Aansluiten CEE invoerdoos

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door jan- »

Jullie hebben een hoge spanning gemeten. Maar wat is dan de stroom? Een Tesla-gun heeft ook een hoge spanning, maar is door de lage stroom niet gevaarlijk als je het aanraakt: https://teslauniverse.com/engage/tesla-gun

Op de uitgang van spanningsadapter staat ook vaak een spanning van ruim 100V. Dat komt door een ontstorings condensator die je ook meestal in het schema ziet zitten. Als je het aanraakt voel je het soms ook prikken, maar het is niet gevaarlijk. De stroom is zo laag dat de aardlek niet uit gaat.

Tja.. die Multiplus, is dat een ontwerpfout? Zeker zo'n goedkoop ding van aliexpress :-)

Maar nu even serieus: Ik vind het raar om BenMinderhoud en anderen hier te waarschuwen dat je de geel/groene draad niet moet aansluiten omdat hier vaak een gevaarlijke spanning op staat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

De groengele draden op de paalaanslutingen zijn vaak allemaal doorverbonden.
Dus als de penaarde van de paalstroomleverancier niet in orde is zal een aardstroom daar niet langs terug kunnen naar een energiecentrale
en zoekt dus een andere weg. Zoals via jouw lichaam.

Daar helpt uiteraard werkelijk geen enkele aardlekschakelaar tegen (hooguit je eigen penaarde dus :-)).
Immers, een aardlekschakelaar meet alleen het verschil tussen de stroom door de fase en die door de 0.
Is die meer dan de aangegeven aanspreekstroom (35mA), dan schakelt die uit.
Naarmate die aanspreekstroom kleiner is, schakelt die dus eerder uit.

Wat is er raar aan, om iemand te waarschuwen voor zulke vreemde misverstanden?
Paul.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door -Hans- »

Voor zover ik het nu begrijp raadt men hier op het forum aan om de aardlek/zekering combi vóór de Multiplus te zetten. Ná de Multiplus komt dan een verdeeldoos om de wcd's op aan te sluiten.

Ik lees alleen een een tegenstrijdigheid over het wel of niet aansluiten van aarde van de Multiplus?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door jan- »

Ik dacht dat de tegenstrijdigheid ging om de geel-groene draad van de camping wel of niet te verbinden met het chassis.

Maai ik begin het een beetje te begrijpen. Ik dacht dat jullie waarschuwden voor een gevaarlijke spanning op de geel-groene draad omdat de campinghouders het niet zo nauw nemen en dat er dan per ongeluk wel eens 230V fase op de geel-groene draad is aangesloten.

Maar de campinghouders zouden het dus niet zou nauw nemen met de penaarde begrijp ik nu. Dus je meet een spanning omdat er weerstand zit tussen je meetpen van je multimeter die je bij je camper in de grond prikt en de penaarde bij een verdeelkast. Maar ik denk dat je zo niet kan aantonen dat de penaarde slecht is. Het kan ook betekenen dat je op geisoleerde grond staat. En die kans is in Marokko groter omdat de grond daar vaak droger is. Soms moet een penaarde wel meer dan 10 meter in de grond geslagen worden om een goede verbinding te krijgen. Maar op geisoleerde grond staan is niet gevaarlijk, want als je dan per ongeluk de fase beet hebt kan er geen stroom lopen via jouw lichaam en de grond naar de verdeelkast. Net zoals bij een omvormer met een zwevende 230V.

Ik denk dat we hier op het camperforum voorzichtig moeten zijn met te waarschuwen dat er een gevaarlijke spanning op de geel-groene draad zou kunnnen staan en dat je die dan maar niet moet aansluiten. Voor dat je het weet wordt deze draad in het verlengsnoer los gehaald of raakt de fase draad onderweg naar de aardlekschakelaar in de camper iets van metaal. En als je dan op een camping staat met wel een goede aardpen, kan het gruwelijk mis gaan.

Ik kan scenario's verzinnen met 1 of meer fouten waarbij de geel-groene draad beter niet had aangesloten kunnen zijn. Maar als iedereen die geel-groene draad losmaakt, denk ik dat veel vaker de conclusie getrokken wordt dat het beter was geweest als het volgens de voorschriften was aangesloten.

Maar ik weet niet wat de voorschriften voor een camper precies zijn. Ik meen dat b.v. een aardlekschakelaar niet verplicht is. Als iemand die voorschriften wel kan vinden, zouden we daar misschien ook kunnen vinden hoe het precies met de geel-groene draad van de camping moet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

Voor een rijdend object zijn er niet echt vast omlijnde regels.
Wel wordt m.b.t. voor de 230 volt bestaande NEN normen aangehouden.
Groen/geel is veiligheids aarde, dus gebruik deze ook zodanig, en als er landen zijn waar dit niet zo is.
Tja niet meer heen gaan? :mrgreen:
Maar in Europa en zeker in de west noordelijke landen mag je er van uit gaan dat het goed aangesloten zit.
Geelgroen dus op alles aansluiten wat van metaal is en wat je vast kunt pakken.
En ja het was/goot bakje ook, en nee heb ik ook niet gedaan :D

Theo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door Atoz »

Er worden hier weer veel regels tekst geschreven over een iets wat elke zes maand terug komen wil. De aarding... De aardlekschakelaar....

