Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door MarcoG »

Ik heb in mijn buscamper nu een 12V 230 Ah semi-tractie accu.
Hierbij heb ik nu een Victron Smartsolar lader 100/30 en een 370 Wp zonnepaneel gekocht die ik (bij iets beter weer) op het dak ga monteren.
Ik heb ook een Victron Cyrix voor laden onder het rijden.
Ik verwacht dat ik hiermee in de zomermaanden (ik ben nog lang niet met pensioen) onafhankelijk kan staan.
Tot zover een redelijk standaard systeem.

Nou Loop ik met de gedachte dat ik wanneer nodig ook een keer aan de paal wil kunnen laden.
Als Zendamateur en electronica hobbyist vind ik het leuk om evenementen te bezoeken en daar is meestal wel walstroom aanwezig.
Deze zal ik ook zeker gebruiken omdat ik bij dit soort evenementen vaak meer stroom verbruik en spullen meeneem op 230V die ik normaal op vakantie niet bij mij heb. Ook is mijn verbruik dan anders omdat ik hele dagen op het terrein ben (niet rijden en hele dag aanwezig) in tegenstelling tot de vakantie waar ik verwacht minstens om de paar dagen wel een paar uur te rijden en overdag weinig in of bij de camper zit.
Voor die paar keer per jaar vind ik een goede walstroomlader best duur en ik wil geen goedkope acculader gebruiken omdat ik bang ben dat ik mijn accu daarmee beschadig.

dus ik heb een alternatief bedacht:
Als ik nou een relatief goedkope 230 >> 24 volt geschakelde voeding van +/- 10 ampère pak en die zet ik met een schakelaar tussen mijn zonnepaneel en mijn Victron smartsolar lader dan kan ik de laadcontroller van het zonnepaneel gebruiken om mijn accu op te laden, alle voordelen van de Victron laadcontroller maar dan op netstroom.
Ik schakel op dat moment de zonnepanelen helemaal af (geen groene stroom meer) en laad de accu volledig op de voeding.
In plaats van de schakelaar kan ik dan natuurlijk ook een 230 V relais gebruiken zodat dit proces volledig automatisch gaat wanneer ik de walstroom inplug.
Ik ga er even vanuit dat de voeding lange tijd de maximale stroom kan leveren (tot de accu weer vol is) zo niet dan zou ik de stroom moeten begrenzen op een waarde die de voeding wel continu kan leveren.

Ik heb ergens een filmpje gezien van het lab van Victron waar ze binnen voor het testen van de laadcontroller een labvoeding gebruiken en zo ben ik op dit idee gekomen.

Iemand ervaring met deze setup of ideeën waarom mijn hersenspinsel niet zo'n goed idee is als het lijkt ?
Laatst gewijzigd door MarcoG op vr 15 jan 2021, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom.



Bericht door MarcoG »

Even een simpel schemaatje zonder zekeringen en de rest van de installatie om mijn hersenspinsel wat beeld te geven.
Bijlagen
smartsolar+voeding.jpeg
smartsolar+voeding.jpeg (30.06 KiB) 875 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom.



Bericht door DJSmiley »

Kan prima

Alleen zal een 30a laadcontroller met 30a kunnen laden, dus 30x12= een goede 360 watt

Met een 24v 10a voeding heb je te weinig. Je laadcontroller zal dan die voeding onderuit trekken, tenzij die voeding stroombegrensd is.
Tevens heb je nog wat rendementsverlies, dus optimaal moet je minimaal 400w hebben.

Goedkoopste optie is om 2 servervoedingen te nemen en die in serie te zetten. Dan heb je 24v / 40-60a afhankelijk van het model.

Mooiste is om die op een beurs te halen (rosmalen/lichtmis/jutberg/fiedrichshaven) maar ja... moeten die beurzen eerst maar eens doorgaan.
Ik acht de kans klein, iig voor rosmalen dit jaar

Online is wat duurder, denk dan aan 15-25 per voeding


Iets duurder is gewoon een echte lader te nemen. Een Meanwell 24A kost een goede 100 euro (PB-300P-12)
Een Victron is wat duurder, maar dan heb je ook bluetooth enz
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 15 jan 2021, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom.



Bericht door travelscout »

Lees toch altijd dat je zonnepaneel installaties beter niet onbelast kan laten.
Door het schakelen kan er een onderbreking ontstaan onder belasting.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom.



Bericht door kampo »

Volgens mij maak je het jezelf erg moeilijk.
Een automatische 30A IP22 acculader van een goed merk is wat je nodig hebt voor een 230Ah accu. Die kost ongeveer 200 € en is LFP ready. Als je +/- 40 € wilt besparen neem je een 20A versie maar dan kan je amper laden en verbruiken tegelijk.

Als je met een voeding via een MPPT gaat laden dan is het onzeker hoe je MPPT daarop gaat reageren. Een andere vraag is of je voeding het lang zal uithouden. Leuk experiment voor een test in het labo maar op mijn eigen voertuig zou ik eerder voertuigtechniek (trillingen, temperaturen, vocht, ...) gebruiken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door Peter LMC »

Met een lichte lader van bv 20 Amp kun je toch ook voldoende laden.
Is je verbruik hoger van de laadstroom (van deze lader) dan wordt tijdelijk je accu voorraad aangesproken.
En daar is deze toch voor.
Gaan je verbruikers uit doordat je bv gaat slapen dan kan de lader toch de
gehele slaapperiode de accu's weer vol laden.
Prima toch.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door Going »

In mijn vorige camper zat een transformator lader. Die heb ik er uitgehaald. Toen net wat TS schrijft een 20A solid-state voeding 15V geplaatst en met schroefje onder belasting teruggeschroefd naar 14,3 V. Daarachter een 20A pwm Solar controller gezet en dat heeft de 3x80 Ah batterijen perfect geladen voor jaren.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door Kroppie »

het zal een solar regelaar worst wezen waar de stroom vandaan komt, als de spanning en het vermogen maar niet te hoog wordt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door TestCase »

Dat laden gaat prima lukken. Of 10A te weinig is ligt aan je verbruik van de HH accu, daar geef je geen info over. Overigens zal die 10A niet continue geleverd kunnen/hoeven worden omdat mppt lader dit knijpt wanneer accu boven xx% vol zit, behalve bij LiFe-Po 4 HH accu.
Belangrijk is dus de energiebalans, wat gebruik je uit de HH accu/dag want dat moet er ook weer in.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door jan- »

Als Zendamateur en elektronica hobbyist zou je ook nog aan een lab voeding kunnen denken: https://www.aliexpress.com/item/4000945065538.html € 38,87 + € 7,88
Kan je vast ook voor andere zaken goed gebruiken.
Het lijkt mij dat je aan 10A wel genoeg hebt. Je hebt je paneel nog en b.v. een laptop laden kan gewoon aan de 230V.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door albertrietjens »

Sinds ik zonder walstroom lader dierect naast de paal stond, omdat ik in de schaduw wilde staan vanwege de hoge temperaturen, heb ik ook voor een dergelijke oplossing gekozen. Ik heb daarvoor een LED driver van 24V/5A gebruikt. Aangezien de meeste LED-drivers een foldback stroombegrenzing hebben, heb ik een, zelfbouw, stroombron toegevoegd van 4,5A zodat de driver nooit in de begrenzing gaat en tevens het maximum vermogen begrensd wordt. Werkt als een tierelier, en zeker een eenvoudige en betrouwbare oplossing in combinatie met een MPPT laadregelaar, voor een paar tientjes, voor die enkele malen per jaar dat die gebruikt wordt, we zijn normaal gesproken enkele maanden tot een half jaar per jaar onderweg en staan meestal vrij en ook op de camping zonder walstroom.

Afbeelding

Binnenkort ga ik dit systeem upgraden met een LED driver die een vermogen kan leveren hoger dan het maximale vermogen (240 W) van de laadregelaar zodat de LED driver niet in de begrenzing gaat. Hieraan wordt nog een DC/DC toegevoegd vanaf de iSwitch van 240 W om te laden tijdens het rijden. Om e.e.a. gescheiden te houden wordt elk element, incl, zonnepaneel, via een diode gekoppeld aan de laadregelaar. Op de plaats van de schakelaar komen dan in dit schema dus twee diodes. Voor de DC/DC is dan nog een derde diode nodig. Maar dat is nog in ontwikkeling. Selectie is dan automatisch de hoogste spanning die aangeboden wordt. Laden via de paal, mag mijn inziens niet automatisch, maar wil ik zelf kunnen kiezen alhoewel het, in deze opzet, geen probleem is.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door JoopBrekken »

Dit systeem ( walstroomladen via de zonnepaneel regelaar ) kan ook gunstig zijn als je een LFP accu hebt en geen walstroom lader die voor LFP ingesteld kan worden.
Ingeval een Victron MPPT lader moet, volgens instructies van Victron, voor LFP de druppelspanning op 13,3V gezet worden, en de absorptie duur vast op 1 uur.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom.



Bericht door MarcoG »

travelscout schreef:
vr 15 jan 2021, 8:31
Lees toch altijd dat je zonnepaneel installaties beter niet onbelast kan laten.
Door het schakelen kan er een onderbreking ontstaan onder belasting.
Dit geld volgens mij alleen voor de accu kant van de lader, als ik de bus in de garage zet komt er ook geen spanning van de panelen, of ik moet het licht aan laten :-))
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatieve manier van accu's laden bij walstroom?



Bericht door Kroppie »

als het donker word zakt de paneelspanning langzaam, als je plotseling de accu loskoppelt heeft de regelaar ineens te maken met de onbelaste paneelspanning welke hoger is dan de belaste spanning, niet alle regelaar reageren daar goed op, met soms niet gewenste gevolgen.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie