Aansluiten CEE invoerdoos
- B12M_Ferry
- Berichten: 195
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Je ziet idd vaak de aarde aan de nul leiding gekoppeld.
Kom je met je haspel je camper aansluiten op walstroom, heb je dus 50% kans dat de fase draad op je camper chassis wordt gezet.
En dan slaat gelijk de aardlekschakelaar uit.
Of praat ik nu onzin?
Kom je met je haspel je camper aansluiten op walstroom, heb je dus 50% kans dat de fase draad op je camper chassis wordt gezet.
En dan slaat gelijk de aardlekschakelaar uit.
Of praat ik nu onzin?
Volvo B12M bus in ombouw.
-
- Berichten: 4577
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Als je fase met de nul of aarde in aanraking komt heb je een kortsluiting.
Bij jouw thuis of in je schuur of je camper, heb je alles volgens norm aangesloten.
Geen zorgen maken hoe het elders in verdeel of de centrale is gekoppeld.
Theo
Bij jouw thuis of in je schuur of je camper, heb je alles volgens norm aangesloten.
Geen zorgen maken hoe het elders in verdeel of de centrale is gekoppeld.
Theo
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Aarde en nul word bij het trafohuisje op de trafo met elkaar verbonden.
Het zgn sterpunt.
En de aarde loopt ook niet naarde centrale.
Een goeie aarde word gemaakt bij de meterkast van je woning.
Bij een camping zal dat de hoofd kast zijn waar de kabel van de energie leverancier binnen komt.
Ik zou bij de camper zelf een aardpen slaan.
Ben je zeker vaneen goed aarde.
Gr jan
Het zgn sterpunt.
En de aarde loopt ook niet naarde centrale.
Een goeie aarde word gemaakt bij de meterkast van je woning.
Bij een camping zal dat de hoofd kast zijn waar de kabel van de energie leverancier binnen komt.
Ik zou bij de camper zelf een aardpen slaan.
Ben je zeker vaneen goed aarde.
Gr jan
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
We hebben er ooit voor gekozen om vanuit een centrale alleen de fasedraad te gebruiken voor de aanvoer en voor de retour de aarde te gebruiken, was goedkoper want scheelde de helft aan draad. Was dat niet gedaan dan hadden we het probleem niet van de schok die je nu krijgt wanneer je de fasedraad aanraakt. Je schakelt jezelf dan nl. tussen de '+ en -'.
In huizen gebruiken we een nuldraad die inderdaad bij de verdeelstations ook aan de aardpen zit, niet aan de evt. aardpen thuis. Ook de centrale heeft een aardpen, simpel gezegd, om de stroomketen te sluiten want ALLE stroom die de centrale verlaat moet weer terug.
Ingewikkeld niet echt maar het ontbreekt velen aan de kennis, zo moet ik mij ook niet met vaccins bemoeien want dan gaat het fout.
\\Kees
In huizen gebruiken we een nuldraad die inderdaad bij de verdeelstations ook aan de aardpen zit, niet aan de evt. aardpen thuis. Ook de centrale heeft een aardpen, simpel gezegd, om de stroomketen te sluiten want ALLE stroom die de centrale verlaat moet weer terug.
Ingewikkeld niet echt maar het ontbreekt velen aan de kennis, zo moet ik mij ook niet met vaccins bemoeien want dan gaat het fout.
\\Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Sorry, door drukte niet eerder tijd gehad om verder te kijken op het forum, maar ook geen bericht gekregen terwijl ik wel notificaties heb aangevinkt. Maar goed, ik heb wel contact gehad met de winkel.gsm schreef: ↑vr 19 feb 2021, 19:18Ik ben benieuwd of BenMinderhoud al antwoord heeft gehad van stroomwinkel dan kan je dat aan houden.
Ik adviseer om de walstroomkabel eerst op de aardlek/zekering aan te sluiten en dan pas verder te gaan, zo staat het ook in het schema van stroomwinkel. Zie de pdf van Victron die Ahjwinth heeft geplaatst
Ze gaven aan dat 1) de walstroomdoos aan het chassis gekoppeld moet worden (anders is het systeem zwevend) en 2) dat de behuizing van de multiplus ook aan het chassis moet worden gekoppeld. Dat er geen aardlek voor de MP zit, maar erna, had volgens hen te maken met het feit dat die aardlek in de paal aanwezig is en dus 'hoe ver wil je gaan'? (hun woorden, ik heb geen 'paalervaring' om dat tegen te spreken
).
Ik ben enerzijds blij dat er in mijn afwezigheid zoveel reacties zijn gekomen, maar om nou te zeggen dat ik het door de diverse inzichten nog snap....ik ben in ieder geval niet echt geneigd om van hun schema af te wijken aangezien zij er meer verstand van hebben dan ik...maar ik wil het wel begrijpen.
Ik heb de walstroom in ieder geval op deze manier aangesloten en zij hebben bevestigd dat dit correct is. Voorlopig heb ik nog genoeg andere dingen aan de bus te doen voordat ik alle elektra kan gaan aansluiten, dus nog genoeg tijd om nog eens goed uit te zoeken
- Bijlagen
-
- EFC237FB-86F6-419C-BD76-164E3BF22E01.JPG (165.26 KiB) 234 keer bekeken
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Als er maar een aardlek vóór alle 'stopcontacten' zit ben je aardig op weg. Behalve dat ieniemienie zielige snoertje dat ik zie lopen, ik zou toch wel voor iets dikker gaan.
\\Kees
\\Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Dat gele snoer bedoel je? Ook dat heb ik specifiek nagevraagd bij ze, ook omdat ik oa op dit forum had gelezen dat je 3x 2,5 mm2 zou moeten hebben. Daarover gaven ze aan dat in mijn geval (er komt maar 1 dubbel stopcontact op nog 1,5 - 2 m afstand van de multiplus in de bus) een draad van 3 x 1,5 mm2 voldoende is...
Edit: exacte antwoord even teruggezocht:
"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm².
Nu kun je met 1,5mm² bij 16A tot 25 meter prima uit de voeten."
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Maar zolang iedereen maar goed begrijpt dat een aardlekschakelaar met hooguit 30mA aanspreekstroom,
al maximale beveiliging biedt zonder ook maar één groengeleaardedraad in de buurt,
is er bij mij "consensus".
En verder? Doe vooral wat jezelf verstandig lijkt.
al maximale beveiliging biedt zonder ook maar één groengeleaardedraad in de buurt,
is er bij mij "consensus".
En verder? Doe vooral wat jezelf verstandig lijkt.
Paul.
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Punt 1 is goed altijd de bus aardenBenMinderhoud schreef: ↑wo 24 feb 2021, 21:09Ze gaven aan dat 1) de walstroomdoos aan het chassis gekoppeld moet worden (anders is het systeem zwevend) en 2) dat de behuizing van de multiplus ook aan het chassis moet worden gekoppeld. Dat er geen aardlek voor de MP zit, maar erna, had volgens hen te maken met het feit dat die aardlek in de paal aanwezig is en dus 'hoe ver wil je gaan'? (hun woorden, ik heb geen 'paalervaring' om dat tegen te spreken
ik ben in ieder geval niet echt geneigd om van hun schema af te wijken aangezien zij er meer verstand van hebben dan ik...maar ik wil het wel begrijpen.
Punt 2 begrijp ik ook wel maar geen aardlek voor de multiplus en vertrouwen op de aardlek in de paal vind ik zeer dubieus zo niet gevaarlijk.
Ik heb aan de paal gestaan waar achteraf geen aardlek in zat en ook een keer meegemaakt dat de aardlek in de paal niet werkte.
Ik ja ik zou dit nooit zo uitvoeren.
1½mm2 lijkt voldoende voor wat je schrijft maar 2½ is veel beter en kost niet veel meer dus had ik 2½mm2 genomenBenMinderhoud schreef: ↑wo 24 feb 2021, 21:23Dat gele snoer bedoel je? Ook dat heb ik specifiek nagevraagd bij ze, ook omdat ik oa op dit forum had gelezen dat je 3x 2,5 mm2 zou moeten hebben. Daarover gaven ze aan dat in mijn geval (er komt maar 1 dubbel stopcontact op nog 1,5 - 2 m afstand van de multiplus in de bus) een draad van 3 x 1,5 mm2 voldoende is...
Edit: exacte antwoord even teruggezocht:
"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm².
Nu kun je met 1,5mm² bij 16A tot 25 meter prima uit de voeten."
Maar het is eigen keuze en ga je later toch meer aan de paal en meer verbruiken dan moet je het misschien weer gaan aanpassen.
Ook bevestigd Victron het eigenlijk al.
BenMinderhoud schreef: ↑wo 24 feb 2021, 21:23"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm²."
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Hoe kom je daar achter? Ik weet dat er van die stekkers zijn waarbij je op een knopje kan drukken en als het goed is onderbreekt de aardlekschakelaar de spanning. Maar dan misschien ook van je buren. En misschien moet je dan de campingeigenaar nog opzoeken omdat de aardlekschakelaar achter slot zit.
En als het niet goed werkt loop je het risico dat je spanning op de auto van je buren zet (travelscout scenario). Al zal het niet een levensgevaarlijke stroom zijn.
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Bij één paal zat er geen aardlek in en bij de andere kwam de buren naar mij toen om te vragen of ik stroom had wat ik wel had maar hij niet en toen we gingen kijken bleek de aardlek niet te werken omdat de stop er uit was gegaan door de vorige camperaar.
Het was een automaat dus omzetten en weer spanning maar bij het nogmaals testen van de aardlek deed die niets.
Is doorgegeven aan de eigenaar en die zou hem vervangen.
Ja thuis vergeet je nog wel eens om de aardlek één keer per maand te testen laat staan op een camperplek
Het was een automaat dus omzetten en weer spanning maar bij het nogmaals testen van de aardlek deed die niets.
Is doorgegeven aan de eigenaar en die zou hem vervangen.
Ja thuis vergeet je nog wel eens om de aardlek één keer per maand te testen laat staan op een camperplek
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
"Al zal het niet een levensgevaarlijke stroom zijn."
Die mening deel ik beslist niet!!!
Die mening deel ik beslist niet!!!
Paul.