Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door kampo »

@Lorka
Goed bezig maar behalve overpeinzingen gaat het niet echt voorruit.
Even samenvatten...
Een jaar in een camper wonen is heavy. Moedig hoor.
Omwille van de goedkoop moet je het alvast niet gaan doen. De meeste mensen houden het niet vol en haken ergens af. Voorzie dat en wees realistisch.
Je spaart natuurlijk wel een fors bedrag aan het niet meer moeten onderhouden van een vaste woning uit. Een deel van die centen zal je moeten inzetten om mobiel te wonen. Elektriciteit opwekken is 1 van de duurste zaken aan vrijstaan. Een compleet systeem zoals wereldreizigers in hun woon-reis-voertuigen hebben zitten kost minstens 5000 € aan materialen en vaak doen ze het met 15000 Euro aan materiaal. Om zo een set te installeren ben je echt veel langer als een week bezig. Dat soort budgetten zijn noodzakelijk om ongeveer 3 jaar te reizen met een comfortniveau dat dat van een woning benaderd. Meestal zijn de voertuigen ook een heel stuk boven de 3,5 ton. Je loopt namelijk vast op het gewicht van de installatie en ook op de hoeveelheid water. Ik vermoed dat je je niet 1 jaar lang met een washandje gaat wassen...
Jij gaat een tijd in een <3,5 camper wonen en hebt geen groot budget. Je zal dus moeten focussen op een realistische oplossing voor jou situatie en die zal beperkt zijn.

Voorzie een bedrag voor het in stand zetten. Bij een oudje van 25 jaar moet het elektrische systeem eigenlijk altijd een upgrade krijgen. Ik zou hem zelfs volledig vervangen.
Een dagverbruik van ongeveer 60Ah lijkt me realistisch. Je moet beseffen dat je dan heel zuinig zal moeten zijn.

Tijdens de donkere jaarperiode (5 maand per jaar) en ook bij piekverbruiken zal je moeten inpluggen. Een stroomgenerator is niet geschikt voor langdurig gebruik. Zoek een plaats waar dit inpluggen kan aan een redelijke prijs. Bij campings is dit van 3 tot 6 Euro per dag en dus 450 tot 900 € per jaar voor die 5 maanden. Dat is relatief goedkoop, want je moet geen investering doen, diesel aansleuren en onderhoud doen om de 200 draai uur.

Een 230Ah AGM accu (70kg) is echt het maximum wat er in gaat van gewicht.
Daar kan je maximaal 30% uithalen als die wat langer moet meegaan. Dus 70Ah.
Je hebt dus een autonomie van "slechts" 24h als er geen zon is.
Met wat minder reserve kan je je rijk rekenen. Bedenk dat jou geval 24/7 is.
Voor de accu koop je een automatische acculader van 12V/30A
Je plaatst ongeveer 400Wp solarpanelen (opbrengst tot ongeveer 110Ah per dag als er zon is)
Inverter 12V>230V beperk je je tot 300 à 400 Watt

Daar komen nog bij een goed scheidingsrelais, de monitoring en al het installatiemateriaal. Zelf zou ik ook de dynamo van het voertuig verzwaren om minstens richting 120A uit te komen. Zeker als je regelmatig gaat rijden.
Kom je uit op een materiaalkost, als je het met betere merkproducten gaat doen, van 1500 à 2000 € en voor het installeren reken je best op ongeveer 30h om het ook nog netjes af te werken. Een groot deel van de aanpassingen aan het oude bestaande systeem zijn dan inbegrepen. Maar als alles rot is ...

Als je hetzelfde gaat doen op basis van een 200Ah LFP met een 1600W inverter dan heb je meer en beter maar moet je een supplement voorzien van minstens 2000 €. Het installatiewerk en het inregelen is ongeveer 3 uur extra.

Wees realistisch.
Natuurlijk zijn er, een weliswaar zeer beperkt aantal, fanatiekelingen die het allemaal zelf en goedkoper kunnen. Dan is het systeem niet met bekende merk produkten. Ze studeren soms jarenlang. De afwerking kan al eens 3 niveaus lager zijn. De spullen halen ze bij wel 10 verschillende leveranciers. Alleen daar zijn ze maandenlang mee bezig.
Het aantal verbeteringen die vervolgens achteraf nog worden doorgevoerd is onbeperkt.
Maar gegarandeerd plezier :-B
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door DJSmiley »

wvansl schreef:
wo 02 dec 2020, 22:30
Ik heb dit gekocht (uit Duitsland):
https://blslifepo4battery.com/collectio ... 4209644624

Dan bms kun je kiezen maar ik heb gekozen voor bms van overkillsolar.com, 120 usd uit USA.
De Overkillsolar BMS is dezelfde als de LithiumBatterypcb.com of JBD BMS en wordt zoals je zegt ook in een aantal kant en klare accu's toegepast.

Als je het stickertje 'Overkillsolar' niet belangrijk vind kun je 'm ook rechtstreeks in China kopen. Dan kost ie 49 euro voor de versie incl bluetooth
(4S LFP 120A UART): https://nl.aliexpress.com/item/32858179124.html (Die heb ik zelf ook)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

https://overkillsolar.com/product/bms-120a-4s-lifepo4/ deze heeft wel een beveiliging tegen laden bij lage temperatuur.
Dus ze zijn niet dezelfde.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Arie55 »

PaulBng schreef:
di 01 dec 2020, 21:47
De eenheden worden hier wel weer wild random door elkaar gegooid....


Paul
Ohw, dat viel jou ook al op! :lol3:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
do 03 dec 2020, 8:54
Wees realistisch.
Natuurlijk zijn er, een weliswaar zeer beperkt aantal, fanatiekelingen die het allemaal zelf en goedkoper kunnen. Dan is het systeem niet met bekende merk produkten. Ze studeren soms jarenlang. De afwerking kan al eens 3 niveaus lager zijn. De spullen halen ze bij wel 10 verschillende leveranciers. Alleen daar zijn ze maandenlang mee bezig.
Het aantal verbeteringen die vervolgens achteraf nog worden doorgevoerd is onbeperkt.
Maar gegarandeerd plezier :-B
Ik vind bovenstaande tekst zo mooi en toepasselijk voor zelfbouw LiFePO4 accu's dat ik hem nog eens wil herhalen.
Waarbij ik toch iets wil rechtzetten, ik ben soms wel een moeilijke jongen, gewoon omdat bovenstaande toch niet volledig juist is.

Hier gaan we: niet elke LiFePo4 zelfbouwer zoekt de goedkoopste onderdelen bij elkaar.
Al dat goedkoper bouwen lukt vooral omdat:
Men een BMS gebruikt met duidelijk lichtere eigenschappen (geen BT, geen ondertemperatuur controle, geen gescheiden in en uitgang, geen relais....
Men LiFePO4 cellen gaat gebruiken met duidelijk mindere eigenschappen, max ontlaadstroom voor de goedkopere is steeds 1C, etc
Men de omvormers rechtstreeks op de LiFePO4 cellen aansluit.

Verder bezuinigt men dan ook nog op de bekabeling, enkele zekeringen minder en geen hoofdschakelaar.

Het kan, maar of het goed is al dat bezuinigen.... Bedrijfszekerheid?
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 30 dec 2020, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door de toren »

Een efoy is zeker duur maar zou hem niet meer willen missen . Wij staan altyd vrij 2 *95 amp accu 2 solarpanelen maar daar heb je in herfst winter en lente niet zo heel veel aan .Methanol is ook duur omgerekent naar ah maar gen stroom is gekker kachel uit etc ^^. Bijkomend voordeel is geen zon geen stroom maar wel warmte van efoy :).
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door 309T16 »

Atoz schreef:
do 03 dec 2020, 15:34
Hier gaan we: niet elke LiFePo4 zelfbouwer zoekt de goedkoopste onderdelen bij elkaar.
Al dat goedkoper bouwen lukt vooral omdat:
Men een BMS gebruikt met duidelijk lichtere eigenschappen (geen BT, geen ondertemperatuur controle, geen gescheisen in en uitgang, geen relais....
Men LiFePO4 cellen gaat gebruiken met duidelijk mindere eigenschappen, max ontlaadstroom voor de goedkopere is steeds 1C, etc
Men de omvormers rechtstreeks op de LiFePO4 cellen aansluit.

