Zonnepaneel: enkel om batterij beter te onderhouden in de winter?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Aquasat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 22 apr 2017, 20:48

Zonnepaneel: enkel om batterij beter te onderhouden in de winter?



Bericht door Aquasat »

We kunnen binnenkort onze nieuwe camper gaan ophalen.
Waar we kunnen nemen we altijd elektriciteit, en met één standaard batterij zijn we in onze vorige camper nooit zonder elektriciteit gevallen.
We rijden bijna dagelijks, zeker als we op een plek zonder elektriciteit staan.
We hebben wel al een defecte woon accu gehad omdat we in de winter te lang stil hebben gestaan zonder laden.

Daarom vraag ik me af of we niet beter één zonnepaneel erop leggen en dit om de winter goed door te komen.
De bekabeling is standaard voorzien, de prijs zou dus moeten meevallen en het extra gewicht is beperkt tot het paneel.

2de optie is de camper thuis continu op de stroom zetten, voordeel daarvan is dat we vloerverwarming hebben in de camper en dat we indien nodig zo kunnen verwarmen bij vriesweer.

3de optie is een timer zetten op de stroomaansluiting van de camper en elke dag 2 uur laden en bij verwarmen op diesel tot 5 graden.

Wel belangrijk om te weten is dat we nu in de winter er ook gaan op uittrekken (elke maand een weekend).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door Kroppie »

houd er rekening mee dat de opbrengst van een zonnepaneel in de winter erg minimaal is, ten 1e omdat er minder zon is, en ten 2e en dat telt erg mee als er wel een beetje zon is, de zon staat s,winters erg laag en dus een enorm slechte stand t.o.v. een liggend paneel met als gevolg een zeer lage opbrengst van dat beetje zon wat er dan is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door AadenAnke »

Als het alleen is om de HH accu voor diepte ontlading te beschermen zijn er ook andere/goedkopere oplossingen! Een hoofdschakelaar direct op de HH accu? Eens in de paar weken een lader er op? Of inderdaad een klein paneel op het dak. Maar dan zou ik persoonlijk toch voor wat meer watts op het dak gaan dan kan je ook een keer geen stroom nemen als je ergens wat langer sta. Gewicht van een paneel is weinig daar hoef je het niet voor te laten.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door Metor »

Aquasat schreef:
wo 02 dec 2020, 9:54
Daarom vraag ik me af of we niet beter één zonnepaneel erop leggen en dit om de winter goed door te komen.

2de optie is de camper thuis continu op de stroom zetten, voordeel daarvan is dat we vloerverwarming hebben in de camper en dat we indien nodig zo kunnen verwarmen bij vriesweer.

3de optie is een timer zetten op de stroomaansluiting van de camper en elke dag 2 uur laden en bij verwarmen op diesel tot 5 graden.
2de optie is veruit het beste als je die mogelijkheid hebt, Bij een nieuwe camper zit een laadapparaat in die overgaat tot druppelladen (onderhoudsladen) bij langere tijd stilstaan. Dan worden je accu's goed onderhouden, ook waarschijnlijk je start accu die vaak vergeten wordt dat die ook ontlaad. Vloerverwarming erbij op een laag pitje dan blijft je camper ook van binnen droog.

Om de winter door te komen is zonnepaneel is dan niet nodig.

3de optie werd vroeger gedaan, maar tegenwoordig niet meer nodig bij moderne laadapparaten en is minder goed voor je accu's als je dat elke dag doet omdat de lader dan iedere dag een nieuwe laadcyclus start.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door Aloys »

Eén keer in de maand een weekend weg...

Mijn idee: hoofdschakelaar (of één accupool los maken) en een paar dagen voor vertrek de camper aan de 230V zetten.
Dan is de koelkast vast op temperatuur en zijn de accu's vol voor het weekend.

De goedkoopste en makkelijkste oplossing naar mijn idee. Onze camper staat ook bij huis, buiten. En ik hang 'm voor vertrek ook altijd vast aan de 230V. Ik koppel de accu niet af, ik gebruik de camper tussendoor ook nog wel eens voor wat langere ritten, naar familie e.d. (maar niet voor boodschappen, dan wordt de dieselmotor niet warm!).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door EasyBee »

Die derde optie zou nog kunnen met een timer die 1 keer in de week (of 1 x in de 2 weken) een laadcyclus van 24 uur doorloopt.
Doen wij al jaren en bevalt prima. Vorig jaar de huishoudaccu van 2008 moeten vervangen, dus 11 jaar goed gegaan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door dedruivenplukker »

Let wel op met die kleine panelen.
Een vriendin had zo'n klein paneel om 's winters de accu bij te houden.
Na problemen heb ik dat paneel eens doorgemeten en zelfs half oktober gaf het paneel daarvoor al te weinig voltage af bij half bewolkt weer.
Nu ligt er een flink paneel en gaat het wel goed.

Bij mij zelf lukt het van november tot eind januari ook niet met de panelen.
De camper staat op het Noorden voor het huis en de zon komt niet hoog genoeg.
Voorheen lukte het nog wel om die maanden te overbruggen maar na meer inbouw en sluipverbruik ging dat niet meer.

Nu leg ik hem om de twee weken een dagje aan 230V.

Rij je regelmatig in de winter dan kan je daarmee misschien je stroomvoorraad aanvullen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Aquasat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 22 apr 2017, 20:48

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door Aquasat »

Dank u voor de snelle reacties.

Ik zal de eerste winter voor optie 2 gaan en kijken hoe het me bevalt.
Dacht ook al dat de nieuwe laders in campers slimmer omgaan met de batterij en dat het continu aansluiten nu geen probleem meer is. Camper staat toch op de oprit voor de garage waar ik onder de poort door een kabel kan leggen voor de stroom voorziening.
De batterij losmaken is ook en optie maar ik ken mezelf, dit zal ik niet volhouden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel, enkel om batterij beter te onderhouden



Bericht door Aloys »

EasyBee schreef:
wo 02 dec 2020, 11:35
Die derde optie zou nog kunnen met een timer die 1 keer in de week (of 1 x in de 2 weken) een laadcyclus van 24 uur doorloopt.
Ook een goed idee!

Nog even over de tijdschakelaar.

Onze 230V-aansluiting is een buitenstopcontact. Mocht de (goedkope) tijdschakelaar niet bedoeld zijn voor buiten, dan doet mijn echtgenote er een plastic boterhamzak omheen, de opening naar beneden (regen- en druipwaterdicht). Bij het insteken in een geaard stopcontact drukt ze de stekkerpoten gewoon door de plastic zak heen.

Zo doet ze dat al jaren probleemloos met de vijverpomp...
Let wel; de opening naar beneden is ook echt open. Zo ontstaat er geen condens in de zak. Want anders wordt en blijft de tijdschakelaar vochtig!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepaneel: enkel om batterij beter te onderhouden in de winter?



Bericht door dedruivenplukker »

Dat kan ook bij flinke regenperiodes voor problemen zorgen.

Ik heb een laadregelaar droog in de kas hangen voor wat stroom in de tuin.
Met die natte oktobermaand hier werd die ook inwendig klamvochtig door de constante zeer vochtige lucht.
Met gevolg dat het display wegviel door lekstroom.

Misschien werkt de kas als dichte plastic zak.....
Na binnen opdrogen werkte hij weer, maar niet ideaal.
Ik zal een waterdichte behuizing moeten maken.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie