Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door albertrietjens »

Ja, is toch wel een leuk topic geworden.
Rob A2 schreef:
ma 29 mar 2021, 12:04
Dit werd echter beëindigd toen één van de cellen de ingestelde kritische grens passeerde.
Ik neem aan dat je hiermee 3,6 á 3,7V bedoeld en niet de 3,4V?
Rob A2 schreef:
ma 29 mar 2021, 12:04
Ik zelf schat in dat als je de grens van 3,400V (parameter) niet passeert,- omdat je er al boven zit-, er waarschijnlijk softwarematig geen trigger is om het balanceren te starten.
Zou zomaar kunnen zijn. Altijd lastig dat interpreteren ipv in een goede datasheet de correcte wijze te kunnen vinden. Helaas zijn de beschikbare datasheets vaak gebrekkig.

Bij mijn Daly BMS weet ik eigenlijk niet wanneer die balanceert, maar hij doet het wel erg goed en dat is voor mij voldoende. Bij de smart daly heb ik geen goed beeld wanneer er wel en niet gebalanceerd wordt. Die zit intussen bij een kennis in een camper in aanbouw.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Klopt. De kritische grens staat op 3,65V. Aangezien alle laadkarakteristieken (230V lader, DC DC booster en MPPT lader) op 14,2V staan zal deze grens normaliter nooit gehaald worden. De BMS is ook bedoeld als laatste redmiddel tegen over belading. Bij ontladen wil ik dat ook zo hebben. De koelkast en de omvormer zijn beiden voorzien van van een interne lage spanning bescherming. Ik moet alleen nog controleren of deze bij de omvormer niet te laag staat. Deze staat nu op 9,3V. Als ik dit wil veranderen dan ben ik gedwongen om een bluetooth dongel aan te schaffen. De Victron Phoenix is niet met dipswitches in te stellen zoals andere omvormers dat vaak wel hebben. Verder heb ik alleen maar wat kleine verbruikers.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

9.3 lijkt me laag. De meeste BMSsen staan op 2.5V per cell, dus 10V afgesteld.

Misschien iemand hier of een lokale botenbouwer/installateur die zo'n ding even - al dan niet tegen een kratje bier - ter beschikking kan/wil stellen?
Of misschien even bij Victron langs als je in die buurt bent in overleg?

De meest lompe manier is online bestellen en met koop-op-afstand terugsturen. Dat wordt veel gedaan, maar is verre van netjes. Maar met dat in je achterhoofd zou je ook een verkoper als bv stroomwinkel.nl ofzo even kunnen benaderen of dat op een nette manier (lees: een demo ding van hun even lenen ofzo) ook kan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Dank je voor de tip. Heen en weer sturen kost snel zo'n € 10. Ben al aan het zoeken of ik ergens een dongel voor een redelijke prijs kan aanschaffen. Dan heb ik alle apparaten, die bij de stroomvoorziening betrokken zijn, op bluetooth behalve de dynamo. Maar of dat nou echt een voordeel is? Ik ben het met je eens dat de omvormer eerder moet uitschakelen dan de kritische grens van de LiFePo4 cellen van 2,5V. Links en recht lees ik wel dat zo'n cel tot 2,0V leeg getrokken mag worden, maar of dat de levensduur van de cel ten goede komt betwijfel ik zeer. Ik ga liever voor het zekere. Feitelijk gebruik je maar circa 80% van de theoretisch beschikbare capaciteit van een LiFePo4 accu omdat je eigenlijk nooit tot het maximum oplaad en nooit tot het minimum leeg trekt. Maar 80% van 280Ah is fors meer dan de huidige 60% van de 95Ah AGM Start-Stop accu. :-B :-B
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

Hoe schakel je de omvormer nu?

Volgens mij had jij de 500W Victron toch?

Daar zit ook een remote aan, default een draadbrugje.

Als je de omvormer gewoon op 'ON' zet en dat remote brugje vervangt door een maak contact van een klein relais (Zo'n Conrad printrelais van 1 euro is al voldoende) dan kun je ergens op een beter toegankelijke plek een aan- uit schakelaar maken.
Die voed je via je BMS en schakelt alleen dat kleine relais.

BMS shutdown -> Relais valt af -> omvormer uit

Mogelijk kun je het ook via een optocoupler doen, dan heb je maar 5mA verbruik ofzo (relais trekt wat meer om de spoel bekrachtigd te houden)

Wel eens met je dat de config via bluetooth mooier is, dan kun je m bv al bij 11-12V laten uitschakelen. Dan is je omvormer uit, maar heb je nog wel licht en je koelkast. Dan houd je 30% capaciteit over ofzo en kan de omvormer m niet helemaal leegtrekken.
Via de BMS (of op 10V) dan gaat ongeveer alles tegelijk op zwart. Ik heb liever dat mn 230V eerder uitvalt maar verlichting en de koelbox enz de laatste Ah's kunnen benutten.

Hele lompe optie is om gewoon een dikke diode voor de omvormer te zetten (50+ Ampere) (of een oude diode batterijscheider)
Dan heb je 0.6-0.7V spanningsval in de diode, en als de omvormer op 9.3V afschakelt dan zit je eigenlijk op 10V ;)
(of 2 diode's in serie - bv een bruggelijkrichter om zo op 1-1.2V spanningsval te komen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/metaal-br ... 81555.html, dan schakelt je omvormer bij 9.3 + 1.2 = 10.2V )
Alleen moet je m dan wel koelen, want dan staat ie wel <stroom> x 1.1 = xxx watt weg te stoken als verlies. Niet echt het mooiste, maar t werkt wel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Atoz »

Je kunt natuurlijk ook met een voltmeter de spanning zelf bewaken :)
Koop je gewoon die dongel en dan kun je ook later de nodige aanpassing nog zelf doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

@DJSmiley, ja ik ken dit soort mogelijkheden maar ben daar geen fervent aanhanger van. Ik wil de omvormer echt eerder uit hebben omdat deze uitsluitend dient voor het laden van mijn e-bike accu's en mijn tandenborstel. Soms hangt de accu van mijn fototoestel er achter. Meer niet. O ja, mijn laptop maar deze gaat bijna nooit mee. Ik wil daadwerkelijk energie voor de koelkast overhouden. Dus @ATOZ krijgt zijn zin. Ik ga de dongel aanschaffen. Ook al omdat de accumonitor met onder meer volt-weergave er ook al is :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door hathi »

Rob en een ladertje voor de Tandenborstel op 12 V,kost nog geen €4,- ,alweer minder afhankelijk :-B
Hans
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Afhankelijkheid vd accu blijft gelijk. Alleen ietsjes minder stroomverbruik :-B :-B
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Gisteren de kast om de cellen in elkaar gezet. Strak gezaagd zodat cellen redelijk goed geklemd zitten. Extra strook aan de binnenkant geschroefd en gelijmd zodat de cellen niet onverhoeds naar boven eruit kunnen schieten. Bij een eventueel ongeval (wat mij hopelijk nooit overkomt) wil ik niet dat er onderdelen van 5 kilo los door de bus vliegen. De geschilderde voorkant is eenvoudig te verwijderen indien daartoe ooit aanleiding is. Vandaag en morgen maar eens bezig met het aansluiten van de kabeltjes en het netjes wegwerken. Dat gaat nog een uitdaging worden gezien de beperkte ruimte, maar dat gaat zeker lukken. Enkele sleuven aan de zij- en achterkant kunnen helpen bij het eventueel afvoeren van warmte. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit nodig is. De sleuven dienen ook als de doorvoerruimte voor de "+"en de "-" aansluiting alsmede de kabeltjes voor de BMS.
Accubak-1 klein.jpg
Accubak-1 klein.jpg (202.34 KiB) 301 keer bekeken
.
Accubak-2 klein.jpg
Accubak-2 klein.jpg (187.46 KiB) 301 keer bekeken
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Camper-T »

Ik vraag mij al een tijdje af wat de voordelen zijn van de LiFePo4 cellen strak samenpersen tussen tape, of een soort perscontructie.
De LiFePo4 cellen zouden ietjes uitzetten bij opladen en om te voorkomen dat de cellen iets bol gaan staan pers je ze stevig samen.
Maar als de druk hierdoor niet zijwaards weg kan, gaat de druk dan niet richting de onderkant, of de top en ook het overdrukventiel?
Bij toeval kwam ik een fimpje van Off Grid Garage tegen waar dezelfde vraag wordt gesteld: https://youtu.be/inyEPezasE4?t=3m26s

Als je de cellen samenperst is het wel zo dat de geleidende strips tussen de polen niet los gaan zitten door het opzwellen en krimpen.
Maar goed, dan zou je ook stukjes accukabel tussen de polen kunnen maken, die zijn flexibel en kunnen meebewegen met de cellen.

En dan zijn er kunstof rekjes die je op de cellen kunt monteren, waarmee je de cellen juist met onderlinge ruimte aan elkaar vastzet.

Dus, to compress or not to compress?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Uitzetten kan vooral gebeuren als je hoge stromen onttrekt of laad. Voor zover ik het heb kunnen vinden gaat het om 1.0C of meer. Dan gaat ook de temperatuur wat stijgen. Ik ga zelf niet verder dan circa 0.2C. Het inklemmen met een paar houtschroeven zoals ik gedaan heb is niet echt het klemmen zoals links en rechts bedoeld wordt op de diverse fora. Als de cellen uitzetten, dan zullen de schroeven bij mij wat verder in het hout trekken. De strips worden met een kracht van ca. 3,5Nm vastgezet. Als de cellen uitzetten, dan schuiven deze strips echt wel ietsjes op. Er zitten "sleuven" in.
Natuurlijk ga ik het wel in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Atoz »

In dit filmpje vertelt men het waarom en hoe: https://youtu.be/R_Urb25O1qc
Als je dus slechts 0,2C laad of ontlaad is het niet echt nodig.

Als je echter met hoge stromen gaat laden of ontladen dan bevorder je de levensduur van je cellen door ze te klemmen.
Dus...
Ik laad met 60A als de zon goed staat en ik wil ook ''powerwall'' gaan spelen, ik klem ze dus vast.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
do 01 apr 2021, 16:52
In dit filmpje vertelt men het waarom en hoe: https://youtu.be/R_Urb25O1qc
Als je dus slechts 0,2C laad of ontlaad is het niet echt nodig.

Als je echter met hoge stromen gaat laden of ontladen dan bevorder je de levensduur van je cellen door ze te klemmen.
Dus...
Ik laad met 60A als de zon goed staat en ik wil ook ''powerwall'' gaan spelen, ik klem ze dus vast.
Maar is het dan niet zo dat door het klemmen/samen persen de cellen bij bolling een andere weg gaan zoeken, bijvoorbeeld naar boven of onder?
Als je met 60A wilt laden, of met een grotere inverter werkt dan zit je bij 280Ah LiFePo4 aan 0,2-0,5C dus zal bollen niet snel gebeuren toch?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie