Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Even ter geruststelling; de rand is rond geschuurd alhoewel de foto dat niet duidelijk laat zien. Ook komt er ter plekke nog iets ter bescherming onder dan wel om de kabeltjes.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door seth_space »

@atoz, je hebt kennelijk geen ervaring met loshangende bekabeling en de gevolgen daarvan op termijn. :think:
Fijn voor je!
Opbouwende kritiek herkennen al evenmin zie ik :cheers:
Van elkaars ervaringen hier leer je, als je wilt leren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Vandaag flink aantal uren een 40W lamp aan de accu gehangen. Het verschil tussen de cellen neemt af naar 10-11mV
Morgen maar eens gaan laden en dan zien wat het effect van balanceren is. Ik ben benieuwd en laat de uitslag uiteraard weten.

Meting cellen 2 klein.jpg
Meting cellen 2 klein.jpg (134.26 KiB) 298 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Atoz »

Wat zeggen de metingen nu met je multimeter?
Uiteindelijk moet je je multimeter zijn resultaat betrouwen. Eventueel gewoon onthouden/weten dat je app een ''standaard'' afwijking aanduid.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Sorry, vergeten te melden. Cellen 1 t/m 3 geven met de multimeter hetzelfde resultaat. Cel-4 is dan 10mV lager. Lijkt dus structureel. Morgen eens meten tijdens en na het opladen.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Per ongeluk 2x geplaatst.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Accu weer opgeladen. Het verschil tussen de cellen is volgens de BMS nu nog maar 7mV. Bij controle meting levert cel-4 wederom een lagere uitkomst dan op de BMS. Verschil is nu ook 7mV. Ik laat het maar zo. Zodra ik weer wat langer met de bus onderweg ben zal ik na afloop bij thuiskomst weer eens meten. Verder maak ik mij geen zorgen.

Meting cellen 3 klein.jpg
Meting cellen 3 klein.jpg (133.98 KiB) 223 keer bekeken

Komende dagen de accu inbouwen en aansluiten via de DCDC booster op dynamo/autoaccu. Meeste kabels liggen er al en zijn uiteraard aangesloetn op de verdeelpunten. De twee meest lastige kabels moeten nog. De aansluiting van de DCDC booster zelf. Het lastige zit er in dat ik onder de bestuurdersstoel doormoet met de plus-draad. Als ik het goed gezien heb zit er een chassisbevestigingspunt onder de stoel zelf. Vanaf de booster, dus het huishoud deel, is alles galvanisch gescheiden. Het tweede lastige is dat de spanning van de auto af moet. Daarna moeten alle autosystemen opnieuw in geleerd worden. Als het een beetje meezit doet de auto dit zelf zodra ik daar zo'n 20 minuten mee rijd. Anders maar even bij een VAG-specialist langs.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door L4H3 »

Hoi RobA2

Ik heb dezelfde BMS als jou. Maar hoe in vredesnaam heb je de drie C- en drie B- kabels in de kabelschoen gekregen. Neem aan dat het een 16mm kabelschoen is. Ik ben vanmiddag 1 uur bezig geweest maar het lukt me niet. Nu maar 6 stuks van 6mm2 besteld.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Ik heb de 100A versie, die heeft twee kabels. zowel voor de B als voor de C. Dat past mooi in 16mm2. Jij hebt waarschijnlijk de 120 of 150A versie. Die heeft drie kabels. In dat geval heb je een 25mm2 kabelschoen nodig.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

De 120a versie heeft 3 kabels, allemaal 10AWG, dat is bij elkaar iets van 15,6mm2 en past prima in een 16mm2 schoen

Ik meen dat overkill ze optioneel met dikkere kabels levert, dan past t niet
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Atoz »

Ze passen met drie in één schoen.
Maar je mag ze niet vertinnen, enkel de draadjes met veel geduld, zachtjes er in duwen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Een handig trucje. Doe een smalle/dunne tiewrap strak om de gestripte kabels en schuif deze naar het uiteinde. Dan heb je een mooi rond bundeltje. Door de kabelschoen er op te schuiven schuift de tiewrap op tot aan de kabelmantel. Dan netjes de tiewrap doorknippen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door L4H3 »

Idd samen zijn de 3 draden net geen 16mm. Ze zijn 3 x 10AWG dus 3 x 5,27 mm2. Dus moet goed in een 16mm2 kabelschoen passen. Maar het lukt me niet. Ook niet met een tyrap. Krijg het er niet ver genoeg in want dan gaan er een paar van die kleine draadjes dubbel zitten of ze krullen op. Naja morgen poging 2. En anders maar 3 kabelschoenen van 6mm2.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door L4H3 »

:bow: kon het niet uit staan dat het niet lukte. Dus na een kop koffie en een dik stuk appeltaart het nog maar eens proberen. Na 5 minuten duwen, trekken en draaien is het gelukt. Nu kan ik rustig slapen. Als het niet was gelukt slaap je toch niet en ben je de hele nacht aan het denken hoe het wel gaat lukken. 🤪
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie