Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door hathi »

Oh ik dacht de hele nacht aan het duwen,met alle gevolgen,van dien :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

seth_space schreef:
vr 09 apr 2021, 23:22
@albertrietjens Even een waarneming bij de foto hier boven. De balanceerkabeltjes lopen over een vrij scherpe houtrand. Dat gaat schuren.
De rand is niet scherp, die is al rond afgeschuurd alhoewel dat niet duidelijk zichtbaar is op de betreffende foto. Toch ook maar advies opgevolgd en stukje rubber er om heen aangebracht. Kan immers geen kwaad.

Doorgang kabels klein.jpg
Doorgang kabels klein.jpg (144.64 KiB) 498 keer bekeken

Vandaag eens kijken of het accubakkie past op de plek waar ik deze bedoeld heb. De diverse apparaten en kabels zitten er natuurlijk nu in. Was best nog een klusje aangezien dit in een reeds ingerichte camper moest plaatsvinden. Weinig bewegingsruimte. Tja, als je alles van te voren weet. :-?
Foto's volgen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door seth_space »

:thumbup:
Better safe than sorry
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Accu staat op zijn definitieve plek. Past "natuurlijk" precies. M.a.w.; het was even de juiste beweging vinden om de bak in zijn ruimte te laten zakken. De accuader moest daarvoor even verwijderd worden om de juiste bewegingsruimte te creëren. Straks de spanning er op en alle apparaten successievelijk testen. Bijna klaar dus. Ik moet nog wel de kabel spaghetti achter de bestuurdersstoel netjes vastzetten en ietwat overzichtelijk maken. Tot slot de accumonitor nog een tijdelijke plek geven naast de bediening van de standkachel. Kan ik volgende week beginnen met wat nieuwe aflegplankjes maken en enkele zaken gaan afwerken. Nog genoeg te doen ondanks dat het lijkt dat de camper klaar is. Maar volgens mij blijf je altijd bezig met je zelfbouwcamper :-B :-B

O ja, voordat iemand een opmerking maakt over de lange 230V kabel aan de acculader. Die ga ik nog inkorten.

Accu-2 klein.jpg
Accu-2 klein.jpg (223.37 KiB) 465 keer bekeken
Accu-1 klein.jpg
Accu-1 klein.jpg (202 KiB) 465 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Alle aangesloten apparatuur gecontroleerd. En toch een aantal probleempjes/foutjes geconstateerd.
1. De Phoenixomvormer deed het niet. Blijkt dat de kabeltjes naar de Victron schakelaar polariteit gevoelig zijn. Kabeltjes omgewisseld; probleem opgelost. Volgende keer gewoon een normale aan/uit schakelaar gebruiken. De meerwaarde (inclusief de hogere prijs) van de Victron schakelaar ontgaat mij.
2. De Victron IP22 DCDC lader deed het niet. Keurig werd gedetecteerd dat de motor loopt, maar geen laadstroom naar de accu. Kabels zaten goed aangesloten (uiteraard, zou ik bijna zeggen). Blijkt dat ik het draadbrugje er niet ingestoken had. Waarom bij andere Victron apparaten dit brugje al wel geïnstalleerd is en bij de Orion niet, ontgaat mij eveneens.
3. De Waeco CFX35 koelkast is niet meer via een 12V plug maar vast aangesloten op de plus- en min-distributiepunten. Minder kans op storingen. Blijkt dat als je de koelkast uitschakelt met de aan/uit knop en vervolgens vanwege vermijding schimmelvorming de klep open laat staan, dat dan de interne verlichting gewoon aanblijft. Dus ook nog maar een aan/uitschakelaar in de plus leiding aanbrengen.

Verder doen de laders (IP22, MPPT en Phoenix) hun werk voorbeeldig. Dat geldt ook voor de omvormer.

Het laatste probleem dat resteert is de bluetooth van de JBD BMS. Het blijkt dat deze niet te beveiligen is. Tja, kom ik een beetje laat achter. De PIN beveiliging in de IOS app werkt alleen voor de 'hackers' die ook een IOS app gebruiken. Met de Android app kun je gewoon naar binnen. Oplossing zou zijn een simpele aan/uit schakelaar in de voeding van de bluetooth module. Ik ben benieuwd hoe andere gebruikers van de JBD BMS met bluetooth de beveiliging geregeld hebben.

Inmiddels al wel de spaghetti brei van kabels achter de bestuurdersstoel ietwat geordend en in ieder geval de kabels vastgezet.

Zo blijf je bezig :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

De accumonitor (TR16 battery capacity tester van Ali) is geïnstalleerd en op de juiste waarden gezet nadat de LiFePo4 accu volledig opgeladen was. Bijzonder is om te zien dat deze monitor ook de kleine energiesluipers laat zien. Helaas alleen als totaal. Blijkt dat deze bij elkaar zomaar 150 tot 200mV gebruiken. Per dag is dat 3 tot 4 Ah. Natuurlijk even uitgezocht waar dat allemaal in zit. Kon eerst niets anders bedenken dan de bluetooth functies van de accu, de mppt- en dcdc lader. Maar bij elkaar was dit nog geen 100 mA. Verder zoeken leverde op dat ik ook nog drie mi-light controllers heb, die gezamenlijk ook nog de nodige stroom "vreten". Tja, draadloos licht kost ook ietsjes energie als je de lampen uit hebt staan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Kroppie »

voor niets gaat enkel de zon op.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door marchugo »

Rob A2 schreef:
do 22 apr 2021, 19:52
Het laatste probleem dat resteert is de bluetooth van de JBD BMS. Het blijkt dat deze niet te beveiligen is. Tja, kom ik een beetje laat achter. De PIN beveiliging in de IOS app werkt alleen voor de 'hackers' die ook een IOS app gebruiken. Met de Android app kun je gewoon naar binnen. Oplossing zou zijn een simpele aan/uit schakelaar in de voeding van de bluetooth module. Ik ben benieuwd hoe andere gebruikers van de JBD BMS met bluetooth de beveiliging geregeld hebben.
Op het Duitse Wohnmobilforum.de loopt over de slechte wachtwoordbeveiliging van JBD bluetooth al een ellenlange draad.
https://www.wohnmobilforum.de/w-t145955 ... ?hilit=jbd

Fabrikant Liontron (die ook JBD inbouwt) heeft naar aanleiding van die discussie besloten het wachtwoord vast te zetten in een ontoegankelijke eprom.

Sommige deelnemers aan de discussie daar hebben het inderdaad opgelost door de rode plusdraad van de bluetooth module door te knippen en er een schakelaartje tussen te zetten:
https://www.wohnmobilforum.de/w-t148975.html?hilit=jbd

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Marc,
Dank je voor de info/verwijzingen.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

De backlight van de TR16 battery monitor (ook wel eens Aili battery monitor genoemd) blijft branden als er meer stroom wordt verbruikt dan de minimale hoeveelheid energie die dit lampje zelf vreet. Ook gaat de backlight knipperen als de accu geladen wordt. Beiden zijn best irritant. Vooral 's avonds en 's nachts. Ben vandaag maar eens op zoek gegaan naar een mogelijkheid om deze backlight uit te schakelen.
En ja hoor, die mogelijkheid bestaat terwijl deze (bijna) niet wordt gemeld in de handleidingen.
Op DIYsolarforum.com is de oplossing de afgelopen dagen aangereikt. Gewoon de "V" en "%" toets gedurende enkele seconden ingedrukt houden. Dat is blijkbaar de aan/uit knop voor de backlight. Zie ook de foto die ik op de betreffende site heb gevonden.

TR16 backlight on_off.jpg
TR16 backlight on_off.jpg (62.8 KiB) 311 keer bekeken
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door marchugo »

Rob A2 schreef:
di 20 apr 2021, 14:52
Accu-2 klein.jpg
Accu-1 klein.jpg
@Rob,

Dezelfde verdeler als op je foto wil ik ook gebruiken om vanaf mijn LifePo4-accu (100Ah Liontron) vier verbruikers/leveranciers te koppelen (USB, Vriezertje Omvormer en een solarpaneel).

Nu zie ik op je foto geloof ik een groene 125A megafuse bij de ingang bovenaan.

Vraagjes:
-Hoe bereken ik de grootte van die megazekering?
- Ik heb vier verbruikers hangen aan dit verdelerblokje, elk met eigen Midi-zekering in het blokje, die tezamen maximaal ongeveer 110 A kunnen slurpen. Tel ik die Amperes gewoon op om de grootte van die megafuse te bepalen?
- Hoe zwaar moet ik vervolgens de zekering maken in de aanvoerkabel vanaf de Lifepo-pluspool naar dit verdelerblokje? Nogmaals een 125A zekering in die aanvoerdraad? Of kan ik daar de zekering helemaal weglaten?
- Wat gebeurt er als die aanvoerkabel vanuit de accu-plus naar het verdelerblokje doorschuurt, welke zekering vangt dit dan op?

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Marc,
Ik heb geen extra zekering in de aanvoerdraad. Dat vindt ik dubbel op. De zekeringen zijn uiteraard vooral bedoeld om de kabel te beschermen. Ik heb idd de mega-zekering berekend op basis van de midi-zekeringen en mogelijke piekstromen. Mijn JBD BMS is 100A en schakelt natuurlijk ook af bij een te hoge ontlaad- resp. laadstroom. Maar of dat nou bij 100A is ga ik echt niet testen. In jouw geval zou ook 125A genoeg zijn. Mag natuurlijk ook 100A zijn. Tussen het verdeelblok en de accu zit bij maar 25-30 cm. Ik zou het verdeelblok wel zo dicht mogelijk bij de pluspool plaatsen. Bij de auto-accu heb ik wel een zekering in de plusleiding naar mijn dcdc lader gezet. Ook hier ter bescherming vd kabel. Daar gaat max 40A door en ik heb er een 60A ingezet.
Ik heb nagenoeg overal 16mm2 kabel gebruikt. Daar kan flink wat ampères doorheen voordat deze te warm wordt. Heb wel het aantal meters sterk beperkt. Van dcdc lader naar de accu max 2m. Van de accu naar de omvormer max 50cm. Van lader naar de accu max 30 cm.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door marchugo »

@Rob
Dank voor je toelichting. Ik heb alles uitgevoerd in korte 10mm2 kabels, dus warmteontwikkeling zal er nauwelijks zijn.
De min-kabels van de verbruikers laat ik ook via eenzelfde verdelerkastje lopen (zonder zekeringen). Beide doosjes zet ik ruggelings op elkaar met klittenband. Zo blijft de kabelsalade nog een beetje te overzien.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw van AGM start-stop naar LiFePo4



Bericht door Rob A2 »

Overmorgen er even tussenuit in NL. Vijf nachten op één camping. Dat wordt wennen, een camper als caravan :-B
Er is paalstroom, maar we gaan eens testen hoe lang de LiFePo4 accu onze energiebehoefte kan afdekken. Ook benieuwd of een en ander stabiel functioneert. Op dit laatste punt verwachten we geen problemen. Maar je weet nooit. Natuurlijk koppel ik het resultaat van deze test terug.
Plaats reactie