LifePo4: wat gaan we kopen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door L4H3 »

Momenteel heb ik een 65 KG wegende Varta 230 AH lood accu. Dus eigenlijk maar rond 100AH tot mijn beschikking ivm 50% ontlading. Wil groter en lichter en meer levensduur. Mijn vraag is eigenlijk. Heeft iemand deze accu en bevalt hij goed. Deze dingen kosten in nederland van de bekende merken ruim 3000 euro. Deze chinees kost de helft. Maar zoals veel chinees spul is het goed. Het heeft wel een CE certificaat.

Gaat om https://www.meritsunpower.com/deep-cycl ... -bluetooth


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is deze LifePo4 accu 300AH wat?



Bericht door gsm »

Ik ken die niet maar ben wel een 280Ah lifepo4 aan het bouwen en er zijn er meer die dat gedaan hebben
Gewicht weet ik nog niet maar afmeting zal rond de 350x200 zijn en 250 hoog
Kosten zijn geschat €450 alleen voor de cellen en BMS
Bijkomende kosten is een lifepo4 lader en een dc-dc lader i.p.v de cyrix
Jou kennende moet het bouwen geen probleem zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door L4H3 »

Dank Nol. Maar nee ik ga niet zelf aan het prutsen. Ik kan een hoop maar het bouwen van een accu gaat me te ver. Niet dat ik het niet kan maar koop liever een kant en klare accu die uit een fabriek komt die ook daarvoor ontworpen is en is getest. Ja hij is een smak duurder maar dat is dan maar zo. Hier in holland zijn ze me veel te duur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door Atoz »

Heb er geen ervaring mee, komt waarschijnlijk ook wel uit China, maar is Belgisch bedrijf.
200Ah voor 1100€ https://www.wattuneed.com/en/lithium-ba ... 18219.html

Uit Duitsland
150 Ah voor ongeveer 1400€ https://greenakku.de/Batterien/Lithium- ... :1965.html
180 Ah voor diezelfde 1400€ https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... -12V-180Ah
Van beide Duitse bedrijven lees je toch wel erg goede commentaren. (Het is natuurlijk nog allemaal ook heel erg nieuw)

Het blijft natuurlijk nog steeds veel geld.
En dat zelf bouwen is allemaal heel erg eenvoudig, als je weet hoe het moet en mag en wat je niet mag doen.
Maar goed zelf bouwen is duur.
Maar er kan ook zeer goedkoop gedaan worden.
En dat mag dus ook!
Laatst gewijzigd door Atoz op za 12 dec 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door Peter12 »

En 300Ah kost op Albaba € 750,00. Dan kiezen veel mensen toch voor de Chinese oplossing en net als bij de kachels zijn er velen tevreden over.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?



Bericht door DynaDetty »

Ik heb sinds eind 2018 Chinese LiFiPo4 boordaccu’s. Ze bevallen uitstekend. Ik heb ze zelf geïmporteerd en was voor ruim onder de 1.000 euro klaar (180 KWh)

https://www.gsl-energy.com/12v-lithium-battery

In Engeland zit echter ook een distributeur, die heeft ook enkele leuke YouTube filmpjes met testen.

https://www.ksenergy.co.uk



D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
Laatst gewijzigd door DynaDetty op za 12 dec 2020, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door hathi »

Ik zou zeggen ,waarom moet dat een LFP van 300 Ah,zijn ,heb je die werkelijk wel nodig,weet je wel hoe lang je met zo,n accu kan doen hij moet ook nog ooit geladen worden,.....als je zelf bouwt kan ik het nog ergens begrijpen,maar voor kant en klaar ? Deze zijn natuurlijk ook weer duurder dan een 100/150 Ah,welke bij normaal gebruik meer als voldoende is,dus ook daar is voordeel in te halen, mocht je niet te veel uit willen geven,en het verschil in beschikbare stroom met een zuuraccu ,is niet voor te stellen,als je er nog geen ervaring mee hebt,het zit nog steeds tussen de oren dat hoge amperage,dus goed nadenken,wat het meest geschikt is voor jouw gebruik !
Hans
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door L4H3 »

300ah klinkt idd veel maar ik heb nu 100ah ter beschikking. Alles is bij mij op 12v ook de koelkast. Dan is als je 3 dagen zonder zon staat de accu leeg. Ook wil ik de fietsen opladen en dat vreet ook veel amperes. Tuurlijk kan ik dan gaan rijden of op een camping aan de paal gaan staan maar ik wil ook 1 week gewoon ergens in de boes boes kunnen staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door hurktoilet »

Tja, wat is veel? Ik heb nu 95 ah traditionele accu op zonnepanelen, met de zomerdag zat om nooit aan de paal te hoeven te staan, maar 's winters na twee à drie dagen al leeg. En dan kan mijn koelkast nog op gas...
Dus als de koelkast er ook nog eens op moet draaien, vind ik 200 ah traditioneel wel het absolute minimum, maar 200 à 300 lifepo4 is een stuk comfortabeler. Als ik ooit een nieuwe koop, is me dat de investering wel waard. Tegen die tijd zij de prijzen hopelijk ook wat gezakt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300AH?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou er niet op rekenen, tot op heden worden alle accu's alleen maar duurder.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?



Bericht door gsm »

Niet als je de prijzen van de cellen ziet, ik heb ze gekocht voor €75/st en nu worden ze aangeboden voor €65/st
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?



Bericht door L4H3 »

Heb me afgelopen weekend wat ingelezen en idd zo ingewikkeld is het allemaal niet en zelfbouw is een stuk goedkoper. Nol. welke cellen heb jij gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?



Bericht door DJSmiley »

Er zijn eigenlijk momenteel 3 opties die het meest gebruikt worden

- Cellen van GWL.
Wat duurder, maar prima cellen en vanuit EU geleverd.

- Aluminium cased cellen direct vanuit CN
Altijd prijzen DDP opvragen (incl verzend/tax enz). Per boot/trein is het voordeligst, duurt wel 1-2 maand.
De EVE 280Ah cellen worden het meest gebruikt, maar de verkrijgbaarheid begint wat lastiger te worden.
De Lishen 272Ah cellen zijn voordeliger en beter verkrijgbaar, die zie je nu steeds meer. (Kwa capaciteit liggen ze nagenoeg gelijk, de EVE is rond de 280Ah in de praktijk, de meeste Lishen cellen zijn >272Ah in de praktijk)

Er zijn wel heel veel verkopers, goed inlezen kan geen kwaad.

https://diysolarforum.com/forums/diy-li ... -banks.22/

Houd wel rekening met CNY. Eigenlijk moet je zsm bestellen, of pas in Maart. In Januari kan, maar je hebt kans dat er een binnenbocht genomen wordt om het tijdig te kunnen versturen. En als t begin feb niet China uit is, dan ligt het een maand te wachten in de praktijk
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?



Bericht door gsm »

L4H3 schreef:
ma 14 dec 2020, 8:41
Heb me afgelopen weekend wat ingelezen en idd zo ingewikkeld is het allemaal niet en zelfbouw is een stuk goedkoper. Nol. welke cellen heb jij gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb deze gekocht
Zijn nu €10 goedkoper dan vorige maand toen ik ze kocht
Ik heb ze idd DDP gekocht en komen via Polen naar NL en ze zijn nog niet in Polen aangekomen zag ik dus duurt wel even voor je ze heb
Ik heb deze BMS gekocht, is een 120A en lijkt mij voldoende alleen mijn 1500W omvormer zou te zwaar zijn maar ik gebruik die eigenlijk nooit. Staat altijd uit en als ik hem gebruikt is het voor iets van ±600W dus moet voldoende zijn anders een zwaardere BMS nemen bv een 150A die Zonneke heeft.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie