Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

De bouw van mijn camper is natuurlijk grotendeels klaar. Maar eigenlijk is die nooit af. Altijd wel weer aanvullende klusjes om een en ander mooier af te werken of beter te maken. Deze bouw heb ik hier beschreven.
Een simpele elektrische installatie met een 95Ah AGM accu, een laadbooster van Dometic (DCC 1212-10, 10Ah), een CTEK startstop lader (5Ah) en een Victron omvormer 12/250 (250W) . Het functioneerde allemaal goed en voldeed aan mijn eisen. Ook de uitbreiding met een los zonnepaneel van 120W (Wattstunde SF120) met een losse MPPT omvormer (Victron Smartsolar 75/15) was eenvoudig te doen en gaf wat meer lucht aan het vrij staan. Ik heb mij eigenlijk nooit echt druk gemaakt om de dimensionering. Is toch maar een 12V en eenvoudige installatie. En thuis heb ik mijn eigen 230V volledig zelf aangelegd. Kortom; volledig tevreden en onbekommerd.

Totdat er twee e-bikes mee moesten. Opladen kost circa 400W. Dus de omvormer van 250W omgewisseld voor een 500W. exemplaar. Geen vuiltje aan de lucht maar ook tot op heden niet echt getest omdat we weinig weg waren vanwege COVID-19. Dit najaar mijn accu volledig leeg getrokken omdat de koelkast gebruikt werd als tijdelijke diepvries vanwege een probleem thuis. De accubegrenzer stond helaas verkeerd.
Via reconditionering de accu weer aan de praat gekregen, maar of deze nog echt veel capaciteit heeft? Ben me dus toch maar eens verdiepen in een vervanging. Snel bleek mijn bekabeling (10 mm2) onvoldoende te zijn voor 400-500W omvormer. Ben mij eens gaan oriënteren op LifePo4 accu's. En van het één komt het ander. 12 volt vraagt echt een andere benadering. Dus ben ik maar eens gaan lezen. En lezen.
Een nieuwe kortom; installatie volledig opnieuw ontwerpen, dimensioneren en aanleggen.

Ik ga jullie meenemen in mijn afwegingen, aanschaf en bijkomende problemen. Wordt vervolgd dus.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op do 28 jan 2021, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door jan- »

Als je de omvormer vlak bij de accu kan plaatsen zou je met 10 mm2 nog wel een heel eind (wat zeg ik nu?) komen.
Die fietsaccu's zou je het best onderweg kunnen laden of aan de paal. Maar DIY lifepo4 wordt tegenwoordig al snel betaalbaar.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door myway »

Welke fietsaccu gaat het niet redden om geladen te worden op een omvormer van 250 watt.
Een 500 watt omvormer gaat ook prima op 2 meter 10 mm2
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door Rob A2 »

Dank voor jullie reacties. Deze zijn terecht en had ik meegenomen in mijn overwegingen en overpeinzingen. Dit thema/draadje heb ik opgezet om hen die overwegen om zwaardere accu's in te zetten en/of over te schakelen op LifePo4 op praktische en pragmatische manier te voorzien van enige info. Ook zij die een camper gaan bouwen kunnen er baat bij hebben. Reacties en vragen helpen daarbij. Je leert immers van je fouten, maar je leeft niet lang genoeg om alle fouten zelf te maken :-B :-B . Dus leren van mijn fouten (=andermans fouten) kan helpen om snel te leren.

Laden fietsaccu
Eerst even over de fietsaccu's. Dit zijn 625Wh exemplaren. De lader vraagt 1,5A op 230V. Dat is dus 345W. Daarbij komt nog het rendementsverlies van de omvormer waardoor in totaal zo'n 400W nodig is. Dat lukt helaas niet met een 250W omvormer. Alternatief was geweest om een andere lader te kopen met minder ampère of een lader op 12V die 36V genereert (ook een omvormer dus). De kosten hiervan waren echter een stuk hoger dan de aanschaf van het 500W exemplaar verminderd met de opbrengst van het 250W exemplaar. Dus snel beslist en uitgevoerd. Nooit gekeken naar de dikte van de kabels.
Mijn leermoment: Bij de aanschaf van de e-bike's ben ik gegaan voor zware accu's. Had beter ook nog even na kunnen denken over de effecten hiervan op het elektriteitschema van de camper. Dat geldt ook voor de laders van deze accu's.

Bescherming accu
Pas nadat mijn huidige accu ondeskundig door mij zwaar mishandeld was kwam kabeldikte in beeld. Bij de mogelijke vervanging door een ander exemplaar keek ik naar een grotere capaciteit. Daarbij stuitte ik gelukkig(!) op het onderwerp kabeldikte. Daarbij kwamen verschillende calculators in beeld, dus ook die Jos/Kroppie aangeeft. Erg handzame tools.
Mijn leermoment: Inzetten van een echte accubewaker was zinvol geweest. Voor een paar tientjes had ik ellende kunnen voorkomen.

Plaats huishoud accu
Maar waarom speelde kabeldikte bij mij een grote rol? Dat komt omdat de auto accu in de vloer zit aan de bestuurderskant. Volkswagen plaats in een Crafter de tweede accu (=huishoud accu) echter onder de motorkap. Bij mijn T6 is dat onder de bestuurdersstoel dus ik dacht in mijn naïviteit dat in de Crafter dat ook wel het geval zou zijn. De benodigde laadbooster zit onder de stoel, dus dicht bij de auto accu. De huidige capaciteit is 10A en daar heb je niet echt dikke kabels voor nodig om naar de huishoudaccu te komen. Van de huishoud accu naar mijn verdeelpunt achter de bestuurdersstoel is al snel bijna drie meter (bus is zes meter, vanuit de achterkant gerekend zit de techniekruimte op zo'n drie meter, dus ook van de voorkant geteld). En als je dan de kabeldiktecalculators pakt, tja dan heb je stevigere kabels nodig dan de 10 mm2 die er lagen.
Mijn leermoment: Te snel iets aangenomen over de locatie van de tweede accu en nooit nagedacht over de mogelijkheid dat ik deze mogelijk zwaarder zou willen belasten in de toekomst. Had dus reservecapaciteit in mijn kabelschema moeten aanhouden. Dat kost maar een [paar euro per meter.

Later meer over mijn keuze voor LifePo4 en voor zelfbouw.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door myway »

Heb je goed gekeken op de lader van de fietsaccu?
Vaak is het 36 volt 2 Amp en moet de accu als hij ver leeg is een uur of vijf aan de stroom.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door Rob A2 »

Aan de output kant is de lader 36V en 4A. Aan de input kant is dat 230V en 1,5A. De accu moet dus snel idd vier/vijf uur laden als deze fors leeg is. Ik ga bij gelegenheid nog eens meten wat de stroomconsumptie nu echt is van deze accolades.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door myway »

Om een accu te laden zal met de Victron 12 volt 250 va wel lukken. Deze kan continu 200 watt leveren.
Alleen de 95 Ah accu is dan na een paar uurtjes wel leeg.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door kampo »

Hier de Bosch 625Wh powertube met de kleinste van de 3 mogelijke laders. Dit is de 2A.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


1,6A bij 230V is wel degelijk 368 Watt ...
Een Victron 375VA kan dit niet continu trekken. In theorie.
In de praktijk gaat het wel, heb ik getest. Hij trekt er minder uit dan dit theoretisch maximum.
Voor 2 fietsen gaat de Victron 500VA inverter nipt wel.
Bovendien ga je zelden tegelijk, 2 helemaal lege 625 PowerTubes hebben.

Bedenk dat dit laden een aanslag is op je kleine HH accu en doe het enkel al rijdende of in noodgevallen. De Bosch 625 powertube is hetzelfde als een 50Ah 12V accu.
En als je gaat laden heb je verliezen die kunnen oplopen tot wel 30%, dan komt dit overeen met 65Ah in 12V, waar ga je die halen ?

Voorzie altijd wat reserve.
Misschien gebruik je later nog eens de 4A of 6A laders van Bosch.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door TestCase »

Ik heb zo'n vermoeden dat die laders voor de fietsaccu geen 1,5A trekken op 230V, is bij mij ook iets meer dan de helft bij een 50% volle accu van wat op de lader staat.
Meet die stroom nu eerst eens echt, meten is weten.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door Rob A2 »

Dank je Kampo. Ik heb nu het 4A exemplaar. De LifePo4 accu wordt een "forse". Ik ga voor een ca 280Ah exemplaar.

Laat ik voor de meelezers op dit draadje eens mijn overwegingen verwoorden.

Waarom een LifePo4?
Allereerst wil ik meer power beschikbaar hebben om zowel de voornoemde zware e-bike accu's zonder aan de paal te staan te kunnen laden.
Daarnaast vind ik het voor mijzelf wel een uitdaging om met nieuwe opslagtechnieken te gaan werken. Ik wil deze dan ook goed tot mij nemen. Dat heb ik gedaan met zonnepanelen op mijn dak (daar liggen er zestig op, dus een kleine fabriek) als ook met het plaatsen van een hybride warmtepomp in mijn huis dat niet op en top geïsoleerd is, maar wel voldoende. Door het verdwijnen van de salderingsregeling zal ik thuis ook iets met opslag moeten gaan doen. Accu's zijn daarvoor natuurlijk een oplossing, maar dat geldt ook voor waterstof. Mijn camper biedt dus mooi de gelegenheid om mijn kennis op te bouwen en uit te breiden. De afgelopen twee maanden al veel, heel veel, gelezen en mij aangesloten op buitenlandse fora.
Maar is het nodig? Nee, niet echt.
Is het goedkoop? Ook niet, echt.
Is het leuk? Ja, voor mij wel.
Gaat het snel? Nee.
Eigenlijk dezelfde afwegingen om een camper zelf te bouwen. Met een vrij nieuwe auto en inbouw met goede materialen.
Is dat nodig? Nee, niet echt.
Is het goedkoop? Ook niet. Voor de kosten had ik ook een (bijna) nieuwe fabriekscamper kunnen kopen.
Is het leuk? Ja, voor mij wel. Voldoet op (nagenoeg) alle vlakken aan onze eisen, gebaseerd op 17 jaar camper ervaringen.

Waarom geen kant&klare accu en dan drop-in
Op de plek onder de motorkap is weinig tot geen ruimte voor een zwaardere accu. Misschien een loodaccu met een paar AH meer maar dan houdt het ook op.
De kabels moesten sowieso vervangen worden (zie alles hierboven).
Een kant&klare LifePo4 accu van 100Ah had misschien gepast. Ik had dan wel meer capaciteit beschikbaar, maar daar bleken toch nog wat haken en ogen aan zitten. Kom ik later nog wel op terug. De beschikbare hoogte was vaak niet genoeg. De accu kan op zijn kant geplaats worden maar dat vergt toch weer de nodige aanpassingen voor bevestiging en aansluiting. Deze accu's zijn niet goedkoop en wil je zwaarder dan 100Ah, dan stijgt de prijs op zijn zachtst gezegd fors. Voor een kwaliteitsaccu ben je snel 800-1.000 euro kwijt.
Alleen drop-in had gepast zonder mijn extra eisen. Maar de extra eisen vergen naast dikkere kabels ook een andere (lees zwaardere) laadapparatuur voor zowel de dynamo (dcdc laadbooster omdat het een euro6 auto is) en acculader (de huidige is specifiek voor start-stop accu)
Onder de motorkap een LifePo4 is niet handig vanwege de koude gevoeligheid van dit type accu's.
Zelfbouw van een zwaardere accu blijkt goedkoper te zijn. Alhoewel dit relatief te noemen is ten op zichte van het totale kosten plaatje vanwege de extra kosten voor kabels en laadapparatuur.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door DJSmiley »

36V x 2A = 72 watt

Zeg even 80% efficientie van die lader, dan is de laadstroom aan de 230V zijde 230/(72x1.2) = 0.38A

Die 1.5A zal slaan op de 'aansluitwaarde'. Een geschakelde voeding die net op het geprikt wordt heeft een hogere inschakelstroom (opladen van de condensator enz), dus een 0.5A zekering oid zal eruit gaan,ook al is het gemiddeld verbruik lager.

Maar goed, dan nog, zo'n ebike accu is wel een aanslag op de accucapaciteit.

Die 90W moet je ook nog eens vermenigvuldigen met de (in)efficientie van een omvormer. Zeg 85%, dus dan zit je aan de 105W.

Met een 625Wh accu @ 36V praat je over dezelfde capaciteit als 50Ah @ 12V. Om 'm vanaf helemaal leeg naar vol te krijgen kost het je dus 50Ah x80% (lader) x 80% (omvormer) = een goede 72Ah aan netto accucapaciteit, voor 1 lege fietsaccu

Met 95Ah AGM heb je, als je van max 50% ontlading uitgaat (Wat je niet moet willen), 47Ah tot je beschikking.

Bottomline: Om 1 volledig lege ebike accu te laden, EN nog wat lampjes aan te kunnen doen die avond/nacht, moet je al snel aan 180-200Ah lood denken, of 100Ah LFP. En dan nog ga je de accu's aardig tot het uiterste trekken. Met 2 fietsen is het al niet te doen.

Dan blijven 2 optie over: Fietsen alleen laden als je aan de paal staat, of overdag als je rijd / voldoende zon hebt. Wil je het uit de accu's doen, dan moet je, zeker bij 2 fietsen, eerder richting de 300Ah aan LFP denken, lood is al niet echt te doen.

