Vervangen gelaccu door LifePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door Rob A2 »

Begint op te schieten. Ik ben met eenzelfde actie bezig. Maar dan met 280Ah cellen. Ik heb ook het besluit genomen om alle laadapparatuur van Victron in te zetten (MPPT en omvormer waren al aanwezig, nu ook Orion-TR en de IP22 lader binnen). Ook een soortgelijk BMS van JBD komt er op. Cellen zijn nu ruim anderhalve week onder weg. Zal wel eind maar/begin april worden als alles binnen is. De voorbereidingen voor de plaatsing resp. de kist/kast start ik volgende week.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door rhomodel »

Bedoel je zo'n draadje: viewtopic.php?f=10&t=8474838
Ik ga uiteindelijk voor de accubak uit Utrecht, de Chinese versies passen niet.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Draadje gelezen maar bak uit Utrecht ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Ben met de "bekisting" bezig.
Wil ik betonplex voor gebruiken in mijn geval 9 of 12 mm.
(Mijn pakket is niet zo heel groot)
Dat lijkt me nu het eenvoudigst.
Vraagje: wat is jullie ervaring is ventilatie nodig ivm warmteontwikkeling ?
Of maakt dat niet zo heel veel uit.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door DJSmiley »

Ik heb mn 'bak' gemaakt van 18mm betonplex. Relatief zwaar, maar wel stevig. Aangezien de cellen al een kg of 22 wegen, dan de bekabeling, zekering, bms, hoofdschakelaar, hout schat ik het totaal op een kg of 26-28. Dat wil je niet rond hebben vliegen, dus liever een te stevige behuizing met voldoende 'vlees' om vast te zetten

Ik heb alleen in de deksel een roostertje zitten. Eventueel kan ik aan de zijkant nog wat toevoegen, maar moet eerst nog eens een langdurige belastingstest doen om te zien hoe warm de BMS echt wordt.
Denk dat het allemaal wel meevalt, want ook een kant en klare accu met een 150A BMS zit gewoon in een compleet dichte behuizing. Daarnaast zit bij mij de omvormer niet via de BMS, dus die belasting loopt nieteens erdoor. Ook heb ik de 120A BMS, die ik in de praktijk niet perse nodig heb. Daardoor is die dus overgedimensioneerd, en zal dus ook in verhouding minder warm worden dan een kleinere BMS bij gelijke belasting.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door rhomodel »

Ja bak uit Utecht: accushop.nl zit in Utrecht en ik kan daar kijken of wat ik ga maken in de bak past en ze hebben nog verschillende kleuren ook.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

Het heeft heel even :-B geduurd, ruim 3 maanden dus. De cellen zijn binnen. Gelukkig geen invoerrechten etc. Want hoewel de cellen incl. dat alles besteld zijn is het soms onvoorspelbaar.
Het knutselen kan beginnen.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door rhomodel »

Succes, houdt ons op de hoogte
Julius
Ergens in Friesland aan het water
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door gsm »

Goed nieuws Javader en nu aan het werk :-B
Eerst cellen meten om te zien of ze gelijk aan elkaar zijn en dan kijken of je ze eerst in serie moet zetten om ze eerst bijna vol te laden en dan los halen en parallel schakelen en met een lader naar 3,65V laden
Laatste stukje gaat snel, ik bleef er na 3,60V bij om de lader los te koppelen toen de cellen 3,65V waren.
Daarna weer in serie en de BMS er op aan.
Zo heb ik het gedaan en tot op heden gaat het perfect, cellen lopen 1-2mv uit elkaar.
Misschien doen anderen het anders en misschien wel beter maar ik ben tevreden en heb daar een goed gevoel van over gehouden.
Accu staat nu al even in de bus en loopt niets terug, ik heb wel de hoofdschakelaar uit staan maar daardoor zie ik ook of en hoeveel die terug loopt.
DCDC zit aangesloten maar heb ik nog niet gebruikt omdat die in de stalling staat wel thuis geprobeerd.
Succes met het bouwen en veel plezier ervan :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen Gelaccu door LifePo4



Bericht door kampo »

javader schreef:
vr 16 apr 2021, 16:11
...Gelukkig geen invoerrechten etc. Want hoewel de cellen incl. dat alles besteld zijn is het soms ...
Moet je dit dan niet zelf aangeven of is het toegestaan om geen belastingen te betalen ?
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door Peter A7 »

Klaas, ik begrijp uit het bericht van Javader dat de verkoper verantwoordelijk was voor het betalen van de invoerrechten.
Dat kan perfect hè, hangt louter af hoe je dat overeenkomt. Zolang iemand betaalt is vadertje staat ook gelukkig.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

@ Kampo invoerrechten etc. zouden voor rekening van de verkoper zijn.
Echter je weet het niet, het gaat ook wel eens mis hier gelukkig niet dus.
@ gsm cellen bij binnekomst gemeten en waren tot ongeveer 50% opgeladen veschil tussen de cellen was maximaal 8 mV.
Nu eerst topbalanceren.
Ben ze stuk voor stuk aan het opladen tot 3,55V (of is dat te laag ?) dwz met de eerste bezig, dat duurt best lang met zo'n 4A voeding van Ali die aan een oude Batterijlader gekoppeld is (Proosten LBC412, kan 10A leveren als voeding) En dan heb ik nog maar 150 Ah cellen pf...
Als ik ze allemaal gedaan heb hang ik ze parallel en laad ik op tot 3,65V, daarna aan de BMS, ik dacht de juiste volgorde zo ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door DJSmiley »

Volgorde lijkt me prima, alleen gaat dat wel ff duren.

150Ah cellen, zeg dat je ze idd dus 50% halfvol ontvangt, dan moet je 75Ah laden.
Da's 20 uur per accu als je met 4A laad.

Welke BMS heb je? Als je zeker weet dat die goed werkt / in te stellen is dan kun je daarmee ook een hoop tijdwinst halen.

Zet het BMS op 3.55 of 3.6V ofzo, hang alles in serie, en gebruik die LBC412 om met 10A te laden. Dan heb je dus 75Ah te laden bij benadering, en dat is in een uurtje of 8 klaar.
BMS zorgt dat de lader stopt zodra 1 cel die ingestelde spanning bereikt.

Ervanuitgaand dat de cellen redelijk gelijk zijn (en dat zijn ze meestal) dan zullen de resterende cellen ook wel nagenoeg vol zijn.

Dan de handel parallel en met die 4A op 3.65V topbalanceren. Dat zal je (gok ik) nog eens een uurtje of 4 kosten

Maar dat is een stuk vlotter dan 4x 20 uur + 4-5 uur topbalancen voor t laatste stukje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Vervangen gelaccu door LifePo4



Bericht door javader »

@djsmiley, goed id helaas ben ik gisteren al begonnen met het laden van 1 cel, is nog niet klaar.
Heb de JBD BMS, bluetooth via Android werkt goed na wat startprobleempjes. Instellen is geen probleem.
Het komt goed, al duurt het iets langer( nou ja iets :roll: )
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Plaats reactie