Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door PeterB »

Hallo,

Wij gaan onder onze bijrijders stoel de AGM vervangen door een Lifepo, het type inbouw onder stoel voor Ducato bouw.

Dit kwam ik hier tegen, in een topic, van verleden jaar....zijn daar ondertussen al ervaringen mee met het merk? De shunt vind ik tevens een extra meerwaarde.
https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... Mess-Shunt

Noot: geen interesse in zelfbouw! Alhoewel,ik,het super onderwerp vind en veel,respect heb voor de kennis en kunde van sommigen hier, is dit nu niet belangrijk. Ooit wel !

Elementen die reeds ingebouwd zijn:

schaudt 102OVP EBL
480Wp zonnepanelen met Victron MppT 100/30. Heb de 4 panelen in twee lussen verdeeld, per lus, in serie gekoppeld en dan de twee lussen parallel geschakeld, via 10mm2 naar de omvormer. Rechtstreeks op batterij!

Ligt klaar Voor installatie een Schaudt Wa121545 en 2000w pure sinus met 50mm2 kabels voor onze Nespresso Pixie en ebikes, en andere laders....Max W opvormer zal dus tegen de 1600W zijn....( Pixie)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaringen met Lifepo batterij- CS batteries Duitsland



Bericht door Arie55 »

Heb er geen ervaringen mee. Wat ik je wel wil aanraden is je te informeren over het laden van dit soort accu's. Daar gaan de meesten onder ons aan voorbij. Want ik mag aannemen dat je heel lang met deze accu's wil doen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door Going »

Wat is lang doen met de accu?
Ik haalde mijn 2 ACM 160Ah accu's er uit omdat ik bang was dat ze in de winter misschien opgeven. De prijskaartjes waren er nog op, €499,00 per stuk.
Vervangen met lifepo4 300 Ah voor de kosten van €1285,00.
Als deze het ook 9 jaar uithouden dan met inflatie meegerekend zijn ze net zo duur als de ACM van eerst. Dan is de camper 20 jaar oud en mijn leeftijd hopelijk ook over datum.
Ik heb deze camper nu 8 jaar en gezien mijn leeftijd besloten het er mee uit te zingen. Kijk om uw heen, meeste mensen verwisselen binnen 10 jaar.
Het voordeel van de lifepo4 is dat ze bijna dubbele capaciteit hebben en dat is fijn wanneer 5 dagen geen zon.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Fabian86
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 aug 2020, 8:50

Re: Ervaringen met Lifepo batterij- CS batteries Duitsland



Bericht door Fabian86 »

Arie55 schreef:
do 03 dec 2020, 21:36
Heb er geen ervaringen mee. Wat ik je wel wil aanraden is je te informeren over het laden van dit soort accu's. Daar gaan de meesten onder ons aan voorbij. Want ik mag aannemen dat je heel lang met deze accu's wil doen.

Arie
Hoi,

Dergelijke accu's zijn zg drop-in accu's.
Deze kunnen met de bestaande laadregelaars geladen worden doordat de accu intern een laad circuit heeft welke er voor zorgt dat deze juist geladen wordt.

Groeten, Fabian
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door JoopBrekken »

Ook een "dropin" LFP kan niet tegen langdurig druppelladen bij meer als 13,3V.
Lees dit verhaal eens door:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8470384
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
vr 04 dec 2020, 10:27
Ook een "dropin" LFP kan niet tegen langdurig druppelladen bij meer als 13,3V.
Dat verhaal is een verhaal zoals er zo veel verhalen op dit forum staan. Nergens staat er een stempel op, dat het ook technisch juist is.
Als een BMS het laden stopt dan mag je nog weken druppelladen, het laden is immers gestopt.
Of elk goedkoop (of duur) BMS dit ook doet is een ander paar mouwen.

Of een drop in LiFePO4 nu de ideale oplossing is laat ik bewust in het midden. Als je zoals bij bv liontron.de toch vijf jaar garantie krijgt dan is dat toch ook niet niets.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een LiFePO4 in je camper te plaatsen. En elke manier heeft zijn gelovigen en volgelingen.
En er zijn mensen die van de hier vermelde accu zeer tevreden zijn, zeer tevreden zelfs!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door JoopBrekken »

Bij een LFP MOET het laden gestopt worden bij 100% lading. Normaal zal het BMS dit doen, maar bij hele kleine laadstromen, zoals bij druppelladen, kan het zijn dat het BMS niet ingrijpt en de LFP overladen wordt en dus schade oploopt.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door Bob47 »

Bij mij zo,n situatie. Normaal gaat alles prima. Bij 100% vol stopt de BMS het laden. Gemeten, is ok.
Echter een proef gedaan met 100% ontladen, de BMS schakeld dan keurig uit.
Doch daarna komt het laden is niet meer (op een normale manier) op gang, omdat de acculader (Ctec) pas start nadat ie een spanning op z,n klemmen ziet.
Moest dus eerst mbv een aparte laadspanning (vd EBL) de BMS uit z,n " blokkade " halen. Daarna begon het laadproces met de 25 amp lader. Dit gebeurd natuurlijk alleen bij 100% leegtrekken.

Overweeg voor die gevallen een trigger (met een schakelaartje) te maken van mijn startbatterij met een dikke weerstand in serie om de stroom te beperken.
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door PeterB »

hallo allen,

dank voor de reacties, doch niet echt een antwoord op de vraag, of er hier ervaringen zijn met de batterijen van CS batteries.be, het gaat over hun undersitz Lifepo 180Ah batterij met Victron 500A shunt erbij geleverd. Zoals Liontron is dit een drop in, en ik ben me ervan bewust, dankzij info op dit forum, dat dit kan werken, mits een aantal zaken indachtig te houden.

De drop in Lifepo komen eraan en de prijzen beginnen zich te normaliseren, mede interessant is de mogelijkheid inbouw, onder de bijrijder stoel, waar nu 2x AGM zitten. En ja de extra capaciteit is mee genomen en ja, de aankoop is nog steeds maal 2.5 vs AGM....

Ook zij geven 5j garantie op herstelling en 10j levensduur van de batterij ( Theoretisch in labo omgeving)....het is een begin. De Victron Shunt BT is voor mij een meerwaarde, had bij onze vorige dit ook ( BMV712), doch nu verkies ik deze zonder display...

thx voor de ervaringen

peter
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ervaringen met Lifepo batterij-CS batteries Duitsland



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
vr 04 dec 2020, 11:27
Bij een LFP MOET het laden gestopt worden bij 100% lading. Normaal zal het BMS dit doen, maar bij hele kleine laadstromen, zoals bij druppelladen, kan het zijn dat het BMS niet ingrijpt en de LFP overladen wordt en dus schade oploopt.
<Kommaneuker mode on>
Een LFP laad je best niet op tot 100%, waarom? Omdat die 100% grens en het overladen punt heel erg dicht bij elkaar liggen.
Een BMS wat niet doet wat het moet doen noem ik een stukje overbodige elektronica.
Dus .... Als de producent van zo een drop in LiFePO4 accu een goed BMS gebruikt kan hij je garantie geven dat er mag.
En soms zijn het echt de kleine dingen die het doen... 0,1 volt meer of minder is al voldoende.
</Kommaneuker mode off>
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/kommaneuker


@PeterB
Op het Belgische camper forum is er iemand die elke dag zijn geweldig goede ervaringen met deze accu neer schrijft.
Ook over die shunt schrijft hij lovende commentaren.

Verder is het totaal verkeerd om je goedkope LiFePO4 accu 100% leeg te trekken.
Ook voor de duurdere uitvoeringen is dit verkeerd.
Waar ik aan denk is om 20% als ondergrens in te stellen, zodoende heb ik de mogelijkheid om in voorkomend ''het BMS schakeld de accu van de load af'' via de app die ondergrens eventjes op 10% te zetten zodat het laadproces wel opstarten wil.
Maar op dat ogenblik moet er dan wel laadstroom, zon of paal, geleverd worden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie