Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4
De onderdelen
De bestellingen zijn de deur uit:
- 4x 280AH EVE cellen, grade A, volledig gematched, versie 2021 via Alibaba een adres dat veel door diysolarforum leden wordt gebruikt.
Gekozen voor DDP verzending zodat er geen btw- en invoerkosten meer bijkomen.
- BMS van JBD, smart versie, 100A (had kleiner gekund) met bluetooth en uart485 module om eventueel aan pc te koppelen, via Aliexpress.
Risico dat hier nog invoerkosten en btw bijkomen.
- Labvoeding via Aliexpress Polen, iig geen bijkomende btw- en invoerkosten.
- Victron DC-DC lader, Orion-TR smart 12/12 30A, isolated (is al binnen)
- Victron lader, blue smart IP22 12/20A (is al binnen)
De Victron Phoenix 12/500W is natuurlijk al aanwezig.
Nu wachten en verder al wat voorbereidingen doen.
De bestellingen zijn de deur uit:
- 4x 280AH EVE cellen, grade A, volledig gematched, versie 2021 via Alibaba een adres dat veel door diysolarforum leden wordt gebruikt.
Gekozen voor DDP verzending zodat er geen btw- en invoerkosten meer bijkomen.
- BMS van JBD, smart versie, 100A (had kleiner gekund) met bluetooth en uart485 module om eventueel aan pc te koppelen, via Aliexpress.
Risico dat hier nog invoerkosten en btw bijkomen.
- Labvoeding via Aliexpress Polen, iig geen bijkomende btw- en invoerkosten.
- Victron DC-DC lader, Orion-TR smart 12/12 30A, isolated (is al binnen)
- Victron lader, blue smart IP22 12/20A (is al binnen)
De Victron Phoenix 12/500W is natuurlijk al aanwezig.
Nu wachten en verder al wat voorbereidingen doen.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4
Nog even een toelichting
1,6A staat er wel degelijk
Maar als je heel goed kijkt dan staat erbij van 100V tot 240V en van 50 tot 60Hz
We noemen dat wereldstroom
Bij 100V is het opgenomen vermogen niet 368W maar 1,6A x 100V = 160W
Kan je daar wat mee ?
Groeten Kampo
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePO4
Alleen als dat ding 160W zou opnemen bij 100V, en 36V / 2A (=72 watt) levert aan de secundaire zijde....
dan zou dat betekenen dat er 160-72 = 88W verlies is, wat dus in geluid/licht/beweging/warmte wordt omgezet. En aangezien die eerste 3 niet echt van toepassing zijn blijft warmte over. 88W is nooit fatsoenlijk weg te stoken zonder een hele fanatieke koeling.
Een gemiddelde geschakelde voeding heeft snel een rendement van 85%. Bij 72W zal dat ding niet veel meer trekken dan 72+15% = 84W, wat dus een goede 13W warmte oplevert. Dat is nog wel weg te voeren, ondanks dat die lader in een gesloten plastic behuizing zit. Ik gok dat die lader, bij normale omgevingstemperatuur, een graadje of 40-45 wordt. Dat licht ook wel in lijn met 13W warmte.
160W (88W warmte) is gewoon niet mogelijk in die behuizing.
Enige wanneer die 1.6A gehaald kan worden is kortstondig het inschakelen: Een stevige DC elco is een stroomzuiper tijdens het opladen. Die piek moet opgevangen worden, en dan kan t goed dat je >1,5A gaat, heel kortstondig.
dan zou dat betekenen dat er 160-72 = 88W verlies is, wat dus in geluid/licht/beweging/warmte wordt omgezet. En aangezien die eerste 3 niet echt van toepassing zijn blijft warmte over. 88W is nooit fatsoenlijk weg te stoken zonder een hele fanatieke koeling.
Een gemiddelde geschakelde voeding heeft snel een rendement van 85%. Bij 72W zal dat ding niet veel meer trekken dan 72+15% = 84W, wat dus een goede 13W warmte oplevert. Dat is nog wel weg te voeren, ondanks dat die lader in een gesloten plastic behuizing zit. Ik gok dat die lader, bij normale omgevingstemperatuur, een graadje of 40-45 wordt. Dat licht ook wel in lijn met 13W warmte.
160W (88W warmte) is gewoon niet mogelijk in die behuizing.
Enige wanneer die 1.6A gehaald kan worden is kortstondig het inschakelen: Een stevige DC elco is een stroomzuiper tijdens het opladen. Die piek moet opgevangen worden, en dan kan t goed dat je >1,5A gaat, heel kortstondig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePO4
Als ik die 2A lader gebruik dan staat die wel gloeiend.
Onderschat het niet.
Zal het eens meten want ben het vergeten.
Onderschat het niet.
Zal het eens meten want ben het vergeten.
Groeten Kampo
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Weer wat stapjes verder op weg naar het in elkaar zetten van de LiFePo4 accu.
- De labvoeding (30V,10A) is binnen. Besteld via Polen en dat gaat best snel. Geen probleem met invoerkosten etc.
- De JBD BMS is in Nederland en wordt de komende dagen geleverd. Benieuwd of daar extra kosten bij komen. Ik verwacht het wel.
- De EVE cellen (2021) zijn in China voorzien van lasergelaste draadeinden. Dit nieuwe model van EVE heeft geen taps meer. Men begint in China de problemen met deze taps blijkbaar te onderkennen.
Hieronder een paar foto's zoals Amy Wan (Shenzhen Luyuan Technology Co., Ltd) mij deze heeft toegestuurd. Ze zijn getest en ingepakt. Hopelijk worden ze nog voor Chinees Nieuwjaar daadwerkelijk verscheept. Anders wordt het een maand extra wachten.
Keurig met naambordje
Strak ingepakt in twee pakketjes (nou ja, ruim 10kg ieder)
- De labvoeding (30V,10A) is binnen. Besteld via Polen en dat gaat best snel. Geen probleem met invoerkosten etc.
- De JBD BMS is in Nederland en wordt de komende dagen geleverd. Benieuwd of daar extra kosten bij komen. Ik verwacht het wel.
- De EVE cellen (2021) zijn in China voorzien van lasergelaste draadeinden. Dit nieuwe model van EVE heeft geen taps meer. Men begint in China de problemen met deze taps blijkbaar te onderkennen.
Hieronder een paar foto's zoals Amy Wan (Shenzhen Luyuan Technology Co., Ltd) mij deze heeft toegestuurd. Ze zijn getest en ingepakt. Hopelijk worden ze nog voor Chinees Nieuwjaar daadwerkelijk verscheept. Anders wordt het een maand extra wachten.
Keurig met naambordje
Strak ingepakt in twee pakketjes (nou ja, ruim 10kg ieder)
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Vandaag weer een stapje verder met het verzamelen van de benodigde spullen. De JBD smart BMS is binnen, samen met de Bluetooth en UART/USB modules. Natuurlijk zonder handleiding o.i.d. Gelukkig de manual van de Overkill Solar gevonden. En laat dat nu exact hetzelfde BMS zijn. Ik heb gekozen voor de 100A versie. De 60A zou in mijn situatie voldoende zijn, maar beter een beetje oversized dan net te krap.
Van bestelling tot levering: drie weken.
Nu nog wachten op de EVE 280Ah cellen en de bus bars.
BMS, bluetooth (midden) en UART/USB (links)
Van bestelling tot levering: drie weken.
Nu nog wachten op de EVE 280Ah cellen en de bus bars.
BMS, bluetooth (midden) en UART/USB (links)
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
De benodigde krimptang is ook binnen (4-70mm2). Natuurlijk had ik er eentje kunnen lenen bij mijn loodgieter. Maar dan moet alles in korte tijd gedaan worden. Ik werk het liefst stapje voor stapje in eigen tempo. De tang is er eentje geworden uit de verzameling Ali. Via Polen besteld en binnen 10 dagen thuis. Voor die paar euro (ca. € 37) kan ik mij er geen buil aan vallen. Nog wel even testen hoe stevig deze echt krimpt. Maar met de hydrauliek mag dat geen probleem zijn. Ik heb ook al gezien dat enkele andere forumleden dit type tang gebruikt hebben. Natuurlijk ga ik wel voor goede kabels en kabelogen.
Gezien de beperkte hoeveelheid stroom (max 50A) die gebruikt wordt zal de zwaarste kabel 16mm2 worden. Dikker is zonder verloop niet aan te sluiten op de Orion-TR (30A) en de IP22 lader (20A). De MPPT lader (75/15) geeft gezien het gebruikte zonnepaneel (120W) max 10A en kan max 6mm2 aan. En deze laders lopen nimmer alle drie tegelijkertijd. De omvormer van 500W trekt ook maximaal 50-60A bij piek. Maar deze piek zal nimmer lang duren. Ik heb domweg geen zware 230V gebruikers behalve de acculader voor mijn e-bike. De omvormer wordt met een kabellengte van max 0,5m aangesloten. Natuurlijk heb ik bij de berekening van de kabeldikte de (op dit forum) vaak aangehaalde kabelcalculator gebruikt, maar ook de Victron Toolkit app. De komende dagen moet ik nog de zekeringen voor de drie laders en de omvormer berekenen. Daaruit is dan ook de zware zekering bij de accu te herleiden. Ook de aansluiting van de DCDC lader (Orion-TR) op de auto accu ga ik voorzien van een zekering. Er komen twee schakelaars. Eén tussen de auto accu en de DCDC lader. De andere wordt op LiFePo4 accu zelf gemonteerd. Ik overweeg sterk om beiden in de "min" leiding te zetten zodat je niet per ongeluk alsnog sluiting kunt maken. Ik lees dat diverse zelfbouwers ook op enkele plaatsen zekeringen in de "min" leiding zetten. Daar ga ik nog even rustig voor zitten en de spreekwoordelijke (en toepasselijke
) "plussen en de minnen" op mij in te laten werken.
Kabeldikte, zekeringen en schakelaarsGezien de beperkte hoeveelheid stroom (max 50A) die gebruikt wordt zal de zwaarste kabel 16mm2 worden. Dikker is zonder verloop niet aan te sluiten op de Orion-TR (30A) en de IP22 lader (20A). De MPPT lader (75/15) geeft gezien het gebruikte zonnepaneel (120W) max 10A en kan max 6mm2 aan. En deze laders lopen nimmer alle drie tegelijkertijd. De omvormer van 500W trekt ook maximaal 50-60A bij piek. Maar deze piek zal nimmer lang duren. Ik heb domweg geen zware 230V gebruikers behalve de acculader voor mijn e-bike. De omvormer wordt met een kabellengte van max 0,5m aangesloten. Natuurlijk heb ik bij de berekening van de kabeldikte de (op dit forum) vaak aangehaalde kabelcalculator gebruikt, maar ook de Victron Toolkit app. De komende dagen moet ik nog de zekeringen voor de drie laders en de omvormer berekenen. Daaruit is dan ook de zware zekering bij de accu te herleiden. Ook de aansluiting van de DCDC lader (Orion-TR) op de auto accu ga ik voorzien van een zekering. Er komen twee schakelaars. Eén tussen de auto accu en de DCDC lader. De andere wordt op LiFePo4 accu zelf gemonteerd. Ik overweeg sterk om beiden in de "min" leiding te zetten zodat je niet per ongeluk alsnog sluiting kunt maken. Ik lees dat diverse zelfbouwers ook op enkele plaatsen zekeringen in de "min" leiding zetten. Daar ga ik nog even rustig voor zitten en de spreekwoordelijke (en toepasselijke

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Weer iets ontvangen van Ali. Dit keer de busbar's. Zijn best snel geleverd. Binnen ca. twee weken.
Nog twee acties te gaan;
- montagemateriaal bestellen (kabels, zekeringen, kabelschoenen, zekeringhouder, schakelaar, etc)
- wachten op de bestelde EVE cellen
Dit laatste is nog wel het moeilijkste
Keurig verpakt, zes aansluitpunten
Nog twee acties te gaan;
- montagemateriaal bestellen (kabels, zekeringen, kabelschoenen, zekeringhouder, schakelaar, etc)
- wachten op de bestelde EVE cellen
Dit laatste is nog wel het moeilijkste


Keurig verpakt, zes aansluitpunten