Aansluiten CEE invoerdoos

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door B12M_Ferry »

Je ziet idd vaak de aarde aan de nul leiding gekoppeld.

Kom je met je haspel je camper aansluiten op walstroom, heb je dus 50% kans dat de fase draad op je camper chassis wordt gezet.
En dan slaat gelijk de aardlekschakelaar uit.
Of praat ik nu onzin?
Volvo B12M bus in ombouw.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4577
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

Als je fase met de nul of aarde in aanraking komt heb je een kortsluiting.
Bij jouw thuis of in je schuur of je camper, heb je alles volgens norm aangesloten.
Geen zorgen maken hoe het elders in verdeel of de centrale is gekoppeld.

Theo
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door panda58 »

Aarde en nul word bij het trafohuisje op de trafo met elkaar verbonden.
Het zgn sterpunt.

En de aarde loopt ook niet naarde centrale.

Een goeie aarde word gemaakt bij de meterkast van je woning.
Bij een camping zal dat de hoofd kast zijn waar de kabel van de energie leverancier binnen komt.

Ik zou bij de camper zelf een aardpen slaan.
Ben je zeker vaneen goed aarde. :P :wink:

Gr jan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door TestCase »

We hebben er ooit voor gekozen om vanuit een centrale alleen de fasedraad te gebruiken voor de aanvoer en voor de retour de aarde te gebruiken, was goedkoper want scheelde de helft aan draad. Was dat niet gedaan dan hadden we het probleem niet van de schok die je nu krijgt wanneer je de fasedraad aanraakt. Je schakelt jezelf dan nl. tussen de '+ en -'.
In huizen gebruiken we een nuldraad die inderdaad bij de verdeelstations ook aan de aardpen zit, niet aan de evt. aardpen thuis. Ook de centrale heeft een aardpen, simpel gezegd, om de stroomketen te sluiten want ALLE stroom die de centrale verlaat moet weer terug.
Ingewikkeld niet echt maar het ontbreekt velen aan de kennis, zo moet ik mij ook niet met vaccins bemoeien want dan gaat het fout.

\\Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door BenMinderhoud »

gsm schreef:
vr 19 feb 2021, 19:18
Ik ben benieuwd of BenMinderhoud al antwoord heeft gehad van stroomwinkel dan kan je dat aan houden.
Ik adviseer om de walstroomkabel eerst op de aardlek/zekering aan te sluiten en dan pas verder te gaan, zo staat het ook in het schema van stroomwinkel. Zie de pdf van Victron die Ahjwinth heeft geplaatst
Sorry, door drukte niet eerder tijd gehad om verder te kijken op het forum, maar ook geen bericht gekregen terwijl ik wel notificaties heb aangevinkt. Maar goed, ik heb wel contact gehad met de winkel.

Ze gaven aan dat 1) de walstroomdoos aan het chassis gekoppeld moet worden (anders is het systeem zwevend) en 2) dat de behuizing van de multiplus ook aan het chassis moet worden gekoppeld. Dat er geen aardlek voor de MP zit, maar erna, had volgens hen te maken met het feit dat die aardlek in de paal aanwezig is en dus 'hoe ver wil je gaan'? (hun woorden, ik heb geen 'paalervaring' om dat tegen te spreken
).
Ik ben enerzijds blij dat er in mijn afwezigheid zoveel reacties zijn gekomen, maar om nou te zeggen dat ik het door de diverse inzichten nog snap....ik ben in ieder geval niet echt geneigd om van hun schema af te wijken aangezien zij er meer verstand van hebben dan ik...maar ik wil het wel begrijpen.

Ik heb de walstroom in ieder geval op deze manier aangesloten en zij hebben bevestigd dat dit correct is. Voorlopig heb ik nog genoeg andere dingen aan de bus te doen voordat ik alle elektra kan gaan aansluiten, dus nog genoeg tijd om nog eens goed uit te zoeken :-B
Bijlagen
EFC237FB-86F6-419C-BD76-164E3BF22E01.JPG
EFC237FB-86F6-419C-BD76-164E3BF22E01.JPG (165.26 KiB) 234 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door veetee »

Gewoon altijd zelf voor je eigen aarde zorgen: :mrgreen:

85A1C98D-3F54-463D-A310-9DBEC6580BC2.jpeg
85A1C98D-3F54-463D-A310-9DBEC6580BC2.jpeg (95.23 KiB) 233 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door TestCase »

Als er maar een aardlek vóór alle 'stopcontacten' zit ben je aardig op weg. Behalve dat ieniemienie zielige snoertje dat ik zie lopen, ik zou toch wel voor iets dikker gaan.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door BenMinderhoud »

veetee schreef:
wo 24 feb 2021, 21:13
Gewoon altijd zelf voor je eigen aarde zorgen: :mrgreen:
:lol3:
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door BenMinderhoud »

TestCase schreef:
wo 24 feb 2021, 21:19
Als er maar een aardlek vóór alle 'stopcontacten' zit ben je aardig op weg. Behalve dat ieniemienie zielige snoertje dat ik zie lopen, ik zou toch wel voor iets dikker gaan. Afbeelding

\\Kees
Dat gele snoer bedoel je? Ook dat heb ik specifiek nagevraagd bij ze, ook omdat ik oa op dit forum had gelezen dat je 3x 2,5 mm2 zou moeten hebben. Daarover gaven ze aan dat in mijn geval (er komt maar 1 dubbel stopcontact op nog 1,5 - 2 m afstand van de multiplus in de bus) een draad van 3 x 1,5 mm2 voldoende is...

Edit: exacte antwoord even teruggezocht:

"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm².
Nu kun je met 1,5mm² bij 16A tot 25 meter prima uit de voeten."
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

Maar zolang iedereen maar goed begrijpt dat een aardlekschakelaar met hooguit 30mA aanspreekstroom,
al maximale beveiliging biedt zonder ook maar één groengeleaardedraad in de buurt,
is er bij mij "consensus".

En verder? Doe vooral wat jezelf verstandig lijkt.
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door gsm »

BenMinderhoud schreef:
wo 24 feb 2021, 21:09
Ze gaven aan dat 1) de walstroomdoos aan het chassis gekoppeld moet worden (anders is het systeem zwevend) en 2) dat de behuizing van de multiplus ook aan het chassis moet worden gekoppeld. Dat er geen aardlek voor de MP zit, maar erna, had volgens hen te maken met het feit dat die aardlek in de paal aanwezig is en dus 'hoe ver wil je gaan'? (hun woorden, ik heb geen 'paalervaring' om dat tegen te spreken

ik ben in ieder geval niet echt geneigd om van hun schema af te wijken aangezien zij er meer verstand van hebben dan ik...maar ik wil het wel begrijpen.
Punt 1 is goed altijd de bus aarden
Punt 2 begrijp ik ook wel maar geen aardlek voor de multiplus en vertrouwen op de aardlek in de paal vind ik zeer dubieus zo niet gevaarlijk.
Ik heb aan de paal gestaan waar achteraf geen aardlek in zat en ook een keer meegemaakt dat de aardlek in de paal niet werkte.
Ik ja ik zou dit nooit zo uitvoeren.
BenMinderhoud schreef:
wo 24 feb 2021, 21:23
Dat gele snoer bedoel je? Ook dat heb ik specifiek nagevraagd bij ze, ook omdat ik oa op dit forum had gelezen dat je 3x 2,5 mm2 zou moeten hebben. Daarover gaven ze aan dat in mijn geval (er komt maar 1 dubbel stopcontact op nog 1,5 - 2 m afstand van de multiplus in de bus) een draad van 3 x 1,5 mm2 voldoende is...

Edit: exacte antwoord even teruggezocht:

"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm².
Nu kun je met 1,5mm² bij 16A tot 25 meter prima uit de voeten."
1½mm2 lijkt voldoende voor wat je schrijft maar 2½ is veel beter en kost niet veel meer dus had ik 2½mm2 genomen
Maar het is eigen keuze en ga je later toch meer aan de paal en meer verbruiken dan moet je het misschien weer gaan aanpassen.
Ook bevestigd Victron het eigenlijk al.
BenMinderhoud schreef:
wo 24 feb 2021, 21:23
"de manual van Victron is wat tegenstrijdig. Bij de Engelse sectie staat dat je tenminste 1,5mm² moet gebruiken. Bij de Nederlandse sectie 2,5mm²."
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door jan- »

gsm schreef:
wo 24 feb 2021, 22:43
Ik heb aan de paal gestaan waar achteraf geen aardlek in zat en ook een keer meegemaakt dat de aardlek in de paal niet werkte.
Hoe kom je daar achter? Ik weet dat er van die stekkers zijn waarbij je op een knopje kan drukken en als het goed is onderbreekt de aardlekschakelaar de spanning. Maar dan misschien ook van je buren. En misschien moet je dan de campingeigenaar nog opzoeken omdat de aardlekschakelaar achter slot zit.

En als het niet goed werkt loop je het risico dat je spanning op de auto van je buren zet (travelscout scenario). Al zal het niet een levensgevaarlijke stroom zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door gsm »

Bij één paal zat er geen aardlek in en bij de andere kwam de buren naar mij toen om te vragen of ik stroom had wat ik wel had maar hij niet en toen we gingen kijken bleek de aardlek niet te werken omdat de stop er uit was gegaan door de vorige camperaar.
Het was een automaat dus omzetten en weer spanning maar bij het nogmaals testen van de aardlek deed die niets.
Is doorgegeven aan de eigenaar en die zou hem vervangen.
Ja thuis vergeet je nog wel eens om de aardlek één keer per maand te testen laat staan op een camperplek :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

"Al zal het niet een levensgevaarlijke stroom zijn."

Die mening deel ik beslist niet!!!
Paul.
Plaats reactie