LifePo4: wat gaan we kopen?
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Ik ben voor een 280Ah accu incl. BMS €440 kwijt dat is excl. DC-DC
De DC-DC lader en een AC-DC lader heb ik er gelijk in Duitsland bij Renogy bij gekocht voor €285
Als het goed is ben ik dan helemaal kompleet
Mooie is dat die van de link in een mooi kant en klaar behuizing zit maar die maak ik zelf tijdens de lockdown
De DC-DC lader en een AC-DC lader heb ik er gelijk in Duitsland bij Renogy bij gekocht voor €285
Als het goed is ben ik dan helemaal kompleet
Mooie is dat die van de link in een mooi kant en klaar behuizing zit maar die maak ik zelf tijdens de lockdown
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Nette prijzen. Alleen vind ik de max laadstroom van 40A niet bijzonder hoog (bij de 100Ah versie). Op zich niet heel erg, want dan nog heb je een accu van 100Ah zo vol, maar je moet wel opletten en niet met een 40A DC-DC lader aankomen, of een walstroomlader van 30A *en* nog eens je zonnepanelen die lekker hun best doen.
Voor een 250Ah versie vind ik 50A wel te karig.
Je hebt wel meteen een kant- en klaar ding incl een mooie behuizing voor dat geld. Wel zie ik 2 connectoren: Accupolen en een Anderson.
In de filmpjes wordt die Anderson gebruikt om te laden. Ik kan alleen geen handleiding vinden of het een common port BMS is, of een BMS met aparte laadaansluiting (Wat wel zou kunnen gezien de verschillende ratings voor laden/ontladen). In dat geval wordt het wel lastiger om als drop-in te gaan gebruiken!
Overigens staat er wel bij: 'Lieferung anfang februar'
Voor een 250Ah versie vind ik 50A wel te karig.
Je hebt wel meteen een kant- en klaar ding incl een mooie behuizing voor dat geld. Wel zie ik 2 connectoren: Accupolen en een Anderson.
In de filmpjes wordt die Anderson gebruikt om te laden. Ik kan alleen geen handleiding vinden of het een common port BMS is, of een BMS met aparte laadaansluiting (Wat wel zou kunnen gezien de verschillende ratings voor laden/ontladen). In dat geval wordt het wel lastiger om als drop-in te gaan gebruiken!
Overigens staat er wel bij: 'Lieferung anfang februar'
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Waar heb je de dc dc converter gekocht voor 130 euro? Ik zie ze op internet alleen staan voor 170 euro.gsm schreef:Ik ben voor een 280Ah accu incl. BMS €440 kwijt dat is excl. DC-DC B
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
De Renogy 40A is de afgelopen maanden meermalen rond de 130 euro geweest in de Duitse shop
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Mmmm. Nu dus 170
https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Je kan het proberen om het ook voor €130 te krijgen door te zeggen dat ze toen niet voorradig waren en nu weer besteld kunnen worden
Ze worden sinds deze week uitgeleverd want die van mij zijn onderweg
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ze worden sinds deze week uitgeleverd want die van mij zijn onderweg
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Ga ik doen Nol. Scheelt toch weer 40 euro als het lukt..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Is dit wat: LifePo4 accu 300Ah?
Jan deze 3 Link is gewoon een BMS ,sluit je deze aan ,op een LFP accu met ook nog inwendige bms,dan lijkt mij,dat deze dubbel beveiligd is,verder het voordeel dat deze makkelijk aan te sluiten , er veranderd niets aan het verdere systeem v d Camper,en is ook geschikt voor de 150 Amp,en Tot 4 accu’s (100Amp) parallel ,ik heb de deksel er af geschroefd,en zoals je kan zien zit er wel iets meer in dan een gewoon relais? Lees hier het verschil tussen Smart Link( gewoon relais en een3 Link ( BMS)jan- schreef: ↑ma 21 dec 2020, 19:45Ik denk dat ik het nu een beetje begin te begrijpen. Het gaat dus toch om verschillende versies.
In het bericht van za 19 dec 2020 13:06 van hathi wordt aan gsm een smart-link "relais" van 149,00 voorgesteld, terwijl het relais eigenlijk niet nodig is. En als je toch de stroom buiten de BSM zou willen laten gaan, kan dat ook zoals DJSmiley op za 19 dec 2020 10:09 voorstelde, met een print relais van € 1,37
Maar nu bedoelde je blijkbaar https://www.ndsbenelux.eu/product/3lion ... h-lifepo4/ van €1,464.00 Maar dat is een compleet accu systeem terwijl gsm al een lifepo4 accu van 280Ah heeft.
Hans
Re: LifePo4. Wat gaan we kopen?
Hier wil ik nog eens op inpikken.
De meeste accu zelfbouwers gaan helemaal in de fout bij de keuze voor een veeeeel te klein BMS in combinatie met te dunne kabel en cel verbinding.
Het is helemaal niet moeilijk om te voorspellen wat de volgende upgrade gaat zijn.
Je gaat binnenkort je gedrag aanpassen en de LFP accu gebruiken voor wat die kan....
Ik heb een glazen bol en kan in de toekomst kijken.
Je moet natuurlijk eerst de datasheet van de LFP cel fabrikant uitpluizen en daar conservatief mee omspringen want wat er staat is vaak over de top en af te raden in de praktijk.
Mijn eigen vuistregel is om op een goede 200Ah LFP maximaal 200A verbruikers te zetten. (verhouding 1) Dat komt overeen met een +/2400W inverter wat erg veel blijft maar het kan.
Op een gewone 200Ah HH LFP ga je dus ook geen motor starten want dat is meer als 200A.
Wat mij betreft hoort op een 200Ah LFP dus een BMS van 200A en ook bijbehorende bekabeling.
Een BMS van 120A is echt onder gedimensioneerd voor een 560Ah LFP
PS
560Ah (50kg) is helemaal niet zo veel. Vandaag nog wel, maar veel zelfbouwers gaan je volgen.
Vergeet niet dat het hele 3,5T camper boordnet tot nu toe afgestemd was op de 65kg accu (220Ah LZ) die gewichtsmatig mogelijk was.
Op het ogenblik dat je een 560Ah LFP kan hebben voor minder dan 2000€ zullen velen dat willen.
Groeten Kampo
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Dank Kampo. Ik denk niet dat ik ooit in toekomst meer dan 150A ga gebruiken. Mijn omvormer van 12 naar 230v is maar 800W. Ik ga geen omvormer kopen van 2500W. Veel te duur. Zou ook niet weten wat ik er mee moet. Ik neem mijn frituurpan toch niet mee. Maar je hebt mss gelijk dat ik een 200A bms moet kopen. Kost maar een paar cent meer. En ik koop 560Ah omdat het maar een paar centen extra kost. En met 560Ah nooit geen dag meer met geknepen billen. En het kost maar 1000 al met al. Maar ik heb nog niks besteld. Wil eerst alles weten voor ik bestel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Hee Kampo,
Het is vaak juist andersom, veel mensen stoppen een véél te overbodig zwaar BMS aan hun cellen. Niet iedereen heeft een zware omvormer in gebruik. Ik heb een 375 watt omvormertje voor noodgevallen. Mijn 1000 watt die ik vroeger had ging stuk, en was overbodig zwaar.
Ik heb wat ledlampjes, een truma, een waterpompje, een compressorkoelboxje en laad een telefoon of tablet op. Als ik alles tegelijk aanzet gebruik ik misschien 15A, maar meestal véél minder.
Ik heb nu ook een een 550Ah lithiumaccu gebouwd ter vervanging van mijn 200A lifeypo4, en heb een 120A BMS gebouwd. Eigenlijk alleen omdat ik 25A laadt via de zonnepanelen en en 35 via de DCDC, dus samen kan het oplopen tot 60A laadstroom, en dan belast ik de BMS dus voor 50%...
Meer ga ik nooit nodig hebben.
Veel capaciteit is fijn, maar hoge stromen hebben de meeste mensen niet nodig zolang ze geen zware 220 verbruikers hebben.
Het is vaak juist andersom, veel mensen stoppen een véél te overbodig zwaar BMS aan hun cellen. Niet iedereen heeft een zware omvormer in gebruik. Ik heb een 375 watt omvormertje voor noodgevallen. Mijn 1000 watt die ik vroeger had ging stuk, en was overbodig zwaar.
Ik heb wat ledlampjes, een truma, een waterpompje, een compressorkoelboxje en laad een telefoon of tablet op. Als ik alles tegelijk aanzet gebruik ik misschien 15A, maar meestal véél minder.
Ik heb nu ook een een 550Ah lithiumaccu gebouwd ter vervanging van mijn 200A lifeypo4, en heb een 120A BMS gebouwd. Eigenlijk alleen omdat ik 25A laadt via de zonnepanelen en en 35 via de DCDC, dus samen kan het oplopen tot 60A laadstroom, en dan belast ik de BMS dus voor 50%...
Meer ga ik nooit nodig hebben.
Veel capaciteit is fijn, maar hoge stromen hebben de meeste mensen niet nodig zolang ze geen zware 220 verbruikers hebben.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Zelf volg ik de opkomst van Lithium accu’s in voertuigen en schepen sinds +/- 2008.
De toepassing stijgt gestaag maar in 2020 is er een kantelpunt want vanaf dit jaar zijn er plots een heel pak gebruikers bijgekomen.
Omwille van de prijs kom je vandaag nog 100 à 150Ah Lithium accu’s tegen.
De doorsnee camper zal zijn off grid autonomie verdubbelen met een LFP van 200Ah en heel tevreden zijn.
Daardoor ontstaat ook de mogelijkheid om een grote inverter toe te passen. Vanaf netto 1300 Watt/230V kan je aan boord gebruik maken van een kleine Nespresso, magnetron of haardroger. Logischerwijze willen veel mensen die dan ook benutten. Tenslotte hebben we thuis ook dergelijke toestellen in gebruik.
Niet iedereen, dat klopt. Maar het gaat veelal in fasen. Eerst weer wat sparen en dan toch doen.
Een 500Ah LFP heb je normaal niet nodig als je je gebruik beperkt. Dat heeft vooral zin als je grotere verbruikers aan boord hebt. Om op inductie te koken is het best 600 à 800Ah.
Natuurlijk moet de rest van het e-systeem uitgebreid en aangepast worden. Bij grotere LFP systemen is het gebruikelijk om ook alle BMS veiligheden gescheiden te voorzien.
De toepassing stijgt gestaag maar in 2020 is er een kantelpunt want vanaf dit jaar zijn er plots een heel pak gebruikers bijgekomen.
Omwille van de prijs kom je vandaag nog 100 à 150Ah Lithium accu’s tegen.
De doorsnee camper zal zijn off grid autonomie verdubbelen met een LFP van 200Ah en heel tevreden zijn.
Daardoor ontstaat ook de mogelijkheid om een grote inverter toe te passen. Vanaf netto 1300 Watt/230V kan je aan boord gebruik maken van een kleine Nespresso, magnetron of haardroger. Logischerwijze willen veel mensen die dan ook benutten. Tenslotte hebben we thuis ook dergelijke toestellen in gebruik.
Niet iedereen, dat klopt. Maar het gaat veelal in fasen. Eerst weer wat sparen en dan toch doen.
Een 500Ah LFP heb je normaal niet nodig als je je gebruik beperkt. Dat heeft vooral zin als je grotere verbruikers aan boord hebt. Om op inductie te koken is het best 600 à 800Ah.
Natuurlijk moet de rest van het e-systeem uitgebreid en aangepast worden. Bij grotere LFP systemen is het gebruikelijk om ook alle BMS veiligheden gescheiden te voorzien.
Groeten Kampo
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Beide zeer waardevolle zienswijzen.
Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat een BMS automatisch geassocieerd wordt met een bepaald stroomgebruik.
Dat is natuurlijk zo wanneer je kiest voor de volledig geïntegreerde oplossingen à la Daly en aanverwanten, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Er zijn legio mogelijkheden om een perfect werkende LFP accu te bouwen waarbij je alle beveiligingen hebt zonder dat je tegen die beperking van laad- of ontlaadstroom aanloopt.
Het 123SmartBMS is er één van, maar er is keuze zat.
Misschien iets minder toegankelijker voor de eenmalige zelfbouwer omdat er net iets meer integratie werk bij komt kijken, maar de mogelijkheden zijn dan weer uitgebreider.
Hoe dan ook, als je kiest voor een zelfbouw accu met grote capaciteit dan is de keuze voor een relatief klein BMS toch wel te verdedigen als het, zoals toegelicht, je behoeften afdekt.
Eén bedenking maak ik me wel en daar wordt zelden tot nooit of gesproken en dat is de grootte van de balanceerstroom.
Bij de geïntegreerde BMS'en is die sowieso al erg klein, maar kies je een klein BMS voor een grote accucapaciteit dan zit je intrinsiek met een onbalans in je ontwerp.
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn wanneer je perfect gebalanceerde cellen gebruikt, maar wanneer het balanceren toch een keertje nodig is dan gaat het wel érg lang duren eer alles weer gestabiliseerd is.
Natuurlijk, wat niet weet wat niet deert ...
Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat een BMS automatisch geassocieerd wordt met een bepaald stroomgebruik.
Dat is natuurlijk zo wanneer je kiest voor de volledig geïntegreerde oplossingen à la Daly en aanverwanten, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Er zijn legio mogelijkheden om een perfect werkende LFP accu te bouwen waarbij je alle beveiligingen hebt zonder dat je tegen die beperking van laad- of ontlaadstroom aanloopt.
Het 123SmartBMS is er één van, maar er is keuze zat.
Misschien iets minder toegankelijker voor de eenmalige zelfbouwer omdat er net iets meer integratie werk bij komt kijken, maar de mogelijkheden zijn dan weer uitgebreider.
Hoe dan ook, als je kiest voor een zelfbouw accu met grote capaciteit dan is de keuze voor een relatief klein BMS toch wel te verdedigen als het, zoals toegelicht, je behoeften afdekt.
Eén bedenking maak ik me wel en daar wordt zelden tot nooit of gesproken en dat is de grootte van de balanceerstroom.
Bij de geïntegreerde BMS'en is die sowieso al erg klein, maar kies je een klein BMS voor een grote accucapaciteit dan zit je intrinsiek met een onbalans in je ontwerp.
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn wanneer je perfect gebalanceerde cellen gebruikt, maar wanneer het balanceren toch een keertje nodig is dan gaat het wel érg lang duren eer alles weer gestabiliseerd is.
Natuurlijk, wat niet weet wat niet deert ...
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: LifePo4: wat gaan we kopen?
Vandaar dat ik in mijn opsomming een extra 1,2A balancer heb opgenomen maar nog niet besteld.
Dat is deze maar de ervaring zal blijken of ik die nodig heb
Dat is deze maar de ervaring zal blijken of ik die nodig heb
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie