Aansluiten CEE invoerdoos
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Aansluiten CEE invoerdoos
Vandaag heb ik een gat in mijn camperbus gezaagd en de CEE doos erin gezet. Behoorlijk spannend om zo'n groot gat in je bus te zagen, maar hij zit er netjes in, al zeg ik het zelf...
Ik heb heel wat topics gelezen over het aansluiten van de bedrading aan de achterkant van de CEE doos en lees ook behoorlijk wat verschillende verhalen. Ik vraag me daarom af wat nou de beste en veiligste manier is.
De blauwe en bruine draad moeten uiteraard aangesloten worden, de groen-gele aarde draad geeft me toch wat hoofdbrekens, ook vanwege die verschillende verhalen. Moet deze draad niet achterin de CEE doos, maar direct op het chassis (vanuit de 3-aderige kabel)?
Of moet die groen-gele draad achterin de CEE doos en een apart groen-geel draadje daarbij prikken en het andere einde daarvan op het chassis?
Heeft iemand misschien wat foto's van hoe de achterkant van de CEE doos nou het beste kan worden aangesloten?
Volgens mijn stroomschema gaat de AC in dan naar de Victron Multiplus. De AC uit gaat van de multiplus naar de zekeringkast en vandaar uit verder naar een stopcontact. Moet daar dan nog iets gebeuren?
Ik wil het zelf aansluiten, maar wel laten checken als ik klaar ben.
Alvast dank voor het meedenken.
Ik heb heel wat topics gelezen over het aansluiten van de bedrading aan de achterkant van de CEE doos en lees ook behoorlijk wat verschillende verhalen. Ik vraag me daarom af wat nou de beste en veiligste manier is.
De blauwe en bruine draad moeten uiteraard aangesloten worden, de groen-gele aarde draad geeft me toch wat hoofdbrekens, ook vanwege die verschillende verhalen. Moet deze draad niet achterin de CEE doos, maar direct op het chassis (vanuit de 3-aderige kabel)?
Of moet die groen-gele draad achterin de CEE doos en een apart groen-geel draadje daarbij prikken en het andere einde daarvan op het chassis?
Heeft iemand misschien wat foto's van hoe de achterkant van de CEE doos nou het beste kan worden aangesloten?
Volgens mijn stroomschema gaat de AC in dan naar de Victron Multiplus. De AC uit gaat van de multiplus naar de zekeringkast en vandaar uit verder naar een stopcontact. Moet daar dan nog iets gebeuren?
Ik wil het zelf aansluiten, maar wel laten checken als ik klaar ben.
Alvast dank voor het meedenken.
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Er vallen hier heelveel verschillende meningen te vinden, maar doe zoals het hoort:
De draad naar de stopcontacten en een evendikke draad aan het chassis.
Samen in de aardaansluiting op het buiten stopcontact.
Vergeet niet een aardlekscakelaar direct achter de buitenaansluiting.
En vergeet de rest.
De draad naar de stopcontacten en een evendikke draad aan het chassis.
Samen in de aardaansluiting op het buiten stopcontact.
Vergeet niet een aardlekscakelaar direct achter de buitenaansluiting.
En vergeet de rest.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Je CEE doos moet in ieder geval een directe aarddraad hebben naar de diverse geaarde stopcontacten in je camper. Dus niet via het chassis!
Of je daarnaast het chassis ook wilt meenemen in de aarde is hier voer voor discussie.
Of je daarnaast het chassis ook wilt meenemen in de aarde is hier voer voor discussie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
OK, dank je voor jullie reactie, alleen denk ik dus twee verschillende dingen te lezen. Excuus, ik ben geen elektra expert, dus misschien stel ik domme vragen. Ik heb dit bedacht:
- ik heb één 3-aderige kabel: bruin, blauw en groen-geel.
- Geel groen uit die kabel prik ik in de aarde van de CEE doos aan de achterkant. De andere kant van die 3-aderige draad gaat naar de omvormer.
- prik ik een extra groen gele draad bij in de aarde van de CEE doos aan de achterkant? De andere kant van die extra groen-gele draad koppel ik aan het chassis?
Ter info zal ik het AC gedeelte van mijn stroomschema erbij doen, misschien is dat beter dan mijn uitleg.
- ik heb één 3-aderige kabel: bruin, blauw en groen-geel.
- Geel groen uit die kabel prik ik in de aarde van de CEE doos aan de achterkant. De andere kant van die 3-aderige draad gaat naar de omvormer.
- prik ik een extra groen gele draad bij in de aarde van de CEE doos aan de achterkant? De andere kant van die extra groen-gele draad koppel ik aan het chassis?
Ter info zal ik het AC gedeelte van mijn stroomschema erbij doen, misschien is dat beter dan mijn uitleg.
- Bijlagen
-
- IMG_3317.jpeg (187.27 KiB) 2595 keer bekeken
Aansluiten CEE invoerdoos
JaBenMinderhoud schreef:prik ik een extra groen gele draad bij in de aarde van de CEE doos aan de achterkant?
Dat kan. Discussiepunt.BenMinderhoud schreef: De andere kant van die extra groen-gele draad koppel ik aan het chassis?
Maar wel naar alle stopcontacten.
Zoals seth_space meldt.
Paul
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Ik zou de aardlek/zekering voor de Multiplus zetten en na de Multiplus een centraaldoos vanwaar je gaat verdelen.
Op deze manier zit alles achter de aardlek en volgens je tekening zit de Multiplus niet achter je aardlek
Op deze manier zit alles achter de aardlek en volgens je tekening zit de Multiplus niet achter je aardlek
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Zo heb ik het ook aangesloten, aard lek voor de multiples en doos na de multiplus om te verdelen. Ik heb een wcd gemaakt waar ik de multiplus met een stekker in steek. Zodat ik in het geval dat de multiplus stuk is nog eenvoudig de walstroom aansluiting kan gebruiken.
In de multiplus zitten al beveiliging voor kortsluiting en aardfout. Als je geen walstroom hebt dan heb je ook geen aarde, de multiplus moet dit dus zelf beveiligen en daarom hoef je na de omvormer geen extra beveiliging in te bouwen. Denk er wel om dat je de aarde via de multiplus laat lopen.
Zie sectie 4.3 en appendix b van de handleiding
In de multiplus zitten al beveiliging voor kortsluiting en aardfout. Als je geen walstroom hebt dan heb je ook geen aarde, de multiplus moet dit dus zelf beveiligen en daarom hoef je na de omvormer geen extra beveiliging in te bouwen. Denk er wel om dat je de aarde via de multiplus laat lopen.
Zie sectie 4.3 en appendix b van de handleiding
Laatst gewijzigd door Ahjwinth op zo 10 jan 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
dat schema is opgesteld door de Stroomwinkel, dus daar ga ik niet zondermeer van afwijken. Ik heb ze, n.a.v. al deze opmerkingen wel nog een aantal vragen gesteld in afwachting van aansluiten. Ik zal deze vraag ook nog even meenemen, dank.
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Je hebt gelijk, kijk maar eens in dit schema. Victron adviseert een beveiliging in de ac ingang en uitgang te plaatsen.
https://www.victronenergy.com/upload/d ... d-MPPT.pdf
https://www.victronenergy.com/upload/d ... d-MPPT.pdf
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Leuk schema ook...
Ik zal hun antwoord even afwachten. Waar ik (o.a.) naar op zoek ben is de aansluiting van de CEE doos en dan met name de aarde.
Ik zal hun antwoord even afwachten. Waar ik (o.a.) naar op zoek ben is de aansluiting van de CEE doos en dan met name de aarde.
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Daar heb je toch al antwoord op gehad ?
Daarom schreef ik zet een centraaldoos na de Multiplus en ga daar vanuit verdelen naar alles stopcontacten en chassis
Daarom schreef ik zet een centraaldoos na de Multiplus en ga daar vanuit verdelen naar alles stopcontacten en chassis
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Als ik zo vrij mag zijn om hier in dit topic nog eens toelichting op te vragen:
Ik heb hetzelfde schema van Stroomwinkel. Al vaker zag ik dat men de aardlek met zekering vóór de Multiplus plaatst. Zijn er volgens de elektrotechnische specialisten hier op het forum zwaarwegende bezwaren om de aardlek/zekering voor de multiplus te plaatsen?
Dus: Walstroomaansluiting -> aardlek/zekering -> Multiplus -> centraaldoos
Kan iemand dat in Jip-en-Janneke-taal uitleggen?
Ik heb hetzelfde schema van Stroomwinkel. Al vaker zag ik dat men de aardlek met zekering vóór de Multiplus plaatst. Zijn er volgens de elektrotechnische specialisten hier op het forum zwaarwegende bezwaren om de aardlek/zekering voor de multiplus te plaatsen?
Dus: Walstroomaansluiting -> aardlek/zekering -> Multiplus -> centraaldoos
Kan iemand dat in Jip-en-Janneke-taal uitleggen?
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
Ik ben benieuwd of BenMinderhoud al antwoord heeft gehad van stroomwinkel dan kan je dat aan houden.
Ik adviseer om de walstroomkabel eerst op de aardlek/zekering aan te sluiten en dan pas verder te gaan, zo staat het ook in het schema van stroomwinkel. Zie de pdf van Victron die Ahjwinth heeft geplaatst
Ik adviseer om de walstroomkabel eerst op de aardlek/zekering aan te sluiten en dan pas verder te gaan, zo staat het ook in het schema van stroomwinkel. Zie de pdf van Victron die Ahjwinth heeft geplaatst
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Aansluiten CEE invoerdoos
In de tekening van Ahjwinth is te zien dat zowel AC-in als AC-out van de Multiplus is voorzien van een aardlek/zekering combi (MCB/RCB). Dubbelop, zo lijkt het.
In de tekening van BenMinderhoud is AC-in alleen voorzien van een fuse (overigens zonder waarde) en geen aardlek.
Het is voor mij een beetje onduidelijk vandaar mijn vraag om toelichting.
In de tekening van BenMinderhoud is AC-in alleen voorzien van een fuse (overigens zonder waarde) en geen aardlek.
Het is voor mij een beetje onduidelijk vandaar mijn vraag om toelichting.