Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door walter- »

Iemand die weet of een omvormer in ecomodus kan gaan en wanneer er een 230V koelkast is aangesloten ?
Natuurlijk niet wanneer de koelkast koelt. Maar wanneer de koelkast koelgenoeg is, kan de omvormer dan in ecomodus?

De vraag omdat ik het sluipverbruik (snel 10Watt) van de omvormer eventueel laag wil houden.

Dus wie zijn omvormer kan in ecomodus (ergens onder 2 W sluipverbruik) met welke koelkast aangesloten?

Ik kan me bv voorstellen dat een koelkast die zuiver mechanisch aan- of uitschakelt geen sluipverbruik heeft. Een koelkast met bv temperatuuraanduiding en/of die elektronisch schakelt, kan ik me voorstellen dat die in ecomodus zelfs niet werkt.

Walter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door Kroppie »

mijn omvormer had een knopje aan/uit (bijna allen hebben zuks), mijn gewone goedkope huishoud koelkast daar had ik een extra thermostaat in gebouwd, en die had ik aangesloten op dat knopje, sloeg de thermostaat vanwege de temperatuur in dan werd dat knopje ingeschakeld en ging de omvormer aan en ging de koelkast weer koelen tot de temperatuur weer zoals gewenst was, dan schakelde de extra thermostaat weer uit en dientengevolge, ook de omvormer.
stond de omvormer om andere reden al aan dan werkte de koelkast op zijn eigen thermostaat, alles ging jaren prima tot ik de camper verkocht met nog steeds werkend spul, zo,n thermostaat kost bij ali niet het meeste
om de omvormer te sparen had ik in de leiding naar de koelkast een tijdVERTRAAGD 230volt relais ingebouwd, waardoor de omvormer rustig kon opstarten en na een paar seconden pas belast werd met het opstarten van de koelkast

al met al was het sluipverbruik dus 0 met een oude victron omvormer zonder ecomodus.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... hermostaat

https://nl.aliexpress.com/item/32698897 ... 1f06Fe3Lsz

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 480
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door Peter A7 »

Da's een hele mooie oplossing Jos :clap:.

Er wordt vaak verteld dat een koelkast op 12 volt niets verbruikt wanneer de compressor niet draait.
Ik ben inmiddels alweer zo'n 2 maanden allerlei metingen aan het doen op een Dometic CRX140 en kan met stellige zekerheid vertellen dat dit niet klopt.
Deze koelkast verbruikt altijd zo'n 0,3 ampère in standby.
Beste groeten,

Peter :)
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door walter- »

Dat is dus een 3 Watt. Dat is meer dan een invertor in ecomodus ;-).

Maar terug naar het onderwerp. Welke koelkast laat toe dat invertor idd in ecomodus kan gaan?
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door Stieneke en Donald »

Toppie Jos! :thumbup: Nooit gedacht dat het zo kon. Ga ik onthouden want ik wil tzt ook een gewone 230 V KK in de camper plaatsen.
Hoe groot was jouw HH accu en welke KK had je? En welke omvormer?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door Kroppie »

ik had een 230Ah accu, een 12/1600/70 victron combi omvormer en een exquisit keuken koelkastje van pakweg 100 euro.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door Stieneke en Donald »

Super Jos, en bedankt voor je info. :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Omvormer ecomodus en 230V koelkast



Bericht door jielus »

Kroppie schreef:
vr 25 dec 2020, 10:40
ik had een 230Ah accu, een 12/1600/70 victron combi omvormer en een exquisit keuken koelkastje van pakweg 100 euro.

jos
Met 300 Wp panelen op het dak.

Ik heb die opstelling met Jos besproken maar wij hebben de omvormer altijd aanstaan omdat wij veel 230V apparaten hebben. Tevens hebben wij een goed afsluitbare plastic box in de garage staan wanneer de buitentemperatuur 's nachts onder de 5 graden zakt. Diverse etenswaren blijven daar goed zonder dat het elektriciteit kost.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door PaulBng »

De beschrijving van mijn Victron omvormer beweert een "search mode" te hebben, waarbij de omvormer "in principe" uitstaat, en om de paar seconden kijkt of ie wat moet doen.
Hij zou in die mode 2w verbruiken.

Ik heb het aangezet, maar eigenlijk nooit geverifieerd.


Paul
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door jielus »

Welk type is dat Paul?

En mocht je willen schakelen kun je misschien ook dit: https://nl.aliexpress.com/item/33037885 ... web201603_ proberen?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door Kroppie »

leuk die thermostaat uit de link gebruik ik als kamer thermostaat voor mijn infrarood verwarming doet het goed :-B

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door jielus »

Dan is die vraag ook beantwoord Jos. Een fijne kerst en een gezond 2021 gewenst. Ook van Lyka.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door PaulBng »

DezeAfbeelding

Paul

walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Omvormer in ecomodus en 230V koelkast?



Bericht door walter- »

PaulBng schreef:
vr 25 dec 2020, 11:20
De beschrijving van mijn Victron omvormer beweert een "search mode" te hebben, waarbij de omvormer "in principe" uitstaat, en om de paar seconden kijkt of ie wat moet doen.
Hij zou in die mode 2w verbruiken.

Ik heb het aangezet, maar eigenlijk nooit geverifieerd.


Paul
en hangt er een koelkast aan? Dewelke?
Plaats reactie