240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Hallo, een vraag:
In Peloponessos heeft een campervriend bovenstaande Lithium 220 Ah 12.8 V accu besteld:
-Booster van dynamo is lithium instelbaar
-MPPT Victron Smart Solar is lithium instelbaar
-walstroomlader is lithium instelbaar.
We komen er nu net achter dat de accu geen ingebouwde BMS heeft. Die moet dus nog besteld worden van Victron. Welke is aan te raden? Wat moeten we nog meer bestellen om eea aan te sluiten aan kabels? Op welk apparaat werkt de app die in de reclames wordt getoond?
Bij voorbaat dank voor de info.
Als er echt iemand verstand van heeft wat de minimale onderdelen zijn die we moeten bestellen (moet dit van Victron zijn?) om het systeem werkend te krijgen, dan houden we ons aanbevolen. Evt bellen, graag. 06 1147 2668. Ik bel dan terug.
Groeten Charles
In Peloponessos heeft een campervriend bovenstaande Lithium 220 Ah 12.8 V accu besteld:
-Booster van dynamo is lithium instelbaar
-MPPT Victron Smart Solar is lithium instelbaar
-walstroomlader is lithium instelbaar.
We komen er nu net achter dat de accu geen ingebouwde BMS heeft. Die moet dus nog besteld worden van Victron. Welke is aan te raden? Wat moeten we nog meer bestellen om eea aan te sluiten aan kabels? Op welk apparaat werkt de app die in de reclames wordt getoond?
Bij voorbaat dank voor de info.
Als er echt iemand verstand van heeft wat de minimale onderdelen zijn die we moeten bestellen (moet dit van Victron zijn?) om het systeem werkend te krijgen, dan houden we ons aanbevolen. Evt bellen, graag. 06 1147 2668. Ik bel dan terug.
Groeten Charles
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
https://www.bootman.nl/victron-ve-bus-bms
op de link kan je alles lezen over de smart en de externe BSM.
op de link kan je alles lezen over de smart en de externe BSM.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Als ik de specificatie an de accu lees: https://www.nauticpro.nl/accu-s/victron ... LYQAvD_BwE
Dan zit daar al een BMS in: Smart LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking.
Dan zit daar al een BMS in: Smart LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Dat lees ik toch anders in jouw link...
Adria Coral Supreme S 690SC
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
In de superpack van Victron zit een bms ingebouwd.
In de anderen niet.
De superpack accu’s zijn er nog niet zo lang, ze moesten natuurlijk wel mee om een accu te hebben die er “zo” ingezet kan worden.
In de anderen niet.
De superpack accu’s zijn er nog niet zo lang, ze moesten natuurlijk wel mee om een accu te hebben die er “zo” ingezet kan worden.
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Die geïntegreerde celbalancering, moet je aansluiten aan de externe BMS.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
https://www.acculaders.nl/ts-12v-bms-sa ... g%20-%20EU
Ons is verteld dat dit relais er ook persé tussen moet. Klopt dit? Het gaat hier over een relatief klein systeem in de camper.
We hebben ook een plaatje gezien met een duurdere Victron BMS maar zonder dit relais.
https://www.fraron.de/batterien/lithium ... -85859048/
Zie derde plaatje. Dit schema is eenvoudiger en goedkoper, omdat dit relais van ruim 300€ er niet tussen zit.
Graag jullie advies.
Groeten Charles
Ons is verteld dat dit relais er ook persé tussen moet. Klopt dit? Het gaat hier over een relatief klein systeem in de camper.
We hebben ook een plaatje gezien met een duurdere Victron BMS maar zonder dit relais.
https://www.fraron.de/batterien/lithium ... -85859048/
Zie derde plaatje. Dit schema is eenvoudiger en goedkoper, omdat dit relais van ruim 300€ er niet tussen zit.
Graag jullie advies.
Groeten Charles
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Als je het goedkoper wil doen dan neem je best de drop in oplossing.
Dat is een lithium accu met inwendig BMS systeem. Dit werkt. Gooi hem erin en je bent klaar.
De maximale stroomafname is dan wat beperkt en je mishandeld de accu een beetje waardoor de te verwachten levensduur iets? korter zal zijn. De inwendige BMS is erg zwart wit en kan geen individuele onderdelen afschakelen.
Maar normaal doe je zo een LFP upgrade niet voor de goedkoop
maar ga je voor de beste en uitgebreide veiligheid. Bovendien wil je vooral de maximale levensduur.
Het vraagt wat studie en uitzoekwerk. Per voertuig anders.
Je bent er uren mee bezig en zonder kennis is het onmogelijk en af te raden.
Dus bouw je systeem als volgt op:
1. Smart LiFePO4 accu
2. VE bus BMS
3. Smart Battery protect op de accu lader en de zonnelader (BP65A)
4. Smart Battery protect op de verbruikers behalve de smart inverter (BP 65A, 100A of BP220A)
5. Nog wat kabeltjes erbij voor de verbindingen.
6. smart MPPT en smart acculader met LFP instelling
7. smart DC/DC booster volgens dynamovermogen. bv op een 200Ah LFP accu hoort een 50A booster mits je een dynamo van 150A hebt (1/3)
8. Juiste (hoofd) schakelaars, kabeldikte, zekeringen, afscherming, ...
9. Bouw nooit een systeem zonder Battery monitor (BMV 700 enz) !
Deze BP relais zijn niet zo duur en worden aangestuurd door de VE bus BMS module.
Ik zie niet in waarom je een ander merk zou nemen. Alvast niet voor de eenvoud en ook niet voor de prijs.
Alle settings kan je via Bluetooth met je smartphone instellen.
De reset na uitschakeling is automatisch want er zit een AC detect in het systeem.
Dat is een lithium accu met inwendig BMS systeem. Dit werkt. Gooi hem erin en je bent klaar.
De maximale stroomafname is dan wat beperkt en je mishandeld de accu een beetje waardoor de te verwachten levensduur iets? korter zal zijn. De inwendige BMS is erg zwart wit en kan geen individuele onderdelen afschakelen.
Maar normaal doe je zo een LFP upgrade niet voor de goedkoop
maar ga je voor de beste en uitgebreide veiligheid. Bovendien wil je vooral de maximale levensduur.
Het vraagt wat studie en uitzoekwerk. Per voertuig anders.
Je bent er uren mee bezig en zonder kennis is het onmogelijk en af te raden.
Dus bouw je systeem als volgt op:
1. Smart LiFePO4 accu
2. VE bus BMS
3. Smart Battery protect op de accu lader en de zonnelader (BP65A)
4. Smart Battery protect op de verbruikers behalve de smart inverter (BP 65A, 100A of BP220A)
5. Nog wat kabeltjes erbij voor de verbindingen.
6. smart MPPT en smart acculader met LFP instelling
7. smart DC/DC booster volgens dynamovermogen. bv op een 200Ah LFP accu hoort een 50A booster mits je een dynamo van 150A hebt (1/3)
8. Juiste (hoofd) schakelaars, kabeldikte, zekeringen, afscherming, ...
9. Bouw nooit een systeem zonder Battery monitor (BMV 700 enz) !
Deze BP relais zijn niet zo duur en worden aangestuurd door de VE bus BMS module.
Ik zie niet in waarom je een ander merk zou nemen. Alvast niet voor de eenvoud en ook niet voor de prijs.
Alle settings kan je via Bluetooth met je smartphone instellen.
De reset na uitschakeling is automatisch want er zit een AC detect in het systeem.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Als je niet met stromen groter laadt dan uit een beetje zonnepaneel, lijkt een (dergelijk zwaar) relais onzin.
Dat wordt wellicht anders als je ook met de dynamo gaat laden of aan de paal.
Niet iets wat bij camperaars zoals jij nu echt vaak voor komt, toch?
Om op iedere willekeurige vermogens electronica te bezuinigen (regelingen vanaf de dynamo) zijn er ook andere voordeliger regel oplossingen mogelijk.
Maar ik geloof niet dat die hier verder zullen worden ontwikkeld.
Daar dient een beetje fabrikant het initiatief te nemen, of je zult zelf aan de bak moeten.
Dat wordt wellicht anders als je ook met de dynamo gaat laden of aan de paal.
Niet iets wat bij camperaars zoals jij nu echt vaak voor komt, toch?
Om op iedere willekeurige vermogens electronica te bezuinigen (regelingen vanaf de dynamo) zijn er ook andere voordeliger regel oplossingen mogelijk.
Maar ik geloof niet dat die hier verder zullen worden ontwikkeld.
Daar dient een beetje fabrikant het initiatief te nemen, of je zult zelf aan de bak moeten.
Paul.
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Waarom zou je voor een duurdere Lithium accu kiezen en dan bezuinigen op de installatie en veiligheden ?
Meestal is het een gebrek aan kennis eerder dan een doordachte keuze om iets onvolledig of te klein te doen.
Bekijk het na een paar jaar. Een upgrade op een upgrade op een upgrade.
De meeste camperaars werken in volgorde:
1. Laden met de dynamo
2. Laden aan de paal
3. Laden met zon
4. Stroomgeneratoren, efoy enz
Ja er zijn uitzonderingen maar eigenlijk kom je die weinig tegen.
Meestal is het een gebrek aan kennis eerder dan een doordachte keuze om iets onvolledig of te klein te doen.
Bekijk het na een paar jaar. Een upgrade op een upgrade op een upgrade.
De meeste camperaars werken in volgorde:
1. Laden met de dynamo
2. Laden aan de paal
3. Laden met zon
4. Stroomgeneratoren, efoy enz
Ja er zijn uitzonderingen maar eigenlijk kom je die weinig tegen.
Groeten Kampo
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
https://www.fraron.de/batterien/lithium ... -85859048/
De Victron Smart is door haast (huishoudaccu’s zijn zo goed als dood) besteld in Griekenland.
Door te snel lezen door mijn vriend en ik ook overigens, dat de BMS ingebouwd was, omdat er vaak plaatjes bij staan met een app.
Nu blijkt dat de BMS nodig is.
Bovenstaand schema lijkt ons uitvoerbaar. Wat zou hier mis mee kunnen zijn?
Volorde van laden:
Laden met Zonnenpaneel met Victron MPPT Smart
Laden met aggregaat
Laden met dynamo en booster
Laatste 2 zijn ook op lithium in te stellen.
Graag reactie, groeten Charles
De Victron Smart is door haast (huishoudaccu’s zijn zo goed als dood) besteld in Griekenland.
Door te snel lezen door mijn vriend en ik ook overigens, dat de BMS ingebouwd was, omdat er vaak plaatjes bij staan met een app.
Nu blijkt dat de BMS nodig is.
Bovenstaand schema lijkt ons uitvoerbaar. Wat zou hier mis mee kunnen zijn?
Volorde van laden:
Laden met Zonnenpaneel met Victron MPPT Smart
Laden met aggregaat
Laden met dynamo en booster
Laatste 2 zijn ook op lithium in te stellen.
Graag reactie, groeten Charles
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Het schema met de 12200 is mogelijk.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: 240 Ah accu vervangen door 200 Ah Lithium Victron Smart
Ik ga proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Een vriend van me heeft nu zn huishoudaccu’s kapot. Uiteindelijk besloten over te gaan naar lithium en hier op de Peloponessos met veel moeite een Victron 200 Ah 12.8 V Smart besteld, wat voor hem een rib uit zn lijf is. Niet goed gelezen dat er geen BMS in zat. (Ik ook niet overigens). Noem het naïef, maar het feit is er en de koop kan niet ongedaan worden gemaakt.
Nu moet er dus nog e.e.a. Bijkomen.
Wat zit er in het huidige systeem:
Laden met zonnepanelen met Victron MPPT Smart solar 100/30, lithium geschikt
Booster Büttner MT-LB 45, ladeleistung 12V/45 A, lithium geschikt
220 volt lader Victron Blue Smart IP 22 12 V/30 A, lithium geschikt
Büttner BMV, lithium geschikt.
Omvormer 1500 Watt, China merk.
Omdat we newbees zijn op litiumgebied, en hij toch op de centjes moet letten willen we graag informatie hoe dit te doen.
Er staat hier een link naar een schema van een BMS12/200 wat eenvoudig lijkt en aansluitingen zijn voor solar. Stroomwinkel zegt dat dit niet kan met MPPT.
Een BMS12/100 zou wel mogelijk zijn.
Een andere mogelijkheid is het schema van myway. Met digital control unit die volgens mij kan vervallen, omdat er geen Multiplus of Quattro in zit.
Dus een VE bus BMS. Moet daar persé een BMS safety relais bij als we via dynamobooster en aggregaat willen laden?
En is dit met Büttner compatible?
Sorry voor de vele vragen, maar beter teveel vragen dan onvoldoende geinformeerd.
Groeten Charles
Nu moet er dus nog e.e.a. Bijkomen.
Wat zit er in het huidige systeem:
Laden met zonnepanelen met Victron MPPT Smart solar 100/30, lithium geschikt
Booster Büttner MT-LB 45, ladeleistung 12V/45 A, lithium geschikt
220 volt lader Victron Blue Smart IP 22 12 V/30 A, lithium geschikt
Büttner BMV, lithium geschikt.
Omvormer 1500 Watt, China merk.
Omdat we newbees zijn op litiumgebied, en hij toch op de centjes moet letten willen we graag informatie hoe dit te doen.
Er staat hier een link naar een schema van een BMS12/200 wat eenvoudig lijkt en aansluitingen zijn voor solar. Stroomwinkel zegt dat dit niet kan met MPPT.
Een BMS12/100 zou wel mogelijk zijn.
Een andere mogelijkheid is het schema van myway. Met digital control unit die volgens mij kan vervallen, omdat er geen Multiplus of Quattro in zit.
Dus een VE bus BMS. Moet daar persé een BMS safety relais bij als we via dynamobooster en aggregaat willen laden?
En is dit met Büttner compatible?
Sorry voor de vele vragen, maar beter teveel vragen dan onvoldoende geinformeerd.
Groeten Charles