Kosten tikken wel leuk aan, want naast de accu moet eventueel ook bekabeling en laadinrichtingen verzwaard worden. Immers, die capaciteit moet ook weer eens vol, dat moet ergens vandaan komen. (Het energiebalans verhaal)

Ruimte is een 2e. Onder de stoel kun je een hoop kwijt maar als daar ook nog een EBL oid zit of andere dingen dan wordt dat ook heel krap.
Elders plaatsen zou prima kunnen, maar dan moet je vaak wel eea aardig aanpassen, want ergens moeten die dikkere kabels toch langslopen. Als je naar de garage wilt zou je onderlangs kunnen. Dan kan alles (en laders enz) onder de stoel, en alleen de accu achterin. Maar dan moet je wel aan dikke kabels denken (50-70mm2) afhankelijk van de lengte en de stromen die er gaan lopen.

Op https://diysolarforum.com/threads/12v-5 ... ack.12494/ staat een mooi verhaal van iemand die 560Ah onder de stoel heeft gekregen, incl de 3D printbestanden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw van AGM start-stop naar Lifepo4



Bericht door myway »

Nou het schiet weer lekker op
De acculader van TS is 36 volt 4amp dus 144 watt en kan dus zoals ik al eerder aangaf met de 250 va omvormer geladen worden.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePO4



Bericht door Rob A2 »

Hoi @DJSmiley,

Je slaat de spijker op zijn kop.
Deze calculaties heb ik ook min of meer gemaakt nadat ik mij echt verdiept had in de benodigde stroomsterktes. De twee enige verschillen welke ik in mijn grove calculaties heb zitten is a). mijn lader is 36V 4A, en b). wat lagere inefficiëntie (ik gebruikte 2 x over 90% waar jij 85% hanteert). Maar de conclusies zijn desalniettemin dezelfde. Of laden via alleen de laadpaal. Via de huidige kleine dcdc laadbooster van 10A heeft het geen enkele zin en dat geldt ook voor het 120W zonnepaneeltje. Of echt gaan voor een grote LifePo4 accu. Aangezien de fietsaccu's nooit helemaal leeg gaan heb ik aan een 280Ah genoeg.
Het belang van een energiebalansplaatje neemt toe met de zwaardere belasting van je energiesysteem. In mijn situatie had ik eerst weinig eisen dus hoefde ik mij nergens druk over te maken. Na twee nachten energie via de laadpaal bijtanken of extra energie genereren via een opvouwbaar zonnepaneel. Maar het 'simpele'
Ook jouw constatering over het prijsplaatje kan ik onderschrijven. Alles laten uitvoeren kost al gauw € 2.500 of meer. Zelf doen is goedkoper, maar kost nog steeds een flink bedrag. Laat ik binnenkort nog wel zien.
Als ik de accu onder de bijrijdersstoel zou plaatsen dan heb ik 1,5m kabellengte nodig vanaf de laadbooster en de techniekruimte. Onder het bed plaatsen is deze afstand bijna 2m. Dus daar zit het verschil gelukkig niet. Ik heb geen 3D printer dus zal de omhuizing op een andere manier moeten maken. Ik heb besloten om dit onder het bed (voeteinde) te doen waar nog een stukje loze/onbenutte ruimte is. Daar kan de huidige omvormer (230 verlengen is makkelijker dan dikke 12V kabels) en de nieuwe 230 lader (20A) ook een plekje krijgen. De DCDC laadbooster (30A) komt naast de MPPT lader (15A) achter de bestuurdersstoel. Dan heb ik ca. één meter van de autoaccu naar de laadbooster en bijna twee meter van de booster en MPPT naar de accu. De omvormer zit bij de accu en het verdeelpunt voor de kleine stroomverbruikers (waaronder de koelkast) bij de booster en MPPT. Voor zover ik het nu kan overzien heb ik dan genoeg aan 25mm2. Of ik moet een reken- resp. denkfout maken.

Ik ben al veel op het diysolarforum geweest maar had het door jou aangewezen draadje nog niet gezien. Dank voor de verwijzing. Een mooi verhaal.

@myway
Je hebt gelijk. Ik heb teveel naar de maximale inputkant van de lader gekeken (230V, 2A). Had zo te lezen dus niet de omvormer hoeven te vervangen. Maar daar zit het geld niet echt. Dat kostte maar een paar tientjes.

gr. Rob
Laatst gewijzigd door Rob A2 op ma 18 jan 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie