Overgaan op lithium

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1569
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Overgaan op lithium

Bericht door Charles Franconi » do 07 jan 2021, 20:57

Goedenavond. Ik overweeg over te gaan op een lithiumaccu, als mijn 9 jaar oude AGM accu’s het loodje dreigen te gaan leggen.

Huidige situatie:
-2 x 220Ah AGM accu’s op 24 Volt
-Blue Solar MPPT 100/50 met 1200 Watt solar op 24 Volt, geschikt voor lithium
-BMV602S
-Multiplus Compact 24 2000 50-30 230 V
-Cyrix 12/24-120 intelligent battery combiner
-Phoenix Inverter 24 180
-Superwind 350 windgenerator, geschikt voor lithium
-(Honda 2.0 EU aggregaat, indien geen zon en geen wind).

Bovenstaande is gemonteerd in een camper met Mercedes Vario 818DA, (24 volt), nieuw afgeleverd 2011.

Nu is de vraag: wat moet er behalve bv een 300 24 Ah 24 V MG lithium accu, nog meer vervangen worden?

Ik heb al hier en daar info ingewonnen, maar daar wordt gesteld dat sommige electronica vervangen moet worden. Ik wil graag van deskundigen weten of dit allemaal klopt. (Bijna) ieder bedrijf wil natuurlijk graag verkopen.

Het volgende is mij verteld:
De cyrix zou vervangen moeten worden door een modernere versie ( TS 800);
Er zou een communicatie control unit in moeten komen (MG master);
Een color control unit; de BMV zou niet werken;
Een nieuwe omvormer.

En wat er nog meer uitkomt, bv een nieuwe booster voor de dynamo.

E.e.a gaat leiden tot prijzen die astronomisch hoog worden.

Met de prijs van een lithium kan ik leven, maar is mijn huidige apparatuur dusdanig verouderd, dat het gros vervangen moet worden?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen daarover.


Groeten Charles

Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1255
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contact:

Re: Overgaan op lithium

Bericht door macfocus » do 07 jan 2021, 21:05

Gewicht is zo te zien geen issue als ik kijk wat er allemaal inzit (en je naar ik meen altijd een serieuze aanhanger erbij hebt), ik verving lekker de AGMs door nieuwe en ging van het verschil lekker vaak uit uiten als het weer kan....

Maar goed, dat wilde je eigenlijk niet weten 8-)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)

Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1569
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Charles Franconi » do 07 jan 2021, 21:18

Klopt. Dat is de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.

Maar ik hou een zeer veilige ontladingsmarge aan van 20%. Daarom doen de 9 jaar oude AGM’s het nog prima. Maar dat betekent ook dat ik maar 44 Ah wil ontladen. Een paar dagen zonder rijden, zon en wind zorgt voor tekort aan stroom.

Een 200 AH 24 volt kan ik veilig tot 20 % ontladen. Is bovendien 100 kg minder in gewicht. Geeft meer elektrische vrijheid.

Daarom mijn overweging. Nu nog het evt. kostenplaatje buiten de accu zelf.
Laatst gewijzigd door Charles Franconi op do 07 jan 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

DJSmiley
Berichten: 789
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Overgaan op lithium

Bericht door DJSmiley » do 07 jan 2021, 21:45

Volgens mij valt het allemaal wel mee. Waarom zou je bv een andere omvormer moeten hebben...

Ik ga er even van uit dat je huidige setup dus geheel 24V is en die 220Ah's in serie staan (Dat klopt ook met die 20% = 44Ah die je trekt)

Meeste is al geschikt voor lithium. Dat is een kwestie van instellingen aan passen.

De TS800 als booster voor het laden kan. Dan heb je ook geen aparte cyrix of booster meer nodig, want dat ding kan alles.
De vraag is wel of de TS800 geschikt is, of dat je beter de TS400 kan nemen. Je dynamo moet namelijk wel die stroom (langere tijd) kunnen leveren, maar ik gok dat dat wel lukt.Eventueel kun je zelfs de TS1600 nemen, als je dynamo krachtig genoeg is en je snel je accu wilt volladen (25 vs 50A).
Als tijd minder een issue is zou je ook de goedkopere Orion-TR Smart 24/24-17A kunnen nemen. Dan laad je met 17A.

Alleen die multiplus compact kan ik niet zo zien of die instelbaar is voor lithium. Maar goed, dat hoeft niet perse een dealbreaker te zijn.
Je kan er ook voor kiezen om dat ding alleen als 2kW omvormer te laten draaien. Als je geen peak-assist nodig hebt kun je de hele 230V ingang gewoon weghalen van dat ding en een losse (lithium geschikte) lader ernaast zetten.

Dat ding, incl alles vervangen en een control unit kost je een vermogen. Een nieuwe BMV is nog te doen, een losse lader ook. Dan ben je met een eurotje of 400 een eind. De TS800 is een prijzig ding, maar goed, dat is ook een keuze.

Al met al hoef je, naar mijn mening, niet alles te vervangen, maar ben je met een euro of 1000 aan materialen (ex accu) al een heel eind.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 404
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Frank1954 » do 07 jan 2021, 21:50

Hi Charles

Als ik lees wat je aan solar op het camper hebt plus een wind generator én een Honda dan "veronderstel" ik dat je met een 200A LFP wel voldoende zal hebben...
Natuurlijk blijft de keuze van een LFP ook afhankelijk van je verbruikers....
Als het vermogen kent van de alternator kan er nog altijd een dc/dc booster bij
Hebben in onze witte fabriekscamper
>180A LFP
>booster 25A (had beter een 50A geweest maar ja het doet wat moet)
>395Wp ( 2x 110 + 1x 175Wp parralel op MPPT100/50
>Victron Smart Shunt
>Victron IP22/30 230v lader geschikt voor LFP
>Backup Efoy 140 (wordt nu méér overbodig en overweeg verkoop)
Onze verbruikers
>Inverter 2Kw op 50mm2
>Inverter 350watt
>Nespresso +/- 1300watt
>Toaster 850watt
>Inductieplaat instelbaar van 2000 tot 200watt (gebruiken deze op max. 1400 wél kortstondig)
>Compressor koelbox 16L
>TV & schotel
>Héél wat meters ledstrips
En...heb al gekke dingen gedaan om de LFP naar 50% laadstatus te ontladen...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017

Arie55
Berichten: 4616
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Arie55 » vr 08 jan 2021, 12:30

Gezien het enorme zonnepaneel vermogen denk ik dat je met e.e.a. zonder kan:

Verwijderen van Cyrix (verbinding met alternator is niet nodig en leverd te weinig op)
Honda aggregaat kan thuis blijven

Ik denk dat een 560Ah accu je al een eind op de goede weg bent. Hoewel een energiebalans berekening je op voorhand verder helpt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bo-bo-bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis

Going
Berichten: 2091
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Going » vr 08 jan 2021, 14:27

Charles is een fanatieke overwinteraar vrij staande.
In de laatste 2 maanden waar hij nu is heeft er 2x voor meer dan 5 dagen bijna geen zon geschenen.
Dan doen die zonnepanelen weinig. De molen geeft wat maar de generator is geen liefde opject van de buren.
Charles heeft een vervangende accu nodig die hem de dagen van geen zon overbrugt.
Tevens bij overwinteren wil je ook weinig gasverbruiken. Immers dan moet je weer meerdere keren opbreken voor gas tanken. Dus als je koffie en thee water electrisch kan verwarmen en ook tosti's en brood bakken en het wasmachine op electra kan doen scheelt het een keer extra opbreken..
Op het moment heeft hij een hout kachel voor verwarming maar in de toekomst misschien een dieselheather.
Ik heb op het moment een 300Ah lifepo4. Die gaat er straks uit voor een 560Ah. Als je overwintert dan heb je andere noodzaken dan wanneer een weekend of paar weekjes weg in hartje zomer. Stroom beknijpen wil je bij overwinteren en niet aan de paal zijnde echt niet doen.
Dus mijn advies voor te beginnen een accu van minimaal 560 Ah met een €50,00 Coulomb meter van Ali voor controle wat in de accu is. Een 40 of 50 A mppt controller die de Ampère met display of Bluetooth kan instellen en geen lood lading curves heeft. (Mijne koste €80,00 van Ali)
Charles rijdt bij overwinteren weinig, dus geen duur booster is noodzaak. De dynamo dus nog niet verbinden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Nieuw naast Zand en Zwart is nu ook de licht Grijs doekkleur en natuurlijk je kunt er doorheen kijken.

DJSmiley
Berichten: 789
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Overgaan op lithium

Bericht door DJSmiley » vr 08 jan 2021, 14:32

In dat geval zou ik idd heel die dynamoaansluiting laten vervallen en inzetten op zoveel mogelijk Ah / Wp. Hoe meer je dat hebt, hoe kleiner de kans dat je 'aan de stroom' moet, al dan niet via de generator.

Gewoon een goede lader nemen, die kan als t nodig is op die Honda. Eventueel kun je nog een kleine omvormer nemen als er toch gereden wordt, dan kan die de lader voorzien van prik. Niet superefficient, maar wel een stuk goedkoper dan een B2B lader.

560Ah (@24V) kost een aardige cent (Goedkoopste manier ben je toch snel 1800-2k kwijt, kant en klaar nog meer) maar dan heb je ook wel een enorme hoeveelheid tot je beschikking.

Overigens, als ie veel op 1 plek 'vast' staat kan hij ook kiezen om een 2e zonnepaneellader te nemen en bv een 2-tal normale 'dak'panelen van 300-350Wp te nemen en die gewoon ergens neerleggen / op monteren. Dan heb je de normale solar 'bij de hand' en heb je deze bult extra vermogen handmatig ter beschikking. Die sluit je dan los aan als je op de plek bent.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2630
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Atoz » vr 08 jan 2021, 16:03

Charles heeft zelfs al panelen op de aanhanger liggen ;-)
Maar de belangrijkste reden om voor LiFePO4 te kiezen is de laadcurve, als de zon schijnt dan ''slurpt'' die nieuwe accu de aangeboden laadstroom gretig op.
Ook als de generator draait is dat zo, dus de laadtijd is veel korter. Moet je natuurlijk wel rekening mee houden als je de lader kiest.
Laadstromen van 100A (of minimaal de capaciteit van je accu zijn mogelijk, 1 C noemen ze dat, ja dus 560A bij een 560Ah LiFePO4 kan, maar kijk ervoor naar de parameters van je accu.

Wat ik in het geval van Charles zou durven te doen is om via deze weg, https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1 , een accu zelf samen te stellen. (Let op de prijs is voor een 12 volt set! Maar het dubbel aantal cellen en vier extra bos tussen modules)
Hoe groter de accu, hoe meer aandacht je aan het BMS moet geven, vind ik.

Verder wil ik niet over de kostprijs beginnen zagen :)
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm / planning 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 276.021 Km op 26/01/21
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
zonnepaneel => laadregelaar, een omvormer => 230V, een lader => 12V

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4739
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overgaan op lithium

Bericht door kampo » za 09 jan 2021, 11:33

Even aanvullen zoals ik het begrijp want misschien hebben de vele 12V camper mensen het even moeilijk om juist te formuleren en te volgen …

Charles heeft nu 220Ah AGM in 24V. Dat zijn 2 stuks 12V accu’s van 220Ah in serie. Dit soort accu’s kosten samen 1000 à 1300 € en wegen ongeveer 130kg.
Hij wilt nu een 300Ah 24V Lithium accu van het merk MG energy systems uit Leeuwaarden gebruiken. Dit is hetzelfde als 600Ah in 12V. Een 300Ah@24V accu van MG kost 7000 à 8000 € als ik me niet vergis en +/- 42kg.

In Charles zijn omschrijving staat 300 maar ook 24Ah dus dat moet hij even bevestigen...

In feite stapt hij op die manier over naar een veeeeel grotere accucapaciteit
De huidige bruikbare AGM capaciteit is ongeveer 30% van 220Ah = 66Ah @24V
De nieuwe capaciteit (gebruik tussen 20% en 95% SOC) is 75% van 300Ah = 225Ah @24V
Waarom deze sprong is me niet helemaal duidelijk. Maar de huidige 66Ah is wel erg weinig natuurlijk voor permanente bewoning in zo een voertuig. (zelf heb ik bv het dubbel en woon er niet in).

Wat een andere vaststelling is, is dat de huidige solar installatie 1200Wp om in balans te zijn, smeekt om een veel grotere accupack.

Daar bovenop wil Charles logischerwijze het BMS systeem van MG energy systems gebruiken. Dat heet daar MG master en heeft een bijbehorend display voor monitoring. Of dit compatibel is met het Victron Color control of nieuwe Cerbo systeem weet ik niet. Toch zal je best alle BMS componenten bij MG kopen. MG energy systems is niet goedkoop maar wel heel gespecialiseerd in de materie. Er bestaan natuurlijk nog andere merken.

Op je vraag Charles kan ik wel even antwoorden. Je moet je huidige Multiplus 2000 laten flashen naar de laatste nieuwe software stand dan kan je hem blijven gebruiken op die LFP. De vraag die ik me stel is of dit 10 jaar oude Victron toestel geschikt is voor nog extra 10 jaar “dauerbetrieb”

Dan heb je voor een MB Vario de versterkte dynamo van 120A @28V ? een converter nodig van +/- 50A DC/DC in 24V. Dat is hetzelfde toestel als de 100A buck boost in 12V en heet een TS1600. Je kan de begrenzing zelf instellen naar wens en het inschakelen op trilling.
Als je dynamo kleiner is als 120A @28V, dan kan je overwegen om een kleinere DC/DC converter te gebruiken zoals 2 stuks Orion Charge 15A/24V in parallel. Maar slechts 30A in plaats van 50A in 24V. Wel meteen 500 € goedkoper.

Lithium met 300Ah@24V dat is zo iets van wel willen maar net niet kunnen. Eigenlijk begint het bij 400Ah@24V om gasloos met een 2 pit inductie kookplaat te kunnen werken. Met een 2pit inductie kookplaat en met 230V oven gaat het bij de topklasse campers eerder richting 800Ah@24V. Dan hebben we het over >18.000€ aan accu’s. Met een 5000 inverter dan. Op een camper in de prijsklasse van +200k€ is dat haalbaar.
Groeten Kampo

JohnCurly
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Overgaan op lithium

Bericht door JohnCurly » za 09 jan 2021, 12:49

2x 220Ah is 440..bij 50% benutting is 220 Ah
Waar komt kampo nou aan 66 Ah?

Ik sta zelf ook op het punt van overstappen, dus ik leer graag wat bij!

myway
Berichten: 11523
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Overgaan op lithium

Bericht door myway » za 09 jan 2021, 12:56

Die doet aan agm vertroetelen

Matthijs309
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 8:26

Re: Overgaan op lithium

Bericht door Matthijs309 » za 09 jan 2021, 12:56

De accus staan in serie voor 24v, dan mag je de capaciteit niet bij elkaar optellen
En Kamp gebruikt 30% beschikbare capaciteit en niet 50%

JohnCurly
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Overgaan op lithium

Bericht door JohnCurly » za 09 jan 2021, 17:03

Juist
🙏

Plaats reactie