niet over een 120A relais of afzekering
De buurman is vaak een maat groter als een Ducato.
Voor TS is het interessant om wel of niet voor startassist te kiezen.
Meestal gaat dat met 25mm2 kabels.
Alleen niet over een 120A relais of afzekering
Groeten Kampo
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
als mijn buurman groter is dan ik dan moet ie bij startproblemen een ander als buur zoeken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Ik ga ook net met een ombouw beginnen en heb v m'n schoonbroer een Cyrix v 120a gekregen die hij nog had liggen. Als ik je goed begrijp, kan ik hiermee dus NIET mijn ducato v 2016 starten als de startaccu leeg is? (geen slimme dynamo, geen weet v kracht v dynamo) (kabels vermoedelijk zal dit 35mm² worden, lengte 3,5m ts hh en start accu).kampo schreef: ↑za 16 jan 2021, 18:37De dynamo capaciteit is bepalend voor het maximum dat theoretisch door de cyrix kan.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.
Anderzijds weet ik uit ervaring dat je met een ducato in combinatie met een ca 230Ah accu je best zal moeten doen om boven de ongeveer 90A te komen. Maar het verloop hier schrijven is me een te lang verhaal.
Dus een cyrix 120A of ander relais van die capaciteit volstaan. Een Cyrix 120A is goedkoop en doet wat die moet doen. Niet beginnen prutsen met manuele toestanden.Dat hou je niet lang vol is mijn ervaring.
Zelf maak ik gebruik van een 400A cyrix met 70mm2 bekabeling.
Dat kost veel meer maar in een noodgeval kan je starten en dat spaart dan weer veel uit.
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
een cyrix van 120A zal w.s. te licht zijn om een diesel te starten, en ook nog maar de vraag of de hhaccu het leuk vind om zo,n hoge stroom te leveren(hangt veel af van de grootte vd hhaccu), maar starten via een cyrix zou ik niet aanbevelen, gewoon een paar startkabels is een veel beter idee
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Of er gewoon voor zorgen dat de startaccu niet wordt leeg getrokken.
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
Om een Ducato te starten op de HH accu over een cyrix relais zal je de 400A versie moeten nemen.
Zelfs de 230A kan dit niet aan. In combinatie met bekabeling van ongeveer 50mm².
Er bestaat ook de mogelijkheid om de cyrix manueel te overbruggen en ook dat met aangepaste bekabeling. Maar dat is niet zo automatisch als met een start assist schakelaartje op je dashboard.
Bedenk dat de starthulp van ANWB/VAB/ADAC meer kost als een Cyrix 400A ... en langer duurt.
Zelfs de 230A kan dit niet aan. In combinatie met bekabeling van ongeveer 50mm².
Er bestaat ook de mogelijkheid om de cyrix manueel te overbruggen en ook dat met aangepaste bekabeling. Maar dat is niet zo automatisch als met een start assist schakelaartje op je dashboard.
Bedenk dat de starthulp van ANWB/VAB/ADAC meer kost als een Cyrix 400A ... en langer duurt.
Groeten Kampo
Re: Cyrix scheidingsrelais: hoe groot?
En bedenk ook dat een setje startkabels dan weer veel goedkoper is. En ook sneller...