LifePo4: wat gaan we kopen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door L4H3 »

gsm schreef:Vandaar dat ik in mijn opsomming een extra 1,2A balancer heb opgenomen maar nog niet besteld.
Dat is deze maar de ervaring zal blijken of ik die nodig heb
Mmmm dacht ik alles nu eindelijk een beetje te snappen zie ik dit opeens weer voorbij komen. Er komt toch al met al meer bij kijken als ik in eerste instantie had geacht. Het maken van een zelfmade accu zit toch heel wat pluiswerk in om tot een goed en veilig product te komen. Heb nog niks besteld. Weet nu wel zeker dat ik de renogy dc dc 40A en 8 cellen EVE 280Ah dus een 2P4S opstelling dus 560A. Welke bms ben ik nog niet uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door gsm »

Die balancer is niet echt nodig want normaal gesproken balanceert de BMS en dat is voldoende alleen die balanceert met ik dacht 0,5A en als het verschil in de cellen groot is dan duurt het langer en dan is een snelle balancer handig.
Als je ze goed balanceert direct na ontvangst dan moet de BMS ze gewoon bij kunnen houden
Wat je nu op het oog heb is voldoende, nu nog naar een geschikte BMS zoeken.
Check de filmpjes en forum van Will Prowse eens, misschien helpen die met het maken van je keuze :thumbup:
Vandaag kreeg ik de DC-DC 40A binnen maar de AC-DC 20A is pas 10 januari voorradig dus moet nog binnen komen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door Peter A7 »

Het zou me heel erg verbazen mocht je een balanceerstroom opmeten van 0,5 ampère want dan weten ze bij Daly zelf niet meer wat ze maken ...

Onder deze link vindt je het datablad van hun 100A BMS.
https://www.solar4rvs.com.au/assets/bro ... 4S-100.pdf
Daarin specificeren ze duidelijk dat de balanceerstroom 30mA (+/-5mA) is, of ruim 10x kleiner dan wat je denkt te gaan gebruiken.
Dat is ook begrijpelijk, als je ziet met wat voor dunne draadjes die aansluitingen gemaakt worden. Je kan onmogelijk verwachten om daar én stroom door te trekken én de spanning op de cellen nauwkeurig te meten.

Als je voor 500Ah aan cellen wil gebruiken dan moet je echt wel met ander spul voor de dag komen. Dit is gewoon geen goede aanpak.
De balanceerprintjes die je spotgoedkoop op Ali kan vinden hebben als nadeel dat ze pas actief worden bij een significant spanningsverschil.

M.a.w. zolang je cellen mooi gebalanceerd blijven is er geen vuiltje aan de lucht, maar eens ze een beetje uit elkaar beginnen te lopen ga je het met zulke zwakke balancering héél waarschijnlijk nooit meer goed krijgen, gewoon omdat het te lang duurt. Zodra één cel boven de 3,70 (+/-0.05) Volt komt zal het BMS ingrijpen en het laden onderbreken ... waardoor het balanceerproces gewoon stilvalt.
Beste groeten,

Peter :)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door gsm »

Ik heb niet geschreven dat ik een Daily heb en ik wist dat het iets met 0,5 was maar even nagekeken en het is 0,05A
Doet aan mijn verhaal niets af : duurt te lang als ze ver uit elkaar gaan en dan kan je beter een andere erbij kopen die van 1,2 of zwaarder.
Ik ga geen China discussie beginnen en vertrouw meer op wat Will laat zien en beschrijft
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door Peter A7 »

Blij dat het misverstand van 0,5 ampère balanceerstroom hierbij opgeklaard is.
Voor alle duidelijkheid, ik wil ook geen Chinese discussie :lol:. Dat interesseert me echt niks. Iedereen moet zelf maar uitmaken wat ie koopt en gebruikt :cheers:

Succes met het bouwen van de accu's :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door kampo »

Je hebt helemaal gelijk PeterA7 om even stil te staan bij de balancers :thumbup:

Inderdaad ik filosofeer graag een beetje over het onderwerp.

Wat ik fantastisch vind:
- Dat je zelf een LFP gaat bouwen en helemaal uit studeren.
- Voor een veel lagere prijs
- Tenminste meteen een deftige LFP afmeting van >500Ah

Wat ik geen begrip voor heb:
- Dat je dan een paar euro's gaat uitsparen op componenten die relatief goedkoop zijn. Zelfs zeer goedkoop.
- Er werd toch al veel geschreven over te kleine BMS, te slappe balancers en ook over de diameter van de bekabeling/verbindingen. Dat is ondertussen toch bekend?
Onderdelen die geschikt zijn voor een 60Ah accu zou ik nooit gebruiken. Hoe zit het met je reserve. Je moet net wel over dimensioneren met dat China materiaal.
- Waarom je een >500Ah accu zou bouwen en vervolgens het gebruik gaat beperken alsof het een 100Ah is. (te kleine acculader en veel te kleine inverter)
- Dat je het zelfbouw boeltje slap aan elkaar bevestigd, met een pietluttig riempje vastmaakt en de polen niet isoleert of afdekt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door albertrietjens »

Tot nu toe goede ervaring met de balancer in de Daly BMS. Na de terug reis uit Italië eind september waren alle cellen goed gebalanceerd. Exacte waardeverschillen weet ik niet meer. Wat ik wel weet is dat 2 maanden later de cellen belachelijk gelijk waren; verschillen in de orde van een paar mV! Een afwijking van zeggen en schrijven 1 promille. Mij zie je dus nog niet zo snel een extra balancer kopen.

Overigens is de camper In die twee maanden relatief weinig gebruikt (ca. 1500 km) ook al is het ons enige gemotoriseerde voertuig. Ook is er weinig bijgeladen omdat de camper onder de carport (geen zon) staat en tijdens rijden niet bij laadt omdat ik een lage startspanning (13V) ingesteld heb, in mijn iSwitch, voor de accu.
Laatst gewijzigd door albertrietjens op do 31 dec 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door Schovie »

Dezelfde ervaring heb ik tot nu toe ook met mijn Daly BMS. 's Ochtends is de waarde van de cellen praktisch gelijk. Afwijking tussen de hoogste en laagste cel vaak niet meer dan 0,003v.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door rhomodel »

Vergeet niet dat een BMS continue aan het werk is en dat verschillen in voltage van cellen dus ook continue worden vergeleken en gelijk getrokken. Zelfs bij minimale laadstromen van 0,05 A/hr kan een BMS in een week 24x7x0.05= 8400mAh gelijk trekken. Normaal gesproken heeft een BMS niet veel werk omdat cellen niet veel horen te verschillen: doen ze dat wel dan merk je dat ook onmiddelijk aan wat de accu aan capaciteit opneemt en afgeeft.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door kampo »

Als je maar diep genoeg ontlaadt dan komt de onbalans wel vanzelf.
Hopelijk krijg je een waarschuwing dat je dan voorzichtig moet laden.

De open accu op de foto eronder is van het oudere type

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door L4H3 »

Mmmm Kampo. Zo zie je maar weer. Ook een 3000 euro kostenfe Victron is niet altijd 100% betrouwbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door Peter A7 »

Wat heet onbetrouwbaar ?

De accu is gespecificeerd voor een bepaalde capaciteit, maar het komt frequent voor dat sommige cellen méér capaciteit hebben.
Als je dan een diepe ontlading doet in een accu die afgesteld is op top-balancing (zoals hier op dit forum gebruikelijk) dan worden die verschillen tussen de cellen plots zichtbaar.
Zulks heeft helemaal niets met een gebrekkige kwaliteit te maken, noch met onbetrouwbaarheid.

Het is louter een systeemeigenschap.

Gelukkig is het vrij makkelijk om met LFP cellen in een top-balancing configuratie een mooie gelijkloop van de cellen te behalen; klein kind kan de was doen. Dat zegt totaal niets over de kwaliteit van het BMS.
Maar ga je de accu diep ontladen (omdat je bvb de capaciteit te klein bemeten hebt) dan loop je dus wel het risico dat je een flinke onbalans krijgt - omdat cellen nu eenmaal nooit perfect gelijk zijn - en heb je absoluut nood aan een BMS dat met flinke stromen de cellen weer in balans kan brengen.

Zorg je er voor dat je uit de "diepe" put wegblijft, en je geeft de cellen regelmatig de kans om de top-balancing bij te houden, dan is er geen vuiltje aan de lucht; dan is (haast) elk BMS goed (maar dan heb je eigenlijk geen BMS nodig ... (doordenkertje)).
Beste groeten,

Peter :)
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door rhomodel »

Maar is nou net niet de functie van een BMS om te diep ontladen te voorkomen, net als overladen? Want tegen dit soort dingen kan geen balancer op balanceren. Als een BMS da niet doet dan heb ik grote twijfels bij de geschiktheid ervan...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LifePo4: wat gaan we kopen?



Bericht door Peter A7 »

Dat hangt er helemaal vanaf hoe het BMS ingesteld staat.
Vaak is dat bij een uitschakelspanning op één van de cellen bij 2,5 volt. Maar dan is die cel ook effectief leeg, terwijl de andere dat niet zijn. En vanaf dat moment heb je dus die onbalans dewelke je via de balanceerstroom door het BMS terug moet wegwerken.
Met een 0,05A stroompje zoals bij een Daly BMS is het als pissen tegen de wind, dat komt niet goed :lol:.
Misschien heb je geluk, omdat de andere cellen eveneens nipt boven de 2,5 volt zaten (quasi identieke cellen dus) maar evengoed loopt het bij het top-balanceren dan fout omdat één van de andere cellen dan de afschakelspanning van 3,70 volt eerder bereikt en het laden onderbreekt. Van balanceren is dan geen sprake meer.

Idealiter gebruik je bij zulk een BMS een wat hogere uitschakelspanning. Dat gaat ten koste van de beschikbare capaciteit (met 10 à 15%) maar het voorkomt de situatie die Campo hierboven illustreerde.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie