Vervangen gelaccu door LifePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

AH DJ, dat is mooi,
Gaat hem vermoedelijk wel worden. Heb dan wel iets moois met veel mogelijkheden en de prijs ben ik met een paar maanden vergeten (ahum)
Nog twee vraagjes aan allen,
* ik zie geisoleerde en niet geisoleerde dc dc's
Is het belangrijk welk type ik neem ? (overigens is de 12/12/30 kennelijk alleen geisoleerd aanwezig).
* Ik wil de nieuwe accu onder de bijrijdersstoel Fiat X290 (2017) gaan plaatsen, daar is de Gel nu ook geplaatst.
De huidige accu is 190 mm hoog. Heb nu een Chinese LiPo op het oog die 205 hoog is.
Weet iemand wat ongeveer de benutbare hoogte onder de stoel is ?
De wagen staat in de stalling, helaas kan ik daar voorlopig niet bij om te meten.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door myway »

Let er wel op dat de Victron behoorlijk heet wordt, bij 55 graden gaat hij terug naar 15 Amp laden.
Ik heb hem, als de temperatuur onder de 55 graden is, met 37 Amp zien laden.
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Myway, nog een vraagje,
Welk type Orion kan ik gebruiken,
de isolated of maakt dat niet uit ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door myway »

De isolated
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

OK :thumbup:
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door jan- »

Waarom zou de non isolated niet kunnen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Daar ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar :?:
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door gsm »

Kan wel maar wat ik gelezen heb zijn de plussen in de non-isolated inwendig niet van elkaar geïsoleerd.
Ik heb de 40A Renogy gekozen, geïsoleerd en veel goedkoper dan de Orion
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door travelscout »

Waarom toch die maximale laadstroom aan je lifepo4 beperken?

Het zal wel aan mij liggen maar de stroom beperken (om je dynamo te ontzien) is toch het voordeligste/eenvoudigste/beste door:
de laadspanning op het veld van de dynamo te verlagen?
Middels de NTC/PTC temperatuurvoeler in je lifepo accu en/of dynamo zelf, kun je iedere overbelasting prima voorkomen.
Zónder ingewikkelde, zware en dure DC/DC converters cq. boosters.

De stroom die de LifePO4 zo tekort komt, wordt dan tijdelijk uit de startaccu geleverd.
Indien je daar bang voor bent plaats dan een spanningsgevoelig relais, tussen dynamo en startaccu in plaats van
tussen de startaccu en je huishoudaccu.

Enige waarvoor je moet oppassen is dat de laadstroom aansluiting van de dynamo nooit of te nimmer onderbroken wordt.
Gaan de gelijkrichter diodes in je dynamo zelf, beslist van kapot.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door kampo »

travelscout schreef:
zo 10 jan 2021, 0:34
...De stroom die de LifePO4 zo tekort komt, wordt dan tijdelijk uit de startaccu geleverd.
...
Nee
De spanning van de LFP kan hoger zijn als die van de Startaccu.
Zeker bij voertuigen met start stop systeem.
Je LFP accu zal dan in de startaccu leeg lopen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door travelscout »

Ik zie anders vele lifepo4 accu's die met een normale 14,4V laadspanning geladen kunnen worden!

Zeker de bulklaadstroom kan zo significant meer zijn dan middels een converter.
Converters die met meer dan 40A een lifepo4 kunnen laden zijn vooral duurder vanwege de vermogenselectronica.
Niet vanwege een electronisch regelinkje.

Met een intelligente dynamo wordt het nu toch echt eens tijd
dat voertuigfabrikanten met al hun moderne electronica gaan samenwerken met
bouwers van camper electronica.

enfin, volg de kudde....
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door kampo »

en wat ga je doen als de dynamo al rijdende slechts 12,8V op de startaccu zet ?

Afbeelding

Of nog minder ?

Afbeelding

een beetje later is het dan weer 14,8V...

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door kampo »

Overigens hebben de meeste Ducato's nog wel een D+
Hier zie je een DC/DC van Schaudt zoals origineel door Hymer op een Ducato 2020
Je ziet de gele D+ aansluiting.

Maar je kan ook inschakelen op spanning of nog veel beter is op trilling.
De vertraging kan je instellen anders gaat de booster al aan als je nog aan het voorgloeien bent.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door travelscout »

Niets, waarom zou ik?

Startaccu's zitten al een jaar of 10 middels intelligente dynamo's, vaker niet helemaal vol meer.
Bovendien is bij een dergelijke spanning (12,8V) op de startaccu, de laad- of ontlaadstroom vrij klein.
Maar zelfs dat is goed te voorkomen zonder allerlei dure vermogenselectronica.

Overigens, meet je ook in deze voorbeelden weer zoals iedereen, spanningen (erg fraai Kampo, voel je je ergens onzeker over?).
Ben benieuwd of je zo ook eens de stroom verdelingen tussen huishoud- en startaccu kunt weergeven, Kampo.
Dus ook een negatieve, ontlaadstroom.

Nee, Na 10 jaar wordt het nu echt tijd dat camper electronica wordt geintergreerd ín de voertuigelectronica.
Ben al langer erg benieuwd, welke fabrikant daartoe het initiatief eens gaat nemen.
Samenwerken is niet het sterkste punt, jammer.

Tenzij er commercieele belangen zijn natuurlijk.
Paul.
Plaats reactie