Verder bezuinigt men dan ook nog op de bekabeling, enkele zekeringen minder en geen hoofdschakelaar.

Het kan, maar of het goed is al dat bezuinigen.... Bedrijfszekerheid?
Spijker op de kop :thumbup:

Ben bezig mij te oriënteren voor een 24V systeem. Voordeel van de Winston cellen is, dat je 3C max mag ontladen. Toch een stuk hoger dan een EVE.

Ben er dus nog niet uit
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door stobbie »

Afbeelding
Op dit moment heb ik nog een 200Ah Winston LiFeYPo 4 accu met 123BMS in mijn camperunit zitten.
Uitstekende batterij, nu na twee jaar nog geen degradatie te merken.

Omdat ik hem maar héél licht belast hoef ik eigenlijk geen dure Winston cellen met relais te gebruiken, maar ik wil wel graag lang vrij kunnen staan, dus zoveel mogelijk capaciteit is daarom wel fijn.

Daarom ga ik nu mijn Winston set uit de camper halen (en misschien verkopen) en vervangen door een nieuw setje wat ik bijna klaar heb.
8 x goedkope Lishen 272Ah cellen met een hele goedkope JBD 120A BMS (wat echt geen verschil is met de de Overkill hoor, ook niet qua temp beveiliging, Overkill bestelt ook gewoon JBD's die het met wat betere service en een nieuw stickertje doorverkoopt, niks mis mee).
Nu dus een 544Ah LiFePo4, zonder Ytrium meer, maar heb ik niet echt nodig. Misschien is de levensduur kleiner dan van de Winstons, maar ik ga ook kleinere cycles maken nu, de C belasting is ook weer kleiner wat de levensduur allemaal bevordert.

Bijna klaar, ik print nog een afdekking voor de bovenkant:

Afbeelding
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Prima ontwikkelingen hier!
Uiteindelijk vooral goed voor onze eigenste portemonnee.
Immers, naarmate er meer vraag komt naar zulke mooie accu pakketten, zullen de prijzen vast eerder zakken.
Maar eerlijk gezegd vermoed ik dit nu nog allemaal veel overkill is, voor de camper in wording uit 1995 van TS en hetgeen hij wil bereiken.

Derhalve nog even dit.
Een AGM laden met een spanning van 14,7-14,8V is mooi maar niet noodzakelijk voor iedere laadbeurt.
Als je accepteert dat die niet helemaal vol komt, investeer dan in een iets zwaardere, bereik je hetzelfde met 14,4V (laadspanning dynamo).
Met een hogere laadspanning komt die wel beter vol maar dreigt ook een vroegtijdig overlijden als je overladen, niet zorgvuldig voorkomt met een beveiliging. Hier is ook al veel overgeschreven hier op het forum (zoek rechtsboven).
Paul.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door PaulBng »

Tenzij ik er overheen lees, mis ik één optie: verwarmen op diesel.

Er zijn dacht ik ook diesel combi kachel/boilers.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door AadenAnke »

Ja die zijn er Paul en maken de camper en het water lekker warm. Maar ook hier heb je stroom bij nodig. Maar ik snap niet dat iemand met geen of weinig camper ervaring tot het besluit komt om in zijn camper te gaan wonen. Buiten de geld zaken het is best eenzaam hoor. Ga nu eens kijken naar de mensen hier in Nederland die in hun camper wonen en eenzaam op de CP's staan. Maar goed ieder zijn keuze natuurlijk.

Gr. Aad
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Pedro48 »

Jammer dat een dieselverwarming zoveel stroom gebruikt..
Een gasverwarming kan volstaan met een paar penlights.
Adria Coral Supreme S 690SC
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door myway »

Tja Pedro ook bij gas is dat afhankelijk van het type kachel er is maar een enkele die geen stroom nodig heeft.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door jielus »

Een kolenkachel? 230 Ah semi-tractie 300 Wp panelen en nog nooit zonder stroom gestaan. Slim parkeren helpt ook.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie