Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Weer thuis. In ruim vijf dagen bijna 190Ah verbruikt waarvan circa 40Ah voor het bijladen van de twee fietsaccu's. De temperatuur van de accu steeg maar drie-vier graden boven de buitentemperatuur indien de fietsaccu's geladen werden. Voor normaal gebruik bleef de stijging beperkt tot zo'n twee graden.
Het mobiele zonnepaneel (120W) heb ik niet gebruikt en de DCDC lader stopt daadwerkelijk 30A per uur in de accu.
Kortom; test is geslaagd. Acht dagen vrijstaan met gebruik van zonnepaneel is makkelijk haalbaar.
Wel is duidelijk dat de SOC waarde van de BMS echt geen toegevoegde waarde heeft. Misschien moet ik een keer de percentages aanpassen, maar de aangereikte getallen vanuit internet hebben weinig relevantie. Ik vertrouw gewoon op mijn batterijmonitor.
Het mobiele zonnepaneel (120W) heb ik niet gebruikt en de DCDC lader stopt daadwerkelijk 30A per uur in de accu.
Kortom; test is geslaagd. Acht dagen vrijstaan met gebruik van zonnepaneel is makkelijk haalbaar.
Wel is duidelijk dat de SOC waarde van de BMS echt geen toegevoegde waarde heeft. Misschien moet ik een keer de percentages aanpassen, maar de aangereikte getallen vanuit internet hebben weinig relevantie. Ik vertrouw gewoon op mijn batterijmonitor.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
@Rob kun je me vertellen waar die verdelerblokken te vinden zijn? Ik zoek ook zoiets, maar Google heeft me nog niet kunnen helpen.
Bürstner Travel Van T590 uit 2017
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Als ik de xiaoxiang bms download, dan krijg ik na het openen het "dashboard" te zien. Tap ik op die streepjes, zie ik 2 opties "dashboard" en "about xiaoxiang". Echter bij de Carplounge bms app (die er hetzelfde uitziet), vind ik na die streepjes wel 7 opties. Heb deze ongein al op verschillende oude telefoons geprobeert. Op de nieuwe tel. vind ik die Carplounge bms app weer niet. Moet wel de wet van behoud der ellende zijn.
De vraag die ik heb, hebben jullie nog wat instellingen gewijzigd? Behalve dan het password ('streepjes', app settings, password) Wijzigingen wijzen zichzelf.
Hier kan je ook het device model een naam meegeven, is handig als je er 2 hebt.
Arie
De vraag die ik heb, hebben jullie nog wat instellingen gewijzigd? Behalve dan het password ('streepjes', app settings, password) Wijzigingen wijzen zichzelf.
Hier kan je ook het device model een naam meegeven, is handig als je er 2 hebt.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Je kan een reset in de app geven en dan verandert de SOC waarde. Dit doet die naar gelang de spanningen van de cellen, vermoed ik. Atoz meldde dat dit helemaal niet kan. Zijn betoog begreep ik niet, ik weet ook niet hoe het wel moet.
Je hebt pas wat aan de waardes gegeven door de batterymonitor als je daarin de juiste gegevens ingevoerd hebt. En dat zijn niet de Ah waarde die de fabrikant geeft. Er is een youtube filmpje daarover. Dat is echt iets waar je moet voor gaan zitten (moet ik ook nog doen )
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Arie55 schreef: ↑wo 25 aug 2021, 23:48@ArieRob A2 schreef: ↑wo 16 jun 2021, 13:14...
...
Je hebt pas wat aan de waardes gegeven door de batterymonitor als je daarin de juiste gegevens ingevoerd hebt. En dat zijn niet de Ah waarde die de fabrikant geeft. Er is een youtube filmpje daarover. Dat is echt iets waar je moet voor gaan zitten (moet ik ook nog doen )
Arie
Ik heb de fabrikant waarden opgegeven hoewel ik weet dat nieuwe gematchde A-grade cellen hoogstwaarschijnlijk een hogere capaciteit hebben. Om de exacte waarde te bepalen moet je idd de nodige dingen gaan doen. Dat heeft weinig zin aangezien ik het laden en het ontladen afgetopt heb (in beide gevallen ga ik niet tot de max) De maximaal te bereiken capaciteit ga ik dus nooit halen. Als ik 230AH haal ben ik al blij. De monitor geeft mij weer hoeveel ik gebruik hebt (gelukkig kan ik nog steeds voldoende hoofdrekenen ). Als ik mijn veilige ondergrens bereik dan schakelt de BMS het ontladen uit. Dat geldt trouwens ook voor de boven grens.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
heb je de BMS instellingen gewijzigd? Zo ja, welke en in welke waarde
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Bürstner Travel Van T590 uit 2017
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Ja, ik heb diverse standaard instellingen gewijzigd. Als vertrekpunt heb ik de instellingen gebruikt zoals deze in de handleiding van Overkill Solar BMS (= JBD BMS) staan. Heb deze gecontroleerd met instellingen van onder meer @DJSmiley, @Stobbie. Ik ga nog wel kijken of ik de SOC waarden wat dichter tegen de realiteit aan krijg. Tijdens de komende vakantie maar eens een aantal keren de app-waarden met de monitor waarden vergelijken.
Hieronder zie je de schermprintjes van mijn instellingen. Hopelijk heb je er wat aan.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
ok, bedankt. Heb de drie naast elkaar geplaatst op een A4'tje en afgedrukt. Wat me direct opviel was het balanceren enkel bij laden. Mij leek dat handiger om dat uit te zetten omdat 's nachts daar mooi de tijd was om dat te doen. Tenminste nog iets aan het werk.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Terug van bijna 4 weken vakantie. De LiFePo4 accu (280Ah) echt kunnen testen in de praktijk. Eigenlijk hebben we niet aan de laadpaal gestaan. Ok één keertje dan, omdat het bij de prijs in zat. Verder het losse zonnepaneel niet gebruikt.
Uitkomst:
We hebben ruim voldoende stroom. Lukt zelfs als we vier dagen op één plek staan en drie keer de beide fietsaccu's (ieder 625Wh) voor bijna de helft bijladen. Je moet dan wel flink wat uren rijden om met 30A/uur via de DCDC lader de accu weer vol te krijgen
Wat verder opviel is dat de Victron 500W omvormer bijna 1A per uur gebruikt voor zichzelf. Gelukkig is deze schakelbaar. Dus nu toch maar besloten om een USB lader voor de elektrische tandenborstel aan te schaffen.
Kortom; ik ben uitermate tevreden over de keuzes die ik gemaakt heb.
Uitkomst:
We hebben ruim voldoende stroom. Lukt zelfs als we vier dagen op één plek staan en drie keer de beide fietsaccu's (ieder 625Wh) voor bijna de helft bijladen. Je moet dan wel flink wat uren rijden om met 30A/uur via de DCDC lader de accu weer vol te krijgen
Wat verder opviel is dat de Victron 500W omvormer bijna 1A per uur gebruikt voor zichzelf. Gelukkig is deze schakelbaar. Dus nu toch maar besloten om een USB lader voor de elektrische tandenborstel aan te schaffen.
Kortom; ik ben uitermate tevreden over de keuzes die ik gemaakt heb.