Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tommie1
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 04 dec 2019, 19:06

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Tommie1 »

AadenAnke schreef:
di 29 dec 2020, 9:30
Ja die zijn er Paul en maken de camper en het water lekker warm. Maar ook hier heb je stroom bij nodig. Maar ik snap niet dat iemand met geen of weinig camper ervaring tot het besluit komt om in zijn camper te gaan wonen. Buiten de geld zaken het is best eenzaam hoor. Ga nu eens kijken naar de mensen hier in Nederland die in hun camper wonen en eenzaam op de CP's staan. Maar goed ieder zijn keuze natuurlijk.

Gr. Aad
Maar ja . In je huisje ben je ook alleen .
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

Lorka schreef:
wo 02 dec 2020, 11:49
Dat vraag ik mij dus ook af :)
Ik probeer uit te vinden hoeveel winst ik uit de dynamo kan halen. Ik lees dat sommigen wel 150Ah kunnen laden, maar is dat wel zo? En kan dat met alle soorten batterijen? Af en toe aan de laadpaal staan kan zeker, maar ik wil niet elke dag afhankelijk zijn van plaatsen met stroom. Ik dacht dat ik door te rijden vrij gemakkelijk de accu's weer vol kon krijgen, maar dat blijkt vies tegen te vallen (met 10Ah duurt dat natuurlijk een eeuwigheid)...

Kan een agregaat een goede oplossing bieden? Laadt zoiets beduidend sneller dan rijden?
Je veronderstelling is juist, je dynamo vergroten naar XXL brengt je weinig tot niets meer.
Wil je echt met een grote stroom laden dan zul je een aparte stroombron moeten hebben.
Je dynamo capaciteit is wisselwaar meer dan voldoende , maar de laadstroom neemt snel af (omdat het een spanning gestuurd proces is).
Maw of een B to B is nodig of een aparte omvormer naar 220V die een behoorlijke batterij lader stuurt in de Constant Current mode.

Ik zelf gebruik dat laatste icm lifepo4 100ah (maar een dikke agm kan ook) en een lader die 25 amp blijft persen tot ie vol is (na zo,n 4.5 uur). Die lifepo4 heerlijk onbezorgd. Het BMS vd accu gooit hem los als ie vol is en ook als ie leeg is.

Nu weet ik dat me dit de nodige commentaren op levert ivm min/max lading van 20-80% en de kortere levensduur, maar met een specificatie van meer dan 2000 cycles met DOD van 100% vind ik dat prima. Waarschijnlijk overleeft die accu mij wel.
Al het eea in de praktijk beproefd, en werkt prima !
Laatst gewijzigd door Bob47 op za 30 jan 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door rhomodel »

Een wind generator overwogen? In de winter volgens mij ideaal als de zon laag staat en je zonnepaneel niet veel stroom opwekt. Dat voorkomt dat je moet gaan rondrijden of de motor moet starten om je accu te laden. Windgenerator levert dag en nacht stroom, als het maar een beetje waait.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

Een zware dynamo die bv 150A laadstroom kan leveren is wel zinvol ALS
Je een lithium accu hebt van voldoende vermogen.
Ik veronderstel gelet op je levenswijze minimum 200Ah
Dan mogen de meeste lithium accu's toch wel 1C laden dat is 200Ah. 1X de accucapaciteit.
En die accu slurpt alle laadstroom binnen tot ze bijna vol is.

Daarom is zulke dure accu zinvol voor mensen die ook in de winter willen vrij staan.
En zelfbouw is dan wel niet echt goedkoop, maar het kan.
AGM 205Ah koste me ook 500€ voor een kwaliteitsaccu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

@Atoz....... je hebt gelijk vwb de Ri van de lithium accu die is lekker laag en staat inderdaad een grote laadstroom toe.
Maar bij mijn lithium accu is de 50% spanning 13,33 V. Mijn " moderne dynamo " wordt dan al terug geregeld. Maw de verschil spanning dynamo/boord spanning is minimaal en de stroom zal navenant laag zijn. Maw het voordeel van lekker snel laden heb je niet.. tenzij je dat aanpast en ouderwets 14,4 V maakt.... wat tegenwoordig ook al gedaan wordt in camperland.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

Bij die moderne dynamo hoort wellicht een dc dc ....?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Een DC-DC?
Ik neem aan dat je dan een spannings booster bedoelt?

Een booster die een meer dan 40A kan leveren,
is veel duurder dan een beetje moderne accu.
En een moderne accu lust - zeker als die leeg is- heel wat meer aan stroom,
dan een beetje booster leveren kan.

Als accu scheiding dan?
Daar zijn ook veel logischer en eenvoudiger oplossingen voor.

Maar ok, je zult dan wel veel conventionele suggesties die hier op het forum als maar weer opduiken,
toch echt eens los moeten laten.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

Om het met de woorden van Kampo te zeggen bedoelde ik:
smart DC/DC booster volgens dynamovermogen. bv op een 200Ah LFP accu hoort een 50A booster mits je een dynamo van 150A hebt (1/3)

Verder lees ik nogmaals jouw opmerking over conventionele suggesties....
maar open eens een topic waarin je jouw oplossing beschrijft ;-)
Leren we misschien nog weleens wat van bij.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Tja als eens vaker geopperd:

We willen nog altijd met de dynamo eerst de startaccu opladen.
Omdat dit de grootste stroomslurpert zou zijn.

Maar is dat nog wel zo dan?


Ander voorbeeld van hier circulerend conventioneel gedachtengoed:
Een accu laden we snel liefst met een constante spanning.
Maar waarom niet met een constante stroom?
Paul.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

travelscout schreef:
zo 31 jan 2021, 15:58

Een accu laden we snel liefst met een constante spanning.
Maar waarom niet met een constante stroom?
Het antwoord op je vraag:
Laden met een constante spanning (CV) mode wil je als de spanning belangrijk, bv tijdens het rijden.
De dynamo met de accu verzorgt het boordnet dat binnen grenzen moet blijven. Zeker vandaag aan de dag met zoveel electro en electronica aan boord. Dus de spanning nr. één en daar volgt een stroom uit, afhankelijk vd belasting.
Constante stroom .... betekend dat je zo lang mogelijk de stroom hoog houdt en niet naar de spanning kijkt. Dit kan inhouden dat de spanning hoger wordt dan wenselijk om als boord-spanning te gebruiken. Immers de stroom is nummer één en daaruit volgt de spanning die nodig is.
Maw een Constante stroom mode (CC) moet je niet willen met tegelijktijd delicaat cq gevoelig apparatuur aangesloten.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Precies.Maar.....

Als je een accu mag bulkladen volgens de specs, met een constante stroom,
en je weet dat de inwendige weerstand van de accu stijgt, naarmate die voller wordt,
moet dus wel de bulklaadspanning stijgen (en ja, inderdaad ,tot boven hier vaak genoemde waarden).

En uiteraard zul je alle verbruikersapparatuur moeten beschermen tegen een te hoge spanning.
Maarr..... die cc-lader zit in het laadcircuit en niet in een verbruikerscircuit.
Zolang je zonder cc-lader laadt vanaf je dynamo: geen cc en geen cv-laden. So what?
Blijft de maximum stroom die een accu hebben mag ook al snel binnen de perken.
Duurt het laden wat langer maar in ieder geval minder lang dan met een willekeurige booster (cc of cv).

Met wat eenvoudige electronica, is een te hoge spanning voor apparatuur in dat verbruikerscircuit,
makkelijker te voorkomen dan met al die relatief dure vermogenselectronica (veel meer dan 40A!), in een laadcircuit.

En ok, soms zul je een te hoge stroom moeten voorkomen.
Vooral ter voorkoming van schade aan een accu (m.n. LifePO4 etc.) en minder aan een dynamo.
Maar bij wie is er nu daadwerkelijk, ooit een daartoe beveiligende smeltzekering eens gesprongen?
Laatst gewijzigd door travelscout op ma 01 feb 2021, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door JoopBrekken »

De inwendige weerstand van de accu STIJGT, naarmate die voller wordt!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

excuus inmiddels tekst aangepast, conclusie blijft gelijk.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

En hoe ziet dat er dan in de praktijk uit?
Zelf bouwen? Of toch kopen?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie