Welke stekkers voor 12V?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Welke stekkers voor 12V?



Bericht door manta »

Voor het aansluiten van de inbouwspots en andere verbruikers heb je vaak te maken met losse draden zonder stekker, die je natuurlijk op je 12v systeem moet aansluiten. Nu heb ik allerlei opties als solderen, kroonsteentjes, kabelschoentjes, wago klemmen enz. Mooiste vind ik zelf om te werken met stekkers. Dan kan ik makkelijk eens iets vervangen of als ik ergens bij moet kan de boel snel los. Bovendien biedt een stekker vaak wel een mooie verbinding.

Ik zat voor mijn zelfbouwproject te denken aan stekkers als deze, die je ook vaak in automotive toegepast ziet worden: https://www.rdae.nl/seal2-2-polig.html Is binnen wellicht beetje 'overkill' omdat ze niet waterdicht hoeven te zijn, maar vind het wel een mooie manier van verbinden. Wat gebruiken jullie zelf, en waarom?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Welke stekkers voor 12v



Bericht door walda »

Waar ik niet meer bij kan hou ik de draden lang en soldeer, daarna kripkous er om en kabel beschermkous natuurlijk. In de kastje kleine lasdoosjes en met Waeco klemmen.

Walter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke stekkers voor 12v



Bericht door Kroppie »

hier ook wagoklemmen , zijn ook makkelijk los en vast, en betrouwbare verbinding,wel op juiste lengte afstrippen!, en ook makkelijk bij b.v. 1 toevoer en 4 aftakkingen

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 01 jan 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke stekkers voor 12v



Bericht door DJSmiley »

Ook hier veel gebruik gemaakt van de Wago lasdoppen.

(Waeco is koelkasten enz, Waco.. geen idee).

De 221 serie is ideaal, compact, kan voldoende stroom aan en geschikt voor soepele aders. En de prijs is heel netjes naar mijn mening.

Als je stekkers overweegt, kijk dan eens in de modelbouw. Daar zijn mooie compacte stekkerverbindingen die toch ook een nette hoeveelheid stroom kunnen hebben (XT30, XT60 en XT90)
Voor echt hoge stromen (bv je accu uitneembaar maken) is een Anderson connector ideaal.

Maar liever een goede persverbinding dan een stekkerverbinding.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke stekkers voor 12v



Bericht door Metor »

manta schreef:
vr 01 jan 2021, 15:32
Voor het aansluiten van de inbouwspots en andere verbruikers heb je vaak te maken met losse draden zonder stekker, die je natuurlijk op je 12v systeem moet aansluiten. Nu heb ik allerlei opties als solderen, kroonsteentjes, kabelschoentjes, wago klemmen enz. Mooiste vind ik zelf om te werken met stekkers. Dan kan ik makkelijk eens iets vervangen of als ik ergens bij moet kan de boel snel los. Bovendien biedt een stekker vaak wel een mooie verbinding.

Ik zat voor mijn zelfbouwproject te denken aan stekkers als deze, die je ook vaak in automotive toegepast ziet worden: https://www.rdae.nl/seal2-2-polig.html Is binnen wellicht beetje 'overkill' omdat ze niet waterdicht hoeven te zijn, maar vind het wel een mooie manier van verbinden. Wat gebruiken jullie zelf, en waarom?
Goede keuze voor stromen tot ca. 10A. Gebruik deze zelf ook voor mijn hobby accu en aansluiting van zonnepanelen. Zelfs na honderden keren los en vast nog steeds een betrouwbare verbinding.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke stekkers voor 12v



Bericht door hathi »

Ik weet niet waar je woont,maar ik heb ze liggen,opsturen word duurder dan de stekkertjes
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke stekkers voor 12V?



Bericht door kampo »

Dit is inderdaad overkill voor de toepassing.
Geeft meer problemen als plezier.
Neem iets eenvoudig.
Groeten Kampo
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Welke stekkers voor 12V?



Bericht door manta »

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik hoofdzakelijk met Wago klemmen aan de slag, die heb ik thuis ook veel toegepast. Dan wel de 222 serie, maar de 221 is beter in de camper omdat ze plat zijn.

@hathi, bedankt voor het aanbod, maar woon in Leeuwarden. Das helaas net niet om de hoek ;)
Plaats reactie