Vervangen gelaccu door LifePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door jan- »

Probleem lijkt mij dan dat de stroom snel terug loopt als de spanning in de lifepo4 accu oploopt.
Kan je dan niet beter dit gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/4001248798604.html
En dan terugdraaien naar b.v 5A en eventueel een aantal parallel voor wat meer stroom?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door albertrietjens »

gsm schreef:
vr 15 jan 2021, 12:34
Will Prowse en waarom denk je dat de balance kabels mee geleverd worden bij de BMS ? Omdat de BMS niet balanseerd ?
Hier te zien in de datasheet punt 4, balancing vanaf 3,5V met 30 +- 5 mA. Is naar mijn ervaring tot nu toe voldoende om de cellen op duizendste van Volten gelijk te krijgen.

Afbeelding

Ik zou het echter geen balancing kabels durven noemen aangezien het niet zeker is of ALLE BMS-en ook balanceren. De kabeltjes zijn er vooral voor om fout situaties te onderkennen en daar dan het BMS adequaat op laten reageren. In de regel worden dat eerder sense draden genoemd.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door albertrietjens »

javader schreef:
vr 15 jan 2021, 13:07
Gewenste maximale stroom is bijvoorbeeld 10A, dwz weerstand van 0,2 ohm, I kwadraat R =20Watt.
Wanneer je een weerstand gebruikt zal de spanning van de LiFePO4 accu toch nog toenemen tot de dynamo spanning. Het laden, ook al is het met weinig stroom, stopt pas als aan weerszijden van de weerstand een gelijke spanning staat. Het is dus geen bescherming tegen te hoog opladen! Zeker niet gebruiken bij een dynamo die 14,8V levert! Dat zou in de regel ook eerder 14,4V moeten zijn.
jan- schreef:
vr 15 jan 2021, 13:52
Kan je dan niet beter dit gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/4001248798604.html
Misschien mogelijk wanneer je en de spanning en de stroom in kunt stellen, dus bijv max 14,2V en max 10A. Bijkomend probleem is hoe je omringende elektronica daar op reageert. Een cyrix kan zo de spanning van de HH-accu niet meer zien. Ook een DC/DC zal hier waarschijnlijk moeite mee hebben en denken dat er geen HH-accu aanwezig is.

Zelf loop ik met het idee om een DC/DC van 12V naar 24V parallel (via een diode) aan het zonnepaneel op de ingang van de laadregelaar aan te sluiten. Dus rechtstreeks van iSwitch (mijn zelfbouw cyrix) via DC/DC naar de laadregelaar. Het zien, sensing, van de HH-accu los ik dan op door ipv een zekering een weerstand te monteren in de zekering houder. Maar moet ik nog uitproberen. Laden op 230V doe ik al via de laadregelaar. Wanneer e.e.a. werkt worden alle laadacties uitgevoerd door de laadregelaar. Wel zo duidelijk en uiteindelijk een veel goedkopere oplossing. Nadeel is dat dan alles valt of staat met het goed functioneren van de laadregelaar. :-B
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Dank allen voor het meedenken,
Albert, prachtig, je experimenten. :thumbup:
Regelt de Bms de te hoge spanning niet ?
En ingeval van de weerstand zou ik geen dcdc meer nodig hebben dacht ik of maak ik een denkfout...
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door gsm »

albertrietjens schreef:
vr 15 jan 2021, 14:07
Hier te zien in de datasheet punt 4, balancing vanaf 3,5V met 30 +- 5 mA. Is naar mijn ervaring tot nu toe voldoende om de cellen op duizendste van Volten gelijk te krijgen.

Ik zou het echter geen balancing kabels durven noemen aangezien het niet zeker is of ALLE BMS-en ook balanceren. De kabeltjes zijn er vooral voor om fout situaties te onderkennen en daar dan het BMS adequaat op laten reageren. In de regel worden dat eerder sense draden genoemd.
Dus balanseert de BMS, niet snel maar net wat Will schreef voldoende als de cellen goed zijn en als ze vooraf goed gebalanceerd zijn.
De kabels hoeven niet dik te zijn bij een stroom van 30mA +/- 5mA
Trouwens de kabeltjes van een 1,2A balancer zijn net zo dik alleen van de 5A weet ik het niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door jan- »

albertrietjens schreef:
vr 15 jan 2021, 14:26
jan- schreef:
vr 15 jan 2021, 13:52
Kan je dan niet beter dit gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/4001248798604.html
Misschien mogelijk wanneer je en de spanning en de stroom in kunt stellen, dus bijv max 14,2V en max 10A. Bijkomend probleem is hoe je omringende elektronica daar op reageert. Een cyrix kan zo de spanning van de HH-accu niet meer zien. Ook een DC/DC zal hier waarschijnlijk moeite mee hebben en denken dat er geen HH-accu aanwezig is.
De spanning en stroom kan je bij deze DC/DC instellen.

De cyrix kijkt toch naar de spanning van de startaccu? Alleen als je de startaccu zou willen laden zou de cyrix de spanning van de huishoudaccu willen zien, maar dat kan ook via de truc van een diode en lampje opgelost worden.
En anders geen cyrix maar de D+ of via contact en vertragingsrelais: viewtopic.php?f=10&t=8474658&p=1997511#p1997511

De volgende opmerking nap ik niet:
"Ook een DC/DC zal hier waarschijnlijk moeite mee hebben en denken dat er geen HH-accu aanwezig is."
javader schreef:
vr 15 jan 2021, 14:36
Dank allen voor het meedenken,
Albert, prachtig, je experimenten. :thumbup:
Regelt de Bms de te hoge spanning niet ?
En ingeval van de weerstand zou ik geen dcdc meer nodig hebben dacht ik of maak ik een denkfout...
De spanning/stroom uit de weerstand zal te laag zijn voor de ingang van de paneelregelaar.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Jan, fijn dat je meedenkt,
volgens mij haalt het paneel de voeding uit de "wohnraumbatterie. De weerstand staat in serie met de "starterbatterie"
Wat door de weerstand niet meer heel goed zal gaan is als de motor draait het meten van de spanning van de startaccu en het laden van de hhaccu.
Maar ik kan het mishebben...
Ik heb overigens zo'n standbylader (diode etc.)die er voor zorgt dat de startaccu een klein beetje geladen wordt uit de hhaccu.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door albertrietjens »

jan- schreef:
vr 15 jan 2021, 16:38
De cyrix kijkt toch naar de spanning van de startaccu?
maar ook naar de spanning op de HH-accu. Ik ga er van uit dat de cyrix niet doorschakelt wanneer er aan de HH-accu geen spanning gemeten wordt. Zeker weet ik dat niet maar doe ik dus wel in mijn iSwitch. Ik durf/wil het relais niet sluiten wanneer er mogelijk een open kabel ligt die niet aangesloten is op de HH-accu.
jan- schreef:
vr 15 jan 2021, 16:38
En anders geen cyrix maar............
Dat is wat ik bedoelde: het is niet allemaal vanzelfsprekend en per situatie anders.
jan- schreef:
vr 15 jan 2021, 16:38
"Ook een DC/DC zal hier waarschijnlijk moeite mee hebben en denken dat er geen HH-accu aanwezig is."
Wanneer je in plaats van een cyrix een DC/DC hebt dan zal ook die kijken of er een HH-accu is aangesloten is (de TS800 in ieder geval) en daar zijn activiteiten op afstemmen. Geen spanning is geen HH-accu dus probeert de DC/DC niet te laden.
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Albert,
Er is bij mij geen cyrix en ook (nog) geen dcdc.
Als het allemaal gaat zoals ik denk,
Schakelt er in mijn ebl een relais om als de motor draait.
Zie hiervoor het schema in een van mijn vroegere posts binnen dit topic.
Het is niet zo dat ik geen dcdc wil plaatsen hoor, in dat geval ook weer aangezet door EBL. Ik vraag me alleen af of het niet anders zou kunnen, heb ik aardigheid in.
Ik heb ook info gezien waar men zo'n accu toepast en zegt dat dat goed gaat doordat de leidingen genoeg weerstand hebben..
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door albertrietjens »

Mijn opmerking over de weerstand blijft stand houden. Dat geldt ook voor weerstand in de bedrading. Het beperkt de maximale stroom maar uiteindelijk wordt de spanning gelijk aan je dynamo spanning en dat is nou net niet de bedoeling.

De resterende opmerkingen zijn collateral damage :-B
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Albert dank :bow:
Wordt dan toch een dcdc.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door stobbie »

Deze DCDC's gebruik ik als 30A uitvoering. 13,8v = 3,45v per cel..

https://nl.aliexpress.com/item/40007387 ... 4c4dJyyAXU
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door gsm »

Ik weet het niet ik twijfel over de kwaliteit, als ik de draden zie dan vind ik die wel erg dun om daar 30A doorheen te laten gaan en dan twijfel ik over de inhoud want je weet niet wat er in zit.
Het scheelt wel ±€100 t.o.v. een Renogy :wink: :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Ik heb inmiddels een Victron DCDC binnen,
Kost wat meer :( (Maar dat ben ik met een half jaartje vergeten)
Ook een Victron 220 lader is gearriveerd.
Victron Mppt had ik al. Is wel mooi alles van Victron en met Bluetooth verbinding.
BMS Overkiller achtige ook aanwezig, blauwe tand :-B komt nog zat er helaas niet standaard bij.
Het wachten is op de Cellen en montagemateriaal (zoals bijv. draadeindjes).
Met behulp van de tips van diverse forumleden :cheers: elektrisch schema inmiddels getekend
en opstelling en bedradingsschema verzonnen.
Ben nu over de behuizing aan het nadenken, hout, polycarbonaat, abs geprint ?
( heb de files van MaartenH (dacht ik) inmiddels gedownload via Thingiverse :cheers: ) misschien wat aanpassen.
Nog niet helemaal uit maar wel leuk om te verzinnen, hoe hebben jullie dat opgelost ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Plaats reactie