hulp bij controle elektraschema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Market
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 12:19

hulp bij controle elektraschema



Bericht door Market »

Hallo camper-enthousiastelingen, ik lees al enige tijd mee, maar omdat ik nu wat input zou willen, heb ik me toch maar even geregistreerd. Ik heb in de afgelopen tijd mijn elektraschema gemaakt en omdat ik zelf denk dat het nu oké is, ben ik benieuwd of alle experts hier nog issues zien of tips hebben.

Het schema zelf spreekt hopelijk voor zich, waarbij de [S] een schakelaar is die ik voor de (meeste) verbruikers heb geplaatst.

Vragen die ik nog heb:
  • Klopt het gedeelte rond de hoofdschakelaar, met de twee zekeringen daarna?
  • Heb ik de schakelaars op de juste plek gezet?
  • Op de schakelaars moet ik ook een zwarte (min) draad aansluiten (toch?), gaat die apart naar de massastrip?
  • Zit de schakelaar van het zonnepaneel op de juiste plek?
  • Moet er nog een zekering bij de acculader en de laadregelaar?
Untitled Diagram (5).png
Untitled Diagram (5).png (69.33 KiB) 589 keer bekeken
Als dit allemaal klopt ga ik rekenen met kabeldiktes...
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door jansloos »

Dan werk je precies achterstevoren.
Als je het goed gelezen hebt, lees je dat je eerst uitrekent hoeveel stroom het per element opneemt.
Dat tel je op, het kijkt naar wat er allemaal tegelijk aanstaat, Dan kijk je welke kabeldikte, DAARNA DE DAARBIJ BEHORENDE ZEKERING.

We zien nu al dat sommige zekeringen te zwaar zijn, waardoor je dan weer een te dikke kabel nodig hebt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door gsm »

Market schreef:
vr 04 dec 2020, 17:09
Vragen die ik nog heb:
  • Klopt het gedeelte rond de hoofdschakelaar, met de twee zekeringen daarna?
  • Heb ik de schakelaars op de juste plek gezet?
  • Op de schakelaars moet ik ook een zwarte (min) draad aansluiten (toch?), gaat die apart naar de massastrip?
  • Zit de schakelaar van het zonnepaneel op de juiste plek?
  • Moet er nog een zekering bij de acculader en de laadregelaar?
Schematisch na de hoofdschakelaar klopt wel
Waarom een schakelaar voor de koelkast en verlichting ? Waterpomp is wel handig, heb je geen water meer dan blijft de pomp lopen en kan je hem met de schakelaar uit zetten.
Waarom een min draad ? Heb je schakelaars met een lampje er in ? Dan moet die inderdaad naar de minstrip
Schakelaar zonnepaneel zit goed
Ik heb alles via een zekeringskast lopen dus ook de acculader en laadregelaar gaan bij mij via een zekering.

Maar hoe dicht zit de Cyrix bij de start accu ?
Ik zou een zekering tussen de busaccu en Cyrix plaatsen en één zekering tussen de Cyrix en HHaccu en dan zo dicht mogelijk bij de accu´s

En vergeet ook niet om de massastrip te verbinden met het chassis of een extra min kabel te trekken vanaf je busaccu naar de minstrip anders wordt de HHaccu niet geladen en meet de shunt die lading niet ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door DJSmiley »

Ziet er goed uit, maar idd, de kabeldiktes erbij zetten is wel handig, dan kunnen we 'erop schieten'.

Welke omvormer heb je? 50A is niet heel veel, maar als je een lichte (300W ofzo) hebt is dat prima.

De 100A naar de zekeringkast zou ik vervangen door een 60A versie, 100 is daar naar mjin mening niet nodig.

De laadregelaar van je zonnepaneel en de acculader kun je ook op de zekeringkast aansluiten, anders zou ik ze apart afzekeren.

Bij een loodaccu kun je kiezen om een zekeringbox op de pool te zetten, dan heb je alle zekeringen mooi in 1 kastje.
iSTDs_34054.JPG
iSTDs_34054.JPG (143.63 KiB) 515 keer bekeken
De schakelaar bij de omvormer hoeft niet, normaliter hangt die direct op de accu (via een zekering), de omvormer heeft een eigen schakelaartje waarmee je 'm aan en uitzet (Dus niet de dikke voeding hoeft te schakelen)

Verder zou ik de 100A zekering bij de Cyrix juist voor de Cyrix zetten, dus direct op de busaccu

Tenslotte zoals gezegd mist de - vanaf de busaccu.
Via het chassis zou ik niet doen, overgangsweerstanden tussen de panelen, roest, kit enz. Allemaal (vaker gebleken) bronnen van ellende. Trek een extra kabel en je zit gegarandeerd goed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Market
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 12:19

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door Market »

Bedankt voor de reacties, ik ga in ieder geval aan de slag met de kabeldiktes. Ik ben inmiddels ook wat wijzer wat betreft de zekering voor de omvormer. Ik heb de 12/375 omvormer van Victron, die inderdaad 300W levert.

Mijn idee was de Cyrix zo dicht mogelijk bij de busaccu te plaatsen, maar als ik de Cyrix en de zekering plek van plek wissel maakt dat niet zoveel uit volgens mij. Desondanks denk ik dat ik die nog steeds daar in de buurt ga plaatsen.

Ik heb nog geen schakelaars, maar ben niet van plan om er een met een lampje te kopen, goed om te weten dat daar dan geen mindraad naar toe hoeft.

Een schakelaar voor de koelkast leek me handig als ik toch bezig ben, dan kan ik die eventueel apart uitschakelen als ik die niet gebruik, maar de wel op andere apparaten stroom wil hebben. De schakelaar op de omvormer gaat er tussenuit, dank voor die toelichting.

Ik zal even de acculader en laadregelaar achter een zekering zetten, en een minkabel vanaf de busaccu tekenen.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en ik kom terug met een nieuwe versie met daarop de kabeldiktes :)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door gsm »

Market schreef:
za 05 dec 2020, 11:45
Mijn idee was de Cyrix zo dicht mogelijk bij de busaccu te plaatsen, maar als ik de Cyrix en de zekering plek van plek wissel maakt dat niet zoveel uit volgens mij. Desondanks denk ik dat ik die nog steeds daar in de buurt ga plaatsen.

Een schakelaar voor de koelkast leek me handig als ik toch bezig ben, dan kan ik die eventueel apart uitschakelen als ik die niet gebruik, maar de wel op andere apparaten stroom wil hebben. De schakelaar op de omvormer gaat er tussenuit, dank voor die toelichting.
Hoe bedoel je met van plek wisselen ?
Je heb nu 2 zekeringen vanaf de Cyrix naar de HHaccu en dat is overbodig, één zekering zo dicht mogelijk bij de HHaccu is voldoende.
Eigenlijk geld dat ook tussen de busaccu en Cyrix, één zekering zo dicht mogelijk bij de busaccu

Wat voor koelkast neem je ? Compressor ? Dan kan je die in de koelkast gewoon uit zetten en hou je overal stroom.
Alleen het lampje in de koelkast kan dan nog aan maar op de niet gebruiksstand, dan staat die iets open om te ventileren, blijft het lampje uit.
Je kan er dan niet mee rijden want de vergrendeling is niet sterk genoeg en gaat de deur open maar als je rijd doe je de deur even dicht.
Maar wil je wel een schakelaar is het ook mogelijk al vind ik het een onnodige schakelaar.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Market
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 12:19

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door Market »

Daar ben ik weer, even aan het rekenen geslagen en nu tot het volgende schema gekomen. Ook heb ik heb wat overbodige schakelaars weggehaald. Dank voor alle tips tot zover.

Ik heb voor alle verbruikers de kabeldikte uitgerekend en de zekeringen. Niet alle kabels waar 1m bij staat worden daadwerkelijk 1m, de meeste een stuk korter (maar nooit langer), wellicht dat ik die op het moment van installatie nog voor een dunnere kabel vervang.

Ik heb wel nog een vraag over de zekering voor de zekeringkast, ik denk dat ik alle verbruikers bij elkaar op moet tellen voor het maximale Wattage, en dan aan de hand daarvan de berekening maken voor de kabeldikte en zekering. Op dit moment is dat 700+36+36+60+65=900W, dus zou een 80A zekering voor de zekeringkast voldoende moeten zijn toch?

Untitled Diagram (6).png
Untitled Diagram (6).png (87.91 KiB) 368 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door gsm »

Zier er goed uit. :thumbup:
Wat voor zekeringkast neem je ? Ik vraag dat omdat ik een simpele steekzekeringkastje heb en de omvormer een losse zekering heb gegeven.
De lampje 4 x 15W dat is vrij veel vermogen voor een lampje, zijn dat led lampjes ? Zou dat zeker overwegen en dan gaat het behoorlijk omlaag.
Dan heb je ook geen 4mm2 nodig.
Geef je de omvormer een losse zekering en sluit je die direct op de hoofdschakelaar aan dan heb je aan een 30A hoofdzekering genoeg.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door DJSmiley »

Zekering voor de omvormer kan wel wat lichter, ik zou 40A nemen. Dat past Victron zelf ook toe in hun voorbeeldschema's van de 375W omvormer

Kabel dakluik: Ervanuitgaand van een Maxxfan zou ik die 2.5mm2 doen, geen 1.5mm2

Hoofdzekering: 60A lijkt me meer dan voldoende. Wel zou ik die voor de hoofschakelaar zetten, dus direct op de accupool. (bv met een CF8 blokzekering).
Als het echt 2M is tussen accu en zekeringkast zou ik in dat geval 25mm2 toepassen, bij 1m kun je met 16mm2 prima af

Ook zou ik de kabel naar je laadregelaar zekeren. Nu is dat 3m onbeveiligde kabel.
Eventueel ook een MPPT laadregelaar plaatsen. 100wp is erg weinig, dus dan wil je elk beetje benutten.

Lampjes idd 2.5mm2, ik neem niet aan dat je 60W aan licht nodig hebt, zeker in LED is dat een hele hoop.

Koelkast: Pak 4mm2, 1.5mm2 is erg krap, en bij een compressorkoelkast ook het recept voor ellende ivm opstartstromen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door JPWGusta »

De stopcontacten hangen aan de omvormer. Als je aan de kabel hangt, zou je deze ook rechtstreeks aan de zekeringkast kunnen hangen dmv een omschakelaar. Just an idea ;;-)
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Market
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 12:19

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door Market »

gsm schreef:
di 08 dec 2020, 17:44
Zier er goed uit. :thumbup:
Wat voor zekeringkast neem je ? Ik vraag dat omdat ik een simpele steekzekeringkastje heb en de omvormer een losse zekering heb gegeven.
De lampje 4 x 15W dat is vrij veel vermogen voor een lampje, zijn dat led lampjes ? Zou dat zeker overwegen en dan gaat het behoorlijk omlaag.
Dan heb je ook geen 4mm2 nodig.
Geef je de omvormer een losse zekering en sluit je die direct op de hoofdschakelaar aan dan heb je aan een 30A hoofdzekering genoeg.
Ik heb zo'n steekzekeringkastje waar 10 stuks inkunnen, daar kan ook een 60A steekzekering in voor de omvormer.

Die 4x15W voor de lampjes is inderdaad een beetje enthousiast geweest, ik weet niet wat voor lampje ik daar als voorbeeld heb genomen :|.
DJSmiley schreef:
di 08 dec 2020, 18:06
Zekering voor de omvormer kan wel wat lichter, ik zou 40A nemen. Dat past Victron zelf ook toe in hun voorbeeldschema's van de 375W omvormer

Kabel dakluik: Ervanuitgaand van een Maxxfan zou ik die 2.5mm2 doen, geen 1.5mm2

Hoofdzekering: 60A lijkt me meer dan voldoende. Wel zou ik die voor de hoofschakelaar zetten, dus direct op de accupool. (bv met een CF8 blokzekering).
Als het echt 2M is tussen accu en zekeringkast zou ik in dat geval 25mm2 toepassen, bij 1m kun je met 16mm2 prima af

Ook zou ik de kabel naar je laadregelaar zekeren. Nu is dat 3m onbeveiligde kabel.
Eventueel ook een MPPT laadregelaar plaatsen. 100wp is erg weinig, dus dan wil je elk beetje benutten.

Lampjes idd 2.5mm2, ik neem niet aan dat je 60W aan licht nodig hebt, zeker in LED is dat een hele hoop.

Koelkast: Pak 4mm2, 1.5mm2 is erg krap, en bij een compressorkoelkast ook het recept voor ellende ivm opstartstromen.
Ik heb geen Maxxfan maar een Fantastic vent 5000, misschien upgrade ik die kabel evengoed wel, ik ga ook even kijken wat handig is qua inkopen.

Op aanraden van de (website van) Victron heb ik een PWM ipv een MPPT laadregelaar gekocht, de MPPT is geen goede combinatie met mijn paneel.

Dank ook voor de tip over de ongezekerde kabel voor de laadregelaar, daar zal ik nog even een zekering tussen zetten.
JPWGusta schreef:
di 08 dec 2020, 19:13
De stopcontacten hangen aan de omvormer. Als je aan de kabel hangt, zou je deze ook rechtstreeks aan de zekeringkast kunnen hangen dmv een omschakelaar. Just an idea ;;-)
Ik ga ook een of meerdere stopcontacten plaatsen die ik kan gebruiken als ik aan de kabel sta, dan zijn het wel aparte stopcontacten, maar dat leek me de makkelijkste manier.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door gsm »

Market schreef:
di 08 dec 2020, 19:23
Ik heb zo'n steekzekeringkastje waar 10 stuks inkunnen, daar kan ook een 60A steekzekering in voor de omvormer.

Die 4x15W voor de lampjes is inderdaad een beetje enthousiast geweest, ik weet niet wat voor lampje ik daar als voorbeeld heb genomen :|.

Ik ga ook een of meerdere stopcontacten plaatsen die ik kan gebruiken als ik aan de kabel sta, dan zijn het wel aparte stopcontacten, maar dat leek me de makkelijkste manier.
Ik heb ook zo´n 10 zekeringkastje en voldoet maar voor hoge stromen heb ik daar niet veel vertrouwen in.

Ik heb 2 lampjes van 1,2W in het zitgedeelte van onze buscamper, ik heb er nog 2 die ik er bij had gepland maar wij hebben dar voldoende aan.

Het is gemakkelijker om gescheiden 230 aan te leggen maar het kost je dan wel meer aan leidingen en stopcontacten.
Er zijn goede dingen te koop maar ik vind het te duur en als het onderweg defect raakt kan ik het niet repareren dus heb ik gekozen voor een 230 magneet relay met meerdere contacten. Kabel aangesloten schakelt het relay om en worden de stopcontacten gevoed door de paalstroom, geen kabel er in dan worden ze gevoed door de omvormer als die aan staat want die staat bij ons standaard uit
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: hulp bij controle elektraschema



Bericht door myway »

Ik neem aan dat de koelkast een compressor koelkast is.
Dit staat in de handleiding bij Dometic.

Afbeelding


Zekeren met 15 amp
Plaats reactie