230V uit zowel accu als walstekker?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door panda58 »

En 25 euro vind ik nog heel veel voor zo n klein relais.
Vind het wel gevaarlijkzo n klein relais,wat als de kontakten blijven plakken.

Gr jan
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door Peter LMC »

Dan heb je een storing.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door GeMa »

Hebben op de boot ook zo'n configuratie gehad.

Paar aandachtspunten bij het 1e schema.

- een inverter (omvormer) is geen oplader, dus die moet er ook nog in;
- in het 2e schema wordt een inverter van 1500 watt ingetekend en een accu van 220 Ah. Die trekt op z'n piek dan 125 A uit de accu, das best veel en trekt de accu snel leeg. Hou er rekening mee dat een klassieke accu nooit helemaal leeg getrokken mag worden, anders gaat ie subiet stuk, dus na een uurtje is het al over met de (230) pret;
- inverters worden vaak geadverteerd met hun piekvermogen, het nominaal belastbare is vaak minder;
- Victron (combi) is inderdaad een prima merk, het goedkopere spul bromt en wordt heet en levert vaak geen zuivere sinus (nodig voor elektronica).

We hebben nu een camper en hebben gekozen voor primair 12 volt + secundair 230 uit de paal. De meeste elektronica (ook een TV) kunnen prima op 12 volt, alleen onze Nespresso moet wachten tot we 230 uit de paal kunnen halen.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door jansloos »

Als je op een vrij moment naar de autosloop gaat, - een waar je zelf nog mag zoeken- haal je voor weinig, genoeg relais weg, in allerlei maten en sterkten.

Zelfs nog met meters kabel er aan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door Arie55 »

Mijn 230V zijde ziet er als volgt uit. Hoewel zonder de scheidingstransformator en het aggregaat er nooit zijn geplaatst. Met hopelijk later dit jaar aan te schaffen LiFePo4 cellen zal het schema vanaf de wal aansluiting ietswat wijzigen.

Arie
Bijlagen
SchemaB550-230V.jpg
SchemaB550-230V.jpg (63.36 KiB) 217 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door mctakes »

Dank allemaal!
Ahjwinth schreef:
zo 10 jan 2021, 16:43
Een victron multiplus, Dit is een omvormer, accu lader en omschakelaar ineen. Wel wat aan de prijs maar ik heb al dankbaar van hun goede service gebruik mogen maken en achteraf bleek het mijn eigen fout maar daar werd niet moeilijk over gedaan.
Alle waar naar zijn geld en dit geld ook voor de service, al is dit tegenwoordig bij sommige automerken ver te zoeken ook in het werk waar ik in rijd.
https://www.victronenergy.nl/inverters ... lti-500-va
Wauw! Dat klinkt als een interessante optie. Ik was eerst van plan om een CTEK MXS10 acculader te combineren met een CTEK D250SE (nodig voor EURO6 dynamo´s). Nu denk ik deze Victron Multiplus te combineren met de CTEK D250SE. Dan ben ik in één keer klaar: CTEK D250SE (12 V huishoudacculader en MPPT regelaar zonnepaneel) + Victron Multiplus (omvormer, 230 V acculader en omschakelautomaat/relais). De multiplus kan zelfs opladen met max 20 A in tegenstelling tot 10 A met de MXS10. Het laatste heeft echter weer wat meer laadopties volgens mij. De multiplus kan ik ook voorzien van een externe schakelaar zodat er geen sprake is van een lekstroom.

Iemand ook ervaring met deze configuratie (Victron Multiplus + CTEK D250SE)?

Hangt er ook een nadeel vast aan een hoge laadstroom?

Groet en nogmaals dank!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door jan- »

Die CTEK kan max. 23V aan. Dus dan kan je geen gewone huishoudpanelen gebruiken. Dat zou dus nog een probleem kunnen zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door mctakes »

jan- schreef:
ma 11 jan 2021, 21:39
Die CTEK kan max. 23V aan. Dus dan kan je geen gewone huishoudpanelen gebruiken. Dat zou dus nog een probleem kunnen zijn.
Hoi Jan, ik lees in de specificaties https://www.ctek.com/storage/C0580F494A ... -AU-EN.pdf (2e pagina) van de CTEK D250 SE niets over een maximum toelaatbare spanning van 23 V. Wel staat er dat de ingebouwde MPPT regeling een huishoudaccu tot 20 A kan laden.

Ik begrijp het nog niet. Kun je me uitleggen hoe je aan die 23 V komt?

Groet!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door jan- »

Blz 8: TIP 1 Do not connect two solar panels in series. Max. input voltage 23V.
En op blz 14 staat het ook nog eens 2x

En als je gaat laden en tegelijk verbruikers wilt gebruiken (wat in een camper vaak het geval is) raden ze aan om ook een SMARTPASS 120S te installeren. Waarom weet ik niet precies. Misschien omdat het laadproces anders in de war raakt? Zo'n SMARTPASS is nog duurder dan de lader zelf.

Op zich wel logisch om een paneellader en DC/DC lader te combineren. Je zou verwachten dat dit dan goedkoper is. Maar vaak zitten er dan toch weer beperkingen bij waardoor het economisch niet zo interessant meer is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door mctakes »

Dank Jan!

Goed dat je me bewust maakt dat de CTEK een maximaal toelaatbare OCV spanning heeft van 23 V! Nooit bij stil gestaan.

In de praktijk komt dit er grofweg op neer dat ik dan enkel een paneel (Victron Blue Solar Monokristallijn) van maximaal 55 W kan aansluiten (of twee van 55 W parallel maar ik weet niet zeker of dat past).

De Victron MPPT75/10 zou dan een beter alternatief zijn en heeft een PV-nullast spanning van 75 V. Wordt met ´PV-nullast spanning´ en ´OCV spanning´ hetzelfde bedoeld?

Probleem is dan alleen weer dat ik dan weer apart een intelligente accuscheider moet komen voor mijn Euro 6 motor (dynamo). Enig idee wat een goede optie is?

Groet!

Michel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door Kroppie »

Voc= voltage open circuit, niets aangesloten dus, en is hetzelfde als de nullast spanning.
Vmp= voltage bij max power point, max vermogen
Imp = amperage bij max power point, max amperes .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door travelscout »

Voor het niet onderbroken omschakelen van 230VAC, zal er toch altijd eerst fasegelijkheid moeten zijn.
Anders krijg je vreemde verschijnselen. Maar erg dure techniek.

Als je wel onderbroken omschakelt, hoeft dat geen probleem te zijn.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door Atoz »

Het meest voor de handliggende antwoord op jouw vraag is een wisselschakelaar handmatig of via een relais. Beiden zijn hier al uitvoerig besproken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 230V uit zowel accu als walstekker?



Bericht door de Jonckheer »

Ik wissel 1 stekker om, van de omvormer eruit en van de haspel erin en klaar. Idiot proof en kan niet stuk. Het leven kan zo eenvoudig zijn . . :lol: :mrgreen:
Plaats reactie