Als je nu eens bij het aansluiten een veiligheids meting doet.
Meten is weten, al de rest is ....

En als...
Bouw je mobiele installatie als een huis installatie, als ik dan toch eens ergens stroom zou nemen (bijna nooit) dan meet ik eerst.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door DJSmiley »

PE1OPQ Theo schreef:
ma 22 feb 2021, 12:09
Voor een rijdend object zijn er niet echt vast omlijnde regels.
Wel wordt m.b.t. voor de 230 volt bestaande NEN normen aangehouden.
Groen/geel is veiligheids aarde, dus gebruik deze ook zodanig, en als er landen zijn waar dit niet zo is.
Tja niet meer heen gaan? :mrgreen:
Maar in Europa en zeker in de west noordelijke landen mag je er van uit gaan dat het goed aangesloten zit.
Geelgroen dus op alles aansluiten wat van metaal is en wat je vast kunt pakken.
En ja het was/goot bakje ook, en nee heb ik ook niet gedaan :D

Theo
Er zijn wel regels, zo is oa isolatiebewaking verplicht bij omvormers. Maar die regels gelden weer voor bedrijfsmatige voertuigen en weer niet voor campers.

Al met al is er urenlang over te discusseren, altijd wel wat te vinden waarom het ene wel of andere juist gedaan moet worden.

Wil je echt 100% onafhankelijk van de al dan niet beroerde aarde zitten dan is de enige optie een eigen scheidingstrafo met hierachter een isolatiebewaking. Dan hang je volledig galvanisch gescheiden aan het net. Alleen zo'n ding is duur, lomp en zwaar als je wat vermogen wilt, dus verre van realistisch ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

Simpelste, veiligste en voordeligste:

- géén groengeledraden gebruiken in je camper.
- wel een aardlekschakelaar (hooguit 30MA aanspreekstroom!), voor de paalstroom.
- géén aardlekschakelaar ná je omvormert.
- wel de behuizing van de omvormer goed isoleren van massa (chassis).
Paul.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door Metor »

Kijk hoe het zit aangesloten in een (bus) fabrieks camper. Misschien kan iemand het nameten.
De gevestigde merken nemen echt geen risico met de elektrische veiligheid en voldoen absoluut aan de norm vanwege aansprakelijkheid. Als een camping of camperplaats eigenaar zijn paalaarde niet goed op orde heeft is die aansprakelijk.
Ik verwacht dat alle aanraakbare metalen delen in de bus en het chassis van de busdus aangesloten zijn op de CEE aansluitdoos met groen/gele draden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door Atoz »

Ja maar...
Het chassis mag je niet meer gebruiken voor de min pool van je accu's.
Zegt men. Lees je ook in allerlei documenten van de constructeurs.
Maar de aarde dan weer wel?

Dus blijven we gissen wat er nu wel mag/moet
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door PE1OPQ Theo »

Metor schreef:
ma 22 feb 2021, 17:49
Ik verwacht dat alle aanraakbare metalen delen in de bus en het chassis van de bus dus aangesloten zijn op de CEE aansluitdoos met groen/gele draden.
Ja natuurlijk is dat zo, geen weldenkend mens zou dit namelijk niet doen.
Zeker als je ook nog aansprakelijk kunt worden gesteld, wat je zelf doet is je eigen zaak.

Theo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door B12M_Ferry »

Als ik zo kijk naar de schema's van Victron en Mastervolt
zit bij de wal stroom ingang een (hoofd)zekering + aardlekschakelaar.
Na de omvormer nog een aardlekschakelaar en daarna de verdelerkast met diverse zekeringen.
Aarde draad op de massa, min op de massa.
Aangezien er geen 'dubbele beveiliging' is (zoals alle huishoud artikelen) dient dus alle metaaldelen geaard te worden. (aan de chassis)
Volvo B12M bus in ombouw.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door jansloos »

Wij snappen dat wel, maar er zijn er ook die er een eigen mening op nahouden.

Aar(d)ig toch.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiten CEE invoerdoos



Bericht door travelscout »

Ik begrijp uit de reacties dat we liever de adviezen volgen van fabrikanten en overheden,
in plaats van zelf je gezonde verstand te gebruiken.

Nogmaals:
Als er één camper op het terrein waar je verblijft,
één fout heeft in zijn 230VAC apparaten
en er is géén of een niet goed werkende penaarde aanwezig bij de paaleigenaar =>
dan is de kans groot dat ook jij juist spanning krijgt
van de paal op je binnenkomende groen/gele draad!!

En als je die groen/gele draad niet aansluit en een aardlekschakelaar met hooguit 30mA aanspreekstroom installeert,
Dan krijg je geen schok.
Maar die krijg je juist wel (dus ook mét aardlekschakelaar),
als de binnenkomende groengele draad spanning voert!!
Laatst gewijzigd door travelscout op di 23 feb 2021, 8:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Plaats reactie