Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Als je bv cellen van overkillsolar koopt dan zit er door de bevestigings modules boven en onder juist ruimte tussen de cellen. Ik geloof best dat als je met 0,8 tot 1,0 C gaat laden of ontladen dat de cellen enigzins warm worden. Maar ook dit kun je je instellen in je BMS. Maar de meeste gebruikers laden toch niet boven de 100A. Ook ontladen komen ze niet boven de 100A uit. Dit is in mijn geval met een accu van 600Ah nog geen 0,2C. Ik geloof het wel en maak in mijn geval geen zorgen. Als je een 100-200ah accu hebt is het natuurlijk een ander verhaal.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Vanmiddag de accu definitief bekabeld en aangesloten. Ben tevreden, en daar gaat het toch om, niet? Alles functioneert. Volg geloof ik vooralsnog niet. De aan te sluiten accumonitor op de shunt zal de gegevens straks wel beter doorgegeven. De cellen hebben nu een spanning tussen 3,447 en 3,455 Volt.
De bluetooth module zit rechtsonder, geklemd in een stukje kabelgoot.
Deze tip ergens op internet gevonden. De UART module wordt voorlopig niet aangesloten.
Volgende week maar eens beginnen met het andere deel van deze klus. De bus deels nieuw bekabelen met 16 mm2 en de nieuwe verdeeldozen/busbars plaatsen. Een deel van de apparaten worden van achter de bestuurdersstoel verplaatst naar de accu zoals de acculader, en de omvormer. De grootste klus zal het aansluiten van de DC DC lader zijn. De min-kabel aan de ingang kant van deze Orion-TR Smart wordt vervangen door een dikker exemplaar en een nieuwe plus-kabel wordt vanaf de accu getrokken. Gelukkig zit de auto accu onder de voetenruimte van de bestuurder. Dus ik hoef niet onder de auto door met deze kabel.
De bluetooth module zit rechtsonder, geklemd in een stukje kabelgoot.
Deze tip ergens op internet gevonden. De UART module wordt voorlopig niet aangesloten.
Volgende week maar eens beginnen met het andere deel van deze klus. De bus deels nieuw bekabelen met 16 mm2 en de nieuwe verdeeldozen/busbars plaatsen. Een deel van de apparaten worden van achter de bestuurdersstoel verplaatst naar de accu zoals de acculader, en de omvormer. De grootste klus zal het aansluiten van de DC DC lader zijn. De min-kabel aan de ingang kant van deze Orion-TR Smart wordt vervangen door een dikker exemplaar en een nieuwe plus-kabel wordt vanaf de accu getrokken. Gelukkig zit de auto accu onder de voetenruimte van de bestuurder. Dus ik hoef niet onder de auto door met deze kabel.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Ik zit met een klein mysterie. Waarom wijkt de waarde van cell-4 in de app zo af van mijn meting met de multimeter?
De app geeft een spanning van 3,356V
Mijn meter (OWON OW18E) geeft aan 3,346V
Natuurlijk heb ik gecontroleerd of de aansluiting goed zit. Er zit momenteel niets aangesloten op de accu.
Ik maak mij geen zorgen, maar ben wel benieuwd of iemand een verklaring heeft.
Een klein verschil is te verklaren door verschillen in meettechniek. Maar bij de eerste drie cellen is dit verwaarloosbaar klein.
Voor de volledigheid de meting van de multimeter, deze zitten vlak bij elkaar:
Cell-1 3,343V
Cell-2 3,343V
Cell-3 3,346V
Cell-4 3,346V
Meting van de app:
De app geeft een spanning van 3,356V
Mijn meter (OWON OW18E) geeft aan 3,346V
Natuurlijk heb ik gecontroleerd of de aansluiting goed zit. Er zit momenteel niets aangesloten op de accu.
Ik maak mij geen zorgen, maar ben wel benieuwd of iemand een verklaring heeft.
Een klein verschil is te verklaren door verschillen in meettechniek. Maar bij de eerste drie cellen is dit verwaarloosbaar klein.
Voor de volledigheid de meting van de multimeter, deze zitten vlak bij elkaar:
Cell-1 3,343V
Cell-2 3,343V
Cell-3 3,346V
Cell-4 3,346V
Meting van de app:
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Mijn eerste vermoeden is toch een slecht contact ergens. Ik heb gemerkt dat een goede aansluiting toch vrij kritisch komt.
Heb je de balanskabels aan een kabelschoentje geperst of gesoldeerd? Bij persen is het even kijken of die een goede verbinding maakt. De balanskabeltjes zijn vrij dun. Ik heb wel eens gemerkt dat ze er dan niet super strak in zitten. 2 of 3x dubbel slaan en dan in het kabelschoentje persen en het zit wel (muur)vast. Eventueel ook de onderkant even met een licht schuurpapiertje iets opschuren (en idem aan de busbar en/of kabelschoen waar ie op komt), om zeker te zijn van een goed / schoon contact.
Heb je de balanskabels aan een kabelschoentje geperst of gesoldeerd? Bij persen is het even kijken of die een goede verbinding maakt. De balanskabeltjes zijn vrij dun. Ik heb wel eens gemerkt dat ze er dan niet super strak in zitten. 2 of 3x dubbel slaan en dan in het kabelschoentje persen en het zit wel (muur)vast. Eventueel ook de onderkant even met een licht schuurpapiertje iets opschuren (en idem aan de busbar en/of kabelschoen waar ie op komt), om zeker te zijn van een goed / schoon contact.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Dan zou dat spanningsverschil van het balanceren moeten zijn, aangezien er geen stroom afgenomen wordt bij de meting van het BMS. Bij een balanceerstroom van 30 mA en verschil van 0,01V heb je dan een contactweerstand van 0,3 Ohm. DJSmiley, je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Goed gezien.
Rob kun je ergens zien of er gebalanceerd wordt?
Rob kun je ergens zien of er gebalanceerd wordt?
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
@DJSmiley; Ik ga een nieuw kabelschoentje klemmen. Ik heb niets gesoldeerd. Ik zal laten weten of het effect heeft.
Er wordt niet gebalanceerd omdat er geen laadprocedure loopt. De BMS is als zodanig ingesteld. Balanceren zou anders ook zichtbaar moeten zijn. Dat heb ik al gezien bij de initiële lading van de accu. Na het topbalanceren heb ik het bij de tweede keer laden het balanceren niet gezien, maar toen zaten de cellen boven de grens zaten waarop blancheren gestart zou worden.
Er wordt niet gebalanceerd omdat er geen laadprocedure loopt. De BMS is als zodanig ingesteld. Balanceren zou anders ook zichtbaar moeten zijn. Dat heb ik al gezien bij de initiële lading van de accu. Na het topbalanceren heb ik het bij de tweede keer laden het balanceren niet gezien, maar toen zaten de cellen boven de grens zaten waarop blancheren gestart zou worden.
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Inmiddels beide kabelschoentjes op cell-4 vervangen, hierbij draad conform advies van @DJSmiley terug en heen gevouwen (dus 3x draaddikte) alsmede dubbel geklemd. Ook kabelschoenjes, polen en busbar fijn opgeschuurd. Onder de borgring een platte ring geplaatst om contactdruk evenredig te laten zijn.
Het effect van dit alles? Helaas geen.
Toch moet er ergens iets zitten dat de weerstand verhoogd. Op dat vlak heeft @DJSmiley natuurlijk absoluut gelijk omdat het hier gaat om de wet van Ohm. Iets wat ik natuurlijk eigenlijk best wist uit mijn middelbare schooltijd, maar dat is al zo'n vijftig jaar geleden.
Spanning(V) = Stroom(A) x Weerstand(Ω)
De stroom is constant, die varieert niet. Dus als ik een hogere spanning op de BMS zie, dan zit daar een grotere weerstand tussen de twee meetpunten.
Ik heb inmiddels een grotere weerstand uitgesloten bij het onvoldoende goed klemmen van het kabeloog en op het contact van deze kabelogen met de polen van cell-4. Tja, waar kan dat nu zitten? Het gaat maar om heel weinig weerstand. Dus ik maak me niet echt zorgen.
Het effect van dit alles? Helaas geen.
Toch moet er ergens iets zitten dat de weerstand verhoogd. Op dat vlak heeft @DJSmiley natuurlijk absoluut gelijk omdat het hier gaat om de wet van Ohm. Iets wat ik natuurlijk eigenlijk best wist uit mijn middelbare schooltijd, maar dat is al zo'n vijftig jaar geleden.
Spanning(V) = Stroom(A) x Weerstand(Ω)
De stroom is constant, die varieert niet. Dus als ik een hogere spanning op de BMS zie, dan zit daar een grotere weerstand tussen de twee meetpunten.
Ik heb inmiddels een grotere weerstand uitgesloten bij het onvoldoende goed klemmen van het kabeloog en op het contact van deze kabelogen met de polen van cell-4. Tja, waar kan dat nu zitten? Het gaat maar om heel weinig weerstand. Dus ik maak me niet echt zorgen.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Alleen wanneer er stroom loopt zie je daar een hogere spanning. Je gaf eerder aan dat er geen balancering plaats vond en uit de plaatjes konden we afleiden dat de accu ook niet belast werd. Conclusie klopt dus niet.
Maak je misschien een meetfout? Meet je bij alle cellen direct op de contacten van de cel? Wanneer, bijvoorbeeld, de vierde cel aan de massa zijde zit en je referentie is de massa aansluiting van het BMS ipv de min van de cel dan zou je wel eens een afwijking kunnen zien. Die zou dan veroorzaakt worden door de standby stroom van je BMS. Zomaar een gedachte.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Ik meet (bijna uiteraard zou ik zeggen) op de polen zelf. De polen zijn laser gelast. De vierde cel zit aan de plus kant, dus niet aan de massa. Op deze cel zit natuurlijk wel de plus-aansluiting, dus waarschijnlijk de voeding van de BMS. Ik zal er eens wat belasting opzetten en dan de BMS gegevens vergelijken met de uitkomsten van de multimeter.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Maak op cel 4, aansluiting van het BMS los die op min is aangesloten, sluit deze aan op cel 3 op de plus.
Jouw busbar heeft ook een (welliswaar kleine) weerstand.
Je meet met je voltmeter rechtstreeks op de cellen, wat je ook eens kunt doen is meten tussen plus van cel 3 en de plus van cel 4.
Het lijkt dan alsof je dezelfde meting doet, niets is minder waar, toch niet als we zo nauwkeurig gaan meten.
Zijn jouw busbar alu of koper?
En je BMS staat die niet op zijn ''hoofd''? Fet's zitten nu onderaan en warmte gaat naar boven.
Jouw busbar heeft ook een (welliswaar kleine) weerstand.
Je meet met je voltmeter rechtstreeks op de cellen, wat je ook eens kunt doen is meten tussen plus van cel 3 en de plus van cel 4.
Het lijkt dan alsof je dezelfde meting doet, niets is minder waar, toch niet als we zo nauwkeurig gaan meten.
Zijn jouw busbar alu of koper?
En je BMS staat die niet op zijn ''hoofd''? Fet's zitten nu onderaan en warmte gaat naar boven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Wanneer het verschil wordt veroorzaakt door de busbars en de positie van de leads dan zou ik verwachten dat cel 3 de afwijkend zou moeten zijn. Deze heeft twee busbars in serie voor de meting in het BMS. Cel 2 één en cel 1 en 4 geen.
Toch mooi dat het BMS de cellen mooi balancert ook al zijn de aangegeven spanningen dat niet
Toch mooi dat het BMS de cellen mooi balancert ook al zijn de aangegeven spanningen dat niet
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
@ATOZ. De meting tussen de "+" van Cel-3 en de "+" van Cel-4 geeft exact hetzelfde resultaat als die tussen de "-" van Cel-4 en de "+" van Cel-4.
Ik weet dat de BMS op zijn kop hangt maar dat maakt niet zoveel uit aangezien er weinig warmte ontwikkeling is. Mijn maximale load bedraagt 0,15C en mijn maximale current 0,3C. Daar wordt een BMS niet echt warm van. Daarnaast zit er meer lucht (en dus koeling) aan de onderkant van de accu dan aan de bovenkant. De pootjes blijven er onder staan ivm onder meer luchtstroom).
Ik ga straks dan wel morgen een goedkope bloksinus omvormer (die ligt nog ergens) er aan hangen met een gloeilamp. Eens zien wat er dan gebeurt met de meetresultaten.
Ik weet dat de BMS op zijn kop hangt maar dat maakt niet zoveel uit aangezien er weinig warmte ontwikkeling is. Mijn maximale load bedraagt 0,15C en mijn maximale current 0,3C. Daar wordt een BMS niet echt warm van. Daarnaast zit er meer lucht (en dus koeling) aan de onderkant van de accu dan aan de bovenkant. De pootjes blijven er onder staan ivm onder meer luchtstroom).
Ik ga straks dan wel morgen een goedkope bloksinus omvormer (die ligt nog ergens) er aan hangen met een gloeilamp. Eens zien wat er dan gebeurt met de meetresultaten.
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
@albertrietjens Even een waarneming bij de foto hier boven. De balanceerkabeltjes lopen over een vrij scherpe houtrand. Dat gaat schuren.
Daar vast zetten of op die plek stukje tyrap of ktittenband voorkomt een potentieel probleem. (Of rondvijlen van die zaagsnede.)
De beweging van kabels die schuren niet onderschatten in een druk bewegend voertuig.
Daar vast zetten of op die plek stukje tyrap of ktittenband voorkomt een potentieel probleem. (Of rondvijlen van die zaagsnede.)
De beweging van kabels die schuren niet onderschatten in een druk bewegend voertuig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4
Vrij scherpe houtrand.... Overdrijven we niet met het bekritiseren van Rob zijn ''bakske''?
Sommigen hebben hier duidelijk veel te veel uren naar 4x4 YouTube filmpjes zitten kijken
Deze door Congo al gezien?
https://youtu.be/0IHLRXi_VwE
Als je daar met je camper door wil, dan moet je die kabeltjes inderdaad effe ''beter bevestigen''.
Sommigen hebben hier duidelijk veel te veel uren naar 4x4 YouTube filmpjes zitten kijken
Deze door Congo al gezien?
https://youtu.be/0IHLRXi_VwE
Als je daar met je camper door wil, dan moet je die kabeltjes inderdaad effe ''beter bevestigen''.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi